Scania wyznacza nowe zadania zintegrowanym konwojom

Konwój ciężarówek Scania

Zintegrowane konwoje zostaną wykorzystane w praktyce dzięki nowoczesnej technologii opracowanej przez inżynierów Scania. Jeden z nich będzie poruszał się na drogach publicznych w ramach przewozów między terminalami portowymi w Singapurze. Utworzą go cztery samochody, z których pierwszy będzie pojazdem autonomicznym i pokieruje pozostałymi trzema. Dodatkowo zautomatyzowany zostanie cały przeładunek.

– Pojazdy autonomiczne i zintegrowane konwoje mają ogromne znaczenie w tworzeniu zrównoważonych systemów transportowych przyszłości. Jesteśmy pionierami w tej dziedzinie, a dzięki temu projektowi możemy zademonstrować naszą przewagę technologiczną w tym dynamicznie rozwijającym się obszarze. Nasze rozwiązania mogą przyczynić się do zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa na drogach oraz znacząco zmniejszyć oddziaływanie transportu na środowisko naturalne – komentuje Claes Erixon, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Scania.

Testy zintegrowanych konwojów będą przebiegać w dwóch fazach. W pierwszej zostanie zaprojektowana, poddana analizie i dopracowana jazda w konwoju z uwzględnieniem lokalnych warunków, panujących w Singapurze. Prace w ramach tego etapu będą prowadzone wspólnie przez firmy Scania i Toyota, równolegle w Szwecji i Japonii. W drugiej fazie wystartują próby w Singapurze, których celem będzie dalszy rozwój zintegrowanych konwojów.

Organizatorem projektu jest Ministerstwo Transportu i zarząd portu w Singapurze (PSA Corporation).

Nowe technologie w transporcie

Rząd Singapuru jest żywo zainteresowany rozwojem technologii związanych z pojazdami autonomicznymi. W kraju testowano już autonomiczne samochody osobowe oraz taksówki, autobusy i inne pojazdy użytkowe. Obecnie dołączają do nich pojazdy ciężarowe. Wykorzystanie zintegrowanych konwojów pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i zwiększanie bezpieczeństwa na drogach.

– Transport drogowy, jaki znamy jest zależny od pracy człowieka w związku z tym musimy mierzyć się z takimi wyzwaniami, jak na przykład brak kierowców. Tymczasem zintegrowane konwoje stwarzają możliwość zwiększenia wydajności zarówno w portach, jak i na drogach. Otwierają nowe perspektywy przed kierowcami, którzy mogą podjąć się nowych ról jako wysoko wykwalifikowani menedżerowie flot – komentuje Pang Kin Keong stały sekretarz ds. transportu i dyrektor Komitetu Autonomicznego Transportu Drogowego Singapuru (CARTS).

Nowa inicjatywa odpowiada na rosnące potrzeby przewozowe na terytorium Singapuru, gdzie liczba pojazdów zbliża się do 1 miliona. 12% całkowitej powierzchni tego miasta-państwa zajmują drogi i związana z nimi infrastruktura. Na problemy z tym związane nakłada się brak kierowców.

Dlatego w Singapurze zorganizowane zostało „praktyczne laboratorium” zajmujące się badaniem pojazdów i rozwiązań, które zwiększą wydajność i bezpieczeństwo na drodze, optymalizując wykorzystanie istniejącej sieci dróg. Poszukiwane są również nowe sposoby służące zwiększaniu mobilności.

Rozwiązania Scania

– Inżynierowie Scania prowadzą zaawansowane prace nad rozwojem technologii pojazdów autonomicznych i zintegrowanych konwojów. Władze Singapuru też zainicjowały kilka projektów związanych z pojazdami autonomicznymi, a teraz możemy wspólnie pokazać, jak istotnie można zwiększyć wydajność tutejszego portu – mówi Mark Cameron, menadżer regionalny Scania Singapore.

Scania została ostatnio głównym partnerem europejskiego projektu Companion, którego wartość jest szacowana na 5,4 mln euro. Dotyczy on wdrożenia technologii zintegrowanych konwojów na drogach. Obecnie inżynierowie firmy pracują nad bezprzewodową komunikacją, aby możliwe było bezpieczne skrócenie dystansu miedzy pojazdami tworzącymi konwój, a zatem dalsze obniżenie oporu aerodynamicznego i zużycia paliwa. Co więcej, eksperci Scania podjęli współpracę z Ericssonem, światowym liderem rozwiązań dla telekomunikacji, który udostępnił swoją wiedzę w zakresie standardu 5G wraz z oprogramowaniem i usługami, które mogą przyczynić się do rozwoju nowych form transportu.

 

 

Źródło: Scania

Ilustracja: Scania

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem