Volkswagen Arteon i jego innowacyjne systemy asystujące

Volkswagen Arteon Systemy asystujące

„Autonomiczna jazda” to jeden z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji. Jednych fascynuje, u innych budzi nieufność. Pewne jest jednak, że funkcje służące do jazdy autonomicznej zwiększają komfort pasażerów, a często także ich bezpieczeństwo. Dlatego nowy Arteon jest wyposażony w więcej systemów asystujących niż jakikolwiek Volkswagen przed nim. Systemy te współpracują ze sobą, bo dopiero interakcja zachodząca między czujnikami i komputerami każdego z nich sprawia, że funkcje jazdy autonomicznej mogą skutecznie działać. Dzięki wspólnej pracy czterech systemów asystujących Arteon ma na pokładzie funkcję, która może między innymi zapobiegać ciężkim wypadkom – mowa o systemie Emergency Assist drugiej generacji. Gdy tylko czujniki Arteona rozpoznają, że kierowca nie kontroluje pojazdu, system od razu przejmuje prowadzenie. Emergency Assist ostrzega innych uczestników ruchu o niebezpieczeństwie, automatycznie zjeżdża na prawy pas drogi i zatrzymuje tam pojazd.

To najgorszy scenariusz, ale niestety może przydarzyć się każdemu niezależnie od wieku i kondycji. Chodzi o nagłą utratę kontroli nad pojazdem z powodów zdrowotnych. W takim wypadku do akcji wkracza system Emergency Assist drugiej generacji. W jego ramach współdziałają cztery inne systemy asystujące: ACC (aktywny tempomat), Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Lane Assist (asystent utrzymywania samochodu na pasie ruchu) oraz Park Assist (system wspomagający parkowanie). Wspólnie mogą one – jak wspomniano wyżej – doprowadzić do automatycznego zatrzymania się pojazdu na prawym pasie ruchu.

Emergency Assist działa w następujący sposób: gdy czujniki stwierdzą, że w określonym czasie kierowca nie operuje ani pedałem przyspieszenia, ani hamulca, ani kierownicą zespół czterech wymienionych systemów wkracza do akcji. Najpierw ostrzegany i „wybudzany” jest kierowca – sygnałami akustycznymi, wizualnymi oraz poprzez szarpnięcie hamulcami. Jeśli mimo to nie zareaguje, Emergency Assist rozpoczyna hamowanie samochodu. Automatycznie włączają się światła awaryjne; ponadto systemy Park Assist (ingerencja w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy) oraz Lane Assist (kamera rozpoznaje właściwy pas ruchu) powodują manewry samochodu na drodze (delikatna jazda od lewej do prawej krawędzi), co ma zwrócić uwagę innych kierowców na niebezpieczną sytuacją.

Równocześnie ACC powoduje automatyczne hamowanie auta i dzięki radarowym czujnikom zamontowanym z przodu nadwozia zapobiega najechaniu na pojazdy znajdujące się przed nim. Nowością w Emergency Assist 2.0 jest to, że dzięki systemom Park Assist oraz Lane Assist, Arteon na drogach wielopasmowych potrafi teraz w kontrolowany sposób zjechać na skrajny prawy pas. Side Assist dzięki radarowym czujnikom kontroluje wtedy sytuację za samochodem, by zminimalizować ryzyko kolizji w czasie zmiany pasa ruchu.

Proaktywny system ochrony pasażerów Pre-Crash

Nikt nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji: czerwone światło, rzut oka w lusterko wsteczne, z tyłu o wiele za szybko zbliża się jakiś pojazd – wygląda na to, że zderzenia nie da się uniknąć. W takich sytuacjach bardzo przydaje się dostępny w opcji do Volkswagena Arteona nowy Aktywny System Ochrony Pasażerów Pre-Crash. Po raz pierwszy układ czujników systemu reaguje nie tylko na niebezpieczne sytuacje powstające podczas jazdy (rozpoznawane m.in. przez czujniki układu ESC) oraz reaguje na nagłe zagrożenie kolizją z przodu auta (rejestrowane poprzez radar systemu Front Assist), lecz także działa, gdy zagrożenie zbliża się z tyłu auta. System wykorzystuje informacje pochodzące z radarowych czujników systemu Side Assist. W ułamku sekundy w ramach swoich możliwości może spowodować działania, które złagodzą skutki takiego uderzenia.

Pre-Crash działa w następujący sposób: system wykorzystuje czujniki będące elementem asystenta zmiany pasa ruchu Side Assist (w granicach możliwości ostrzega on podczas zmiany pasa ruchu o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu lusterek). Dzięki radarowym czujnikom Side Assist rejestruje obecność i prędkość samochodu jadącego za Arteonem. Dane te weryfikuje Aktywny System Ochrony Pasażerów. Czyni to nie tylko podczas jazdy, ale także na postoju, gdy silnik jest włączony, lub gdy aktywowany jest tryb start-stop – np. na czerwonym świetle. Gdy wykryty pojazd jedzie wprost na Arteona, system – na podstawie położenia i prędkości obydwu samochodów – ocenia prawdopodobieństwo kolizji. Gdy stwierdzi, że zagrożenie rzeczywiście istnieje, nowy system Pre-Crash zaczyna reagować.

Światła awaryjne zaczynają mrugać wtedy z dużą częstotliwością, jednocześnie domykają się wszystkie okna oraz (jeśli auto jest w niego wyposażone) dach panoramiczny, zostawiając minimalną lukę aby zapewnić lepsze działanie znajdujących się z przodu poduszek chroniących głowy kierowcy i pasażera. W tym samym czasie napięte zostają napinacze przednich pasów bezpieczeństwa.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

  • Dostosuj

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem