Ford jako pierwszy w branży prowadzi testy pojazdów autonomicznych w warunkach zimowych

Test Forda w zimowych warunkach

Ford, stając się prekursorem w tej dziedzinie, prowadzi testy pojazdów autonomicznych w ośnieżonym otoczeniu. Jest to ważny krok w planie spółki, która zakłada wprowadzenie w pełni autonomicznych pojazdów do milionów klientów na całym świecie.

Ford w przeciwieństwie do innych głównych producentów samochodów i firm technologicznych testujących swoje technologie tylko w suchym, głównie słonecznym klimacie, rozpoczął testy w zimowym otoczeniu. Według niego, wyglądając w przyszłość autonomicznej jazdy nie można polegać na idealnych warunkach.

"Jedna rzecz zrobić samo prowadzący się samochód przy idealnej pogodzie”, powiedział Jim McBride, lider techniczny ds. pojazdów autonomicznych w Fordzie. "Czymś zupełnie innym jest, aby dokonać tego, gdy czujniki samochodu nie widzą drogi, ponieważ ta jest pokryta śniegiem. Pogoda nie jest doskonała i dlatego podjęliśmy badania pojazdów autonomicznych w warunkach zimowych. Około 70 procent mieszkańców Stanów Zjednoczonych Ameryki, mieszka w zaśnieżonych regionach. "

Zimowe testy Forda odbywają się w stanie Michigan, w tym na Mcity - 32 akrów. Natomiast na uniwersytecie w Michigan symulowane jest środowisko miejskie na skalę światową.

W pełni autonomiczne pojazdy nie mogą polegać na GPS, który jest dokładny tylko do kilku jardów. Niewystarczającym jest, aby samochód zlokalizował i określił swoją pozycję. Kluczem do stworzenia pojazdu autonomicznego jest to, aby ten nie tylko określał swoją dokładną pozycję w mieście czy na drodze, ale aby znał swoje miejsce na pasie ruchu – różnica kilku cali robi dużą różnicę.

Lidar z kolei jest znacznie bardziej dokładny niż GPS – identyfikuje położenie pojazdu co do centymetra. Lidar emituje krótkie impulsy światła laserowego, które pozwalają w rzeczywistym czasie stworzyć wysokiej rozdzielczości obraz 3D otaczającego go środowiska.

W idealnych warunkach pogodowych lidar jest najskuteczniejszym sposobem zbierania ważnych informacji i metadanych (podstawowych informacji na temat samych danych) o otoczeniu. Lidar wyczuwając wszystkie znajdujące się w pobliżu przedmioty daje wskazówki do określenia najlepszej ścieżki jazdy. Ale na zaśnieżonych drogach lub w ruchu o dużej gęstości, Lidar i inne czujniki, takie jak kamery nie widzą drogi. To samo dzieje się również w przypadku, gdy obiektyw lub czujnik jest zaśnieżony lub brudny.

Niezrażony tym wyzwaniem Ford i Uniwersytet w Michigan rozpoczął współpracę w kierunku rozwiązania, które pozwoliłoby autonomicznemu samochodowi „widzieć” drogę pokrytą śniegiem.

Jakie jest rozwiązanie poruszania się w zimowym otoczeniu?

Aby poruszać się po zaśnieżonych drogach, autonomiczne pojazdy Forda wyposażone są w wysokiej rozdzielczości mapy 3D, zawierające informacje o drogach i tym co jest wokół nich, w tym oznaczenia dróg, znaki, zabytki, topografię i geografię.

"Mapy opracowane przez inne firmy nie zawsze działają w zimowych warunkach", powiedział Ryan Eustice, profesor na University of Michigan. "Mapy utworzone z Fordem zawierają przydatne informacje o środowisku 3D wokół samochodu, dzięki czemu pojazd potrafi się zlokalizować nawet jeżeli ziemia pokryta jest warstwą śniegu."

Autonomiczny pojazd tworzy mapy podczas jazdy przy ładnej pogodzie, wykorzystując technologię automatycznego opisywania cech, takich jak znaki drogowe, drzewa i budynki. Gdy pojazd nie jest w stanie „zobaczyć” drogi, wykrywa naziemne punkty orientacyjne, a następnie korzysta z mapy, aby z powodzeniem prowadzić się w niekorzystnych warunkach.

„Systemy bezpieczeństwa, które już są wykorzystywane w pojazdach, takie jak elektroniczna kontrola stabilności czy kontrola trakcji będą pomagać w autonomicznym prowadzeniu pojazdu w warunkach zimowych”, powiedział McBride.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem