Home

Innowacje Bosch na targach IAA 2017

Bosch IAA 2017

Bosch pracuje nad technicznymi rozwiązaniami na rzecz nowej ery mobilności: bez wypadków drogowych, bez stresu i bez emisji szkodliwych składników. Podczas 67. międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie można było zobaczyć wiele rozwiązań, które wprowadzają świat motoryzacji w przyszłość.

Najważniejsze prezentacje na stoisku Bosch:

Automatyczne parkowanie

Parkowanie bez kierowcy oszczędza czas i zmniejsza stres kierowcy. W parkingu wielopoziomowym Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, Bosch połączył siły z Daimlerem, aby zautomatyzowany parking stał się rzeczywistością.

Szczegóły tutaj

 

Elektryczna oś (e-oś)

E-oś jest kompaktowym, przystępnym cenowo rozwiązaniem dla elektrycznych układów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydach. Silnik, elektronika i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym tworzą jedną zwartą jednostkę, która napędza bezpośrednio oś samochodu.

Szczegóły tutaj

 

Układ hamulcowy

Bosch opracował drugą generację elektromechanicznego serwa hamulca, niezależnego od podciśnienia. Podobnie jak jednostka pierwszej generacji, nowy iBooster spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego układu hamulcowego. Układ iBooster drugiej generacji został zaprojektowany tak, aby był jeszcze bardziej kompaktowy i szybciej tworzył ciśnienie hamowania. System iBooster nadaje się do wszystkich koncepcji układów napędowych – w szczególności w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Elektromechaniczne serwo iBooster zapewnia w połączeniu z układem ESP redundancję układu hamulcowego potrzebną do automatyzowania jazd samochodem. Jeśli jeden z dwóch podzespołów zawiedzie, drugi może bezpiecznie spowolnić i zatrzymać samojeżdżający samochód – bez konieczności interwencji kierowcy.

 

Elektryczne kierowanie

Jedną z kluczowych dla zautomatyzowanej jazdy technologii jest niezawodny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. W rzadkich przypadkach nieprawidłowego działania, system Bosch pomaga kierowcy w konwencjonalnych lub autonomicznych pojazdach zachować 50 procent elektrycznego wspomagania siły na kierownicy. Dzięki tej technologii producenci mogą spełnić wymagania związane z bezpieczeństwem w razie awarii – niektóre z nich zostały określone w Stanach Zjednoczonych przez ministerstwo transportu oraz przez National Highway Traffic Administration (NHTSA) w wytycznych dotyczących zautomatyzowanych pojazdów (Federal Automated Vehicles Policy).

 

Serwis przewidywania warunków drogowych

Przyczepność lub współczynnik tarcia zależy od tego czy nawierzchnia drogi jest sucha, mokra czy pokryta lodem. Kierowca musi wówczas odpowiednio dostosować styl jazdy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Bosch opracowuje, bazujący na chmurze, serwis informujący o stanie dróg, który umożliwi autonomicznym pojazdom dostosować samodzielnie styl jazdy do stanu jezdni. Serwis wykorzystuje czujniki układu ESP do zbierania informacji na temat stanu nawierzchni. Dodatkowo, dzięki danym ze stacji meteorologicznych i czujników dróg, mapa oblicza aktualne i prognozowane współczynniki tarcia.

 

Inteligentne i autonomiczne parkowanie dzięki połączeniu z siecią

Parking community-based upraszcza poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego. Używając ultrasonograficznych czujników systemu wspomagania parkowania, samochody, jeżdżąc po parkingu, identyfikują i mierzą luki pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Te informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym na cyfrową mapę miejsc parkingowych, którą kierowcy mogą wykorzystywać do znalezienia najbliższych wolnych miejsc. We współpracy z Mercedes-Benz i innymi producentami samochodów, Bosch testuje tę usługę w różnych niemieckich miastach i w innych krajach Europy. Bosch planuje uzupełnić parking community-based w funkcję umożliwiającą cyfrowe wykonywanie opłat parkingowych.

 

Pilot parkowania Home zone

Parkowanie bez stresu w prywatnym garażu lub wyznaczonym podziemnym parkingu: „Home zone park pilot” zajmie się tym powtarzającym manewrem – także dojazdem do miejsca parkingowego na odcinku do 100 metrów. W tym celu wystarczy, że kierowca tylko raz wykona manewr w ramach jazdy próbnej, aby nauczyć pojazd i wprowadzić trasę do jego pamięci. Od tego momentu samochód zaparkuje w zadanym miejscu postojowym, niezależnie od obecności kierowcy. System „Home Zone park pilot” jest oparty na czujnikach ultradźwiękowych, kamerach stereo i czujnikach radarowych, które rozpoznają obiekty wykryte podczas jazdy próbnej, a następnie bezpiecznie prowadzą samochód do miejsca parkingowego.

 

Ochrona pasażerów

Bezpieczeństwo pojazdów i pasażerów można poprawić poprzez inteligentne łączenie czujników otoczenia auta i czujników kontaktu z systemami bezpieczeństwa biernego oraz hamulcami i układem kierowniczym. Jeśli czujniki otoczenia auta wykryją potencjalną kolizję, to można wcześniej aktywować systemy bezpieczeństwa biernego, takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa. Ponadto, działanie zabezpieczenia można dostosować dokładnie do konkretnego scenariusza wypadku drogowego. Pomaga to złagodzić konsekwencje kolizji.

 

Ochrona rowerzystów

Rowerzyści i piesi są najbardziej narażonymi na wypadki użytkownikami dróg. W celu zmniejszenia liczby wypadków z udziałem rowerzystów, czujnik radarowy lub wideo stosowany w nowym systemie automatycznego hamowania awaryjnego Bosch może rozpoznać rowerzystów – nawet, jeśli nagle przetną drogę przed samochodem. Jeśli system wykryje zbliżającą się kolizję, automatycznie uruchamia pełne hamowanie awaryjne. Pomoże to zminimalizować konsekwencje wypadku, a nawet mu zapobiec. Począwszy od 2018 roku, kryteria oceny organizacji ochrony konsumentów Euro NCAP obejmą automatyczne hamowanie awaryjne, które rozpoznaje rowerzystów.

 

Nowe usługi w zakresie mobilności dla bezstresowych i wygodnych podróży

Samochód demostracyjny Bosch (tzw. show car) prezentuje inteligentne usługi w zakresie mobilności, które sprawią, że jazda stanie się mniej stresująca i wygodniejsza. Obejmują one parking community-based, zapobiegawczą diagnostykę pojazdów i Perfectly Keyless. Technologicznym sercem jest pakiet Bosch Automotive Cloud Suite, który płynnie koordynuje wszystkie usługi mobilne dostępne w chmurze.

 

Perfectly Keyless

Bosch Perfectly Keyless zamienia smartfon w kluczyk samochodowy. Dzięki temu nowemu systemowi, kierowcy mogą otwierać, uruchamiać i blokować pojazd bez potrzeby szukania kluczyka. System Perfectless Keyless automatycznie identyfikuje unikatowy cyfrowy klucz bezpieczeństwa w smartfonie użytkownika. Dopiero, gdy wykryje użytkownika w odległości mniejszej niż dwa metry od samochodu, odblokuje drzwi. Ponadto silnik nie zostanie uruchomiony dopóki system dostępu nie zlokalizuje smartfonu w samochodzie. Właściciel pojazdu może za pomocą aplikacji przekazywać dostęp do swojego pojazdu innym użytkownikom.

 

Prewencyjna diagnostyka pojazdów

Nic nie jest bardziej irytujące niż awaria samochodu na urlopie. Diagnoza prewencyjna wykorzystuje dane i informacje z chmur zbierane podczas regularnych jazd, aby analizować stan najważniejszych elementów. Jeśli dane wskazują na objawy zużycia elementów, to kierowca zostaje powiadomiony o tym przed wystąpieniem usterki i otrzyma zalecenie udania się do warsztatu. Diagnostyka prewencyjna zapobiega niespodziewanym awariom.

 

Integracja smartfonów mySPIN

Korzystanie z nawigacji w smartfonie, z usług streamingu lub kalendarza, nawet podczas prowadzenia samochodu lub jazdy na motocyklu? Rozwiązanie integracyjne mySPIN Bosch dla smartfonów sprawia, że wszystko jest możliwe, bez brania smartofu do ręki. mySPIN integruje smartfon i jego aplikacje w systemie multimedialnym pojazdu. Wkrótce możliwe będzie zintegrowanie i wyświetlanie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Te dane mogą ostrzegać kierowców o zagrożeniach takich jak niespodziewany korek.

 

Retrofit eCall

Począwszy od 2018 roku, automatyczny system alarmowy eCall będzie standardowym wyposażeniem we wszystkich nowych pojazdach silnikowych. Bosch opracował rozwiązanie akcesoryjne retrofit eCall dla pojazdów, które nie posiadają seryjnie funkcji eCall. Wtykane w zapalniczkę samochodową urządzenie wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia czy pojazd uległ wypadkowi. W nagłym przypadku specjalna aplikacja smartfonu przekazuje dane do centrum serwisowego. Pozwala to szybciej reagować służbom ratunkowym, zwiększając tym samym szanse na uratowanie życia. sytuacjach.

 

Połączony z siecią samochód demonstracyjny

Bosch wykorzystuje swój samochód koncepcyjny, aby pokazać, jak nowe interfejsy użytkownika zapewniają większe bezpieczeństwo, mniej stresu i odwracania uwagi podczas jazdy. Ten interfejs między człowiekiem a pojazdem dostarcza kierowcy w stosownej chwili ważne informacje i ostrzega w każdej sytuacji. Ponadto samochód koncepcyjny jest zawsze online, połączony z otoczeniem oraz z inteligentnym domem. Ta łączność umożliwia kierowcom, poprzez prosty gest lub dotknięcie przycisku na ekranie, rezerwowanie najbliższego roweru lub zdalne zamknięcie okien w domu.

 

Innowacyjny zestaw wskaźników

Bosch wprowadza na rynek pierwszy na świecie optycznie sprzężony zestaw wskaźników o rozdzielczości Full HD. Jego ekran odbija ponad cztery razy mniej światła, co zapewnia lepsze widzenie pod każdym kątem – nawet w bezpośrednim świetle słonecznym i w ciemności. Sekret tkwi w nowych procesach produkcji, które wykorzystują cienką warstwę płynu do łączenia – sprzężenia ekranu ze szkłem. Dzięki ekranowi o wysokim kontraście, wszystkie wyświetlane informacje są krystalicznie czyste. Ten zestaw instrumentów jest popularny wśród motocyklistów ze względu na jego wytrzymałość i zwiększoną odporność na kurz i brud.

 

Head unit z nowymi technologiami

Za pomocą panelu obsługowego (tzw. head unit) kierowca steruje wszystkimi informacjami i multimediami w pojeździe. Na IAA 2017 Bosch prezentuje head unit, który – dzięki nowemu procesorowi – jest pięciokrotnie bardziej wydajny i oferuje siedem razy większą moc graficzną.

 

Efektywność w kokpicie

Kokpity dzisiejszych pojazdów zawierają całą gamę ekranów, wskaźników, przełączników i przycisków. Każdy ekran jest zazwyczaj obsługiwany przez własną jednostkę sterującą. Kiedy w kompaktowym pojeździe przestrzeń staje się ograniczona – lub gdy nowe koncepcje dotyczące pojazdów i obsługi wymagają, aby wszystkie informacje były wyświetlane na jednym dużym ekranie głównym – konieczna jest maksymalna funkcjonalność i zmniejszenie elementów. Dlatego Bosch połączył funkcje zestawu wskaźników z funkcjami systemu multimedialnego. Teraz wszystkimi informacjami steruje w tle pojedyncza jednostka obliczeniowa.

 

48-woltowy system napędowy dla lekkich pojazdów elektrycznych

Bosch opracowała zintegrowany 48-woltowy system napędowy, obejmujący silnik, sterownik, akumulator, ładowarkę, wyświetlacz i aplikację. Dzięki temu Bosch skutecznie rozwija mobilność miejską. Niezależnie od tego, czy są to dwa, trzy, czy cztery koła, ten system jest dostępny dla wszystkich klas lekkich pojazdów elektrycznych. Ponieważ składa się z już istniejących części samochodowych, producenci aut będą korzystać z już przetestowanych produktów i poświęcać mniejsze nakłady na opracowanie projektu. To daje zarówno producentom OEM, jak i nowym graczom na rynku, możliwość wypuszczenia pojazdu w ciągu 12 do 18 miesięcy.

 

Akumulator 48-woltowy

48-woltowy akumulator jest wraz z urządzeniem odzyskującym i konwerterem DC-DC głównym elementem systemu 48-woltowego. Akumulator ten przechowuje odzyskaną energię hamowania, a następnie dostarcza ją do silnika elektrycznego oraz instalacji elektrycznej pojazdu. Niska wysokość montażowa akumulatora wynosząca zaledwie 90 milimetrów oznacza, że są dostępne dodatkowe możliwości lokalizacji – na przykład pod siedzeniem lub kołem zapasowym. Pasywne chłodzenie pozwala na kompaktową konstrukcję, pomaga w optymalizacji kosztów, a dodatkowo sprawia, że akumulator jest cichy. Bosch spodziewa się najwyższego wzrostu sprzedaży w Europie i Chinach. Chiny zakupiły już znaczną liczbę seryjnych projektów. Głównymi zaletami Bosch w porównaniu z jego azjatyckimi konkurentami są rozwój projektu na miejscu oraz znajomość lokalnego przemysłu.

 

Wtrysk pośredni z bezpośrednim

Najlepsze z obu światów. Wprowadzając pośredni i bezpośredni wtrysk paliwa Bosch łączy zalety wtrysku bezpośredniego benzyny z wtryskiem do kolektora dolotowego. Wtrysk pośredni odznacza się niskimi stratami tarcia podczas obciążeń częściowych silnika, natomiast wtrysk bezpośredni wykazuje wyższą granicę spalania stukowego przy niemal pełnym obciążeniu. Dzięki kombinacji obu systemów w jeden wtrysk pośredni i bezpośredni paliwa uzyskuje się idealne połączenie zalet każdego z nich. W praktyce oznacza to większą oszczędność paliwa i niższą emisję cząstek stałych – zarówno przy obciążeniu częściowym, jak i pełnym.

 

Needle Closing Control do silników Diesla

Nowe rozwiązanie sterowania zamykaniem iglicy (NCC, Needle Closing Control) może precyzyjnie mierzyć i kontrolować czas wtrysku paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy – z dokładnością aż kilku milionowych części sekundy. Aby to osiągnąć, w elektromagnetyczny wtryskiwacz wbudowany jest czujnik połączony z nowoczesnym, inteligentnym oprogramowaniem sterującym. Powstaje zamknięta pętla sterowania, która zapewnia znacznie dokładniejsze dawkowanie przez cały okres eksploatacji wtryskiwacza. Dzięki temu możliwe stają się złożone konfiguracje wtrysku, co przyczynia się do zmniejszenia hałasu, zużycia paliwa i emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych. W przyszłości NCC otwiera również nowe możliwości diagnozowania wtrysku online.

 

Vehicle Control Unit (VCU)

Nowoczesne samochody dysponują nawet 100 samodzielnymi sterownikami. Jednostka sterująca pojazdem, nazywana VCU (ang. Vehicle Control Unit), może znacznie zmniejszyć liczbę takich sterowników. Oszczędza to cenną przestrzeń montażową w pojeździe, zmniejsza ciężar i upraszcza komunikację pomiędzy sterownikami.

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

Nowe Audi A8: przyszłość klasy luksusowej

Audi A8 new

Na Audi Summit w Barcelonie odbyła się światowa premiera nowego Audi A8. Czwarta generacja flagowego modelu spod znaku czterech pierścieni, ze swym nowym językiem stylistycznym, innowacyjną koncepcją dotykowej obsługi i konsekwentną elektryfikacją napędu, po raz kolejny stanowi o „Przewadze dzięki technice”. Ponadto Audi A8 to jeden z pierwszych na świecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe. Od roku 2018, Audi stopniowo będzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. automatyczne parkowanie, automatyczny wjazd do garażu czy automatyczną jazdę w korkach.

Stylistyka zewnętrzna

Audi A8 kreuje zupełnie nowy styl – dla marki jest jutrzenką ery nowej stylistyki. Przód z szeroką, pionową osłoną chłodnicy Singleframe oraz płynna, a zarazem muskularna sylwetka, symbolizują sportową elegancję, najwyższą jakość i nowoczesność. Nowe Audi A8 to spełnienie obietnic, ukazanych wcześniej w stylistycznym studium Audi prologue. Luksusowa limuzyna prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako Audi A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm.

Dotykowa obsługa

Wnętrzu luksusowej limuzyny z rozmysłem nadano prostą formę. Jego architektura jest przejrzysta i konsekwentnie poziomo zorientowana. Radykalnie nową koncepcją obsługi, Audi przenosi swoje standardy jakości wprost do ery cyfrowej. Zrezygnowano tu z regulatora obrotowo-przyciskowego i z pola dotykowego znanych dobrze z poprzedniego modelu. Tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Jej centrum, to doskonale czarny, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem.

Interfejs użytkownika na tym dużym wyświetlaczu pojawia się wraz z otwarciem pojazdu. Kierowca, przyciskając poszczególne ikony, steruje systemem infotainment. Z kolei z drugiego wyświetlacza dotykowego umieszczonego na konsoli tunelu środkowego, ma dostęp do obsługi klimatyzacji i funkcji komfortowych oraz ma możliwość wprowadzania na nim tekstu. Gdy kierowca wybierze jakąkolwiek funkcję na górnym, czy na dolnym wyświetlaczu, jej aktywacja potwierdzana jest słyszalnym i wyczuwalnym pod palcem kliknięciem. Klasyczne przyciski, wyglądające jakby były zrobione ze szkła, reagują w taki sam sposób. Dzięki kombinacji akustycznej i haptycznej reakcji zwrotnej oraz dzięki zastosowaniu popularnych gestów dotykowych, takich jak np. przesuwanie, MMI touch w swej nowej koncepcji „response” obsługuje się wyjątkowo pewnie, intuicyjnie i szybko.

Audi A8 jest też inteligentnym rozmówcą. Kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji, wykorzystując do tego wyłącznie system sterowania naturalnym głosem. Informacje o celach podróży i multimedia są albo dostępne na stałe w pojeździe, albo z dużą prędkością przesyłu w standardzie LTE, napływają z chmury. Do szerokiej oferty Audi connect, poza informacjami o znakach drogowych i zagrożeniach, należą także innowacyjne usługi typu car-to-X, wykorzystujące inteligencję roju floty Audi.

Kolejne nowatorskie rozwiązanie, to wysoce zoptymalizowana nawigacja. Potrafi się ona uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich aglomeracji.

Światowa premiera: Audi A8 z możliwością automatycznej jazdy

Nowe Audi A8, to jeden z pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery wyraźnie oddzielają przeciwne pasy ruchu. Do aktywacji systemu służy przycisk AI na konsoli środkowej.

Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarządza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na długo zdjąć ręce z kierownicy i w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, oddać się czynnościom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglądać pokładową TV. Osiągając granice swych możliwości, system automatycznej jazdy zaleca kierowcy, by ponownie przejął kontrolę nad pojazdem.

Wprowadzenie na poszczególnych rynkach systemu automatycznej jazdy w korkach, obok przestrzegania uwarunkowań prawnych, wymaga również uwzględnienia lokalnych zasad funkcjonowania poszczególnych aplikacji i systemu kontroli. Ponadto należy mieć na uwadze stosowanie na świecie różnych procedur zatwierdzania i wynikających z nich terminów. Z tych względów system ten będzie wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach.

Z technicznego punktu widzenia, system automatycznej jazdy w korkach to prawdziwa rewolucja. Podczas automatycznej jazdy, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), na podstawie napływających z czujników danych, „oblicza” obraz otoczenia. Audi, jako pierwszy producent samochodów na świecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.

Funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer), pod nadzorem kierowcy samoczynnie wprowadzają model A8 na miejsce parkingowe lub do garażu oraz go stamtąd wyprowadzają. Podczas tych manewrów, kierowca nie musi w ogóle siedzieć w pojeździe. Aktywuje dany system przy pomocy smartfona z nową aplikacją myAudi App. W celu nadzorowania procesu parkowania, przytrzymuje przycisk Audi AI Button i na wyświetlaczu widzi na żywo obraz z kamery otoczenia pojazdu.

Nowa jakość: podwozie

Dzięki całemu pakietowi innowacyjnych rozwiązań, podwozie na nowo odkrywa swe możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest dynamiczny, działający na wszystkie cztery koła układ kierowniczy, łączący możliwość bezpośredniego, sportowego prowadzenia z niezachwianą stabilnością. Przełożenie układu kierowniczego na osi przedniej zmienia się w zależności od prędkości, natomiast koła tylne – również zależnie od prędkości – skręcają o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. Dzięki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.

Kolejne innowacyjne rozwiązanie techniczne, to w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasyczną luksusową limuzyną, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.

Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebną mu do pracy energię czerpie z pokładowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej został tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako główna sieć pokładowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, współpracując dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy całkowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.

Mild hybrid i e-tron: napędy

Nowe Audi A8 pojawi się na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 210 kW (286 KM), a benzynowy – 250 kW (340 KM). Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 KM) i 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 KM), pojawią się nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem będzie tu jednostka W12 o pojemności skokowej 6 litrów. Nie jest ona jeszcze dostępna w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE.

Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji, do 12 kW. Rozwiązania te stosowane łącznie, jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.

W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in (pojazd nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE). Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.

Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Bosch na Mobile World Congress 2017

Samochód koncepcyjny Bosch

Dzięki dostępowi do internetu, samochód staje się trzecią, obok domu i pracy, przestrzenią życiową. Do 2022 roku światowy rynek usług mobilnych z dostępem do internetu ma rosnąć o niemal 25 procent rocznie. W ciągu zaledwie kilku lat samochody staną się aktywną częścią Internetu rzeczy i będą w stanie komunikować się z innymi środkami transportu, jak również z inteligentnymi domami. Samochód będzie także postrzegany jako osobisty asystent. Zautomatyzowanie jazdy już wkrótce umożliwi kierowcom przeznaczanie większej ilości czasu na inne zadania takie jak na przykład pisanie e-maili, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów.

Na MWC 2017 Bosch zaprezentował samochód koncepcyjny. W przyszłości będzie on czymś więcej niż środkiem transportu, dzięki rozszerzeniu spersonalizowanej komunikacji pomiędzy samochodem, a kierowcą. Bosch Forward ShowCar obejmuje szeroki zakres innowacyjnych technologii: Monitoring Camera Driver umożliwia rozpoznawanie twarzy i personalizację już od momentu, gdy kierowca wsiada do samochodu. Dla przykładu – samochód ustawia kierownicę, lusterka, temperaturę powietrza oraz stację radiową według osobistych preferencji kierowcy. Samochód koncepcyjny zawiera również pierwszy w historii panel kontroli gestów. Ta technologia wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, które monitorują ruchy rąk kierowcy. Z kolei na ekranie wyświetlane są przyciski, które dzięki technologii haptycznej niczym nie różnią się od zwykłych przycisków. Mirror Cam System to rozwiązanie oparte o kamery, które zastępuje oba lusterka zewnętrzne. Czujniki wideo mogą być zintegrowane z wnętrzem pojazdu, a obrazy są widoczne na wyświetlaczach przy przednich słupkach nadwozia po prawej i lewej stronie samochodu.

Perfectly Keyless: bezpieczny kluczyk w smartfonie

Perfectly Keyless to skoncentrowany na użytkowniku system dostępu, który przy użyciu smartfona działa jak cyfrowy kluczyk. Za pomocą zaszyfrowanego kluczyka cyfrowego w telefonie, pojazd może zostać odblokowany i uruchomiony bez jakiejkolwiek interakcji. Kiedy kierowca zbliża się do pojazdu, system automatycznie identyfikuje tajny kluczyk na smartfonie i wykonuje pomiar odległości; przy określonej odległości od samochodu (około dwóch metrów) następuje odblokowanie drzwi. Podobnie uruchomienie silnika jest dozwolone tylko wtedy, gdy Perfectly Keyless zlokalizuje urządzenie mobilne wewnątrz samochodu.

Community-based parking

Bosch pracuje nad integracją inteligentnych usług w pojeździe, które połączą samochód z otoczeniem. Podczas komunikowania się z innymi pojazdami czy urządzeniami, samochód przejmuje również ważne zadania w mieście połączonym siecią. Na przykład, wykorzystując funkcję community-based parking, samochód staje się lokalizatorem miejsca parkingowego. Podczas mijania pojazdów, rozpoznaje luki pomiędzy zaparkowanymi autami dzięki ich czujnikom pokładowym. Zebrane dane są następnie przesyłane do cyfrowej mapy miasta. Wysoko wydajne algorytmy Bosch oceniają wiarygodność danych oraz dokonują prognoz dotyczących sytuacji w miejscu parkingowym. Usługa w chmurze, która wykorzystuje te dane do tworzenia w czasie rzeczywistym mapy parkingu, pozwala na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. We współpracy z Mercedes-Benz, Bosch testuje obecnie koncepcję community-based parking w Stuttgarcie i innych miastach europejskich.

 Oparty na chmurze system ostrzegania kierowcy o jeździe pod prąd

Komunikaty drogowe o jeździe pod prąd są aż nazbyt znajomym zjawiskiem. Często incydenty te prowadzą do sytuacji krytycznych, w tym do poważnych wypadków. Obecnie informacje na temat ruchu są podawane za pośrednictwem kanału wiadomości o ruchu drogowym. Tu średni czas od otrzymania zgłoszenia do transmisji komunikatu wynosi około trzech i pół do czterech minut. Nowy, oparty na chmurze system ostrzegania o jeździe pod prąd Boscha ostrzega kierowcę i zagrożonych uczestników ruchu drogowego kilka sekund szybciej i bardziej precyzyjnie. W celu wykrycia jazdy pod prąd, algorytm porównuje rzeczywisty ruch pojazdu, gdy zbliża się on do wjazdu lub zjazdu z autostrady, z dozwolonym kierunkiem jazdy. Jeśli dwa zestawy informacji są niezgodne, kierowca jadący pod prąd zostaje poinformowany o błędzie. Jednocześnie kierowcy pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka również zostają ostrzeżeni. Funkcja opiera się na regularnym, anonimowym zgłaszaniu do chmury pozycji każdego pojazdu na wjeździe na autostradę. Im więcej pojazdów jest podłączonych do internetu, tym gęstsza jest niewidzialna sieć bezpieczeństwa, i więcej użytkowników dróg może zostać powiadomionych o kierowcach jadących pod prąd. System ostrzegania kierowcy o jeździe pod prąd jest dostępny w aplikacji przygotowanej na smartfony. Aplikacja ta może być zintegrowana w ramach Software Development Kit (SDK) z już istniejącymi aplikacjami lub z ICE (infotainment) w samochodzie.

Rozwiązania dla jednośladów zwiększają komfort i bezpieczeństwo

Bosch koncentruje się także na rosnącym zapotrzebowaniu na inteligentne rozwiązania komunikacyjne dla motocykli. Integrated Connectivity Cluster (ICC) to system informacyjny opracowany specjalnie dla użytkowników motocykli. Posiada wyświetlacz o zmiennej wielkości i rozdzielczości, a dzięki najnowszej technologii jest łatwy do odczytu bez względu na okoliczności. MySPIN dla jednośladów to niezależny system integracji smartfonów dla motocykli, skuterów i rowerów elektrycznych oraz pojazdów typu powersports. Technologia, która od 2014 roku jest dostępna dla samochodów, została przystosowana do jednośladów i stanowi idealne rozwiązanie umożliwiające zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa, na przykład poprzez informacje o sytuacji w ruchu drogowym lub wymianę preferowanych tras z innymi motocyklistami. mySPIN dla jednośladów jest kompatybilny z systemami iOS i Android.

 

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

Sukces „Motoryzacyjnej jesieni” w Targach Kielce

Targi Kielce Motoryzacyjna Jesień

Blisko 5 500 branżowych specjalistów zwiedziło „Motoryzacyjną jesień”, która odbywała się w Targach Kielce od 11 do 13 października. Wraz z II Międzynarodowymi Targami Części i Akcesoriów Samochodowych APAE i II Międzynarodowymi Targami Opon i Gumy RTE w ramach wydarzenia zadebiutowały Targi Polska Pomoc Drogowa HOL-EXPO organizowane przy wsparciu merytorycznym Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Drogowej, a także Salon Turbo-Expo skierowany do firm specjalizujących się w sprzedaży oraz naprawach turbosprężarek.

Wystawcy HOL EXPO zaprezentowali na blisko 1000 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej: pojazdy pomocy drogowej, ofertę producentów zabudów pomocy drogowej oraz osprzętu, oświetlenie ostrzegawcze i robocze do pomocy drogowej, także wyciągarki, przyciągarki hydrauliczne i elektryczne, systemy mocowania i podnoszenia ładunku, hydraulika siłowa i sterowanie radiowe.

- Mieliśmy bardzo duże zainteresowanie ze strony zwiedzających a także osób z branży drogowej. Nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów z klientami, które mogą zaowocować w przyszłości – podsumował Grzegorz Matysek, właściciel przedsiębiorstwa TECHNIKA-HOLOWNICZA, wystawca HOL-EXPO.

Podczas Salonu Turbosprężarek TURBO-EXPO 2016 swoją ofertę zaprezentowały polskie i zagraniczne firmy specjalizujące się w sprzedaży oraz naprawach turbosprężarek

- Na targach TURBO-EXPO znajdujemy się w mniejszości firm z branży turbosprężarek, co jest dla nas plusem. Edycja 2016 była dla nas zadowalająca i owocna, nasze stoisko cieszyło się sporym zainteresowaniem – tak Salon podsumowała Justyna Kryspin, zastępca kierownika serwisu turbosprężarek TECHMOTU.

Tradycyjnie już podczas Targów APAE i RTE zwiedzający zapoznali się z szeroką gamą silników, elementów karoserii oraz innych części samochodowych. Wśród ofert znalazły się także opony do samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek, przyczep, wszelkich innych pojazdów, a także felgi, obręcze, dętki, materiały do naprawy opon, kompleksowe wyposażenie zakładów wulkanizacyjnych, sposoby bieżnikowania i recyclingu opon. Zakres branżowy targów RTE obejmował również gumę. Czasopismo „Świat Opon” po raz drugi włączyło do programu Targów RTE Forum Oponiarskie. Zarówno 11, jak i 12 października, odbył się szereg spotkań z ekspertami, którzy na co dzień zajmują się serwisowaniem ogumienia. Przedstawiciele takich firm, jak Alcar, Hamaton Ltd., Drabpol, Global Traders, TIP-TOPOL w swoich wystąpieniach poruszali wiele praktycznych i wartych uwagi tematów.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand