Mobilność dla metropolii: według firmy Bosch przyszłość to zintegrowane miasta

Bosch Mobility Solutions

Bosch będzie oferował metropoliom usługi w zakresie mobilności. W przyszłości spółka zamierza w większym stopniu skoncentrować się na rozwijaniu i dostarczaniu rozwiązań w zakresie mobilności dla zintegrowanych w sieci, inteligentnych miast. Popyt na inteligentne koncepcje mobilności w środowisku miejskim szybko wzrasta na całym świecie. Megamiasta na całym świecie wprost pękają w szwach. Wielu miejscom grozi całkowity paraliż. Coraz więcej ludzi przenosi się do miast lub planuje w nich zamieszkać w przyszłości. W 2050 roku na całym świecie w megamiastach będzie żyło ponad sześć miliardów ludzi – dwa razy tyle co dziś. Do tego czasu ruch miejski może zwiększyć się trzykrotnie. Przy prawie dwóch trzecich światowej ludności żyjącej w metropoliach w 2050 roku i nieuniknionym wzroście urbanizacji, pojawi się także rosnąca liczba problemów. Rosnąca liczba mieszkańców miast na ograniczonej przestrzeni będzie oznaczała także większe natężenie ruchu, a w związku z tym silniejsze zanieczyszczenie środowiska, mniej terenów zielonych, więcej hałasu i więcej czasu zmarnowanego na staniu w korkach.

– Dzięki rozwiązaniom technologicznym Bosch może poprawiać jakość życia w megamiastach i metropoliach. Głównym środkiem prowadzącym do tego celu jest bezwypadkowa, bezemisyjna i bezstresowa mobilność – powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Także w kategoriach biznesowych inteligentne miasta stają się obszarem wzrostu dla dostawców technologii i usług. Tylko do roku 2020 rynek Smart City będzie wzrastał o 19% rocznie, osiągając wartość 700 mld EUR. W segmencie projektów Cross-selling Bosch przez ostatnie dwa lata zdążył już podwoić obroty w tym sektorze.

Dziś: zatłoczone drogi i zanieczyszczone powietrze

Stracony czas spędzony na poszukiwaniu miejsca do zaparkowania, spadek efektywności dostaw na ostatnim etapie dostarczenia towaru klientowi, ulice zakorkowane przez prywatne samochody – to już dziś problemy, z którymi boryka się wiele dużych miastach. – Mieszkańcy miast doskonale znają problem zakorkowanych ulic. Nie widać pod tym względem żadnej poprawy. Najwyższa pora wykorzystać szanse, jakie daje powszechna komunikacja z wykorzystaniem internetu do stworzenia inteligentnego ruchu ulicznego – powiedział Bulander. W przyszłości żadne megamiasto nie będzie mogło obejść się bez inteligentnego transportu i nowej formy mobilności. – Odchodzimy od miast skoncentrowanych na ruchu samochodowym i kierujemy się w stronę inteligentnej, intermodalnej mobilności – dodał Bulander.

 Jutro: bezwypadkowa, bezemisyjna i bezstresowa mobilność

Na konferencji Bosch Mobility Experience w Boxbergu Bosch zaprezentował wizję mobilności w miastach. – Proponujemy trzy rozwiązania technologiczne, które pomogą nam stworzyć miasta bez wypadków, bez emisji i bez stresu. Są to: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja z internetem – powiedział Bulander. Bosch koncentruje się przy tym na bezstresowym podróżowaniu. Aby było ono możliwe także w warunkach wielkiego miasta, gdzie panuje duże natężenie ruchu, środki komunikacji publicznej, samochody, autonomiczne pojazdy z publicznych wypożyczalni oraz pojazdy dostawcze i wszystkie inne środki transportu muszą być w pełni zintegrowane za pośrednictwem internetu. Usługi w zakresie intermodalnej mobilności, które użytkownicy będą mogli zarezerwować kilkoma kliknięciami, odegrają ważną rolę w ograniczaniu tłoku na ulicach.

Postępująca automatyzacja w ruchu miejskim przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia liczby wypadków. Już dziś układ stabilizacji MSC opracowany przez firmę Bosch zapewnia motocyklom ochronę porównywalną z systemem ESP dla samochodów. Natomiast układ ABS dla rowerów elektrycznych, który niedawno miał premierę, także może stać się ważnym czynnikiem ratującym życie. – Integracja samochodów, jednośladów oraz pozostałych użytkowników dróg z infrastrukturą może pomóc obniżyć liczbę wypadków i ocalić życie wielu ludziom. Szczególnie w krajach rozwijających się zagrożeni są użytkownicy pojazdów dwukołowych – powiedział Bulander. Jednym z rozwiązań Bosch jest cyfrowa tarcza dla motocyklistów. W nagłych sytuacjach usługa eCall dostosowana do potrzeb motocyklistów, może ratować życie.

Elektromobilność i silniki spalinowe dla lepszej jakości powietrza

Ważnym tematem dla metropolii jest jakość powietrza. Dlatego Bosch dąży także do urzeczywistnienia wizji bezemisyjnej jazdy. – Zarówno elektromobilność, jak i silniki spalinowe są elementem proponowanego rozwiązania – powiedział Bulander. Już dziś w segmencie rowerów elektrycznych Bosch stał się liderem jednostek napędowych dla pojazdu elektrycznego cieszącego się największą popularnością na świecie. Po drogach Chin porusza się ponad 200 milionów elektrycznych skuterów, a napędy Bosch odgrywają ważną rolę także w tym kraju. Dla lekkich dwu-, trzy- i czterokołowych pojazdów Bosch zaprojektował kompaktowy układ napędowy, który może napędzać pojazdy dwukołowe, np. E-Schwalbe oraz małe czterokołowe pojazdy takie jak e.Go. Także dostawy przesyłek w dużych miastach opierają się w coraz większym stopniu na pojazdach elektrycznych. Niemiecka spółka Deutsche Post DHL już przewodzi temu segmentowi ze swoją marką Streetscooter, która również wykorzystuje komponenty napędowe Bosch. Poza kontynuacją rozwoju w dziedzinie elektromobilności we wszystkich klasach i segmentach pojazdów, Bosch pracuje także nad dalszym doskonaleniem technologii silników spalinowych. Spółka przeznacza około połowę swojego budżetu związanego z działalnością badawczo-rozwojową na ochronę środowiska i zasobów naturalnych. W sumie jest to kwota ok. 3,5 mld EUR.

Kompleksowa oferta dla inteligentnych miast

Już dziś Bosch jest zaangażowany w 14 wiodących projektów związanych z koncepcją Smart City. Wśród nich znajdują się projekty realizowane w Singapurze, San Francisco, Berlinie i Hamburgu. Siedem z nich przewiduje rozwiązania dla miejskiej mobilności. Oprócz zintegrowanego parkowania i zarządzania flotą, także e-mobilność i transport intermodalny. Niedawno Bosch zawarł umowę o współpracy z chińskim miastem Tiencin (Tianjin). Celem współpracy jest przekształcenie tego ważnego portu w inteligentne miasto.

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem