Home

Bosch na Mobile World Congress 2017

Samochód koncepcyjny Bosch

Dzięki dostępowi do internetu, samochód staje się trzecią, obok domu i pracy, przestrzenią życiową. Do 2022 roku światowy rynek usług mobilnych z dostępem do internetu ma rosnąć o niemal 25 procent rocznie. W ciągu zaledwie kilku lat samochody staną się aktywną częścią Internetu rzeczy i będą w stanie komunikować się z innymi środkami transportu, jak również z inteligentnymi domami. Samochód będzie także postrzegany jako osobisty asystent. Zautomatyzowanie jazdy już wkrótce umożliwi kierowcom przeznaczanie większej ilości czasu na inne zadania takie jak na przykład pisanie e-maili, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów.

Na MWC 2017 Bosch zaprezentował samochód koncepcyjny. W przyszłości będzie on czymś więcej niż środkiem transportu, dzięki rozszerzeniu spersonalizowanej komunikacji pomiędzy samochodem, a kierowcą. Bosch Forward ShowCar obejmuje szeroki zakres innowacyjnych technologii: Monitoring Camera Driver umożliwia rozpoznawanie twarzy i personalizację już od momentu, gdy kierowca wsiada do samochodu. Dla przykładu – samochód ustawia kierownicę, lusterka, temperaturę powietrza oraz stację radiową według osobistych preferencji kierowcy. Samochód koncepcyjny zawiera również pierwszy w historii panel kontroli gestów. Ta technologia wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, które monitorują ruchy rąk kierowcy. Z kolei na ekranie wyświetlane są przyciski, które dzięki technologii haptycznej niczym nie różnią się od zwykłych przycisków. Mirror Cam System to rozwiązanie oparte o kamery, które zastępuje oba lusterka zewnętrzne. Czujniki wideo mogą być zintegrowane z wnętrzem pojazdu, a obrazy są widoczne na wyświetlaczach przy przednich słupkach nadwozia po prawej i lewej stronie samochodu.

Perfectly Keyless: bezpieczny kluczyk w smartfonie

Perfectly Keyless to skoncentrowany na użytkowniku system dostępu, który przy użyciu smartfona działa jak cyfrowy kluczyk. Za pomocą zaszyfrowanego kluczyka cyfrowego w telefonie, pojazd może zostać odblokowany i uruchomiony bez jakiejkolwiek interakcji. Kiedy kierowca zbliża się do pojazdu, system automatycznie identyfikuje tajny kluczyk na smartfonie i wykonuje pomiar odległości; przy określonej odległości od samochodu (około dwóch metrów) następuje odblokowanie drzwi. Podobnie uruchomienie silnika jest dozwolone tylko wtedy, gdy Perfectly Keyless zlokalizuje urządzenie mobilne wewnątrz samochodu.

Community-based parking

Bosch pracuje nad integracją inteligentnych usług w pojeździe, które połączą samochód z otoczeniem. Podczas komunikowania się z innymi pojazdami czy urządzeniami, samochód przejmuje również ważne zadania w mieście połączonym siecią. Na przykład, wykorzystując funkcję community-based parking, samochód staje się lokalizatorem miejsca parkingowego. Podczas mijania pojazdów, rozpoznaje luki pomiędzy zaparkowanymi autami dzięki ich czujnikom pokładowym. Zebrane dane są następnie przesyłane do cyfrowej mapy miasta. Wysoko wydajne algorytmy Bosch oceniają wiarygodność danych oraz dokonują prognoz dotyczących sytuacji w miejscu parkingowym. Usługa w chmurze, która wykorzystuje te dane do tworzenia w czasie rzeczywistym mapy parkingu, pozwala na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. We współpracy z Mercedes-Benz, Bosch testuje obecnie koncepcję community-based parking w Stuttgarcie i innych miastach europejskich.

 Oparty na chmurze system ostrzegania kierowcy o jeździe pod prąd

Komunikaty drogowe o jeździe pod prąd są aż nazbyt znajomym zjawiskiem. Często incydenty te prowadzą do sytuacji krytycznych, w tym do poważnych wypadków. Obecnie informacje na temat ruchu są podawane za pośrednictwem kanału wiadomości o ruchu drogowym. Tu średni czas od otrzymania zgłoszenia do transmisji komunikatu wynosi około trzech i pół do czterech minut. Nowy, oparty na chmurze system ostrzegania o jeździe pod prąd Boscha ostrzega kierowcę i zagrożonych uczestników ruchu drogowego kilka sekund szybciej i bardziej precyzyjnie. W celu wykrycia jazdy pod prąd, algorytm porównuje rzeczywisty ruch pojazdu, gdy zbliża się on do wjazdu lub zjazdu z autostrady, z dozwolonym kierunkiem jazdy. Jeśli dwa zestawy informacji są niezgodne, kierowca jadący pod prąd zostaje poinformowany o błędzie. Jednocześnie kierowcy pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka również zostają ostrzeżeni. Funkcja opiera się na regularnym, anonimowym zgłaszaniu do chmury pozycji każdego pojazdu na wjeździe na autostradę. Im więcej pojazdów jest podłączonych do internetu, tym gęstsza jest niewidzialna sieć bezpieczeństwa, i więcej użytkowników dróg może zostać powiadomionych o kierowcach jadących pod prąd. System ostrzegania kierowcy o jeździe pod prąd jest dostępny w aplikacji przygotowanej na smartfony. Aplikacja ta może być zintegrowana w ramach Software Development Kit (SDK) z już istniejącymi aplikacjami lub z ICE (infotainment) w samochodzie.

Rozwiązania dla jednośladów zwiększają komfort i bezpieczeństwo

Bosch koncentruje się także na rosnącym zapotrzebowaniu na inteligentne rozwiązania komunikacyjne dla motocykli. Integrated Connectivity Cluster (ICC) to system informacyjny opracowany specjalnie dla użytkowników motocykli. Posiada wyświetlacz o zmiennej wielkości i rozdzielczości, a dzięki najnowszej technologii jest łatwy do odczytu bez względu na okoliczności. MySPIN dla jednośladów to niezależny system integracji smartfonów dla motocykli, skuterów i rowerów elektrycznych oraz pojazdów typu powersports. Technologia, która od 2014 roku jest dostępna dla samochodów, została przystosowana do jednośladów i stanowi idealne rozwiązanie umożliwiające zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa, na przykład poprzez informacje o sytuacji w ruchu drogowym lub wymianę preferowanych tras z innymi motocyklistami. mySPIN dla jednośladów jest kompatybilny z systemami iOS i Android.

 

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand