Kod Porsche

Kod porsche

Każdy model Porsche ma oficjalną nazwę i numer wewnętrzny. Czasami te dwie nazwy są identyczne, czasem nie - w jaki sposób należy rozumieć ten system?

Niektóre marzenia są trudne do uchwycenia w słowach, ponieważ mają zbyt długie nazwy. Jednym z przykładów jest Porsche 356 A 1500 GS Carrera, która w 1955 roku wywołała błogi uśmiech na twarzach entuzjastów samochodowych na całym świecie. W tym czasie, topowy model z Zuffenhausen wyglądał tak, jakby pochodził z innego świata. Pod względem technicznym również zachwycał, samochód ten był elegancki, sportowy i absolutnie fantastyczny. Ludzie widząc go mówili: "Spójrz, tam jest Porsche trzysta pięćdziesiąt sześć A tysiąc pięćset…" i to już ze zwiększoną maksymalną prędkością 200 km/h.

Trzeba przyznać, że nazwy mogą być skomplikowane. Często, jednakże, istnieje logiczne wyjaśnienie oznaczeń modelu: Model 1955 na przykład, powstał na podstawie Porsche 356 i był częścią wyrafinowanej serii A. Pojemność silnika wynosiła 1500 cm³, co znalazło się w nazwie i dodatkowo jako szczególnie szybkie auto został oznaczony przyrostkami GS (Grand Sport) i Carrera (po hiszpańsku "wyścigowy").

Zagorzali wielbiciele Porsche potrafią umiejętnie czytać ze skrótów i kodów: 356 i 911, 964 i 993, GTS, GT i S, Carrera, Spyder, Speedster. Wszystkie one są częścią kultowego Porsche - i każdy kult ma własny kod. Jednak dla wielu niewinnych entuzjastów samochodów, typologia Porsche jest kłopotliwa. Jak można samochód nazwać 911 i 991 w tym samym czasie? Czy to Boxster czy 987? Czy może jest to 981? A co robią 4, S lub Executive w oznaczeniach aktualnych modeli? Oto dwa praktyczne poradniki, które pomogą Ci złamać kod Porsche.

Jeden numer dla każdego zamówienia

Aby zrozumieć metodę numeracji wewnętrznej trzeba cofnąć się do roku 1931. Każde zamówienie, każdy projekt nowoutworzonego biura projektowego inżynierii dr inż. h. c. F. Porsche GmbH Ferdynanda Porsche otrzymywało kolejny numer, numer wewnętrzny. Na początku był numer 7: projekt limuzyny dla niemieckiego producenta samochodów Wanderer. Numer 22 został legendarnym samochodem wyścigowym Auto Union Grand Prix, a typ 60 został zaprojektowany dla Volkswagena. W związku z tym, numeracja rosła wraz z każdym nowym zamówieniem, nowym projektem silnika, skrzyni biegów lub ciągnika. W dniu 8 czerwca 1948 roku, kiedy liczba projektów sięgnęła 356, wprowadzono nowość: po raz pierwszy został wyprodukowany samochód pod oficjalną marką Porsche. Porsche 356.

To nie tylko oznaczało narodziny legendarnej marki, ale także legendarny model i jeden niezapomniany design. Model 356 przechodził dalszy rozwój w każdym nowym roku modelowym. Znaczne postępy w rozwoju wskazywano przez dodanie litery A, B i C.

901 lub 911?

Inżynierowie w Zuffenhausen i Weissach utrzymali dotychczasowy system numeracji modeli. Zamówień było dużo – badania silników, silniki wolnossące, turbiny wodne, samochody wyścigowe - a numery wewnętrzne rosły szybciej i szybciej. W niektórych nowych samochodach sportowych, Porsche ponownie wykorzystało wewnętrzny kod do oficjalnej nazwy modelu, tak jak miało to miejsce w 1953 roku z Porsche 550 Spyder.

Jednak to właśnie następca Porsche 356 doprowadził do ​​rezygnacji ze zwyczajowej typologii. W świetle ewentualnej współpracy z fabryką VW w przyszłości, nowe Porsche miało być kompatybilne z zakresami numerycznymi stosowanymi w VW. Jako, że numery 900 nie zostały jeszcze przyznane w Wolfsburgu, decydenci w Zuffenhausen wybrali 901 dla sześciocylindrowej wersji i 902 do kolejnego czterocylindrowego samochodu. Jednak powstał nieoczekiwany problem: firma Peugeot oznaczała swoje modele za pomocą trzycyfrowych liczb z zerem pośrodku od 1929 roku, a więc posiadała prawa do wszystkich podobnych sekwencji liczb we Francji. Cyfrę 0 zatem szybko zastąpiono jedynką. Sprawa była prosta bo styl czcionki już istniał, jedynka musiała być tylko podwojona w broszurach i dodana na tyle pojazdu. Narodziła się legenda, oficjalnie ochrzczona nazwą 911. W 1964 roku, nikt nie pomyślał, że to prowizoryczne rozwiązanie z 911 pewnego dnia zyska światową sławę.

Rozszerzenie gamy modelowej

Jednak 911 nie pozostała jedyną linią modelową Porsche. Numerem 914 oznaczono mniejszy, lżejszy samochód sportowy z silnikiem pośrodku. Na przestrzeni lat, modele takie jak 924, 928 czy 944 dołączały do ich starszego brata. Modele te otrzymywały również swój numer wewnętrzny jako oficjalne nazwy modelu. Do tej pory, najpóźniej począwszy trzycyfrowy numer zaczynający się cyfrą 9 utrwalił się na całym świecie jako synonim niezawodnego samochodu o sportowym charakterze z Zuffenhausen.

Wkrótce jednak, numery 900 były na wyczerpaniu i zaczęły ze sobą konkurować. Niemniej jednak, ze względu na tradycję, inżynierowie pozostali przy swoim systemie. Oprócz różnym modelom ulicznym, samochodom czysto wyścigowym również przydzielano numery typu wewnętrznego. Jednym z przykładów jest legendarna 917: zaprezentowana w Genewie na International Motor Show w 1969 roku, która zapewniła ogólne zwycięstwo w Le Mans rok później - pierwszy z wielu kolejnych sukcesów wyścigowych w pierwszej połowie 1970 roku pod kodem 917.

Dlatego też powstawał coraz większy popyt na elastyczność w nazewnictwie modeli Porsche. Wyraźna ilustracja tego stanu rzeczy była widoczna w 911: w 1968 roku po raz pierwszy seria modelu otrzymała wewnętrzne oznaczenie "A". Następnie w 1969 roku "Seria B", po czym w 1970 roku seria "C", aż do znacznie przeprojektowanej serii "G", która została zaprezentowana w 1973. Jednak od czasu do czasu, specjalne modele w serii otrzymywały własny numer typu, jak to było w przypadku Typu 930, zwanego 911 Turbo lub Typu 954 (911 SC / RS).

W 1988 roku miała miejsce największa przerwa w historii 911 związana z wprowadzeniem całkowicie przeprojektowanej serii modelowej 964. Następnie w 1993 roku wprowadzono model 993, po czym 996, 997 i w obecnym modelu, możemy powrócić do 991. Między wewnętrznymi numerami od 911, istnieją jeszcze inne modele, a przykładami są Carrera GT (wewnętrzny 980), Boxster (986 pierwszej generacji, 987 II, 981 III) i Cayenne (955). Tradycja trzycyfrowych liczb typu jest utrzymywana - choć z pewnym stopniem swobody twórczej.

Oprócz oficjalnych nazw i wewnętrznych numerów typu, pracownicy Porsche niektórym modelom dali również czułe przezwiska: na przykład jeden model 356 był znany jako "Dame" (= Lady), samochód wyścigowy w wersji 917/20 z Le Mans jest pamiętany jako "Sau" (= różowa świnia). Ale to już całkowicie inna historia.

Oprócz oficjalnych nazw modeli, są też różne przyrostki opisujące wiele różnych wersji modelu. Poniżej znajdą Państwo przegląd.

Aktualne modele

Boxster

Nazwa używana od 1993 roku i wywodzi się od Boxera (silnik) i roadstera.

Carrera (np. 911 Carrera)

Początkowo "Carrera" było nazwą Typu 547 z silnikiem z czterema wałkami rozrządu zaprojektowanego przez dr Ernsta Fuhrmanna. Później Porsche użyło tego sufiksu dla najmocniejszych wersji silnikowych, takich jak 356 A 1500 GS Carrera lub 911 Carrera RS 2.7. Jednak Carrera stała się niemal synonimem modeli z serii 911. Nazwa pochodzi od Carrera Panamericana, meksykańskiego rajdu, w którym Porsche odniosło sukcesy z modelem 550 Spyder.

E-Hybrid (np. Cayenne S E-Hybrid)

Poza silnikiem spalinowym, modele E-Hybrid posiadają również silnik elektryczny, który zapewnia większą moc, jednocześnie emitując mniej CO2.

Executive (np. Panamera 4S Executive)

Modele Panamera Executive posiadają dłuższą o 15 cm karoserię, co przede wszystkim przynosi korzyści dla pasażerów siedzących z tyłu.

GTS (np. Cayman GTS)

GTS oznacza Gran Turismo Sport i pochodzi od klasy homologacji wyścigów samochodowych. Model 904 Carrera GTS otrzymał ten przydomek po raz pierwszy w 1963 roku. W 1991 roku, model 928 GTS ożywił tą tradycję. Przyrostek GTS jest obecnie używany do oznaczania szczególnie sportowych i ekskluzywnych serii modelowych Porsche.

RS (np. 911 Carrera RS 2.7, model roku 1972)

Przyrostek RS (oznacza RennSport - wyścigi sportowe) jest stosowany do modeli ulicznych, które pochodzą od wersji wyścigowych. Oznaczenie to jest również stosowane w szczególnie sportowych modelach, m.in. 911 RS Ameryka.

RSR (np. Carrera RSR 2.8 911 rok modelowy 1973)

RennSport Rennwagen (RSR) [dosłownie: wyścigi sportowe, samochód wyścigowy] Jest to wersja czysto wyścigowa, i nie jest dopuszczona do ruchu ulicznego.

S (np. 928 S, model roku 1979 roku; Macan S)

S jak "Super" lub "Sport": wersja z mocniejszym silnikiem. Obecnie S konsekwentnie oznacza "sport", oprócz sportowego silnika dodatkowo zawiera udoskonalenia urządzeń w porównaniu z podstawowym modelem.

Spyder (918 Spyder)

Oznaczenie pierwotnie pochodzi od terminu używanego dla określenia lekkich, otwartych pojazdów dla dwóch osób. W podobny sposób do Roadstera, termin Spyder w Porsche oznacza otwarte samochody sportowe z silnikiem pośrodku. Model 918 ma już legendarnego poprzednika, a jest nim 550 Spyder z 1953 roku.

Targa (np. 911 Targa 4)

Model 911 Targa jest otwartą wersją 911, charakteryzuje się charakterystyczną belką zabezpieczającą przy przewróceniu, która jest też częścią stałego dachu. Nazwa pochodzi od legendarnego sycylijskiego wyścigu drogowego Targa Florio i oznacza "plate" w języku angielskim.

Turbo (np. Cayenne Turbo)

Modele te mają silnik z turbosprężarką spalin, która wytwarza silny wzrost wydajności. Wszystkie modele Porsche od 2015 roku miały turbosprężarki spalin.

4 (przykład 911 Carrera 4)

Modele z napędem na wszystkie koła

Modele historyczne

CS (968 CS, model roku 1992)

Dostępny od 1992 roku, wersja Club Sport (CS) 968 miała ten sam silnik, ale przeszła usprawnienie poprzez odjęcie kilku elementów nadających sportowego charakteru: usunięto podnośniki szyb, tylne siedzenia i klimatyzację, może to być mniej wygodne, ale samochód był znacznie lżejszy i dlatego też szybszy niż 968.

GT (np. 924 Carrera GT, rok modelowy 1980)

Podobny do GTS, przyrostek Gran Turismo (GT) oznacza sportową wersję modelu podstawowego; oznaczenie ma swoje korzenie w sporcie motorowym, ponieważ można było uzyskać homologację pojazdu do klasy GT. Nazwy tej użyto po raz pierwszy w 1955 roku w 356 A 1500 GS Carrera GT, Porsche powrócił do tej nazwy w 1989 roku w modelu 928 GT.

GT-Cup (np. 911 GT3 Cup, model roku 1998)

Wersja wyścigowa niedopuszczona do ruchu ulicznego, stosowane na przykład w Porsche Carrera Cup.

L (911 L, model roku 1967)

L dla "Luxury": trzecia oryginalna wersja 911 otrzymała ten przyrostek w 1967 roku.

SC (np. 356 C 1600 SC, model roku 1963)

Wprowadzony w roku modelowym 1964, 95 KM 356 SC (Super C). Jego oznaczenie miało oznaczać koniec serii. W podobny sposób do tego, 911 SC (Super Carrera) została wprowadzona w 1977 roku i początkowo również miała być ostatnim modelem serii 911.

Speedster (np. 356 Speedster rok modelowy 1954)

W modelach Speedster, szyba była istotnie niższa w porównaniu do modelu podstawowego, taki zabieg dał pojazdowi bardziej opływową sylwetkę. W zamian, kierowca musiał poświęcić komfort posiadanego wyposażenia.

T (911 T)

Mimo, że był również dostępny w wersji Targa, T w 911 T z 1967 roku stała się "Touring" - a więc tańszą wersją klasycznego pojazdu ze słabszym silnikiem.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem