Czujniki wałka rozrządu i wału korbowego, ich rodzaje i możliwe awarie

Czujniki Delphi

Delphi posiada w swojej ofercie czujniki wykorzystujące trzy rozwiązania technologiczne:

• Czujniki magnetyczne: czujniki bezstykowe, przekładają ruch mechaniczny na sygnały elektryczne, wykorzystując cewkę z biegunem i magnesem metalicznym.

• Czujniki Halla: przetwornik moduluje sygnał wyjściowy czujników w odpowiedzi na pole magnetyczne.

• Czujniki magneto-rezystancyjne: po wystawieniu na działanie zewnętrznego pola magnetycznego następuje zmiana oporu elektrycznego.

Większość czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego firmy Delphi wykorzystuje technologię opartą na efekcie Halla. Adaptacyjne schematy wykrywania progowego znajdują zastosowanie w czujnikach dla zwiększonej wydajności i zmniejszenia czułości czujnika na miejsce zamontowania względem celu.

Czym są czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego?

Czujnik wału korbowego, znany też jako czujnik prędkości obrotowej silnika lub czujnik położenia, to urządzenie elektroniczne stosowane w silniku wewnętrznego spalania, które pozwala na monitorowanie pozycji lub prędkości obrotowej zarówno wałka rozrządu, jak i wału korbowego. W skrócie czujnik przekształca ruch mechaniczny na sygnał elektryczny. Następnie sygnał jest przekazywany do jednostki sterującej w celu określenia pozycji i prędkości wału w dowolnym momencie.

Z kolei czujnik położenia wałka rozrządu określa, w którym cylindrze następuje zapłon, a także synchronizuje wtrysk paliwa i sekwencję zapłonu cewek w modułach zapłonowych DIS.

Czujniki wału korbowego ustalają czas zapłonu, określają prędkość obrotową silnika oraz przekazują sygnał prędkości obrotowej (RPM) do jednostki sterującej.

Co powoduje awarie czujników?

• Wibracje silnika powodujące poluzowanie czujnika

• Obecność wody lub zanieczyszczenie złącza sygnału elektrycznego

• Korozja złączy czujnika (jeśli złącza nie są ocynkowane)

• Krótkie spięcie, zerwanie przewodów w wiązce czujnika

• Zakłócenia EMI/EMF

• Zanieczyszczenia magnetyczne cząsteczkami metali z części ulegających zużyciu

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii?

• Napięcie/prąd wyjściowy czujnika niezgodne z parametrami podanymi przez producenta

• Nieprawidłowa instalacja czujników powodująca powstanie szczelin powietrznych

• Nieprawidłowe uziemienie czujnika

• Poluzowany, przyciśnięty lub uszkodzony przewód, poluzowane złącze lub śruby montażowe

• Ślady uszkodzeń mechanicznych czujnika

• Przerwany zapłon silnika spowodowany niespójnym profilem kąta krawędzi opadającej/ wznoszącej wałka rozrządu/ wału korbowego

Jeśli napotykasz którykolwiek z powyższych problemów, prawdopodobnie nastąpiła awaria czujnika wałka rozrządu i/lub wału korbowego. W większości przypadków należy wymienić całe czujniki.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

 

 

                 

 

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem