OEM, Tier 1, Tier 2 – definicje

Osoby spoza branży lub inżynierowie od niedawna pracujących w motoryzacji często pytają o definicję słów OEM, Tier 1, Tier 2 itd. Pojęcia te definiują zależności dostawca-odbiorca i nie mają prostych i krótkich polskich odpowiedników.

OEM, czyli producent finalnego produktu (najczęściej pojazdu)

OEM, czyli Original Equipment Manufacturer (dosłownie producent oryginalnego wyposażenia) jest definiowany jako producent, dostarczający kompletny, końcowy produkt. Typowo jest to firma produkująca samochody, czyli np. GM, Wielton, Solaris czy Toyota.

Tier 1, czyli bezpośredni dostawca

Tier 1 jest dostawcą podzespołów montowanych bezpośrednio i bez dalszych modyfikacji przez firmę typu OEM. Przykładami dostawców Tier 1 mogą być firmy takie jak Bosch, Faurecja, TRW, Delphi czy Continental.

Tier 2, czyli drugi w łańcuchu poddostawca

Tier 2 dostarcza produkty do firmy Tier 1. Mogą to być na przykład producenci mikrokontrolerów, silników krokowych lub plastików, z który składa się podzespół.

Tier 3, 4, itd.

Oczywiście całość uzupełniają dostawcy Tier 3, Tier 4 itd. Łańcuch kończy się na producentach podstawowych surowców, np. stali. Warto także zaznaczyć, że nierzadko zdarza się, że dany producent może dostarczać swoje rozwiązania jednocześnie do odbiorców na różnych poziomach. Przykładowo, firma będąca dostawcą dla OEM i Tier 1, czyni z niej instytucję zarówno typu Tier 1 jak i Tier 2. Z drugiej strony, odbiorcy OEM mogą być w tym samym czasie dostawcą Tier 1 - przykładem mogą być firmy produkujące i dostarczające opony. 

źródło: opracowanie własne

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem