EICMA 2017: innowacyjne rozwiązania Bosch dla motocykli

Bosch Wyświetlacz Motocykl

Bosch prezentuje rozwiązania dla motocykli przyszłości, zarówno w zakresie inteligentnych systemów wspomagania, rozwiązań opartych na łączności sieciowej, jak i nowej energii do napędu.

Komunikacja między motocyklem a pojazdem

Bosch tworzy cyfrową tarczę ochronną dla motocyklistów poruszających się wśród pojazdów. Samochody w promieniu kilkuset metrów wymieniają się do dziesięciu razy na sekundę informacjami na temat typu pojazdu, prędkości, pozycji i kierunku jazdy. Na długo zanim kierowcy lub czujniki pojazdów zauważą motocykl, do samochodu trafia informacja, że zbliża się jednoślad. Pozwala to kierowcom przyjąć odpowiednią strategię jazdy. Wymiana danych pomiędzy motocyklami, a samochodami odbywa się na bazie standardu pWLAN (IST G5), który jest podobny do standardu sieci bezprzewodowej WLAN. Czasy transmisji między nadajnikiem a odbiornikiem wynoszą tylko kilka milisekund, co oznacza, że użytkownicy drogi mogą generować i przesyłać ważne informacje dotyczące sytuacji na jezdni.

Integrated Connectivity Cluster

Zintegrowany klaster połączeń, tzw. Integrated Connectivity Cluster (ICC), to system informacyjny i komunikacyjny typu "wszystko w jednym", opracowany specjalnie dla motocykli i quadów. Na jednym wyświetlaczu integruje wszystkie wskaźniki i umożliwia kierowcy połączenie swojego smartfona z motocyklem poprzez Bluetooth. Wyświetlacz systemu ICC jest czytelny we wszystkich sytuacjach, daje się intuicyjnie obsługiwać i podnosi bezpieczeństwo oraz komfort jazdy motocyklem.

System integracji smartfonów mySPIN

System mySPIN umożliwia kierowcom jednośladów przenoszenie zawartości swojego smartfonu do motocykla. Tworząc mySPIN kierowano się w pierwszym rzędzie minimalizacją rozproszenia uwagi kierowcy oraz podwyższeniem bezpieczeństwa jazdy. System oferuje wszystkim producentom pojazdów otwartą platformę oraz możliwość integrowania aplikacji pochodzących z firm trzecich.

Lean connectivity unit

Moduł Lean connectivity unit jest zoptymalizowanym rozwiązaniem łączności sieciowej, zwiększającym bezpieczeństwo i wygodę motocyklistów. Został stworzony specjalnie dla rynków wschodzących. Jeśli kierowca ma wypadek, urządzenie automatycznie wyśle za pomocą podłączonego smartfona, do zapisanych numerów alarmowych, wiadomość zawierającą informację o położeniu. Ponadto Lean connectivity unit umożliwia użytkownikom odblokowanie pojazdu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Właściciel motocykla może, korzystając z odpowiedniej aplikacji, udostępnić "klucz" w smartfonie tak, aby na przykład inni członkowie rodziny mogli również korzystać z pojazdu. Komunikacja CAN pozwala producentom motocykli realizację funkcji dodatkowych, takich jak zdalna diagnostyka.

ABS

Od roku 1984 Bosch stale rozwija motocyklowe układy ABS, aby ten ważny dla bezpieczeństwa element mógł być wprowadzony we wszystkich klasach pojazdów i na wszystkich rynkach. Według badań nad wypadkami przeprowadzonych przez firmę Bosch, około jednej czwartej wszystkich wypadków można byłoby zapobiec, gdyby wszystkie jednoślady miały ABS. Na całym świecie wzrasta liczba krajów i regionów, takich jak Unia Europejska, Japonia, Tajwan i Brazylia, gdzie występuje obowiązek stosowania ABS w motocyklach.

MSC

System stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC) jest pierwszym na świecie kompletnym systemem bezpieczeństwa dla jednośladów. Poprzez monitorowanie dwóch parametrów specyficznych dla jednośladów, m.in. kąta pochylenia, system może natychmiast elektronicznie ingerować w hamowanie i przyspieszanie, odpowiednio do sytuacji na jezdni. Zapobiega to poślizgowi lub postawieniu motocykla podczas hamowania na zakręcie, co jest przyczyną większości wypadków motocyklowych.

Funkcje dodane

Bosch wykorzystuje motocyklowy ABS i system stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC) jako podstawę do realizacji funkcji dodanych, które są zaprogramowane w jednostkach ABS i MSC za pomocą inteligentnych algorytmów. Najnowszym przykładem takiej funkcji dodanej dla motocykli, pochodzącej z firmy Bosch, jest "kontrola poślizgu bocznego" (ang. „slide slip angle control“), która poprawia dynamiczne kierowanie pojazdem w każdych warunkach jazdy. Funkcja reguluje optymalny nacisk hamulca i w ten sposób zwiększa stabilność pojazdu i skuteczność hamowania. Funkcja została stworzona specjalnie do zastosowań w sporcie i będzie wprowadzona seryjnie w 2018 roku w nowym Ducati Panigale V4.

ABS eBike

Jazda rowerem typu pedelec (ze wspomaganiem) wyposażonym po raz pierwszy seryjnie w układ antypoślizgowy ABS do pojazdów eBike ma być bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Ten nowy, inteligentny i innowacyjny system pozwala zapobiec blokowaniu przedniego koła, a także ograniczać podnoszenie tylnego koła. W ten sposób można skrócić drogę hamowania oraz zmniejszyć ryzyko przewrócenia się i przewrotki przez kierownicę. Z badania na temat wypadków przeprowadzonego przez firmę Bosch wynika, że można byłoby zmniejszyć około jedną czwartą wypadków z udziałem rowerów elektrycznych, gdyby wszystkie te rowery zostały wyposażone w ABS.

Elektroniczne sterowanie silnika

Elektroniczne systemy sterowania silnika są podstawowym elementem wydajnej i ekonomicznej technologii, która umożliwi jednośladom spełnienie przyszłych przepisów dotyczących emisji spalin, takich jak Euro 5 i BS 6 (Bharat Stage), w tym OBD (On Board Diagnose). W połączeniu z zaawansowaną techniką czujników, systemy sterowania silnika są znacznie efektywniejsze niż konwencjonalne gaźniki i mogą zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16 procent, w zależności od zastosowania pojazdu. Centralnym elementem tego nowego systemu sterowania jest jednostka sterująca firmy Bosch. Ten mały komputer analizuje wszystkie dane z czujników układu przeniesienia napędu i na podstawie tych danych dostosowuje takie parametry, jak zapłon i ilość paliwa.

Układy napędowe do lekkich pojazdów elektrycznych

Za pomocą zintegrowanych układów do lekkich pojazdów elektrycznych, Bosch tworzy rozwiązania do mobilności w miastach. Dostępne są dwie wersje układu przeniesienia napędu: z silnikami o mocy do 3 kilowatów umieszczonymi w piastach oraz z silnikiem centralnym o mocy od 4 do 20 kilowatów. Silnik, jednostka sterująca (DriveSystem), akumulator, ładowarka, wyświetlacz oraz aplikacja są doskonale do siebie dopasowane, co umożliwia elektryfikację lekkich pojazdów elektrycznych na dwóch, trzech i czterech kołach.

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem