Samochód w roli asystenta na kołach

Asystent Bosch

Nastała epoka samochodów podłączonych do internetu (Connected Cars). Wraz z obowiązkowym wprowadzeniem w Unii Europejskiej funkcji automatycznego wzywania pomocy eCall, od marca 2018 roku każdy nowy samochód stanie się samochodem podłączonym do internetu. Według instytutu badań rynku Gartner do roku 2020 po drogach całego świata będzie jeździć 250 mln samochodów podłączonych do internetu. Wraz ze zmianami zachodzącymi w motoryzacji oraz faktem, że samochody powoli stają się urządzeniami mobilnymi na czterech kołach, w kręgu zainteresowania nabywców aut coraz częściej znajdują się także usługi cyfrowe umożliwiające np. monitorowanie stanu samochodów lub ostrzegające kierowców przed samochodami jadącymi pod prąd. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez niemiecką agencję badania rynku VuMA na rok 2017, dostęp do internetu w samochodzie już dziś stanowi ważne kryterium przy zakupie auta. „Usługi dla segmentu Connected Cars w coraz większym stopniu stają się cechą wyróżniającą w branży motoryzacyjnej” – powiedział członek zarządu spółki Bosch dr Dirk Hoheisel podczas międzynarodowej konferencji Bosch Connected World 2017 w Berlinie. Hoheisel zapowiedział także uruchomienie Bosch Automotive Cloud Suite – nowej platformy obsługującej usługi w branży mobilności. Automotive Cloud Suite obejmuje platformę programistyczną oraz szeroki wybór modułów, dzięki którym producenci pojazdów oraz inni dostawcy usług dla mobilności mogą rozwijać i wprowadzać na rynek wszelkiego rodzaju usługi. „Bosch Automotive Cloud Suite oferuje kierowcom korzyści w postaci bardziej zróżnicowanej i zindywidualizowanej oferty usług – powiedział Hoheisel.

Kompetencje w dziedzinie motoryzacji, chmury obliczeniowej i dużych zbiorów danych

Bosch Automotive Cloud Suite bazuje na Bosch IoT Suite i stanowi bazę technologiczną dla usług dedykowanych samochodom podłączonym do internetu. Oferuje ona wszystkie funkcje potrzebne do integracji pojazdów, użytkowników, firm i domen w ramach jednej platformy. W ramach Automotive Cloud Suite Bosch udostępnia moduły programistyczne, np. cyfrową książkę przejazdów oraz rozwiązania umożliwiające przeprowadzanie aktualizacji oprogramowania. Dzięki nim dostawcy usług dla mobilności mogą rozwijać różnego rodzaju usługi dla kierowców w segmencie Connected Car. „Bosch jest w stanie zintegrować kompleksowy know-how w dziedzinie motoryzacji z wiedzą programistyczną – powiedział Hoheisel. „Dostarczamy naszym klientom wszystkie usługi z jednego źródła: od pomysłu, poprzez jego wdrożenie, aż do obsługi”. Platforma Automotive Cloud Suite bazuje na know-how z różnych dziedzin: oprócz kompetencji systemowego dostawcy w branży motoryzacyjnej oraz wiodącego dostawcy technologii szyfrowania, przedsiębiorstwo dysponuje także doświadczeniem jako operator chmury obliczeniowej oraz wiedzą w zakresie analizy dużych zbiorów danych.

„Z pomocą Automotive Cloud Suite nasi klienci mogą realizować usługi, jednak my także wykorzystujemy ją do własnych usług” – powiedział Hoheisel. Na konferencji Bosch Connected World 2017 Bosch zaprezentował na przykładzie samochodu pokazowego – Jaguara F-Pace, szereg nowych usług, w tym 5 poniższych:

1. Funkcja ostrzegania o pojazdach jadących pod prąd

Tylko w Niemczech radio podaje rocznie około 2 000 ostrzeżeń o samochodach poruszających się pod prąd. Jednak najczęściej ostrzeżenie takie pojawia się za późno, ponieważ jazda pod prąd kończy się średnio po ok. 500 metrach; zdarza się, że w sposób tragiczny. Bazująca na chmurze usługa ostrzegania przed samochodami jadącymi pod prąd mogłaby w przyszłości już po dziesięciu sekundach ostrzegać, i to nie tylko kierowcę, który wjechał pod prąd, ale także kierowców innych aut.

2. Inteligentna diagnoza

Nie ma nic bardziej irytującego niż awaria samochodu w drodze na urlop. Inteligentna diagnoza pomoże zapobiec nagłej awarii pojazdu. Stan ważnych układów i części w samochodzie może być analizowany na podstawie danych uzyskiwanych podczas jazdy, co pozwala uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Przed wystąpieniem usterki kierowca otrzyma zalecenie wraz z propozycją umówienia wizyty w warsztacie.

3. Parkowanie społecznościowe

Dzięki tej usłudze parkowanie staje się czynnością społeczną. Samochody wyposażone w odpowiednie czujniki rejestrują i mierzą wolne miejsca do parkowania przy krawędzi jezdni. Informacje te trafiają do cyfrowej mapy miejsc parkingowych. Z pomocą inteligentnych systemów przetwarzania danych Bosch weryfikuje informacje i sporządza prognozę dotyczącą wolnych miejsc. Kierowcy samochodów znajdujących się w pobliżu mogą skorzystać z cyfrowej mapy dostępnej za pośrednictwem chmury. W ten sposób znalezienie miejsca parkingowego jest dużo szybsze i wygodniejsze.

4. Osobisty asystent

Marzenie o posiadaniu osobistego asystenta może stać się rzeczywistością. Dzięki tej usłudze Bosch kierowcy mogą podczas jazdy głosowo zarządzać terminami, uzyskiwać najróżniejsze informacje, sterować funkcjami inteligentnego domu i wykonywać wiele innych zadań. Z czasem asystent nauczy się upodobań i zachowań użytkownika, aby oferować mu jeszcze większe wsparcie.

5. Aktualizacje oprogramowania "over the air"

To, co w przypadku smartfonów jest oczywistością, Bosch wprowadzi także do samochodów: aktualizacje oprogramowania będą pobierane z chmury obliczeniowej. W ciągu nocy, kiedy samochód nie jest używany, można w ten sposób zainstalować uaktualnienia, np. tryb efektywnej jazdy dla samochodów elektrycznych, a wszystko w formie zaszyfrowanej i odpornej na ataki hakerów.

 

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem