Porsche wprowadza łańcuch blokowy (blockchain) w samochodach

Porsche

Porsche, we współpracy z berlińskim start-upem XAIN, bezpośrednio w autach testuje obecnie aplikacje oparte na łańcuchu blokowym. Tym samym firma z Zuffenhausen jest pierwszym producentem motoryzacyjnym, który wdraża i z sukcesami testuje łańcuch blokowy w samochodzie. Bazujące na tej technologii transakcje z jednej strony są bezpieczne, z drugiej – mogą być realizowane znacznie szybciej niż jakiekolwiek znane do tej pory rozwiązania. Zakres testów obejmuje zamykanie i otwieranie pojazdu za pośrednictwem aplikacji, tymczasowe autoryzacje dostępu oraz nowe modele biznesowe, oparte na szyfrowanej rejestracji danych. W przyszłości łańcuch blokowy można będzie wykorzystać również, na przykład, w celu udoskonalenia działania funkcji jazdy autonomicznej.

Łańcuch blokowy (ang. blockchain) to zdecentralizowany protokół służący do przeprowadzania transakcji danych między partnerami biznesowymi. Oparto na nim dobrze znane kryptowaluty: Bitcoin i Ethereum. Każda zmiana jest tu rejestrowana w chronologicznie uporządkowanych blokach danych, co zapewnia przejrzystość i zabezpiecza przed manipulacjami. Według Olivera Döringa, stratega ds. finansowych w Porsche, może to kryć ogromny potencjał: „Możemy wykorzystać łańcuch blokowy do szybszego i bezpieczniejszego transferu danych i w przyszłości zaoferować w ten sposób więcej spokoju naszym klientom – niezależnie od tego, czy swoje auto ładują, parkują, czy też muszą tymczasowo zapewnić do niego dostęp osobie trzeciej, na przykład kurierowi. Zamieniamy innowacyjną technologię na bezpośrednie korzyści dla klienta”.

Usługi wykorzystujące łańcuch blokowy są szybkie i bardzo bezpieczne. Samochód staje się częścią łańcucha, umożliwiając nawiązanie bezpośredniego połączenia w trybie offline – czyli bez łączności z serwerem. Proces otwierania i zamykania samochodu za pośrednictwem aplikacji zajmuje w tym przypadku zaledwie 1,6 s, jest więc do sześciu razy szybszy niż wcześniej. Co więcej, wykorzystywane jest tu efektywne szyfrowanie kryptograficzne – wszystkie przeprowadzane czynności są dokumentowane w łańcuchu blokowym w sposób, który uniemożliwia ich modyfikacje, można je też wyświetlić za pomocą aplikacji. Przykładowo, zezwolenia na dostęp mogą być bezpiecznie udzielane drogą cyfrową i monitorowane przez właściciela pojazdu w dowolnym momencie. Dostęp działa również zdalnie.

Nowe modele biznesowe oparte na łańcuchu blokowym

Ponadto, technologia blockchain pozwala na przydzielanie w sposób bezpieczny i efektywny tymczasowych uprawnień dostępu do pojazdu. Korzystając z łańcucha blokowego, można nawiązać zabezpieczone połączenie z danymi pojazdu i jego funkcjami. Jednocześnie system chroni całą komunikację pomiędzy uczestnikami. Dostawcy zewnętrzni mogą otrzymywać autoryzację bez potrzeby korzystania z dodatkowego sprzętu – wystarczy „inteligentny kontrakt”. To zautomatyzowana umowa, która uruchamia transakcje po wystąpieniu zdefiniowanych wcześniej warunków – co oznacza, że w tym przypadku za zgodność z umową odpowiada technika. „Ta nowoczesna technologia wzmacnia także naszą ofensywę na polu elektromobilności: począwszy od szybszego, łatwiejszego i bezpieczniejszego uwierzytelniania (użytkownika) na stacji ładowania aż po proces płatności” – mówi Uwe Michael, wiceprezes ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Porsche.

Porsche pracuje również nad nowymi modelami biznesowymi opartymi na łańcuchu blokowym. Dzięki wykorzystaniu protokołu rejestrowania danych informacje, które mają być przetworzone, są lokalnie szyfrowane w rozproszonym łańcuchu blokowym. Użytkownik ma kontrolę nad danymi i w zależności od sytuacji sam decyduje, jak ich używać. Wszelkie aktywności są udokumentowane w łańcuchu blokowym, co zapewnia przejrzystość przy ich kasowaniu. W przyszłości protokół blockchain pozwoli także oferować ulepszone funkcje jazdy autonomicznej. Lokalne dane mogą posłużyć do regionalnego uczenia się – a jego efekty będą wówczas bezpiecznie współdzielone z innymi pojazdami. Klient może korzystać z danych ławicy danych, które w tym samym czasie są skutecznie chronione.

Latem ubiegłego roku start-up XAIN wygrał pierwszy „Konkurs Innowacji Porsche”, poświęcony właśnie łańcuchowi blokowemu – pokonał ponad 100 innych kandydatów. Po zakończeniu konkursu interdyscyplinarne zespoły z całej firmy Porsche wspólnie z XAIN przez trzy miesiące pracowały nad tworzeniem i testowaniem aplikacji. Protokół blockchain wprowadzono w Porsche Panamera, korzystając z energooszczędnej eksploracji procesów opracowanej przez XAIN. Obecnie Porsche pracuje również nad kolejnymi zastosowaniami tej technologii, m.in. w zakresie ładowania i parkowania.

XAIN oferuje różne rozwiązania oparte na łańcuchu blokowym i sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych zastosowań przemysłowych. Założyciele start-upu – Leif-Nissen Lundbæk i Felix Hahmann – są aktywni zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, gdzie obaj zaczynali swoje kariery. Wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz Imperial College London XAIN w ostatnich latach opracowali system blockchain, który znacznie zmniejsza energochłonność eksploracji procesów. Oznacza to, że rozwiązanie oferowane przez XAIN nadaje się również do stosowania w urządzeniach mobilnych i samochodach.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem