Instalacje 48V w wybranych samochodach Audi

Instalacja elektryczna 48V instalowane równolegle do 12V w Audi - schemat połączeń

Audi poinformowało, że w celu przyspieszenia procesu wdrażania coraz bardziej innowacyjnych produktów, wybrane podsystemy będą pracować przy napięciu zasilania równym 48V. Ruch ten ma być dowodem na to, że integracja zaawansowanych systemów może odbyć się bez spadku efektywności czy osiągów silników. Ulrich Hackenberg, jeden z członków zarządu odpowiedzialny za rozwój technologiczny Audi, ocenia nowy system jako bardziej sportowy, efektywny, a także prostszy w użyciu.

Producent z Ingolstadt prezentował już 48-woltowe rozwiązania w pojazdach koncepcyjnych, mianowicie w Audi A6 TDI concept oraz Audi RS 5 TDI concept. Oba samochody wyposażone zostały w elektryczny kompresor, pracujący niezależnie od obciążenia silnika, co poprawiało dynamikę pojazdu przy przyspieszaniu. Co więcej, zasilanie 48-woltowe pozwala na implementację systemów dynamicznej kontroli nadwozia - Audi planuje przedstawić takie rozwiązania w niedalekiej przyszłości.

Dodanie systemu 48-woltowego uczyni z pojazdów Audi, tzw. łagodne hybrydy (ang. mild-hybrid), czyli pojazdy, w których możliwe będzie np. wyłączenie silnika w czasie jazdy na biegu jałowym i błyskawiczne, praktycznie niezauważalnie dla kierowcy, włączanie silnika.

Współczesna technologia w pełni wykorzystuje systemy 12V. Szczególnie przy niskich temperaturach praktycznie cała generowana przez alternator moc jest dostarczana do licznych systemów pokładowych. Z tego też powodu, nowe pojazdy posiadały będą zarówno przyłącza 12V jak i 48V. Akumulatory 48-woltowe będą wykonane w technologii litowo-jonowej (Li-Ion), co pozwoli obniżyć ich masę oraz rozmiar; ich głównym zadaniem będzie doprowadzanie energii do podsystemów, w czasie, gdy silnik jest wyłączony. Jednocześnie alternator został przeprojektowany tak, aby mógł dostarczyć 10kW. Nowa technologia pozwoli obniżyć natężenie prądu w kablach, umożliwiając redukcję średnicy i masy przewodów. Wszystkie te udoskonalenia pozwolą obniżyć emisję CO2 o nawet 10g/km, co odpowiada zużyciu paliwa o 0.4l/100km.

 

Źródło: audi.com

Ilustracje: audi.com

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem