Valve-by-wire – czyli elektroniczne sterowanie pozycją zaworów – przyszłość silników spalinowych?

Jednym z niewielu komponentów silnika samochodowego, które nie poddały się elektronicznej rewolucji z pewnością są zawory. Od dekad zasada się nie zmieniała – wznios oraz czas i przebieg otwarcia są mechanicznie sterowane w funkcji położenia wałka rozrządu. Oczywiście takie rozwiązanie ma wiele ograniczeń, głównie związane z kompromisem moment/obroty/spaliny – dlaczego by więc nie przenieść sterowania do dziedziny cyfrowej?

 

Firma Camcon proponuje rozwiązanie nazywane Intelligent Valve Actuation (VCA) – czyli inteligentne wysterowanie zaworów, pozwalające na otwieranie zaworów zupełnie niezależnie od obciążenia oraz prędkości obrotowej silnika, umożliwiając zmianę wzniosu i pełną kontrolę czasu otwarcia nawet między cyklami pracy motoru. W tym rozwiązaniu ruch obrotowy elementu wykonawczego niepowiązanego mechanicznie z wałkiem rozrządu jest przenoszony na niezwykle precyzyjny ruch liniowy, pozwalając na dowolne zdefiniowanie krzywych otwarcia i zamknięcia zaworów.

 

Dodatkową zaletą VCA jest względnie prosta, multistabilna architektura (wywodząca się z bistabilnych przekaźników Binary Actuation Technology - BAT), która pozwala na zatrzymanie zaworu w jednej z kilku możliwych pozycji bez potrzeby dostarczania energii. Wszelkie stany pośrednie wymagają doprowadzenia odpowiedniego zasilania który jest pochodną sygnału cyfrowego, obliczenia wykonane powinny być w pętli regulacji nawet 100 razy na pojedynczy cykl silnika. Dzięki multistabilnej architekturze całość ma być zasilana ze standardowej 12 woltowej instalacji elektrycznej.

 

Roger Stone, dyrektor techniczny Camcon twierdzi, że technologia VCA pozwoli na redukcję CO2 oraz spalania o minimum 15%, umożliwiając spełnienie norm stawianym pojazdom produkowanym po roku 2020.

 

źródło: camcontec.com.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem