Bosch rewolucjonizuje proces parkowania

Bosch Parkhaus

Bosch upraszcza poszukiwanie miejsc parkingowych i stopniowo automatyzuje proces parkowania. „Mobilność przyszłości zaczyna się dzisiaj – od inteligentnego parkowania" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu firmy Robert Bosch GmbH. W gronie zainteresowanych technologią umożliwiającą automatyzację procesu parkowania mogą być nie tylko producenci samochodów, ale również zarządcy parkingów, a także miasta i ich mieszkańcy na całym świecie. „W 2016 roku nasza sprzedaż systemów wspomagania kierowcy (ADAS) przekroczy miliard euro" – mówi Hoheisel. Na całym świecie prawie 2500 inżynierów Bosch, około 500 więcej niż przed rokiem, pracuje nad dalszym rozwojem systemów wspomagania kierowcy i tym samym nad zautomatyzowaną jazdą i parkowaniem.

Połowa wszystkich nowych samochodów jest wyposażona w system wspomagania parkowania

W kolejnych latach Bosch planuje wprowadzenie na rynek jeszcze wielu systemów wspomagania parkowania. Systemy te mają pomagać kierowcy zaparkować w sposób bezwypadkowy, a nawet całkowicie przejąć proces parkowania, który może być ograniczony do naciśnięcia jednego przycisku. W Niemczech systemy wspomagania parkowania są najczęściej montowane jako wyposażenie dodatkowe do nowoczesnych samochodów. Połowa z niemal 3 milionów pojazdów zarejestrowanych w Niemczech w 2014 roku posiada właśnie taki system. Podobnie jest Belgii i Holandii, gdzie połowa wszystkich nowych samochodów w roku 2014 została wyposażona w asystenta parkowania. W Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 19 procent. Systemy te są oparte głównie na czujnikach ultradźwiękowych, które Bosch produkuje od 1993 roku.

Kierowca nie musi już sam szukać miejsca parkingowego

W Niemczech znalezienie miejsca parkingowego zajmuje kierowcy średnio dziesięć minut. Dzięki technologii Boscha ten czas będzie można skrócić wykorzystując do tego czujniki, które wykryją wolne miejsce parkingowe nie tylko w garażu czy parkingu podziemnym, ale także przy drodze. Informacje o wolnych miejscach parkingowych będą przetwarzane w chmurze Bosch, dzięki czemu możliwe będzie wygenerowanie map cyfrowych. Kierowcy będą mogli uzyskać dostęp do mapy na przykład w internecie lub za pośrednictwem swojej nawigacji i w ten sposób zlokalizują wolne miejsca parkingowe.

„System parkowania jaki znamy dziś, nie będzie istnieć w przyszłości" – mówi Hoheisel. Jeszcze przed końcem tej dekady samochody będą same parkowały. Kierowca zostawi swój samochód na zewnątrz garażu i na przykład za pomocą smartfona wyszuka miejsce parkingowe. W taki sam sposób przywoła samochód z powrotem. To innowacyjne rozwiązanie jest możliwe dzięki inteligentnej technologii Boscha zastosowanej w pojeździe jak i w strefie parkowania, a także dzięki komunikacji pomiędzy systemem a czujnikami. „Seryjna produkcja systemów umożlwiających automatyzację parkowania zostanie uruchomiona wcześniej niż produkcja systemów do zautomatyzowanej jazdy” – mówi Hoheisel. Wynika to z przepisów prawa, które są dużo bardziej restrykcyjne w przypadku systemów do automatyzacji jazdy, zwłaszcza w odniesieniu do wymogów homologacyjnych, niż ma to miejsce w przypadku automatyzacji procesu parkowania. Niezbędne zmiany prawa regulacyjnego, które w Niemczech jest częściowo określone przez Wiedeńską Konwencję o ruchu drogowym, są dyskutowane na całym świecie.

 

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem