Projekt SCOOP - infrastruktura dla autonomicznych, zintegrowanych samochodów jutra

Renault projekt SCOOP

SCOOP jest projektem unijnym, w ramach którego testowane są przyszłe rozwiązania integracji typu pojazd-pojazd (V2V) i pojazd-infrastruktura (V2X) w rzeczywistych warunkach drogowych. Grupa Renault wyprodukowała już 1000 egzemplarzy Mégane wyposażonych w funkcję SCOOP dla klientów flotowych.

SCOOP jest pilotażowym projektem wdrożenia zintegrowanych, inteligentnych systemów transportu. Jest to przedsięwzięcie Unii Europejskiej, umożliwia testowanie przyszłych rozwiązań integracji typu pojazd-pojazd (V2V) i pojazd-infrastruktura (V2X) w rzeczywistych warunkach drogowych. Projekt prowadzony jest we współpracy wielu partnerów we Francji, w tym francuskiego Ministerstwa na rzecz Ekologicznej i Solidarnej Transformacji, samorządów lokalnych, uniwersytetów i ośrodków badawczych. Grupa Renault współpracuje ze SCOOP w celu przetestowania nowej technologii w samochodach Renault Mégane. Dla klientów flotowych marki to okazja do wzięcia udziału w eksperymencie dotyczącym zintegrowanych samochodów przyszłości.

Naszym głównym celem jest zaoferowanie klientom flotowym bezpieczniejszych samochodów i poprawa warunków w ruchu drogowym.Te samochody „komunikują” i informują się wzajemnie w czasie rzeczywistym o wszelkich zagrożeniach, dużym natężeniu ruchu i wypadkach na drodze. Firmy zajmujące się infrastrukturą, jak francuski operator autostrad SANEF, również przesyłają do kompatybilnych samochodów informacje o ruchu, robotach na drodze, ograniczeniach prędkości, wypadkach czy zbliżających się zagrożeniach – wyjaśnia Christine Tissot, odpowiadająca za projekt Renault SCOOP.

Flota samochodów Mégane z funkcją SCOOP wykorzystuje technologię, która będzie instalowana w autonomicznych, zintegrowanych samochodach przyszłości. Składają się na nią czujniki i komputery, które zbierają i analizują takie dane o pojeździe jak prędkość, kąt skrętu kierownicy, możliwe problemy z przyczepnością w zależności od pogody, praca wycieraczek i odpalenie poduszek powietrznych. Po rozpoznaniu problemu komputer pokładowy automatycznie wysyła komunikat ostrzegawczy do innych samochodów z funkcją SCOOP i do terminali rozmieszczonych wzdłuż autostrady. Następnie terminale te informują służby ratunkowe w przypadku rozpoznania poważnego problemu. Faza poprzedzająca wdrożenie zakłada instalację terminali na odcinku 2000 kilometrów wzdłuż dróg w regionie Paryża, autostrady A4, w departamencie Isère we wschodniej Francji, na obwodnicy Bordeaux i w Bretanii.

Komputer pokładowy, który rozsyła komunikaty ostrzegawcze wykorzystuje wydajny protokół komunikacji bezprzewodowej oparty na technologii najnowszej generacji ITS G5 (Systemy Inteligentnego Transportu), na dedykowanej częstotliwości 5,9 GHz. Systemy zostały stworzone dla przemieszczających się obiektów i oferują zasięg do 1000 metrów. Protokół systematycznie weryfikuje autentyczność każdego komunikatu i działa w czasie rzeczywistym, aby nie doszło do kolizji. Dba również o anonimizację przetwarzanych i przechowywanych danych dla ochrony danych użytkowników.

Europejski projekt SCOOP rozpoczął się w 2014 roku i aktualnie jest w czynnej fazie testów z wykorzystaniem 1000 egzemplarzy Renault Mégane wyprodukowanych w Hiszpanii, w zakładzie w Palencji.

 

Źródło: Renault

Ilustracja: Renault

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem