Czy spalanie z ulotek reklamowych będzie bliższe rzeczywistości? Czy WLTP zastąpi NEDC?

NEDC czyli New European Driving Cycle został stworzony z myślą o unormowaniu informacji o zużyciu paliwa i emisji CO2 przez różnych producentów. Procedura testowa wygląda tak, że pojazd na hamowni kilkukrotnie przyspiesza i hamuje ze zmienną dynamiką i na różnych biegach. Cały test składa się z 4 cykli miejskich (UDC – Urban Driving Cycle, ECE R15) oraz 1 cyklu pozamiejskiego (EUDC – Extra Urban Driving Cycle, ECE R101). W czasie procedury mierzonych jest wiele parametrów, jednak najważniejsze z nich to:

  • Spalanie w cyklu miejskim (test 1-4)
  • Spalanie w cyklu drogowym (test 5)
  • Spalanie w cyklu mieszanym (wszystkie testy)
  • Emisja CO2 (wszystkie testy).

 

Dodatkowo badana jest emisja:

  • tlenku węgla
  • niespalonych węglowodorów
  • tlenków azotu
  • sadzy

 

Metodzie NEDC zarzuca się, że wyniki pomiarów są dalekie od rzeczywistości z powodu nierealności zdefiniowanej dynamiki pojazdu oraz projektowania pojazdów pod kątem testów. W związku z tymi zarzutami, została założona niezależna komisja w Europejskiej Komisji Gospodarczej - Working Party on Pollution and Energy. Jej celem jest zdefiniowanie nowej procedury, która jest bliższa rzeczywistości i jednocześnie stanie się standardem dla producentów na całym świecie, pozwalając obniżyć koszty testów na różnych kontynentach.

 

Nowa procedura WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) na podstawie stosunku mocy (W) do masy (kg) (PMR – Power to Mass Ratio) definiuje 3 grupy pojazdów:

  • Klasa I – PMR <= 22 (głównie samochody jeżdżące w Indiach)
  • Klasa II – 34 <= PMR > 22
  • Klasa III – PMR > 34

 

Kolejną nowością jest definicja algorytmów, które wyznaczają moment zmiany biegu, wybór odpowiedniego biegu oraz filtrację przełączeń biegów na czas krótszy niż 5 sekund. Algorytm bazuje na krzywych momentu/mocy silnika w funkcji obrotów, masie samochodu oraz przełożeniach

 

Dla każdej z klas, zdefiniowane są różne testy – np. dla pojazdów klasy III największa osiągana prędkość to 131.3 km/h.

Przykładowe wykresy przedstawiające zależność v(t) oraz a(t) dla klasy III pokazano poniżej:

 

WLTP, Klasa III, sekundy 0-600

WLTP, Klasa III, sekundy 0-600

WLTP, Klasa III, sekundy 600-1200

WLTP, Klasa III, sekundy 600-1200

WLTP, Klasa III, sekundy 1200-1800
WLTP, Klasa III, sekundy 1200-1800

 

Estymuje się, że wg procedury WLTP spalanie będzie wyższe o 10-20% niż wg procedury NEDC. Przebieg prac na standardem można śledzić na stronie Europejskiej Komisji Gospodarczej (unece.org).

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem