Spółka joint venture produkująca systemy wykorzystujące ogniwa paliwowe

Ogniwa wodorowe GM Honda

30 stycznia 2017r. w Detroit, firmy General Motors Co. (NYSE: GM) i Honda (NYSE: HMC) poinformowały o powołaniu pierwszej w branży motoryzacyjnej spółki joint venture zajmującej się seryjną produkcją zaawansowanych systemów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe, które w przyszłości będą stosowane w produktach obu firm.

Spółka Fuel Cell System Manufacturing, LLC będzie działać w ramach istniejącego już zakładu GM produkującego zestawy akumulatorów w Brownstown, Michigan, na południe od Detroit. Seryjna produkcja systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe ma się rozpocząć około roku 2020, generując tym samym blisko 100 nowych miejsc pracy. Firmy zainwestują we wspólne przedsięwzięcie łącznie 85 milionów dolarów w równych częściach.

Honda i GM prowadzą wspólne działania w ramach umowy o współpracy ogłoszonej w lipcu 2013 roku, na mocy której obie firmy wspólnie opracują systemy ogniw paliwowych nowej generacji oraz rozwiązania umożliwiające magazynowanie wodoru. Firmy zintegrowały swoje zespoły rozwojowe oraz wymieniły się doświadczeniami z zakresu wodorowych ogniw paliwowych w celu stworzenia bardziej przystępnego cenowo rozwiązania komercyjnego dotyczącego ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru.

„W ostatnich trzech latach inżynierowie Hondy i GM dzielili się doświadczeniami i prowadzili wspólne prace nad stworzeniem kompaktowego i przystępnego cenowo systemu ogniw paliwowych nowej generacji,” powiedział Toshiaki Mikoshiba, dyrektor ds. operacyjnych regionu północnoamerykańskiego w Honda Motor Co. oraz prezes i dyrektor generalny American Honda Co., Inc. i Honda North America, Inc. „Dzięki owocnej współpracy możemy teraz rozpocząć fazę produkcji seryjnej systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe, które pomogą naszym firmom zaoferować klientom nową jakość w formie nowoczesnych samochodów na ogniwa paliwowe.”

GM i Honda są uznanymi liderami na polu systemów ogniw paliwowych, dysponując według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index) łącznie ponad 2 220 patentami. GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-2015.

„Dwie firmy będące liderami we wprowadzaniu innowacji w zakresie ogniw paliwowych mogą przybliżyć wykorzystanie tego rozwiązania w podstawowych systemach napędu,” powiedział Mark Reuss, wiceprezes wykonawczy GM, Global Product Development, Purchasing and Supply Chain. „Zastosowane ogniw paliwowych w samochodach osobowych zaoferuje klientom bardziej zróżnicowaną i ekologiczną alternatywę transportową.”

Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie samochody wydzielają jedynie parę wodną.

Oprócz zwiększenia osiągów systemów z ogniwami paliwowymi, firmy GM i Honda prowadzą wspólne prace nad obniżeniem kosztów ich opracowywania i produkcji poprzez korzyści skali i wspólne zaopatrzenie. Obie firmy nadal współpracują też z przedstawicielami rządów i innymi interesariuszami w celu rozwinięcia infrastruktury stacji ładowania, co ma znaczący wpływ na rentowność w ujęciu długoterminowym oraz akceptację samochodów z ogniwami paliwowymi przez klientów.

Obecnie firma GM demonstruje możliwości ogniw paliwowych w zastosowaniach lądowych, morskich i powietrznych. Ponadto, samochody na ogniwa paliwowe opracowane przez GM pokonały miliony kilometrów w rzeczywistych warunkach eksploatacji, gromadząc wartościowe dane.

„Wraz z wprowadzeniem systemów ogniw paliwowych nowej generacji, GM i Honda wykonują duży krok w kierunku popularyzacji masowych rozwiązań o niższych kosztach. Wykorzystanie metali szlachetnych zostało znacząco ograniczone, przy czym nasz zespół opracowuje zaawansowane procesy produkcyjne, wprowadzając jednocześnie innowacje w zakresie designu,” powiedział Charlie Freese, dyrektor wykonawczy GM, Global Fuel Cell Business. „Rezultatem jest system o niższych kosztach, mniejszych gabarytach i niższej masie własnej.”

Honda rozpoczęła dostawy nowego modelu Clarity Fuel Cell do klientów w Stanach Zjednoczonych w grudniu 2016 roku, po wprowadzeniu tego auta w Japonii wiosną tego samego roku. W teście amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA, model Clarity Fuel Cell uzyskał zasięg 589 kilometrów (366 mil) i jest to najlepszy wynik wśród wszystkich elektrycznych samochodów bez silnika spalinowego, oferowanych na rynku. Na jednym galonie auto pokonuje średnio 68 mil.

„Doświadczenie, które Honda zdobyła podczas prac nad systemem ogniw paliwowych dla modelu Clarity pierwszej generacji, zostanie wykorzystane w pracach nad nowym systemem, prowadzonych wspólnie z firmą GM,” powiedział Takashi Sekiguchi, dyrektor zarządzający i dyrektor ds. operacyjnych, Automotive Operations, Honda Motor Co., Ltd. „Ta współpraca pozwoli nam wykorzystać mocne strony obu firm w celu popularyzacji samochodów na ogniwa paliwowe w najbliższym czasie.”

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem