Mała seria Mercedesa Urban eTruck z napędem elektrycznym zadebiutuje w 2017 roku

Mercedes-Benz Urban eTruck

Jeszcze w tym roku Mercedes-Benz Trucks wprowadzi na rynek w małej serii pierwszy na świecie w pełni elektryczny, ciężki samochód ciężarowy do transportu dystrybucyjnego. Po prezentacji Urban eTrucko dopuszczalnej masie całkowitej 25 t i zasięgu do 200 km na targach IAA 2016 już w tym roku pierwsze pojazdy trafią w ręce klientów w celach testowych.

Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks na cały świat, wyjaśnia: „Po światowej premierze we wrześniu 2016 na targach IAA we Frankfurcie odzew klientów był bardzo duży. Obecnie rozmawiamy z około 20 potencjalnymi klientami z branż transportu odpadów komunalnych, spożywczej i logistycznej. Wypuszczając małą serię do testów klienckich, wykonujemy kolejny dynamiczny krok na drodze do produktu wielkoseryjnego. Do roku 2020 chcemy być na rynku z dopracowanym pojazdem wielkoseryjnym.“

Zero emisji, cisza i ładowność na poziomie 12,8 t – za elektryczną ciężarówką Urban eTruck stoi przekonująca koncepcja ekonomiczna i ekologiczna. Pojazd w niewielkiej, dwucyfrowej liczbie egzemplarzy trafi najpierw do klientóww Niemczech, a później również w Europie. Tam będzie testowany w realnych warunkach transportowych. Cel jest taki, aby na podstawie realnych warunków eksploatacyjnych i profili wymagań wspólnie z klientami uzyskać dalszą optymalizację koncepcji pojazdu oraz parametrów systemowych elektrycznej ciężarówki. Przetestowane mają zostać na przykład eksploatacja w trybie zmianowym, czasy ładowania, a także zarządzanie mocą akumulatora i zasięgiem.

Stefan Buchner: „Wyznaczyliśmy w branży nowe standardy technologiczne przyszłości, choćby w zakresie elektrycznej i autonomicznej jazdy, a także systemu łączności sieciowej. W roku 2017 przechodzimy do fazy realizacji, rozwijając nasze pojazdy i systemy krok po kroku aż do uzyskania pełnej gotowości rynkowej.“

Aby odwzorować różne warunki eksploatacyjne, 18- i 25-tonowe pojazdy otrzymają zabudowę chłodniczą, zabudowę furgonową, a także skrzynię ładunkową. Pojazdy wraz ze specjalną stacją ładowania, uwzględniającą zwiększone wymagania samochodu ciężarowego, przekazywane są klientom do eksploatacji na okres dwunastu miesięcy i w tym czasie nadzorowane przez dział jazd próbnych Mercedes-Benz Trucks. W okresie testowym zbierane są dane dotyczące profili użytkowania i obszarów zastosowania, a zdobyte informacje porównywane są z oczekiwaniami klientów.

Urban eTruck jest częścią większej ofensywy pojazdów elektrycznychw grupie Daimler Trucks. W roku 2017 do globalnej eksploatacji testowejw małej serii wejdzie również lekka elektryczna ciężarówka Fuso eCanter. Około 150 pojazdów przekazanych zostanie wybranym klientom w Europie, Japonii oraz Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu Daimler Trucks pokryje szeroki wachlarz zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych na całym świecie.

Rosnąca urbanizacja i coraz lepsza ekonomiczność technologii akumulatorowych torują drogę do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych

Powietrze lepszej jakości, mniejszy poziom hałasu i ograniczenia w zakresie wjazdu do miast to już powszechne postulaty, słyszalne w metropoliach całego świata. W przyszłości konieczne będzie zatem transportowanie coraz większej ilości towarów dla ludzi żyjących w miastach – w miarę możliwości bez hałasu i bez emisji spalin. Dlatego w przyszłości w wielu aglomeracjach zaopatrzenie mieszkańców w żywność i inne dobra codziennego użytku realizować będąw pełni elektryczne samochody ciężarowe.

Trend ten dodatkowo wspomaga dynamiczny rozwój technologiczny: Daimler Trucks spodziewa się, że koszty akumulatorów przeznaczonych do samochodu ciężarowego o napędzie czysto elektrycznym zmniejszą się w okresie 1997-2025 aż 2,5-krotnie – z 500 euro/kWh do 200 euro/kWh. Jednocześnie w tym samym czasie podobnie wzrośnie gęstość energii dostępnych akumulatorów – z 80 Wh/kg do 200 Wh/kg.

 

Źródło: Daimler

Ilustracja: Daimler

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem