Jak Bosch zmienia jazdę samochodem za pomocą usług sieciowych

bosch

Aplikacja na smartfony zamiast kluczka do samochodu, cyfrowa mapa miejsc postojowych zamiast męczącego poszukiwania parkingu i usługi typu car sharing, czyli czasowe korzystanie z samochodu bez konieczności posiadania go na własność: łączność sieciowa ułatwia życie użytkownikom dróg, zwiększając bezpieczeństwo i komfort przy jednoczesnym obniżaniu poziomu stresu na drogach. Według firmy badawczej Gartner do 2020 roku około ćwierć miliarda pojazdów na całym świecie zostanie połączonych z siecią. Do tego niezbędny jest rozwój usług mobilnych, których szerokie portfolio Bosch zaprezentuje podczas Bosch ConnectedWorld 2018.

Usługi sharingu i multimodalnej mobilności na rzecz bezstresowego ruchu miejskiego:

COUP: Zarezerwuj, zapłać, jedź – usługa udostępniania e-skuterów COUP to  prosta alternatywa dla transportu publicznego, samochodów prywatnych lub taksówek. Po Berlinie i Paryż e-skutery pojawią się latem 2018 roku na ulicach Madrytu. Dzięki aplikacji COUP jej użytkownik może bez problemu zarezerwować znajdujący się najbliżej e-skuter i cieszyć się jazdą.

moveBW: W lipcu 2017 r. Bosch rozpoczął fazę testową multimodalnego asystenta mobilności moveBW. Usługa wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym, aby znaleźć najprostszą drogę przez miasto. Pozwala ona szybko i elastycznie docierać do miejsca docelowego, a jednocześnie wpływa pozytywnie na zmiany w zarządzaniu ruchem w mieście.

myScotty: Korzystając z aplikacji myScotty użytkownicy są zawsze mobilni dzięki różnym ofertom transportu – od usług sharingu dla samochodów, skuterów i rowerów, a kończąc na taksówkach i autach z wypożyczalni. Użytkownicy rezerwują i płacą za usługi za pomocą smartfonu. Aby korzystać z myScotty, każdy użytkownik weryfikuje swoją tożsamość na jednorazowym czacie wideo; start-up obsługuje proces rejestracji i weryfikacji u różnych dostawców.

Połączone z siecią usługi umożliwiają bezstresową mobilność

Community-Based Parking: Dzięki wyszukiwarce miejsc parkingowych bazującej na społeczności Community-Based Parking, Bosch wyręcza kierowcę w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca dla jego samochodu. Korzystając z czujników ultradźwiękowych systemu wspomagania parkowania, samochody identyfikują i mierzą wolne przestrzenie między zaparkowanymi pojazdami, gdy je mijają. Zebrane dane są przesyłane do cyfrowej mapy miejsc parkingowych, która jest dostępna dla użytkowników społeczności.

Automated Valet Parking: Kierowca opuszcza swój pojazd przy wjeździe do garażu i wydaje mu polecenia za pomocą aplikacji na smartfonie. Samochód sam szuka wolnego miejsca i parkuje na nim automatycznie. Jednym z czynników, który sprawił, że w pełni zautomatyzowany system parkowania staje się rzeczywistością, jest inteligentna infrastruktura parkingu, która umożliwia łączenie się z oprogramowaniem pokładowym pojazdu.

Aktualizacja oprogramowania over-the-air: To, co w przypadku smartfonów jest oczywistością, Bosch wprowadza także do samochodów: aktualizacje oprogramowania będą pobierane z chmury obliczeniowej. Umożliwia to także pobieranie dodatkowych funkcji, takich jak cyfrowa mapa miejsc parkingowych.

Perfectly keyless: Cyfrowy kluczyk do samochodu. Aby z niego skorzystać, kierowca pobiera aplikację na smartfon i łączy z nią swój samochód. Kiedy to zrobi, smartfon generuje jednorazowy klucz zabezpieczenia, który pasuje do cyfrowego zamka pojazdu. Właściciel może za pomocą Perfectly keyless udostępnić swoje auto innym osobom, np. członkom rodziny lub znajomym.

Prewencyjna diagnostyka pojazdów: Dzięki usłudze diagnostyki prewencyjnej, stan kluczowych części samochodowych takich jak akumulator, filtr paliwa lub klocki hamulcowe, jest analizowany w trakcie codziennej eksploatacji z wykorzystaniem danych z chmury. Jeśli wskazują one stan zużycia kwalifikujący je do wymiany, kierowca otrzymuje stosowny komunikat. Zapobiega to nagłej awarii samochodu na drodze.

Concierge service: Dzięki usłudze „concierge service” kierowcy mają zawsze przy sobie osobistego asystenta. Pomaga on znaleźć im najbliższy urząd pocztowy, zarezerwować stolik w restauracji, kupić bilet na koncert czy znaleźć atrakcje w obcym mieście. W momencie dotarcia do miasta docelowego, concierge wysyła informacje adresowe bezpośrednio do nawigacji.

Secure Truck Parking: Dostępna w całej Europie usługa Secure Truck Parking firmy Bosch pomaga kierowcom ciężarówek znaleźć odpowiednie i bezpieczne miejsce parkingowe. Przedsiębiorstwa spedycyjne i kierowcy ciężarówek mogą korzystać z bezpłatnego portalu internetowego, a w przyszłości także z aplikacji, aby rezerwować miejsca postojowe zlokalizowane wzdłuż trasy – z wyprzedzeniem lub już w drodze. Pozwala to na lepsze planowanie przejazdu, z uwzględnieniem przerw po drodze.

eCall: Od kwietnia 2018 rok system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall będzie w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych pojazdów silnikowych. Bosch opracował rozwiązanie akcesoryjne retrofit eCall dla pojazdów, które nie są seryjnie wyposażone w urządzenie eCall. Umieszczane w miejscu zapalniczki samochodowej retrofit eCall wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia czy pojazd uległ wypadkowi. W nagłym przypadku specjalna aplikacja przekazuje dane do centrum serwisowego. Pozwala to szybciej reagować służbom ratunkowym, zwiększając tym samym szanse na uratowanie życia.

Integracja smartfonów mySPIN: Korzystanie z nawigacji, usług streamingu lub kalendarza, nawet podczas prowadzenia samochodu lub jazdy na motocyklu? Tak, dzięki rozwiązaniu mySPIN. Integruje ono smartfon i jego aplikacje w systemie multimedialnym pojazdu. Wkrótce możliwe będzie zintegrowanie i wyświetlanie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Te dane mogą ostrzegać kierowców o niebezpiecznych lub nieprzewidzianych sytuacjach, jak choćby korek na drodze.

Aplikacja Driving: Ta aplikacja umożliwia kierowcom bezpieczne korzystanie z aplikacji telefonicznych, nawigacyjnych, komunikacyjnych i muzycznych za pomocą poleceń głosowych i gestów wykonywanych w czasie prowadzenia pojazdu. Teraz kierowcy nie muszą już patrzeć na ekran smartfonu lub go dotykać i mogą skoncentrować się na drodze. Aplikacja Driving firmy Bosch zapewnia wygodę i rozrywkę kierowcom, których pojazdy nie są wyposażone w system multimedialny.

Connected horizon: Horyzont połączony z siecią (ang. connected horizon) sprawia, że jazda jest jeszcze bezpieczniejsza i wygodniejsza. Dostarcza dane o ruchu drogowym, korkach i wypadkach, dane topograficzne tras, w tym wzniesienia i promienie zakrętów oraz dane o infrastrukturze, takie jak znaki drogowe i ograniczenia prędkości – wszystko w czasie rzeczywistym. System pozwala pojazdom myśleć z wyprzedzeniem, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo i komfort.

Radar Road Signature: W przypadku autonomicznej jazdy samochodem  niezbędne są mapy o wysokiej rozdzielczości. Korzystając z informacji dostarczanych przez czujniki radarowe, Bosch opracował usługę lokalizacji pod nazwą Radar Road Signature. Można ją zintegrować z mapami o wysokiej rozdzielczości w celu  precyzyjnego określania pozycji na pasie ruchu.

Usługi prognozowania warunków drogowych: Ta usługa Boscha poprawia bezpieczeństwo na drogach. Przyczepność pojazdu na nawierzchni jest różna w zależności od pory roku i pogody, co wymaga od kierowcy lub auta autonomicznego modyfikacji stylu jazdy w celu uniknięcia krytycznych sytuacji. Bosch opracował własną usługę opartą na danych z chmury, aby zapewnić dostęp do informacji o stanie nawierzchni dróg. Usługa korzysta z czujników układu stabilizacji toru jazdy ESP, aby określić stan nawierzchni i współczynnik tarcia. Dane te są następnie przesyłane w czasie rzeczywistym do podłączonych do sieci pojazdów za pośrednictwem chmury.

Połączone z siecią usługi w zakresie mobilności elektryfikowanej

Aplikacja do ładowania i płatności: Bosch razem z producentami samochodów, w tym Mercedes-Benz, smart i Renault, opracował aplikacje Charging App do ładowania pojazdów elektrycznych. Klienci korzystający z aplikacji mają dostęp do 17 400 stacji ładowania w pięciu krajach na terenie Europy. Wkrótce aplikacja zostanie zaktualizowana o kolejne miejsca.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

EQ Power: premiera przedprodukcyjnej hybrydy plug-in z silnikiem wysokoprężnym

EQ Power

Hybrydy plug-in reprezentują kluczową technologię na drodze do lokalnie bezemisyjnej przyszłości samochodu. Swoim nabywcom oferują korzyści z dwóch światów: w mieście poruszają się w trybie całkowicie elektrycznym, zaś w trasie korzystają z dużego zasięgu, jaki zapewnia jednostka spalinowa. Teraz Mercedes-Benz połączy swój najnowocześniejszy 4-cylindrowy silnik Diesla z trzecią generacją napędu hybrydowego. Efekt: jeszcze wyższa efektywność i lepsza dynamika, nadzwyczajny komfort oraz imponujący zasięg.

Ponieważ atuty hybrydy plug-in wysuwają się na pierwszy plan zwłaszcza w przypadku większych pojazdów oraz podczas eksploatacji w cyklu mieszanym, obecnie Mercedes-Benz decyduje się stosować taką konfigurację napędu w modelach od Klasy C wzwyż. Jego kluczową zaletą jest inteligentna, modułowa konstrukcja, a więc nadająca się do stosowania w licznych seriach modelowych: z napędem na tylne koła, w różnych wersjach nadwoziowych, przystosowanych do ruchu prawo- i lewostronnego. Hybrydyzacja obniża zużycie paliwa, a jednocześnie podnosi osiągi oraz przyjemność z jazdy.

Premiera wkrótce: wysokoprężna hybryda plug-in w Klasach C oraz E

Jednym z elementów hybrydowej ofensywy Mercedesa ma być nowy hybrydowy napęd plug-in z jednostką wysokoprężną w Klasach C oraz E. Producent po raz pierwszy zestawi swój najnowocześniejszy silnik Diesla z ładowanym zewnętrznie układem hybrydowym. Kombinacja nowego 4-cylindrowego motoru OM 654 z najnowszą generacją 9-stopniowej, hybrydowej przekładni 9G-TRONIC ma łączyć lokalnie bezemisyjną mobilność z jeszcze lepszą dynamiką jazdy, jaką zapewnia dodatkowa fala siły napędowej. To zasługa elektrycznej jednostki o mocy 90 kW (122 KM), 440 Nm momentu obrotowego oraz około 50-kilometrowego zasięgu możliwego do pokonania wyłącznie „na prądzie” (cykl NEDC).

Trzecia generacja hybrydowego napędu Mercedes-Benz korzysta z nowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,5 kWh. Nowa pokładowa ładowarka podwaja moc ładowania z 3,6 do 7,2 kW. Przy użyciu wallboxa, zamontowanego na przykład w przydomowym garażu, rozładowany akumulator może być więc naładowany w ciągu 2 godzin. „Tankowanie” z konwencjonalnego domowego gniazdka trwa około 7 godzin.

Trzecia generacja układu hybrydowego jeszcze bardziej wspiera kierowcę dzięki zastosowaniu inteligentnego zarządzania napędem. Rozbudowane wykorzystanie danych z sytemu nawigacji oraz informacji z kamery i czujników radarowych sprawia, że samochód ma znacznie większe „pole widzenia” niż kierowca – i dostosowuje się do określonej prędkości lub profilu drogi. Przy planowaniu wykorzystania dostępnej energii elektrycznej, rekuperacji czy zarządzania termicznego komponentów napędu oprogramowanie bierze pod uwagę np. przejazd przez obszary zabudowane.

Poza niespotykanymi doznaniami z jazdy, wynikającymi z dostępności maksymalnego momentu obrotowego o wartości 700 Nm już przy 1400 obr./min, nowe wysokoprężne hybrydy plug-in oferują jeszcze wyższy komfort. Wysokonapięciowa pokładowa instalacja elektryczna zasila nie tylko elementy napędu, ale i kompresor klimatyzacji oraz wysokonapięciowy podgrzewacz – co pozwala zarówno na wstępne schładzanie wnętrza latem, jak i ogrzewanie go zimą.

Okręt flagowy trzeciej generacji hybryd: S 560 e

Także S 560 e (średnie zużycie paliwa: 2,1 l/100 km, średnie emisje CO2: 49 g/km) w trybie całkowicie elektrycznym, w cyklu NEDC, oferuje zasięg około 50 km. Model otrzymał nową energoelektronikę, znacznie bardziej efektywną niż ta wykorzystywana w poprzedniej generacji napędu. Hybrydowy układ S 560 e łączy benzynowy silnik V6 o mocy 270 kW (367 KM) z elektryczną jednostką o mocy 90 kW (122 KM).

Najnowocześniejszy silnik Diesla: OM 654

Najnowsze wysokoprężne hybrydy plug-in w Klasach C oraz E skorzystają z 4-cylindrowej jednostki OM 654 – ultranowoczesnej konstrukcji, otwierającej zupełnie nowy wymiar efektywności. To pierwszy silnik Diesla do aut osobowych ze stopniowaną komorą spalania. W jego architekturze wykorzystano też połączenie aluminiowego bloku i stalowych tłoków oraz udoskonaloną powłokę ścianek cylindrów NANOSLIDE®. Tarcie wewnętrzne zredukowano o około 25%. Nowy motor korzysta także z czwartej generacji wtrysku common rail pod ciśnieniem dochodzącym do 2050 barów. Równocześnie jego konstrukcja wyróżnia się mniejszymi wymiarami niż poprzednika.

Wszystkie komponenty odpowiedzialne za oczyszczanie spalin zlokalizowano bezpośrednio przy silniku. Taka konfiguracja chroni przed nadmiernymi stratami ciepła i zapewnia doskonałe warunki pracy układu wydechowego.

Silnik będzie produkowany w pierwszej w Polsce fabryce silników Mercedesa w Jaworze. Inwestycja warta jest ponad 500 mln euro. Pod koniec ubiegłego roku ukończono budowę fundamentów zakładu, z początkiem lutego 2018 r. rozpoczęła się budowa największej hali montażowo-produkcyjnej, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019.

Linie produkcyjne i montażowe fabryki będą pracować w najnowszym systemie AGIPRO, umożliwiającym szybkie i elastyczne dostosowanie produkcji do bieżących potrzeb.

ECO Assist: inteligentna strategia działania

Nowe hybrydy wspierają kierowcę w przewidywalnym, oszczędnym stylu jazdy – informują, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu (np. gdy auto zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości), i korzystają z zaawansowanych funkcji, takich jak odzyskiwanie energii oraz żeglowanie. Łączą w tym celu dane pozyskiwane z systemu nawigacji, układu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

W swoich rekomendacjach i strategii zrównoważonej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i czynniki:

-profil drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda, nachylenie);

-ograniczenia prędkości;

-odległość od poprzedzającego pojazdu.

ECO Assist nieprzerwanie generuje symulacje jazdy dla najbliższego odcinka: zależnie od stanu naładowania akumulatora i sytuacji na drodze przelicza, czy samochód powinien „żeglować” z możliwie najmniejszymi oporami jazdy przy odpuszczonym pedale gazu, czy też lepiej będzie, gdy kierowca wciśnie hamulec w celu efektywnego doładowania akumulatora (odzyskiwanie energii).

Haptyczny pedał gazu pomaga w utrzymaniu ekonomicznego, komfortowego stylu jazdy. Przykładowo, jego zmienny opór podpowiada kierowcy, czy auto korzysta aktualnie z maksymalnego potencjału silnika elektrycznego. Jeśli kierowca dalej będzie wciskać pedał na tyle mocno, że przekroczy punkt oporu, nastąpi uruchomienie jednostki spalinowej. Wyczuwalny opór sugeruje też, by zdjąć nogę z pedału gazu – wówczas motor spalinowy zostanie unieruchomiony i odłączony od zespołu napędowego (tzw. żeglowanie). Kierowca otrzymuje wizualne komunikaty o działaniu napędu na panelu wskaźników lub, zależnie od specyfikacji pojazdu, wyświetlaczu head-up. W ten sam sposób system podaje mu również powód zalecenia (np. dojeżdżanie do skrzyżowania lub nachylenia drogi).

Aby zwiększyć motywację kierowcy i zachęcić go do przestrzegania zaleceń ECO Assist, komputer pokładowy rejestruje, przez ile kilometrów/jak długo samochód przemieszczał się z wyłączonym silnikiem, i pokazuje te informacje na centralnym ekranie. „Nagrodą” jest nie tylko obniżone zużycie paliwa, ale i większy zasięg w trybie elektryczny.

Wydajność dopasowana do potrzeb kierowcy: cztery tryby napędu hybrydowego

Zależnie od swoich preferencji, kierowca ma do wyboru cztery tryby napędu hybrydowego:

-HYBRID: ustawienie domyślne. Wszystkie funkcje, takie jak tryb elektryczny, boost (wspomaganie silnika spalinowego przez jednostkę elektryczną) oraz odzyskiwanie energii, są dostępne i wykorzystywane zależnie od sytuacji drogowej i profilu drogi.

-E-MODE: tryb elektryczny, przydatny np. podczas jazdy po mieście. Pedał przyspieszenia za pomocą punktu oporu sygnalizuje, kiedy włącza się silnik spalinowy.

-E-SAVE: energia w akumulatorze jest „zachowywana”, aby umożliwić późniejszą jazdę w trybie elektrycznym.

-CHARGE: akumulator jest ładowany podczas jazdy.

Trzecia generacja napędu hybrydowego: mocniejsza i o bardziej kompaktowej konstrukcji

Trzecia generacja hybrydowej przekładni bazuje na automatycznej skrzyni 9G-TRONIC. Przekładnia hydrokinetyczna, sprzęgło oraz silnik elektryczny wspólnie tworzą tu innowacyjną jednostkę hybrydową. Jej zwarte wymiary uzyskano dzięki zintegrowaniu i połączeniu sprzęgła rozdzielającego, tłumika drgań skrętnych oraz sprzęgła blokady przekładni hydrokinetycznej z wirnikiem jednostki elektrycznej. Przekładnia hydrokinetyczna wraz ze swoim mocnym, efektywnym obiegiem hydraulicznym zapewnia gładkość ruszania z miejsca w trybie hybrydowym.

Opracowany wspólnie z Boschem, w ramach spółki joint venture EM-motive, silnik elektryczny został zaprojektowany specjalnie dla hybrydowej przekładni 9G-TRONIC. Nowa jest także energoelektronika, która – w porównaniu do napędu drugiej generacji – pozwoliła w dalszym stopniu zwiększyć moc i moment obrotowy, odpowiednio, do 90 kW (122 KM) oraz 440 Nm. Takie parametry umożliwiają swobodne, komfortowe przyspieszanie. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wzrosła ze 130 do 140 km/h.

Kluczowym czynnikiem, który pozwolił podnieść zasięg w trybie elektrycznym do około 50 km, jest nominalna pojemność nowego akumulatora litowo-jonowego – zwiększono ją do 13,5 kWh przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów zewnętrznych. Zmiana technologii chemicznej ogniw z litowo-żelazowo-fosforanowej (LiFePo) na litowo-niklowo-magnezowo-kobaltową (Li-NMC) umożliwiła podniesienie pojemności ogniw z 22 do 37 Ah. Wysoce efektywne akumulatory dostarcza spółka zależna koncernu Daimler – ACCUMOTIVE. Elementy energoelektroniki zlokalizowano w komorze silnikowej.

Nowy wallbox Mercedes-Benz: domowe ładowanie w łatwy, inteligentny sposób

Nowa generacja wallboxa Mercedes-Benz sprawia, że ładowanie hybryd plug-in oraz aut elektrycznych staje się jeszcze łatwiejsze: z mocą do 22 kW domowa stacja ładowania jest mocniejsza niż kiedykolwiek. Ponadto, po raz pierwszy umożliwia m.in. obsługę różnych funkcji za pośrednictwem smartfona. Ich lista obejmuje kontrolę ładowania, zarządzanie ustawieniami użytkownika oraz przegląd danych dotyczących zużycia energii.

Nowa generacja stacji domowego ładowania Mercedes-Benz wyróżnia się również elegancką obudową i praktycznym systemem mocowania przewodów. Europejscy klienci będą mogli zamówić ją począwszy od lata 2018 r.; później trafi na ponad 40 kolejnych rynków. Nabywcy mają do wyboru trzy wersje ładowarki: bazowego wallboxa, zaawansowaną odmianę z łącznością z internetem oraz wariant podwójny (Twin), służący do ładowania dwóch pojazdów jednocześnie.

Atrakcyjność pojazdów elektrycznych jest ściśle powiązana z odpowiednimi możliwościami ich ładowania. Czy to w domu, za pomocą wallboxa, na zakupach, w pracy, czy za pomocą superszybkiej ładowarki przy autostradzie: opcje „tankowania” aut na prąd są znacznie zróżnicowane. Większość ładowań będzie jednak odbywać się w warunkach domowych – a wallbox nie tylko je ułatwia, ale i znacznie przyspiesza (moc do 22 kW). Przykładowo, w przypadku trzeciej generacji hybryd plug-in Mercedes-Benz moc ładowania osiąga poziom 7,2 kW. Oznacza to, że za pomocą wallboxa akumulator może być naładowany czterokrotnie szybciej niż ze zwykłego gniazdka.

Inteligentne zarządzanie ładowaniem za pomocą RFID

Zaawansowana oraz podwójna wersja wallboxa mają łączność z internetem, wbudowany licznik energii elektrycznej i zezwalają na dostęp za pomocą fal radiowych (RFID). Pozwala to na zarządzanie kilkoma pojazdami różnych użytkowników i szczególnie przydaje się w przypadku flot, parkingów służbowych oraz wspólnot mieszkalnych. Lokalny system zarządzania obsługujący do 14 dodatkowych wallboxów sprawia, że nie ma tu potrzeby – nawet w przypadku zamontowania kilku ładowarek – kosztownej modernizacji istniejącej instalacji elektrycznej. Co więcej, podwójny wallbox pozwala równocześnie ładować dwa pojazdy (każdy o mocy 11 kW) z jednej stacji. Domowa i zaawansowana wersja ładowarki będą dostępne od lata 2018 r., a podwójna trafi na rynek w drugiej połowie roku.

Wszystko widoczne na pierwszy rzut oka: aplikacja Wallbox Web App

Nowa aplikacja Wallbox Web App umożliwia łatwe sterowanie ładowaniem, zarządzanie ustawieniami użytkownika, optymalizację kosztów ładowania i zapewnia dostęp do jego statystyk – a wszystko za pośrednictwem smartfona. W Euorpie na życzenie oferowana jest też lokalna usługa rozliczeniowa dla samochodów firmowych, a także usługa Wallbox Sharing, realizowana wspólnie z partnerami ABL oraz has.to.be.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Renault EZ-GO – Premiera pojazdu-robota wpisującego się w koncepcję przyszłych, współdzielonych środków transportu w mieście

Renault

Z okazji Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, Renault zaprezentowało koncepcję pojazdu-robota zapewniającego mobilność na żądanie (on demand). Jego niezwykłe kształty idealnie pasują do miejskiego środowiska. Celem projektu jest promowanie nowych sposobów przemieszczania się w coraz bardziej zatłoczonych miastach.

Renault EZ-GO jest jednocześnie pojazdem i usługą. Jest pierwszym współdzielonym pojazdem autonomicznym o napędzie elektrycznym. Umożliwia wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Renault jest przekonane, że tego typu usługi połączone z infrastrukturą miejską i zintegrowane z inteligentnymi czujnikami, analizą danych, usługami online lub systemami multimodalnymi, odegrają kluczową rolę w owocnym wprowadzaniu rozwiązań w zakresie mobilności i koncepcji przyszłych inteligentnych miast.

Usługi mobilności na żądanie i mobilności współdzielonej w miastach stwarzają ważną szansę dla Renault. Rośnie populacja osób starzejących się i wprost przeciwnie, bardzo młodych mieszkańców miast, którzy szukają nowych rozwiązań w zakresie mobilności – mówi Thierry Bolloré, zastępca dyrektora generalnego Grupy Renault. Rozpoczęliśmy już prace nad nowymi usługami w zakresie mobilności. Mamy ogromne doświadczenie w produkcji samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych i dlatego uważamy, że Grupa Renault jest dobrze przygotowana do opanowania tego rynku dzięki usługom mobilności elektrycznej, online i autonomicznej dla klientów indywidualnych i firm. Nasz nowy samochód koncepcyjny pokazuje, jak może wyglądać przyszłość.

EZ-GO to pierwszy model z całej gamy samochodów koncepcyjnych, które zostaną opracowane przez Renault w ramach rozwoju usług związanych z mobilnością. Gama zostanie zaprezentowana w 2018 roku.

EZ-GO jest logicznym etapem po sukcesie modelu SYMBIOZ, zintegrowanego samochodu koncepcyjnego z napędem elektrycznym, wyposażonego w technologie autonomiczne czwartego poziomu, przeznaczonego dla klientów indywidualnych.

EZ-GO - samochód koncepcyjny przeznaczony do współdzielonej mobilności miejskiej

EZ-GO jest jednocześnie usługą świadczoną przez prywatne i publiczne firmy jak i pojazdem-robotem do współużytkowania. Jest alternatywą dla prywatnych samochodów i dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu.

EZ-GO został zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup.

Ten pojazd-robot jest dostępny na żądanie poprzez aplikację lub za pomocą stacjonarnych stacji wynajmu rozmieszczonych w całym mieście. Łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego. W obydwu przypadkach pozwala pasażerom nie martwić się o drogę.

Zaprojektowaliśmy samochód koncepcyjny EZ-GO jako symbol miasta. Ten autonomiczny model z napędem elektrycznym pozwala pokazać zalety współdzielonych środków transportu, z których mogą korzystać wszyscy - powiedział Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu Grupy Renault. Elegancki i dostosowany do środowiska miejskiego, oferuje niezrównany widok na miasto z każdej strony oraz przyjazną i przyjemną przestrzeń kabiny, która zachęca do wypoczynku.

Dzięki innowacyjnej architekturze i konstrukcji przypominającej kokon pojazd zwiększa do maksimum pole widzenia czujników systemu autonomicznego, a także doskonale doświetla kabinę światłem wpadającym do wnętrza przez panoramiczny szklany dach. Stosunkowo niewielka wysokość tego pojazdu-robota nie zasłania pieszym miejskich pejzaży. Po podłączeniu do stacji wynajmu pojazd wysuwa szeroką platformę wejściową z poręczą, dzięki której zarówno osoby sprawne jak i te poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą łatwo wsiadać i wysiadać. Specyfika EZ-GO umożliwia zmianę scenariuszy użytkowania zgodnie z ideą „Easy Life” Renault i filozofią działania marki, której podstawą jest prostota.

Renault EZ-GO jest pojazdem autonomicznym czwartego poziomu. Oznacza to, że może kontrolować odległość od samochodu jadącego z przodu, jechać po swoim pasie ruchu lub go zmieniać oraz samodzielnie skręcać na skrzyżowaniach. Jest również w stanie zapewnić bezpieczeństwo w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń w jego otoczeniu, samodzielnie lub łącząc się z centrum kontroli. Renault EZ-GO aktywnie zwiększa bezpieczeństwo użytkowników dzięki ograniczeniu prędkości do 50 km/h. Szerokie przednie drzwi wejściowe i oznaczenia świetlne w nawierzchni, które wskazują miejsce wysunięcia platformy wejściowej, pozwalają na w pełni bezpieczny dostęp do samochodu.

Innowacyjna technologia czterech kół skrętnych Renault 4CONTROL została również zintegrowana z pojazdem, aby zapewnić zwrotność i bezpieczeństwo.

Samochód koncepcyjny EZ-GO przedstawia wizję pojazdu-robota jutra. Grupa Renault nie zamierza jednak na tym poprzestać. Jej ambicją jest wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań w zakresie współdzielonej mobilności, które będą łączyć usługi car-sharingu, car-poolingu, pojazdy-roboty i usługi mobilności na żądanie (on demand). W tym celu Grupa będzie dalej rozwijać innowacje poprzez nawiązywanie współpracy z firmami prywatnymi i podmiotami z sektora publicznego. Jednocześnie będzie korzystała z zasobów badawczych i rozwojowych Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Volkswagen prezentuje flagowy model z rodziny I.D.

Volkswagen

Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu marki Volkswagen, powiedział: „I.D. VIZZION pokazuje, do czego jest zdolna nasza marka pod względem technologii, wzornictwa oraz jakości. Pojazd ten jest najbardziej wyjątkowym Volkswagenem wszechczasów. Pokazuje, że nawet w elektrycznej, napędzanej autonomiczną jazdą przyszłości samochody będą budzić emocje. Design i rozwiązania techniczne I.D. VIZZION udowadniają, że samochody przyszłości nie będą nudne i jednakowe”.

I.D. VIZZION został skonstruowany na nowo opracowanej platformie modułowej dla pojazdów elektrycznych (MEB) i podkreśla możliwości technologiczne tej konstrukcji. Z zewnątrz jest tak duży jak Passat, ale w środku oferuje równie dużo miejsca co Phaeton. Do wykończenia jego wnętrza użyto materiałów najwyższej jakości. Ergonomiczna obsługa zapewnia jeszcze łatwiejszą mobilność. Podczas podróży pasażerowie mogą zdecydować jak chcą spędzić czas – relaksując się lub pracując. Wybór należy do nich. Zasięg I.D. VIZZION, wyłącznie elektryczny, wynosi do 650 kilometrów.

„I.D. VIZZION to realistyczna wizja Volkswagena przyszłości. Zaoferujemy ten model najpóźniej w 2022 roku jako topową limuzynę z rodziny I.D., z innowacyjnym kokpitem I.D. i kierownicą. Model ten został jednak przygotowany do w pełni autonomicznej jazdy. Auto, krok po kroku, zwolni kierowcę z zadań, jeśli tylko będzie sobie tego życzył. I.D. VIZZION realizuje hasło Volkswagena – chcemy być w gronie liderów, którzy kształtują indywidualną mobilność przyszłości”.

Żadna inna marka nie zajmuje się e-mobilnością tak bezkompromisowo jak Volkswagen. Wraz z wprowadzeniem platformy MEB Volkswagen opracował potężne narzędzie, które obejmie całą gamę indywidualnej mobilności. Od kompaktowych samochodów po SUV-y i duże luksusowe limuzyny, wszystko pomiędzy jest możliwe. Do 2025 roku Grupa Volkswagen rozpocznie produkcję ponad 15 w pełni elektrycznych modeli zbudowanych na platformie MEB. Pierwsze z nich zadebiutują w sprzedaży już w 2020 roku.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Siemens rozwija technologię opartą na ogniwach paliwowych – powstanie zero-emisyjny pociąg

Siemens

Spółka Siemens i firma Ballard Power Systems Inc., kanadyjski producent ogniw paliwowych, planują wspólne badania nad rozwojem napędu opartego na ogniwach paliwowych do pociągu Mireo produkowanego przez Siemensa. Dwie firmy mają zamiar wspólnie opracować nową generację ogniw paliwowych charakteryzujących się wyjątkową żywotnością i wysoką gęstością mocy jak również ulepszoną wydajnością.

Partnerem tego projektu jest uniwersytet w Aachen (Akwizgran). Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) będzie finansowało projekt Siemensa i RWTH Aachen sumą około 12 milionów euro jako część ministerialnego programu 'Narodowy Program Innowacji Technologii Wodorowej'. Program będzie koordynowany przez Narodową Organizację Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH).

- Widzimy duży wzrost zapotrzebowania na bezemisyjną technologię opartą na ogniwach paliwowych. To odnosi się do sektorów transportu pasażerskiego i towarowego, pociągów, tramwajów, autobusów i ciężarówek - mówi Randy MacEwen, dyrektor i prezes zarządu w Ballard Power Systems.

- Nasza współpraca z Ballard stanowi kluczowy krok na drodze do eliminacji lokomotyw dieslowych i zastąpienia ich pojazdami zero-emisyjnymi w celu zapewnienia transportu zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska naturalnego w długiej perspektywie czasowej. Chcemy być w stanie oferować elastyczne rozwiązania kolejowe, które będą zależały od warunków lokalnych i możliwości technicznych, dla różnych rodzajów tras lokalnych - powiedziała Sabrina Soussan, prezes zarządu branży Mobility Siemens AG.

Celem długoterminowym tej współpracy jest opracowanie modułowego i skalowanego systemu trakcyjnego opartego na ogniwach paliwowych zintegrowanych z platformą pociągu Mireo. Dzięki takiemu systemowi, Mireo będzie w stanie działać w różnych systemach, z napędem akumulatorowym oraz na trasach z napowietrzną siecią trakcyjną, wspierany przez napęd wodorowy.

Nowy pociąg Mireo od Siemensa został specjalnie zaprojektowany do działania w różnych systemach i dlatego został wybrany do testów alternatywnych napędów. Dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji, energooszczędnym podzespołom oraz elektrycznemu systemowi zarządzania, Mireo zużywa do 25% mniej energii w porównaniu do pociągów o podobnej liczbie miejsc dla pasażerów.  Technologia ogniw paliwowych ma być gotowa do 2021 r., a jej adaptacja do innych platform będzie następnym etapem tego projektu.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem