Home

Mazda ogłasza długoterminową wizję rozwoju technologii: „Sustainable Zoom-Zoom 2030”

Skyactiv G

Ogłaszając pierwotną wizję „Sustainable Zoom-Zoom” w 2007 roku, Mazda zadeklarowała zapewnienie zarówno przyjemności z jazdy, jak i wyjątkowo wysokiego poziomu parametrów w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w swoich samochodach. Wobec błyskawicznych zmian, zachodzących w branży motoryzacyjnej, w nowej wizji przyjęto dłuższy horyzont czasowy oraz określono sposób, w jaki Mazda zamierza wykorzystać przyjemność z jazdy do rozwiązywania problemów, w obliczu których stają ludzie, Ziemia i społeczeństwo.

Poniżej przedstawiono ogólny zarys programu „Sustainable Zoom-Zoom 2030” oraz charakterystykę silnika nowej generacji SKYACTIV X.

1. Sustainable Zoom-Zoom 2030

Misją Mazdy jest przywrócenie piękna na Ziemi oraz wzbogacanie życia ludzi i społeczeństwa. Marka zamierza poszukiwać sposobów na inspirowanie ludzi poprzez wartości reprezentowane w samochodach.

Ziemia

Tworzenie zrównoważonej przyszłości, w której ludzie i samochody współistnieją, korzystając z obfitości i piękna Ziemi — dzięki inicjatywom w zakresie ochrony jej zasobów i środowiska naturalnego.

Podejście Mazdy

• Rozszerzanie środków służących ograniczaniu emisji dwutlenku węgla na wszystkich etapach — od pozyskania źródła energii do jej zużycia — z uwzględnieniem emisji w całym cyklu eksploatacji pojazdu

• Obniżenie średniej emisji dwutlenku węgla w skali firmy na wszystkich etapach od pozyskania energii do jej zużycia: o 50 procent w porównaniu z poziomem z 2010 r. do 2030 r. oraz o 90 procent do 2050 r.

• Realizacja powyższych celów poprzez priorytetowe traktowanie rozwiązań ograniczających emisję zanieczyszczeń, które sprawdzają się w rzeczywistych warunkach.

• Kontynuowanie działań w zakresie doskonalenia konstrukcji silników spalinowych, które będą napędzały większość samochodów na świecie jeszcze przez wiele lat. Nowe rozwiązania w tym zakresie — które firma zamierza łączyć z efektywnymi technologiami elektryfikacji — będą miały największy wpływ na obniżenie emisji dwutlenku węgla.

• Od 2019 roku — rozpoczęcie wprowadzania samochodów elektrycznych i innych technologii napędu elektrycznego w regionach, które w znacznym stopniu wykorzystują „czyste” źródła energii lub zakazują użytkowania określonych typów pojazdów w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza.

 

Społeczeństwo

Budowanie systemu, który wzbogaca życie ludzi, oferując wszystkim nieograniczoną mobilność — dzięki samochodom i społeczeństwu zapewniającym bezpieczeństwo i spokojną głowę.

Podejście Mazdy

• Opracowanie bardziej zaawansowanych technologii bezpieczeństwa zgodnie z filozofią proaktywnego bezpieczeństwa Mazdy (Mazda Proactive Safety), z myślą o wyeliminowaniu wypadków drogowych.

• Dalsze doskonalenie fundamentalnych czynników wpływających na bezpieczeństwo, takich jak prawidłowa pozycja za kierownicą, układ pedałów i dobra widoczność, oraz ich standaryzacja we wszystkich modelach.

• Promowanie dalszej standaryzacji zaawansowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i ACTIVSENSE, które pomagają kierowcom rozpoznawać i oceniać potencjalne zagrożenia; stopniowe wprowadzanie tych technologii do standardowego wyposażenia także na innych rynkach poza Japonią (gdzie już stają się standardem), począwszy od 2018 roku.

• Rozpoczęcie testów technologii jazdy autonomicznej w 2020 r.; technologie te są obecnie rozwijane w ramach antropocentrycznej koncepcji Mazda Co-Pilot2, a ich wprowadzenie do standardowego wyposażenia we wszystkich modelach powinno nastąpić do 2025 r.

• Stworzenie nowego modelu biznesowego — z wykorzystaniem technologii łączności — który umożliwiałby właścicielom samochodów wspieranie mieszkańców słabo zaludnionych obszarów oraz osób, którym przemieszczanie się sprawia trudność.

 

Ludzie

Zwiększenie satysfakcji kierowców, wynikającej ze świadomości, że użytkując samochody zapewniające przyjemność z jazdy jednocześnie przyczyniają się do ochrony zasobów Ziemi i mają wpływ na jakość życia całego społeczeństwa.

Podejście Mazdy

• Doskonalenie wrażeń z jazdy według koncepcji Jinba-ittai, w sposób sprzyjający wykorzystaniu potencjału człowieka oraz jego regeneracji mentalnej i fizycznej.

• Zgodnie z filozofią „wprowadzania życia do samochodu” — dalsze rozwijanie stylistyki KODO i podnoszenie jej do rangi sztuki, która wzbogaca emocjonalne życie ludzi podziwiających tę koncepcję estetyczną.

 

2. Silnik nowej generacji SKYACTIV X

Innowacje technologiczne

• SKYACTIV X jest pierwszym na świecie silnikiem benzynowym z zapłonem samoczynnym, w którym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje pod wpływem kompresji w cylindrze.

• W opracowanej przez Mazdę metodzie spalania — tzw. zapłon samoczynny sterowany iskrowo (Spark Controlled Compression Ignition) — rozwiązano dwa problemy, które utrudniały wprowadzenie do seryjnej produkcji silników benzynowych o zapłonie samoczynnym: maksymalizację strefy, w której zapłon samoczynny jest możliwy oraz osiągnięcie płynnego przejścia między zapłonem pod wpływem sprężania a zapłonem iskrowym.

Cechy

• W nowym silniku spalinowym, zbudowanym według koncepcji Mazdy, połączono zalety jednostek zasilanych benzyną i olejem napędowym, uzyskując znakomite parametry ekologiczne oraz wysokie osiągi pod względem mocy i przyspieszenia.

• Zapłon samoczynny i doładowanie mechaniczne sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa wspólnie zapewniają bezprecedensową elastyczność i wzrost momentu obrotowego o 10–30 proc. w porównaniu z obecnie stosowanymi silnikami benzynowymi SKYACTIV G.

• Zapłon samoczynny umożliwia spalanie superubogiej mieszanki, co poprawia sprawność silnika o 20–30 procent w porównaniu z obecnymi jednostkami napędowymi SKYACTIV G lub nawet o 35–45 procent w porównaniu z silnikami benzynowymi Mazdy z 2008 roku o tej samej pojemności. Pod względem niskiego zużycia paliwa SKYACTIV X dorównuje nawet najnowszym silnikom Diesla SKYACTIV D lub nawet je przewyższa.

• Dzięki wysokiej sprawności w całym zakresie obrotów i obciążenia, silnik pozwala na znacznie większą swobodę wyboru przełożeń, a tym samym uzyskanie wyjątkowo niskiego spalania przy znakomitych osiągach.

Zamiarem Mazdy jest również udział w budowaniu przyszłości, w której ludzie, Ziemia i społeczeństwo mogą współistnieć z samochodami w sposób, który wzbogaca wrażenia użytkownika związane z posiadaniem i prowadzeniem pojazdu. Mazda chciałaby także stać się marką, z którą klienci czują silną emocjonalną więź.

*Antropocentryczna koncepcja rozwoju technologii jazdy autonomicznej Mazdy. Zgodnie z jej założeniami człowiek powinien czerpać przyjemność z jazdy, jednocześnie regenerując siły mentalne i fizyczne. Wykorzystując technologie wirtualne, samochód monitorowałby tor jazdy i zachowanie kierowcy. W nieoczekiwanych sytuacjach, takich jak nagła utrata przytomności przez kierowcę, samochód przejmowałby kontrolę nad prowadzeniem, automatycznie kontaktował się ze służbami ratowniczymi i dojeżdżał bezpiecznie do najwłaściwszego miejsca.

 

 

Źródło: Mazda

Ilustracja: Mazda

 

 

 

 

Nowy Nissan LEAF z technologią e-Pedal

Nissan Leaf e-pedal

Nissan ogłosił, że zupełnie nowy Nissan LEAF będzie wyposażony w system ePedal rewolucyjną technologię zmieniającą sposób prowadzenia samochodu.

Po przestawieniu odpowiedniego przełącznika system zamienia pedał przyspieszenia w ePedal, który umożliwia nie tylko przyspieszanie, ale także hamowanie, nawet do całkowitego zatrzymania* pojazdu. Technologia ePedal to pierwsze rozwiązanie na świecie, w którym za pomocą tylko jednego pedału kierowca może zatrzymać pojazd nawet na wzniesieniu, a następnie natychmiast wznowić jazdę.

Kierowcy będą mogli realizować 90% jazdy operując tylko jednym pedałem – e-Pedal – co znacznie uatrakcyjni prowadzenie pojazdu. W intensywnym ruchu oraz w jeździe miejskiej kierowca będzie mógł znacznie zredukować przekładanie stopy z jednego pedału na drugi, dzięki czemu jazda będzie prostsza i dostarczy więcej przyjemności.

Wprowadzenie technologii ePedal wyznacza kolejny etap w realizacji zobowiązania Nissana do udostępniania technologii wspomagających kierowcę w masowo produkowanych modelach. Rozwój technologii, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa jazdy oraz zwiększyć przyjemność z jazdy, jest elementem programu inteligentnej mobilności — planów Nissana w zakresie zmiany sposobu prowadzenia pojazdów, źródła ich napędu oraz integracji ze społeczeństwem.

Wprowadzając model LEAF — pierwszy na świecie samochód elektryczny przeznaczony na masowy rynek — Nissan stał się pionierem w segmencie samochodów z takim napędem. Dziś Nissan LEAF jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie, o czym świadczy liczba ponad 277 000 egzemplarzy tego modelu dostarczonych klientom.

*W celu gwałtownego zahamowania konieczne będzie użycie konwencjonalnego pedału hamulca.

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

Continental opracował bezgłośnikowy system car audio

Continental Car Audio

Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Prototyp systemu Ac2ated Sound, zamiast klasycznych głośników, wykorzystuje niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).

Continental, zainspirowany zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Według ekspertów, to rozwiązanie w przyszłości całkowicie zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.

Samochód, jak instrument

System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie, jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.

,,Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.” – powiedział Dimitrios Patsouras, Dyrektor Centrum Kompetncyjnego NVH w Continental Engineering Services.

Downsizing w motoryzacji

Producenci nowoczesnych pojazdów przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, uzyskujące dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet 15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³. Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy - może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³.

"W czasach samochodów elektrycznych ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć wagę pojazdów oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Z drugiej strony zwracają szczególną uwagę na jakość dźwięku oraz elegancki design. Opracowany przez Continetal system Ac2ated Sound jest połączeniem naszej wiedzy i doświadczeń w zakresie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych dla motoryzacji oraz badań NVH.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest nie tylko jego niewielki rozmiar i masa, ale także wysoka jakość dźwięku. Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie” - powiedział Johann Hiebl, Szef działu Infotainment & Connectivity.

Technologia bezgłośnikowa może być również wykorzystana w ramach koncepcji interakcji człowiek-maszyna, np. poprzez podawanie instrukcji związanych z nawigacją czy przekazywanie sygnałów ostrzegawczych. Inżynierowie Continetal widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości.

 

 

Źródło: Continental

Ilustracja: Continental

Polski zespół projektuje transport przyszłości

Hyper Poland

Zespół Hyper Poland, w skład którego wchodzą profesjonaliści z różnych dziedzin oraz studenci Wydziału Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej pracują nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury została usunięta a lewitujący w niej pojazd rozpędzany jest przy wykorzystaniu liniowego silnika elektrycznego. Pojazd może ślizgać się bezszelestnie na długich dystansach z prędkością samolotu, wykorzystując do tego bardzo mało energii ze względu na minimalny opór aerodynamiczny i bezkontaktowe zawieszenie. System będzie bezpieczny, cichy, odporny na warunki atmosferyczne i efektywny, bez bezpośredniej emisji dwutlenku węgla. - Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu - tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu.

Budowa prototypu kapsuły

Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1. Kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana jest silnikami elektrycznymi i będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h. Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.

Hyper Poland

Tor testowy Hyperloopa w Polsce

Instytut Kolejnictwa i Hyper Poland zbudują tor testowy Hyperloopa mieszczący się na terenie Polski, jednak na dzień dzisiejszy dokładna lokalizacja nie została określona.

Dyrektor Instytutu Kolejnictwa i przedstawiciele firmy Hyper Poland sp. z o. o. reprezentowanej przez Krzysztofa Tabiszewskiego oraz Przemysława Pączka podpisali w dniu 3 lipca br. list intencyjny ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop oraz budowy toru testowego Hyperloopa na terenie Instytutu.

„Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni. Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację.” – dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

 

Źródło: Hyper Poland/Instytut Kolejnictwa

Ilustracje: Hyper Poland

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand