Mazda wprowadza technologię SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS

SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS

Mazda Motor Corporation wprowadziła zupełnie nowy zestaw technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS. Czternastego lipca miała miejsce światowa premiera pierwszego systemu wchodzącego w skład tej koncepcji - G-Vectoring Control (GVC) zadebiutował w modelu Mazda 3 z roku modelowego 2017.

Poprzez zintegrowaną kontrolę pracy silnika, skrzyni biegów, podwozia i nadwozia, ostatecznym zadaniem GVC oraz przyszłych systemów SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS jest wzmocnienie wrażeń Jinba-Ittai, których Mazda stara się dostarczać we wszystkich swoich modelach. Innymi słowy kierowca powinien mieć silne poczucie jedności z samochodem.

Innowacyjność systemu G-Vectoring Control polega na wykorzystaniu sterowania silnikiem do udoskonalenia reakcji podwozia pod kątem poprawy zarówno właściwości jezdnych, jak i komfortu jazdy. To pierwszy system na świecie, który zmienia wartość momentu obrotowego silnika na podstawie ruchów kierownicy, korygując rozkład nacisków pomiędzy przednią i tylną oś samochodu, aby zoptymalizować dociążenie poszczególnych kół. Poprawia to właściwości trakcyjne samochodu, wzmacnia poczucie pewności panowania nad pojazdem oraz zwiększa przyjemność z jazdy. Samochód reaguje w sposób bliższy intencjom kierowcy, co przekłada się na mniejszą potrzebę nawet podświadomych korekt toru jazdy, a co za tym idzie - mniejsze zmęczenie prowadzeniem. GVC podnosi komfort jazdy, łagodząc zmiany sił działających na pojazd i ograniczając kołysanie nadwozia.

Technologia ta pomaga kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności, w różnych sytuacjach: w czasie jazdy z niską prędkością w mieście i przy dużej prędkości na autostradzie, na krętych drogach, a nawet przy gwałtownych, awaryjnych manewrach. System GVC okazuje się szczególnie skuteczny na nierównych nawierzchniach (np. na nieutwardzonej drodze) lub na śliskim podłożu (mokrym od deszczu lub zaśnieżonym). System znacznie poprawia wówczas właściwości jezdne samochodu. GVC jest także bardzo uniwersalny. Może on być stosowany w każdym pojeździe — o ile jest on wyposażony w silnik SKYACTIV, aby możliwe było precyzyjne sterowanie momentem obrotowym, oraz w podwozie SKYACTIV, zapewniające najdoskonalsze parametry dynamiczne. Jako system oparty na oprogramowaniu GVC nie zwiększa masy pojazdu. Dlatego jego wprowadzeniu nie sprzeciwiali się mający obsesję na tym punkcie inżynierowie Mazdy. Na rynku europejskim samochody z systemem GVC pojawią się jeszcze w bieżącym roku.

 

 

Źródło: Mazda

Ilustracja: Mazda

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem