Bosch na CES 2017: Samochód w roli osobistego asystenta

Samochód koncepcyjny Bosch

Do roku 2022 globalny rynek zintegrowanej mobilności ma wzrastać o blisko 25% rocznie. Już za kilka lat samochody staną się aktywnymi uczestnikami IoT i będą komunikować się z innymi środkami transportu, a także z inteligentnymi domami. Na targach CES 2017 Bosch zaprezentował nowy samochód koncepcyjny, na przykładzie którego można zobaczyć, w jaki sposób różne sfery życia będą ze sobą połączone w przyszłości. – Samochód będzie odgrywał centralną rolę w komunikacji pomiędzy różnymi domenami – powiedział Struth. Spersonalizowana komunikacja pomiędzy samochodem a kierowcą także ulegnie rozszerzeniu: nowe funkcje połączą samochód z jego otoczeniem: inteligentnym domem i warsztatem samochodowym. Funkcje te umożliwią wysoce zautomatyzowaną jazdę. – Bosch wytrwale pracuje nad tym, aby połączyć w całość mobilność i inteligentne usługi – powiedział Struth. – Połączenie samochodu z inteligentnym domem lub inteligentnym miastem za pośrednictwem chmury obliczeniowej przyniesie wymierne korzyści. Integracja pozwoli zmienić samochód w asystenta na czterech kołach.

Co więcej, samochód koncepcyjny Bosch oferuje szeroką gamę innowacyjnych technologii: w chwili, gdy kierowca zajmie miejsce, technologia rozpoznawania twarzy ustawi wysokość kierownicy, pozycję lusterek, temperaturę w kabinie i stację radiową w zależności od indywidualnych preferencji kierowcy. Systemem można sterować za pomocą wyświetlacza haptycznego oraz innowacyjnego systemu sterowania gestami – obydwa aktywnie reagują na wydawane polecenia. W przypadku wysoce zautomatyzowanego samochodu, usługi bazujące na chmurze obliczeniowej umożliwiają np. prowadzenie wideokonferencji lub pozwalają kierowcy oraz pasażerom zaplanować weekendowe zakupy lub obejrzeć najnowsze wideo. Do roku 2025 wysoce zautomatyzowana jazda samochodem pozwoli zaoszczędzić przeciętnemu kierowcy z USA, Niemiec lub Chin prawie 100 godzin rocznie – tak wynika z badań zleconych niedawno przez firmę Bosch. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, integrację funkcji zapewniają jednostki takie, jak Bosch Central Gateway. Gateway to hub, który zapewnia komunikację ze wszystkimi domenami podłączonymi do wszystkich magistral danych. ETAS i ESCRYPT, należące do Grupy Bosch zapewniają rozwiązania do transmisji i szyfrowania. Dzięki nim aktualizacje oprogramowania do samochodów będą mogły być bezpiecznie realizowane za pośrednictwem chmury obliczeniowej w całym okresie eksploatacji samochodu. W przypadku gdy samochód komunikuje się ze swoim otoczeniem, aktualizacje muszą być przeprowadzane regularnie.

Samochód komunikujący się z otoczeniem może także przejmować ważne zadania w ramach koncepcji zintegrowanego miasta. Na przykład w systemach parkowania opartych na społeczności, samochód pełni funkcję detektora wolnych miejsc postojowych. Jadąc ulicą, samochód rejestruje wolne miejsca pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Pozyskane w ten sposób informacje są nanoszone na cyfrową mapę. Zaawansowane algorytmy Bosch analizują dane i przygotowują prognozę sytuacyjną. Usługa oparta na chmurze wykorzystuje te dane do tworzenia w czasie rzeczywistym mapy, która pomaga zaoszczędzić kierowcom mnóstwo czasu i stresu przy poszukiwaniu miejsca do zaparkowania pojazdu. Na rok 2017 planowane są w USA działania pilotażowe związane z tą koncepcją. Obecnie przy współpracy z koncernem Mercedes-Benz Bosch testuje parkowanie społecznościowe w rejonie Stuttgartu.

W nowym samochodzie koncepcyjnym Bosch zastosowano następujące innowacje:

Technologia rozpoznawania twarzy oraz inteligentna personalizacja: Driver Monitor Camera umożliwia szybkie rozpoznawanie twarzy i personalizację ustawień. Podczas jazdy działa system rozpoznawania kondycji kierowcy, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy: jeśli kierowcy grozi zaśnięcie lub jest on nadmiernie rozkojarzony, samochód wygeneruje ostrzeżenie, pomagając uniknąć krytycznych sytuacji.

Wyświetlacz neoSense reagujący na dotyk: dzięki ekranowi dotykowemu aktywnie reagującemu na dotyk, kierowca może poczuć przyciski, tak jakby miał do czynienia z rzeczywistymi przyciskami. Obsługa funkcji Infotainment jest dzięki temu możliwa nawet bez odwracania wzroku. Dzięki temu kierowca może w większym stopniu skoncentrować się na sytuacji na drodze, co także przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Technologia ta otrzymała nagrodę CES Innovation Award podczas ubiegłorocznych targów CES, a w ciągu roku osiągnęła stan gotowości do produkcji seryjnej.

Krystalicznie czysty obraz dzięki OLED: samochód koncepcyjny prezentuje po raz pierwszy zintegrowane w kokpicie wyświetlacze OLED (organic light emitting diode; organiczna dioda elektroluminescencyjna), które zapewniają krystalicznie czysty obraz.

Cyfrowe lusterko zewnętrzne: Mirror Cam System to oparte na kamerze rozwiązanie, które zastępuje obydwa lusterka zewnętrzne. Czujniki wideo można zintegrować w kabinie pojazdu, obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczach w pobliżu słupków A nadwozia po prawej i lewej stronie. Technologia cyfrowa umożliwia także prezentację obrazu dopasowaną do sytuacji. Na przykład podczas jazdy autostradą kamera zapewnia dalekie pole widzenia, a podczas jazdy w mieście możliwie szeroki kąt, co zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy. Wyższy kontrast poprawia widoczność podczas jazdy nocą.

Komunikacja pomiędzy samochodem a kierowcą: interfejs HMI (Human Machine Interface) będzie odgrywał coraz większą rolę w samochodach przyszłości – przede wszystkim podczas zautomatyzowanej jazdy. Interfejs HMI informuje kierowcę o możliwości rozpoczęcia automatycznej jazdy. Aby samochód mógł przejąć kierowanie, kierowca musi nacisnąć równocześnie dwa przyciski na kierownicy i przytrzymać je przez kilka sekund. W trybie zautomatyzowanej jazdy interfejs HMI pokazuje kierowcy, jakie informacje wykrywają czujniki samochodu i ile czasu zostało do ponownego przejęcia kierowania przez kierowcę.

Komunikacja pomiędzy samochodem a domem: w automatycznym trybie jazdy kierowca za pomocą centralnego wyświetlacza ma dostęp do większej liczby funkcji Infotainment, niż gdyby sam prowadził samochód. Dzięki połączeniu z internetem może np. sprawdzić swój kalendarz zajęć lub zaplanować zakupy. Aplikacja Smart Home firmy Bosch umożliwia mu także obsługę rolet w domu, sprawdzenie, czy wszystko w porządku, a nawet zajrzenie do lodówki. Trzeba uzupełnić zapasy żywności? Żadwn problem: aplikacja przygotuje listę zakupów, które szybko można zamówić z dostawą do domu.

Komunikacja pomiędzy samochodem a rowerem: dzięki komunikacji Vehicle-to-Vehicle samochody będą w przyszłości otrzymywać informacje także o innych uczestnikach ruchu, na długo przed tym, zanim pojawią się oni w zasięgu wzroku kierowcy. Szczególnie rowery stają się w ruchu niezauważalne, zwłaszcza że często są zasłonięte przez samochody ciężarowe lub autobusy. Na targach CES firma Bosch pokaże możliwości komunikacji pomiędzy swoim nowym samochodem koncepcyjnym a rowerem. Obydwa pojazdy będą mogły wymieniać się informacjami o lokalizacji i kierunku jazdy. Obniży to ryzyko kolizji.

Bosch Integrated Payment Solutions: autorskie rozwiązanie ePayment oferuje nowe usługi oferowane w ekosystemie IoT, w tym funkcję ujednoliconej opłaty. W tym celu zostały już zawarte umowy ramowe z operatorami płatności, takimi jak np. PayPal.

Komunikacja pomiędzy samochodem a warsztatem: na targach CES Bosch pokaże także, w jaki sposób działa zintegrowany warsztat („Connected Workshop“) wykorzystujący usługi internetowe oraz aplikacje typu Augmented Reality. Kierowcy i właściciele warsztatów będą mogli lepiej planować wizyty. Nowe technologie usprawnią także procesy pracy w warsztacie.

Retrofit eCall: Bosch pokaże także adapter samochodowy do samodzielnego montażu, który umożliwia automatyczne wezwanie pomocy. Urządzenie nosi nazwę Retrofit eCall. Adapter wystarczy włożyć do gniazda zapalniczki w samochodzie: czujnik przyspieszenia wykryje kolizję i urządzenie automatycznie wezwie pomoc. Za pomocą aplikacji w smartfonie co centrum operacyjnego zostaną przekazane istotne dane, np. dotyczące lokalizacji pojazdu. Analizowana jest także siła zderzenia i w zależności od tego inicjowane są odpowiednie działania: w przypadku umiarkowanie poważnego wypadku zgłasza się centrum operacyjne, aby omówić z kierowcą, czy konieczne jest wysłanie na miejsce tylko pomocy drogowej czy także karetki pogotowia. Jeśli kierowca nie odbierze połączenia, powiadomione zostanie pogotowie.

Aktualizacje oprogramowania firmowego „over the air“ (FOTA): zintegrowane funkcje, a w szczególności wysoce zautomatyzowane funkcje jazdy wymagają sprawnego funkcjonowania w całym okresie eksploatacji pojazdu. Wymaga to aktualizowania oprogramowania, które może zostać wgrane za pośrednictwem chmury danych. Bosch oferuje do tego celu konieczne sterowniki komunikacyjne oraz centralny komputer Gateway, ETAS i ESCRYPT (spółki należące do Grupy Bosch) dostarczają wymaganych technologii do transmisji i szyfrowania danych. Gwarantują one prawidłowe działanie wszystkich funkcji po każdej aktualizacji (Functional Safety), a także odporność na ataki z zewnątrz (Data Security).

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem