Polski zespół projektuje transport przyszłości

Hyper Poland

Zespół Hyper Poland, w skład którego wchodzą profesjonaliści z różnych dziedzin oraz studenci Wydziału Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej pracują nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury została usunięta a lewitujący w niej pojazd rozpędzany jest przy wykorzystaniu liniowego silnika elektrycznego. Pojazd może ślizgać się bezszelestnie na długich dystansach z prędkością samolotu, wykorzystując do tego bardzo mało energii ze względu na minimalny opór aerodynamiczny i bezkontaktowe zawieszenie. System będzie bezpieczny, cichy, odporny na warunki atmosferyczne i efektywny, bez bezpośredniej emisji dwutlenku węgla. - Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu - tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu.

Budowa prototypu kapsuły

Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1. Kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana jest silnikami elektrycznymi i będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h. Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.

Hyper Poland

Tor testowy Hyperloopa w Polsce

Instytut Kolejnictwa i Hyper Poland zbudują tor testowy Hyperloopa mieszczący się na terenie Polski, jednak na dzień dzisiejszy dokładna lokalizacja nie została określona.

Dyrektor Instytutu Kolejnictwa i przedstawiciele firmy Hyper Poland sp. z o. o. reprezentowanej przez Krzysztofa Tabiszewskiego oraz Przemysława Pączka podpisali w dniu 3 lipca br. list intencyjny ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop oraz budowy toru testowego Hyperloopa na terenie Instytutu.

„Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni. Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację.” – dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

 

Źródło: Hyper Poland/Instytut Kolejnictwa

Ilustracje: Hyper Poland

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem