Odcinkowy pomiar prędkości

Renault

Odcinkowy pomiar prędkości to jeden ze skutecznych sposobów na to, by skłonić kierowców do jazdy z przepisową prędkością. W Polsce system kamer monitorujących średnią prędkość działa od 2015 roku. Z badań przeprowadzonych w Norwegii wynika, że wdrożenie podobnego rozwiązania spowodowało, iż liczba ofiar śmiertelnych i osób poważnie rannych w wypadku drogowym zmniejszyła się na kontrolowanych odcinkach blisko o połowę.

W Polsce pierwsze cztery urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zainstalowano w 2015 roku. Obecnie systemem objętych jest już 30 odcinków w różnych województwach. Jego działanie polega na tym, że kamery rejestrują moment wjazdu samochodu do monitorowanej strefy, a po przejechaniu kontrolowanego odcinka na podstawie czasu przejazdu obliczają średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd.

Niewątpliwie zaletą odcinkowego pomiaru prędkości jest to, że kierowca, chcąc uniknąć mandatu, jest zmuszony przestrzegać ograniczenia na dłuższym odcinku, a nie tylko w jednym punkcie. Sprzyja to zarówno bezpieczeństwu na drodze, jak i płynności ruchu. Jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania, jest także bardziej ekonomiczna i ekologiczna – mówi Zbigniew Weseli, Dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

System odcinkowego pomiaru prędkości sprawdził się już w wielu innych europejskich krajach. W 2014 roku badania przeprowadzone na norweskich drogach wykazały, że w miejscach, gdzie zastosowano odcinkowy pomiar prędkości, liczba osób, które w wypadku drogowym poniosły śmierć lub poważne obrażenia spadła przynajmniej o 49%. Na drodze A9 przebiegającej przez teren Szkocji zaobserwowano równie spektakularne rezultaty: jeszcze w 2012 roku prędkość przekraczał co trzeci kierowca poruszający się tą trasą, na początku 2016 roku robił to zaś tylko jeden z piętnastu prowadzących pojazd.

Wadą systemu jest niestety zmniejszenie przepustowości drogi, w przypadku korzystania z niej przez kierowców nierozumiejących istoty odcinkowego pomiaru prędkości. Niejednokrotnie zdarza się, że kierowcy hamują przed kamerami przy wjeździe lub zjeździe na kontrolowany odcinek, powodując tym niepotrzebne spowolnienie ruchu.

 

Źródło: Renault

Ilustracja: Renault

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem