Podstawowe pojęcia związane z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi

Celem tego artykułu jest odcyfrowanie i krótkie wyjaśnienie podstawowych skrótów stosowanych w publikacjach związanych z samochodami elektrycznymi.

BEV - Battery Electric Vehicle - samochód elektryczny, w którym nie zastosowano silnika spalania wewnętrznego.

DoD - Depth of Discharge - głębokość wyładowania baterii; 0% oznacza baterię w pełni naładowaną, podczas gdy 100% oznacza baterię w pełni naładowaną.

ED - Energy Density, gęstość energii - określa jaka energia może zostać zmagazynowana w jednostce objętości, typowo podawana w J/L lub Wh/L. Przykładowo bateria litowo-jonowa charakteryzuje się gęstością energii na poziomie 0.90–2.23 MJ/L, benzyna ok. 30 MJ/L a bateria kwasowo-ołowiowa 0.34MJ/L.

EREV - Extended-range electric vehicle - samochód typu szeregowa hybryda, charakteryzujący się zwiększonym zasięgiem.

EV - Electric Vehicle - samochód elektryczny, typowo mowa o samochodzie bez silnika spalania wewnętrznego.

FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle - samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, zwany także samochodem wodorowym lub samochodem na wodór.

HEV - Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy, w którym do napędu można wykorzystać silnik elektryczny, spalinowy lub oba silniki.

KERS - Kinetic Energy Recovery System - urządzenie pozwalające na magazynowanie a następnie oddawanie energii zgromadzonej podczas hamowania pojazdu. Energia jest typowo magazynowana w superkondensatorach lub w kole zamachowym.

Li-Ion, LIB - baterie litowo-jonowo, najczęściej wykorzystywane w pojazdach elektrycznych z uwagi na dość wysoką gęstość energii (250–730 W·h/L).

MHEV (mild hybrid electric vehicle) - Mild-hybrid - łagodna hybryda; pojazd, w którym zastosowano dodatkowe funkcje pozwalające na obniżenie spalania i zamianę energii kinetycznej w elektryczną, np. funkcje wyłączania silnika na postojach (start-stop), w czasie hamowania, czy w czasie podróży na biegu jałowym. Łagodne hybrydy często wyposażone są w dodatkowe akumulatory litowo-jonowe o napięciu 48V.

Parallel HEV - Równoległa hybryda - samochód, w którym do napędu służą zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy.

PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy z możliwością ładowania baterii z sieci energetycznej (tj. posiadający dodatkowe przyłącze do dołączenia do domowej sieci elektrycznej).

Plug-in Vehicle - Pojazd elektryczny ładowany z sieci elektrycznej poprzez odpowiednią wtyczkę.

RESS - Rechargable Energy Storage System - system magazynowania energii odnawialnej. Jak nazwa wskazuje, jest to komponent pojazdu umożliwiający magazynowanie energii - typowo przy wykorzystaniu baterii, superkondensatorów albo kół zamachowych.

SE - Specific Energy - energia właściwa, definiuje jaka energia może zostać zmagazynowana w kilogramie materiału. Jednostka to J/kg.

Series HEV - Szeregowa hybryda - samochód napędzany silnikiem elektrycznym, ale jednocześnie wyposażony w silnik spalinowy służący jako generator do ładowania baterii. 

SoC - State of Charge - stan naładowania baterii w pojeździe hybrydowym; 100% oznacza baterię w pełni naładowaną, 0% z kolei oznacza baterię w pełni wyładowaną. Z reguły SoC jest wykorzystywane gdy mówimy o aktualnym wykorzystaniu zgromadzonej baterii (np. w czasie jazdy).

SoH - State of Health - stan zużycia, określa, jaka jest aktualna maksymalna pojemność baterii odniesiona do wartości ze specyfikacji. 100% oznacza, że bateria ma pojemność równą tej podanej przez producenta, 50% oznacza, że pojemność zmalała do połowy wyspecyfikowanej wartości.

V2G - Vehicle-to-Grid - pojazd-sieć <energetyczna> - koncepcja oparta na badaniach, z których wynika, że pojazd jest nieużywany przez 95% czasu swojego życia. W związku z tym, samochody elektryczne mogą (i powinny) nie tylko pobierać energię z sieci elektrycznej, ale i ją oddawać. Najprostszy przykład takiej integracji z siecią to sytuacja, w której tysiące pracowników rano jadą do biur, które są klimatyzowane. W nocy, gdy zapotrzebowanie na energię było małe, samochody były ładowane; gdy zapotrzebowanie na energię jest duże (w naszym przykładzie w czasie upałów) samochody oddają część zmagazynowanej energii z powrotem do sieci, aby zasilić układy klimatyzacji. Taka sytuacja jest niezwykle korzystna dla zakładów energetycznych jak i użytkowników. Ci pierwsi mają mniejsze problemy z zapewnieniem energii w czasie największego zapotrzebowania. Ci drudzy z kolei kupują tanią energię w nocy, i jej część sprzedają w dzień, po wyższym kursie.

 

źródło: opracowanie własne

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem