Home

DENSO i Toshiba rozwijają sztuczną inteligencję

Denso Toschiba

DENSO i Toshiba podjęły współpracę, której celem jest rozwijanie sztucznej inteligencji stosowanej w pojazdach.

Technologia AI opracowywana przez dwóch japońskich gigantów technologicznych – nazywana głębokimi sieciami neuronowymi (DNN – deep neural networks) – będzie wykorzystywana w systemach rozpoznawania obrazu i ma na celu wspieranie jazdy autonomicznej.

Toshiba jest jedną z największych na świecie firm technologicznych, opracowujących i produkujących zaawansowane układy elektroniczne na globalną skalę, w tym komputery, laptopy i telewizory. Współpraca DENSO z Toshibą umożliwi ulepszenie sieci DNN.

Rozwój jazdy autonomicznej oznacza, że komputery samochodowe muszą być w stanie bezpiecznie zinterpretować różne sytuacje drogowe, przeszkody i oznakowanie za pomocą rozpoznawania obrazu. Sieci DNN rozwijane przez DENSO i Toshibę, wzorowane na działaniu ludzkiego mózgu, powinny poprawić sposób działania funkcji rozpoznawania obrazu w autonomicznych pojazdach.

Technologia DNN w ciągu ostatnich lat znacząco się rozwinęła. Głębokie sieci neuronowe są wciąż ulepszane i będą stosowane w komputerach pojazdów w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia dla jazdy autonomicznej. Tradycyjne rozpoznawanie obrazów wykorzystuje zaprogramowane wzory i uczenie maszynowe, z kolei używając DNN, komputer może nauczyć się właściwości obiektów samodzielnie, dzięki czemu jego działanie jest bardziej dokładne i wiarygodne.

 

 

Źródło: Denso

Ilustracja: Denso

CES 2017: Continental prezentuje przyszłość cyfrowej mobilności

Continental Cyfrowa Mobilność

Podczas Targów Elektroniki Użytkowej CES 2017 (Consumer Electronics Show), które odbyły się w dniach 5 - 8 stycznia 2017 w Las Vegas, Continental zaprezentował nowe, inteligentne rozwiązania wykorzystujące zdobycze nowoczesnej techniki oraz rozwój Internetu.

Na Targach CES Continental, producent opon i międzynarodowy dostawca branży motoryzacyjnej, zaprezentował swoją interpretację cyfryzacji świata motoryzacyjnego, w tym zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i komunikacji oraz koncepcje ekologicznych napędów. Lista pionierskich produktów Continental rozszerza się w miarę jak branża motoryzacyjna w coraz większym stopniu wykorzystuje oprogramowanie i rozwiązania mobilne.

„Cała branża motoryzacyjna przechodzi rewolucję, a Continental odgrywa ważną rolę w jej kształtowaniu. Wykorzystując naszą dogłębną wiedzę w zakresie integracji systemów oraz wieloletnie doświadczenie w komunikacji z pojazdem, nieustannie rozwijamy nasze produkty zgodnie z najnowszymi trendami na rynku. Na przykład opracowujemy komponenty nowych rozwiązań mobilnych dla naszych klientów i pomagamy kształtować mobilność jutra. Na pokazie CES w Las Vegas będziemy prezentować najnowsze rozwiązania, które przeniosą nas w przyszłość” – powiedział Helmut Matschi, członek zarządu i szef Działu Wnętrz Pojazdów w Continental.

Podczas Targów Elektroniki Użytkowej CES 2017 Continental zaprezentował między innymi:

Czytnik biometryczny do otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka (PASE - Passive Start and Entry). Jest to rodzaj zabezpieczenia oparty na danych biometrycznych, np. zapisu linii papilarnych palców czy wizerunku twarzy. Zabezpieczenie Continental ma na celu zapewnić znacznie większe bezpieczeństwo przed kradzieżą i kolejny element personalizacji samochodu. Dopiero, gdy kierowca potwierdzi swoją tożsamość poprzez czujnik odcisków palców, będzie mógł uruchomić silnik. Ponadto, wewnętrzna kamera z funkcją rozpoznawania twarzy automatycznie będzie personalizować szereg ustawień pojazdu, takich jak: pozycja fotela i lusterka, preferowana muzyka czy temperatura. Rozwiązania biometryczne można zintegrować z każdym inteligentnym systemem, niezależnie od technologii dostępu stosowanej w pojeździe (Bluetooth® Low Energy lub Low Frequency).

eHorizon dla motocykli - czyli rozwiązanie docenione przez kierowców samochodów osobowych zaprojektowane z myślą o jednośladach. e-Horyzont wykorzystuje technologię chmury lokalizacyjnej i opiera się na przekształceniu mapy cyfrowej w niezwykle precyzyjny oraz zbierający aktualne informacje czujnik. Pozwala on na uwzględnienie takich zmiennych jak pogoda, natężenie ruchu czy roboty drogowe, a także na udostępnianie informacji innym motocyklistom. Dzięki temu są oni z wyprzedzeniem informowani o przeszkodach na obranej trasie, co przekłada się na większe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Ulepszony Inteligent Glass Control – rozwiązanie, które umożliwia selektywne i stopniowe przyciemnianie szyb samochodowych za pomocą jednego przycisku, zostało wzbogacone o szereg nowych funkcji, zaprojektowanych w celu zwiększenia komfortu pasażerów. Dzięki zintegrowaniu Inteligent Glass Control z systemem komunikacji elektronicznej pojazdu, szyby dynamicznie dostosowują się do różnych sytuacji drogowych. Przykładowo, ze względu na to, że system jest połączony z czujnikami światła, szyby mogą przyciemnić się dokładnie w tych miejscach, na które padają promienie słoneczne. Intelligent Glass Control jest także połączony z systemem uruchamiania i otwierania pojazdu bez użycia kluczyka (PASE - Passive Start and Entry), co oznacza, że przyciemnienie szyb zmienia się, gdy kierowca zbliży do pojazdu.

Trójwymiarowy wyświetlacz – aby w przyszłości umożliwić kierowcom dostęp do treści cyfrowych bez konieczności wpatrywania się w tradycyjny płaski wyświetlacz, Continental opracował powierzchnię wyświetlania treści w formacie 3D. Dzięki temu rozwiązaniu, wykorzystującym optycznie zespolone elementy topograficzne, informacje będą prezentowane w zupełnie nowy i łatwiej przyswajalny sposób.

Czujnik otoczenia pojazdu 3D Flash LIDAR – umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym otoczenia samochodu i prezentowania obrazu w formacie 3D. Technologia, która nie zawiera żadnych elementów mechanicznych, została już wypróbowana i przetestowana w lotnictwie. Zapewnia pełny oraz bardzo szczegółowy obraz całego otoczenia pojazdu – zarówno w dzień, w nocy, jak i w trudnych warunkach pogodowych. 3D Flash LIDAR stanowi rozszerzenie asortymentu czujników otoczenia pojazdu Continental oraz zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. W połączeniu z innymi systemami Continental, to rozwiązanie ma wspierać wysoce i w pełni autonomiczną jazdę. Czujnik otoczenia pojazdu Continental otrzymał nagrodę CES 2017 Innowation Awards w kategorii Vehicle Intelligence.

ADCU – jednostka sterująca wspierająca autonomiczną jazdę - jako centralny komputer, obejmujący sieć wielu różnych systemów przetwarzania ADCU może odgrywać istotną rolę w komunikacji między elektronicznymi systemami podwozia i systemami bezpieczeństwa. Dzięki połączeniu systemów, które kiedyś funkcjonowały osobno, decyzje interwencyjne są koordynowane centralnie, a co za tym idzie reakcje różnych systemów są idealnie ze sobą zsynchronizowane i zharmonizowane

ZonarConnect™: inteligentne zarządzanie flotą za pomocą tabletu, który umożliwia operatorom flot samochodów dostawczych sprawowanie większej kontroli nad procesami biznesowymi. Tablet jest certyfikowany zgodnie z przepisami Automatic On-Board Recording Device Regulation (AOBRD) i przygotowany do certyfikacji według przyszłego amerykańskiego standardu dla elektronicznych dzienników pokładowych (ELD). ZonarConnect™ obejmuje również opatentowaną aplikację EVIR, jedyny istniejący program do weryfikowanych elektronicznych kontroli pojazdów.

 

 

Źródło: Continental

 

Ilustracja: Continental

Samochód ze sztuczną inteligencją - Toyota Concept-i

Toyota concept-i

Toyota zaprezentowała na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas nowy samochód koncepcyjny, w którym sztuczna inteligencja służy nawiązaniu relacji między człowiekiem i samochodem.

Zdaniem Toyoty, samochody przyszłości powinny być przyjazne i skoncentrowane na kierowcy. Taka wizja, wyrażona hasłem „kinetic warmth”, stoi za modelem Toyota Concept-i. Samochód wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników.

Auto zostało zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas. Zaprojektowało go amerykańskie studio Toyoty Calty Design Research w Newport Beach w Kalifornii. Technologia komunikacji z użytkownikiem powstała w Toyota Innovation Hub w San Francisco.

„Nie mamy wątpliwości, że w samochodach przyszłości będą wykorzystywane systemy komunikacji w chmurze i autopilot. Teraz najważniejsza jest dla nas jakość doświadczenia osób korzystających z takiego samochodu. Dzięki projektowi Concept-i oraz sztucznej inteligencji samochody będą tworzyły z użytkownikiem relację na wzór kontaktów międzyludzkich”. Bob Carter, senior vice president Toyota Motor Sales USA

Relacja między kierowcą i samochodem

Kluczową innowacją w Concept-i jest zaawansowany system sztucznej inteligencji. Samochód nie tylko zapamiętuje plan dnia i tygodnia, trasy i miejsca docelowe oraz styl jazdy. Złożony system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy. Służy do tego m.in. wybór odpowiedniej muzyki, ułożenie trasy z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc, a także dostosowanie poziomu wsparcia systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy.

Użytkownik Concept-i może wybrać manualny tryb jazdy lub autopilota. Jednocześnie samochód monitoruje na bieżąco stopień skupienia i poziom zmęczenia kierowcy oraz warunki na drodze, aby w razie konieczności zwiększyć poziom zautomatyzowania prowadzenia lub przejść w tryb autonomicznej jazdy.

Bardziej ludzka technologia

Zespół Calty Design zaczął projekt od interfejsu użytkownika, który posłużył za platformę dla awatara sztucznej inteligencji o imieniu Yui.

Kontakt z Yui rozpoczyna się od wyświetlenia jego animowanej postaci, która potrafi rozmawiać w naturalny sposób, nie tylko przyswajając sobie język, ale także kulturę danego kraju. Yui jest umiejscowiony na desce rozdzielczej, jednak do komunikacji z kierowcą i pasażerami służy cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych. W Concept-i nie ma jednego ekranu na konsoli centralnej. Czas i miejsce przekazywania sygnału czy informacji są optymalnie dobrane do możliwości percepcyjnych człowieka.

Kolorowe światła w przestrzeni na nogi informują, czy samochód jest w trybie manualnym czy autonomicznym. Projektory na półce pod tylną szybą wyświetlają na słupkach C sygnały o samochodzie znajdującym się w martwym polu. Dzięki zaawansowanemu wyświetlaczowi Head-up Display kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.

Do komunikacji służy także nadwozie auta. Kierowcę i pasażerów wita Yui pojawiający się na karoserii drzwi. Z tyłu oraz na przedzie samochodu wyświetlane są informacje i ostrzeżenia dla innych kierowców, np. o tym, czy samochód jedzie w trybie autopilota, czy jest kierowany przez człowieka.

Toyota planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozpocząć w Japonii testy drogowe prototypu Concept-i.

 

Źródło: Toyota

Ilustracja: Toyota

Samochody połączone z Internetem według Nissana

Nissan Microsoft

Carlos Ghosn ogłosił podczas targów CES 2017, że Sojusz Renault-Nissan będzie kontynuował prace nad rozwojem i wdrażaniem zaawansowanych technologii opartych na łączności z Internetem, takich jak pokładowy wirtualny osobisty asystent Cortana firmy Microsoft. Mając dostęp do takich funkcji, jak analiza głosu Cortana, kierowcy będą mogli korzystać z zaawansowanego pokładowego systemu rozpoznawania mowy oraz intuicyjnego interfejsu człowiek-maszyna (HMI).

Jedną z funkcji Cortany jest personalizacja ustawień pojazdu pod kątem danego kierowcy, a nawet dostosowywanie tych ustawień do preferencji różnych kierowców w samochodzie użytkowanym przez wiele osób, co pozwala zapewnić wrażenia niemal jakby się było we własnym samochodzie.

Sojusz Renault-Nissan będzie rozwijać i wprowadzać nowe usługi i aplikacje oparte na połączeniu z Internetem, które zapewnią użytkownikom stały dostęp do pracy, rozrywki i sieci społecznościowych, a także usługi podtrzymujące i upraszczające więź kierowcy z pojazdem poprzez dostarczanie informacji dotyczących eksploatacji samochodu, zdalny dostęp, zdalną diagnostykę oraz powiadamianie o terminach przeglądów.

We wrześniu 2016 roku Sojusz Renault-Nissan oraz Microsoft podpisały globalną, wieloletnią umowę dotyczącą pokładowych opcji łączności i usług opartych na połączeniu z Internetem.

•        Firmy będą wspólnie rozwijały wizję samochodów połączonych z Internetem, koncentrując się na poprawie doświadczenia klienta dzięki bardziej intuicyjnemu, inteligentnemu i sprawiającemu więcej przyjemności prowadzeniu pojazdu.

•        Firmy będą wspólnie pracowały nad nową generacją usług opartych na połączeniu z Internetem i związanych z mobilnością, przeznaczonych dla samochodów, i realizowanych poprzez platformę Microsoft Connected Vehicle opartą na Microsoft Azure, czyli inteligentnej chmurze obliczeniowej oferowanej przez Microsoft.

•        Współpraca umożliwi Sojuszowi Renault-Nissan opracowanie globalnego rozwiązania zapewniającego świadczenie usług opartych na połączeniu z Internetem i związanych z mobilnością klientom wszystkich marek Sojuszu.

Microsoft Azure

Oparte na połączeniu z Internetem usługi dla samochodów nowej generacji będą dostarczane poprzez platformę Microsoft Connected Vehicle, na bazie Microsoft Azure, czyli inteligentnej chmury obliczeniowej oferowanej przez Microsoft. Nowe usługi poprawią wrażenia związane z użytkowaniem samochodu dzięki zaawansowanej nawigacji, przypomnieniom o konieczności wykonania przeglądu, zdalnemu monitorowaniu funkcji pojazdu, możliwościom korzystania z mobilnych połączeń z zewnętrznymi systemami oraz aktualizacjom przesyłanym drogą radiową.

Sojusz Renault-Nissan wybrał platformę Azure między innymi ze względu na oferowane przez nią zabezpieczenia klasy korporacyjnej, rygorystyczną dbałość Microsoft o zgodność z obowiązującymi przepisami oraz jej nieograniczoną skalę. Ponadto Azure obsługuje wiele systemów operacyjnych, języków programowania i narzędzi, zapewniając elastyczność i możliwość budowy wspólnej platformy usług dla obydwu marek Sojuszu.

 

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand