Trzy nowe kontrakty Solarisa na dostawę autobusów elektrycznych

Solaris Urbino 12 electric

W ostatnich tygodniach firma Solaris pozyskała zamówienia na dostawę łącznie 39 autobusów elektrycznych: 22 do do Włoch, 10 do Warszawy i 7 do Brukseli.

Dzięki zwycięstwu jakie odniósł Solaris Urbino 12 w konkursie ‘Bus of the Year 2017’ popularność modelu nieustannie wzrasta a podpoznański producent zdobywa coraz większe doświadczenie owocujące rosnącym zaufaniem wobec nowej technologii ze strony klientów.

Włochy

Autobusy Solaris Urbino 12 electric zamówione przez ATB Bergamo oraz ATM Milano to bardzo zbliżone do siebie konstrukcje pod kątem parametrów technicznych. Dostawcą osprzętu elektrycznego dla autobusów w obu kontraktach będzie firma Medcom. Urbino electric na rynek włoski będą napędzane osiami typu AVE 130  ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x  125 kW. Energia elektryczna magazynowana będzie w zestawie baterii typu High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. W obu pojazdach producent zastosuje nowoczesny pulpit dotykowy własnej konstrukcji.

Mimo podobnych preferencji odnośnie napędu i baterii, obaj przewoźnicy wybrali inny sposób uzupełniania energii w swoich elektrobusach. Urbino 12 electric dla ATB Bergamo wykorzystywać będzie do tego ładowarkę produkcji Medcom z możliwością jednoczesnego ładowania dwóch autobusów z mocą 40 kW. Z kolei ATM Milano wybrało ładowarki on-board również firmy Medcom o mocy 70 kW.

Dla firmy Solaris, która do tej pory dostarczyła do Włoch blisko 740 pojazdów, zamówienia z Bergamo i Mediolanu to kolejny dowód na uznanie jakim cieszy się na tamtejszym rynku. Przypomnijmy, że to właśnie z Półwyspu Apenińskiego polski producent uzyskał największe w swej dotychczasowej historii zamówienie na 300 pojazdów InterUrbino z opcją kupna dodatkowych 60 dla firmy Cotral z rejonu Lacjum.

O ile dwanaście Solarisów Urbino 12 electric dla ATB Bergamo będzie pierwszymi autobusami z Bolechowa w tym mieście, o tyle w Mediolanie są już one bardzo dobrze znane. W 2014 i 2015 z Bolechowa do przewoźnika ATM Milano wyjechało 125 autobusów Urbino12.

Warszawa

Przedstawiciele MZA oraz firm Solaris Bus & Coach S.A. oraz BZ WBK Leasing S.A. podpisali umowę na dostawę i leasing autobusów elektrycznych. Kontrakt o wartości ponad 30 mln złotych zakłada, że dziesięć Solarisów Urbino 12 electric najnowszej generacji wyjedzie na stołeczne ulice w pierwszym kwartale 2018 roku.

Dla warszawskiego przewoźnika kluczowym argumentem w wyborze dostawcy była nie tylko cena, ale innowacyjność produktu, jakość komponentów, liczba miejsc dla pasażerów, a także pojemność akumulatorów trakcyjnych.

„Stawiamy na elektromobilność. Sześć lat temu zakupiliśmy cztery autobusy hybrydowe, a dwa lata temu na Trakt Królewski wyjechały pierwsze pojazdy elektryczne. Dziś podpisaliśmy  kolejną umowę – na dostawę 10 elektryków, które wyjadą na Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście już na początku przyszłego roku. Planujemy, że do roku 2020 po ulicach stolicy będzie już jeździło 160 pojazdów korzystających z tego źródła energii” – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Zgodnie z umową wszystkie autobusy zostaną dostarczone do końca marca 2018 roku. Będą wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 208 kWh, które będzie można ładować na dwa sposoby: ładowarką zajezdniową typu plug-in o mocy od 40 do 120 kW lub za pomocą pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. Dzięki temu autobusy będą mogły wykonywać całodzienne zadania przewozowe.

„Do 2027 roku chcemy wprowadzić do ruchu 800 nowych autobusów (610 sztuk 18-metrowych oraz 190 sztuk 10 i 12-metrowych). Chcemy, żeby w dużej mierze były to autobusy nisko- i bezemisyjne, czyli hybrydowe, gazowe i elektryczne – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych. – Jesteśmy prekursorem i jednym z liderów elektromobilności w Europie. Zamierzamy rozwijać komunikację elektryczną coraz bardziej”.

Bruksela

Największe przedsiębiorstwo transportu publicznego w stolicy Belgii, firma STIB, zamówiła pierwsze autobusy elektryczne. Będzie to siedem elektrycznych Solarisów Urbino 8,9 LE, których dostawa przewidziana jest na początek roku 2018.

Autobusy polskiego producenta z Bolechowa będę poruszały się na nowej linii w europejskiej stolicy - Citybus. Firma STIB zakupiła pierwsze elektryczne pojazdy by przetestować innowacyjną technologię i zbadać oszczędności wynikające z ich użytkowania. Solaris Bus & Coach podpisał umowę ramową z belgijskim przewoźnikiem, która zakłada dostawę siedmiu sztuk autobusów bateryjnych z możliwością rozszerzenia kontraktu o kolejne pojazdy. Niewątpliwie jest to dowód uznania i zaufania wobec polskiego producenta, a przede wszystkim potwierdzenie trendu rozwoju elektromobilności, w europejskich metropoliach.

„Na początku roku wygraliśmy przetarg na dostawę 208 autobusów hybrydowych dla belgijskiego przewoźnika SRWT TEC Namur w Walonii, a dziś otrzymujemy zamówienie na autobusy elektryczne od kolejnego belgijskiego przewoźnika, jakim jest firma STIB z Brukseli. To niezwykły powód do dumy i radości, że kraj Beneluksu docenia naszą markę. Cieszymy się bardzo, iż nasze Solarisy będą jeździły po ulicach europejskiej stolicy” – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach SA.

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem