Home

Nowy Nissan LEAF z technologią e-Pedal

Nissan Leaf e-pedal

Nissan ogłosił, że zupełnie nowy Nissan LEAF będzie wyposażony w system ePedal rewolucyjną technologię zmieniającą sposób prowadzenia samochodu.

Po przestawieniu odpowiedniego przełącznika system zamienia pedał przyspieszenia w ePedal, który umożliwia nie tylko przyspieszanie, ale także hamowanie, nawet do całkowitego zatrzymania* pojazdu. Technologia ePedal to pierwsze rozwiązanie na świecie, w którym za pomocą tylko jednego pedału kierowca może zatrzymać pojazd nawet na wzniesieniu, a następnie natychmiast wznowić jazdę.

Kierowcy będą mogli realizować 90% jazdy operując tylko jednym pedałem – e-Pedal – co znacznie uatrakcyjni prowadzenie pojazdu. W intensywnym ruchu oraz w jeździe miejskiej kierowca będzie mógł znacznie zredukować przekładanie stopy z jednego pedału na drugi, dzięki czemu jazda będzie prostsza i dostarczy więcej przyjemności.

Wprowadzenie technologii ePedal wyznacza kolejny etap w realizacji zobowiązania Nissana do udostępniania technologii wspomagających kierowcę w masowo produkowanych modelach. Rozwój technologii, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa jazdy oraz zwiększyć przyjemność z jazdy, jest elementem programu inteligentnej mobilności — planów Nissana w zakresie zmiany sposobu prowadzenia pojazdów, źródła ich napędu oraz integracji ze społeczeństwem.

Wprowadzając model LEAF — pierwszy na świecie samochód elektryczny przeznaczony na masowy rynek — Nissan stał się pionierem w segmencie samochodów z takim napędem. Dziś Nissan LEAF jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie, o czym świadczy liczba ponad 277 000 egzemplarzy tego modelu dostarczonych klientom.

*W celu gwałtownego zahamowania konieczne będzie użycie konwencjonalnego pedału hamulca.

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

Continental opracował bezgłośnikowy system car audio

Continental Car Audio

Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Prototyp systemu Ac2ated Sound, zamiast klasycznych głośników, wykorzystuje niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).

Continental, zainspirowany zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Według ekspertów, to rozwiązanie w przyszłości całkowicie zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.

Samochód, jak instrument

System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie, jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.

,,Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.” – powiedział Dimitrios Patsouras, Dyrektor Centrum Kompetncyjnego NVH w Continental Engineering Services.

Downsizing w motoryzacji

Producenci nowoczesnych pojazdów przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, uzyskujące dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet 15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³. Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy - może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³.

"W czasach samochodów elektrycznych ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć wagę pojazdów oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Z drugiej strony zwracają szczególną uwagę na jakość dźwięku oraz elegancki design. Opracowany przez Continetal system Ac2ated Sound jest połączeniem naszej wiedzy i doświadczeń w zakresie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych dla motoryzacji oraz badań NVH.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest nie tylko jego niewielki rozmiar i masa, ale także wysoka jakość dźwięku. Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie” - powiedział Johann Hiebl, Szef działu Infotainment & Connectivity.

Technologia bezgłośnikowa może być również wykorzystana w ramach koncepcji interakcji człowiek-maszyna, np. poprzez podawanie instrukcji związanych z nawigacją czy przekazywanie sygnałów ostrzegawczych. Inżynierowie Continetal widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości.

 

 

Źródło: Continental

Ilustracja: Continental

Polski zespół projektuje transport przyszłości

Hyper Poland

Zespół Hyper Poland, w skład którego wchodzą profesjonaliści z różnych dziedzin oraz studenci Wydziału Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej pracują nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury została usunięta a lewitujący w niej pojazd rozpędzany jest przy wykorzystaniu liniowego silnika elektrycznego. Pojazd może ślizgać się bezszelestnie na długich dystansach z prędkością samolotu, wykorzystując do tego bardzo mało energii ze względu na minimalny opór aerodynamiczny i bezkontaktowe zawieszenie. System będzie bezpieczny, cichy, odporny na warunki atmosferyczne i efektywny, bez bezpośredniej emisji dwutlenku węgla. - Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu - tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu.

Budowa prototypu kapsuły

Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1. Kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana jest silnikami elektrycznymi i będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h. Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.

Hyper Poland

Tor testowy Hyperloopa w Polsce

Instytut Kolejnictwa i Hyper Poland zbudują tor testowy Hyperloopa mieszczący się na terenie Polski, jednak na dzień dzisiejszy dokładna lokalizacja nie została określona.

Dyrektor Instytutu Kolejnictwa i przedstawiciele firmy Hyper Poland sp. z o. o. reprezentowanej przez Krzysztofa Tabiszewskiego oraz Przemysława Pączka podpisali w dniu 3 lipca br. list intencyjny ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop oraz budowy toru testowego Hyperloopa na terenie Instytutu.

„Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni. Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację.” – dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

 

Źródło: Hyper Poland/Instytut Kolejnictwa

Ilustracje: Hyper Poland

Volkswagen wprowadzi system komunikacji między pojazdami

Car-to-car connect

Wymiana informacji między samochodami oraz pomiędzy samochodami i elementami infrastruktury drogowej to kolejny ważny krok w drodze do opracowania systemu autonomicznej jazdy. Celem jest zmniejszenie liczby wypadków oraz złagodzenie ich skutków. Aby to osiągnąć w 2019 roku Volkswagen wyposaży seryjnie pierwszą rodzinę modeli w system komunikacji bezprzewodowej (pWLAN). Będzie to kolejne rozwiązanie umożliwiające wymianę – pomiędzy pojazdami różnych producentów – wybranych informacji ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chodzi o przekazywanie danych zarówno pomiędzy samochodami (Car-to-Car), jak i pomiędzy samochodami a urządzeniami infrastruktury drogowej. Dzięki temu wiedzę o natężeniu ruchu, wypadkach czy innych ważnych zdarzeniach w ruchu drogowym będzie można udostępniać jeszcze szybciej niż dotąd innym kierującym znajdującym się w zasięgu około 500 metrów.

Technologia zastosowana przez Volkswagena opiera się na standardzie IEEE 802.11p (pWLAN), opracowanym przez przemysł samochodowy w celu umożliwienia bezpośredniej komunikacji pomiędzy samochodami oraz urządzeniami wchodzącymi w skład infrastruktury drogowej. Technologia ta została przetestowana na międzynarodowych rynkach przez różnych producentów aut.

Dzięki tej technologii, opracowanej specjalnie do użytku w ruchu drogowym, w ciągu kilku milisekund lokalnie możliwa jest wymiana ważnych informacji, ostrzeżeń, a także danych gromadzonych przez czujniki. Obszar, w obrębie którego pojazd gromadzi ważne dane został przez to poszerzony o kilkaset metrów i pozwala zajrzeć tam, gdzie bezpośrednio nie sięgają „zmysły” samochodu.

Dodatkowa korzyść dla klientów wynika z faktu, że wymiana danych odbywa się w paśmie częstotliwości przeznaczonym specjalnie do tego, by zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego. Ponieważ wymiana informacji ma lokalny zasięg, nie gromadzi się ich centralnie i są one dostępne niezależnie od zasięgu sieci telefonii komórkowej, ich odbiorcy natomiast nie ponoszą kosztów.

Strategia Volkswagena polega nie tylko na seryjnym wyposażaniu samochodów w telefonię komórkową, lecz także w technologię pWLAN. „Poprzez współdziałanie aut w ramach sieci chcemy zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego, a to najlepiej udaje się poprzez szybkie rozpowszechnienie wspólnych technologii” – powiedział Johannes Neft, szef Działu Rozwoju Nadwozi Marki Volkswagen. „Ważne, żeby technologia ta była stosowana powszechnie przez jak największą liczbę producentów aut i partnerów” – dodał Neft.

Podstawę systemu w chwili jego wprowadzania w 2019 roku będą stanowiły ostrzeżenia i informacje na temat aktualnych zagrożeń w lokalnym ruchu drogowym.

Dzięki nowej technologii można, w granicach możliwości jej działania, rozpoznać potencjalne zagrożenia – na przykład, gdy jakiś samochód zacznie gwałtownie hamować, albo gdy czujniki auta stwierdzą gołoledź na jezdni. W ciągu kilku milisekund informację o tym można przekazać otoczeniu tak, by inni uczestnicy ruchu mieli szansę zareagować stosownie do ryzyka.

Ponieważ skuteczność systemu rośnie wraz z jego upowszechnieniem, Volkswagen prowadzi z odpowiednimi urzędami, ministerstwami transportu oraz z partnerami reprezentującymi przemysł samochodowy i przemysł infrastruktury drogowej specjalne projekty. Celem tych działań jest stałe upowszechnianie nowej technologii do czasu aż zostanie ona wprowadzona seryjnie. Równocześnie wraz z partnerami Volkswagen poszukuje rozwiązań spełniających wysokie wymogi w zakresie ochrony danych (tzn. przetwarzania danych osobowych).

Gdy w technologię pWLAN zostaną wyposażone policja i służby ratownicze, kierowcy będą z wyprzedzeniem otrzymywali informacje o odległości i kierunku jazdy pojazdu uprzywilejowanego – i to na długo, zanim będzie go można usłyszeć lub zobaczyć.

Instytucje odpowiedzialne za infrastrukturę drogową w Niemczech, Holandii i w Austrii zapowiedziały wyposażenie w technologię pWLAN specjalnych przyczep blokujących pasy autostrady w miejscach robót drogowych, co zapobiegnie niebezpieczeństwu najechania na nie.

Zmierzając do stworzenia systemu komunikacji między pojazdami autonomicznymi Volkswagen pracuje nad włączeniem do niego w przyszłości kolejnych elementów infrastruktury (np. świateł drogowych) i innych uczestników ruchu po to, by z pomocą technologii pWLAN zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 Więcej informacji o standardzie 802.11p można znaleźć pod odnośnikiem.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand