Home

Bosch aktualizuje oprogramowanie samochodu wykorzystując dane w chmurze

Bosch aktualizacja oprogramowania z chmury

W przyszłości aktualizowanie oprogramowania samochodu będzie tak proste jak aktualizowanie aplikacji w smartfonach. Jedno kliknięcie w smartfonie wystarczy, aby automatycznie zaktualizować oprogramowanie pojazdu lub pobrać nowe funkcje bezpośrednio z chmury – bez potrzeby odwiedzania warsztatu. „W ciągu kilku lat automatyczne aktualizacje oprogramowania będą możliwe w każdym nowym samochodzie" – prognozuje dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Robert Bosch GmbH. „Bezprzewodowy update jest niezwykle wygodny dla kierowców. Ponadto Bosch dokonuje aktualizacji online w sposób bezpieczny i szybki " – kontynuuje Heyn. Bosch opracował wszystkie rozwiązania niezbędne do bezprzewodowych aktualizacji – począwszy od jednostek sterujących i infrastruktury komunikacyjnej w samochodzie, po nowoczesne technologie szyfrowania i chmurę Bosch IoT.

Nowy standard w samochodach

Więcej elektroniki, więcej funkcji, więcej oprogramowania – samochód staje się smartfonem na kółkach. Nowe funkcje mogą zapewnić dodatkowy komfort – nawet po faktycznym zakupie pojazdu. Wkrótce aktualizowanie oprogramowania danymi z chmury stanie się normą. Dzisiejsze pojazdy posiadają aż 100 jednostek sterujących, nawet małe samochody mają ich od 30 do 50. Za pomocą oprogramowania sterują one niemal każdą funkcją w pojeździe. Ponadto obecnie coraz więcej pojazdów jest połączonych siecią z internetem, ale także z innymi samochodami oraz otaczającą je infrastrukturą. Oznacza to większe ryzyko pojawienia się niedoskonałości w oprogramowaniu, co może skutkować manipulowaniem danymi. W tym kontekście aktualizacje oprogramowania poprzez chmurę stanowią rozwiązanie, pozwalające stale utrzymywać samochody w fazie „up to date“, a tym samym zapewniać większe bezpieczeństwo. „Samochody są użytkowane przez 15 lat i dłużej. Aktualizowanie poprzez chmurę stanowi wkład firmy Bosch w stałe aktualizowanie oprogramowania samochodów, bez konieczności odwiedzania warsztatu" – wyjaśnia Heyn. Ponadto aktualizacje z chmury oznaczają, że można dodawać coraz więcej funkcji i to coraz obszerniejszych. Jeśli niezbędny sprzęt jest już zainstalowany w pojeździe, to można wypróbować nową funkcję oprogramowania, a następnie ją pobrać. W ten sposób można na przykład uprościć funkcje utrzymania pasa ruchu lub parkowania. Nie tylko kierowcy skorzystają z możliwości aktualizowania danych z chmury. W 2015 roku w USA 15 procent sytuacji, w których kierowcy musieli odwiedzić warsztat samochodowy  miało związek z błędami w oprogramowaniu. Dla porównania – cztery lata wcześniej liczba ta wynosiła zaledwie 5 procent według danych National Highway National Association (NHTSA). „Dla producentów samochodów i ich klientów takie wizyty w warsztatach to ogromne straty czasu i koszty, a aktualizacje online mogą znacznie zmniejszyć ten poziom" – mówi Heyn.

Aktualizacje bezpośrednio z chmury

Bezpiecznie, szybko i prosto – tak działa aktualizacja z chmury danych. W smartfonie kierowcy lub w systemie multimedialnym samochodu są automatycznie uruchamiane zarówno aktualizacje zabezpieczeń online, jak i wszystkie nowe funkcje, które mają zostać pobrane. Informacje te są przesyłane do chmury, która działa jak sklep z aplikacjami, zapewniając gotowość i uruchomienie procesu pobierania oprogramowania bezpośrednio do pojazdu. Dane mogą być pobierane w tle podczas jazdy samochodem lub w nocy, gdy samochód stoi w garażu. Gdy pojazd znajduje się w bezpiecznym położeniu (na przykład jest zaparkowany), aktualizacje oprogramowania są instalowane w odpowiednich jednostkach sterujących, gdzie stają się natychmiast aktywne.

Bezpieczeństwo na wszystkich poziomach

Bezpieczeństwo i sprawna interakcja elektroniki samochodowej, chmury i oprogramowania mają decydujące znaczenie dla tego typu aktualizacji.  Bezpieczeństwo danych zapewniane jest dzięki najnowszym technologiom szyfrowania, opracowanym przez Bosch w firmie zależnej Escrypt. Kompleksowy system zabezpieczeń z szyfrowaniem typu end-to-end chroni transmisję danych przed nieautoryzowanym dostępem. Wszelkim próbom włamania do interfejsów między chmurą a samochodem zapobiegają bezpieczne protokoły i filtry, które działają jak zapora firewal. Aby zapewnić, że aktualizowanie z chmury danych  jest nie tylko bezpieczne, ale również szybkie i niezawodne, Bosch stosuje tzw. fast update technologies (szybkie technologie aktualizacji), obejmujące takie mechanizmy jak delta i kompresja. Przyspieszają one proces aktualizacji i redukują koszty, ponieważ objętość transmitowanych danych jest mała. Kolejnym środkiem bezpieczeństwa jest przekazywanie aktualizacji w sekwencjach. Jeśli wystąpią problemy, proces aktualizacji można zatrzymać i skonfigurować. Technologiczną bazą aktualizacji jest Bosch Automotive Cloud Suite. Jego elementy oprogramowania zapewniają wszystkie funkcje umożliwiające aktualizację zarówno przez kierowców, producentów samochodów, jak i same pojazdy.

 

Źródło: Bosch

Ilustracja: Bosch

Hankook udoskonala technologię tłumienia hałasu: „Sound Absorber”

Hankook Sound Absorber

Producent opon klasy premium, firma Hankook wyposaża fabrycznie pojazdy w „ciche opony”. Technologia „sound absorber®” znalazła już zastosowanie w samochodach różnych klas – np. w super sportowym Audi RS5 Coupé, luksusowym SUV-ie Audi Q7/SQ7, a także w przestronnych limuzynach i kombi nowego Opla Insignia klasy średniej. Za sprawą tej technologii Hankook znacznie redukuje generowany przez opony hałas wewnątrz pojazdu, zwiększając w ten sposób komfort jazdy, która staje się jeszcze bardziej luksusowym przeżyciem. Komfort ten jest odczuwalny we wszystkich modelach. Obecnie firma jeszcze bardziej udoskonaliła swoją technologię.

Opony Hankook „sound absorber®” są wyposażone w specjalną płytę z pianki poliuretanowej, mocowanej w procesie produkcji wewnątrz opony. Pianka ta wspomaga redukcję hałasu, odczuwanego jako wyjątkowo nieprzyjemny, generowanego podczas jazdy z określonymi prędkościami wskutek drgań spowodowanych kawitacją, tj. drgań słupa powietrza wewnątrz opony. „Sound absorber®” pozwala znacząco obniżyć wartość szczytową hałasu wewnątrz pojazdu o 5 do 7 dB(A). Technologia ta sprawdza się w szczególności w lekkich, sportowych oponach segmentu Ultra High Performance o niskim profilu i stosunkowo dużej przestrzeni rezonansowej.

Dotychczas piankę izolacyjną mocowano ręcznie wewnątrz opony, nanosząc powierzchniowo cienką warstwę materiału Sealguard produkcji własnej Hankook. Wraz z rozwojem technologii „sound absorber®” zautomatyzowano proces aplikacji, włączając go w ogólny proces produkcji. W tym celu opracowano m.in. nową, jeszcze lżejszą piankę. Ponadto, zamiast dotychczasowego zamocowania powierzchniowego, zastosowano klej na bazie silikonu, nanoszony wewnątrz opony tylko partiami. Metoda ta nie tylko znacząco redukuje masę, lecz również jeszcze bardziej zwiększa odporność opon na wysoką temperaturę, a tym samym ich wytrzymałość i trwałość szczególnie przy pełnym obciążeniu i wysokich prędkościach.

 

Źródło: Hankook

Ilustracja: Hankook

Nowa koncepcja koła według Continental

Continental New Wheel Concept

Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla motoryzacji, opracował nową koncepcję koła zintegrowanego z hamulcami. Koło koncepcyjne - New Wheel Concept - powstało z myślą o zwiększeniu skuteczności hamowania przy jednoczesnym zmniejszeniu masy oraz poprawieniu chłodzenia w małych i średnich samochodach z napędem elektrycznym.

Nowe podejście do koła

Podstawą New Wheel Concept jest połączenie elementów układu hamulcowego z felgą złożoną z kilku segmentów. Koło koncepcyjne Continental składa się z dwóch części: zewnętrznego pierścienia, do którego przymocowany jest gwiaździsty, pięcioramienny element nośny pełniący rolę szprych, połączony z osią i przykręconej bezpośrednio do niego tarczy hamulcowej. Tarcza hamulcowa nie jest jednak tutaj klasycznym dyskiem. W tym rozwiązaniu zacisk hamulcowy mocowany do piasty nie obejmuje tarczy hamulcowej po obwodzie, ale od wewnątrz. Pozwoliło to na zwiększenie średnicy tarczy, co przełożyło się na większą skuteczność hamowania przy użyciu niewielkiej siły i szybsze zatrzymanie pojazdu.

,,Elektromobilność wymaga nowych rozwiązań również w zakresie technologii hamowania. W przypadku aut elektrycznych stosowanie tradycyjnych hamulców nie jest zbyt efektywne. Koncepcja New Wheel spełnia wszystkie wymagania tego typu pojazdów” – powiedział Matthias Matic, Kierownik Pionu Hydraulicznych Układów Hamulcowych Continental.

Idealna harmonia - materiał i konstrukcja

Do wykonania konstrukcji New Wheel Concept wykorzystano specjalny stop aluminiowy. Aluminium jest lekkie i skutecznie odprowadza ciepło - dzięki temu rozgrzane tarcze hamulcowe szybciej stygną, obniżając ryzyko ich przegrzania. Zastosowany stop jest także niezwykle wytrzymały. Wyniki wstępnych testów praktycznych Continental pokazały, że w przeciwieństwie do tarcz żeliwnych, tarcza New Wheel Concept nie ulega zużyciu i korozji. Zaletą tej koncepcji są też niższe koszty eksploatacji - zużycie elementów układu hamulcowego w tym systemie ogranicza się do samych klocków. Również ewentualna wymiana kół czy tarcz będzie przebiegać łatwiej.

 

Źródło: Continental

Ilustracje: Continental

Opony „Ball Pin Tyre” obracające się o 360°

Hankook Ball Pin Tyre

Firma Hankook zaprezentowała na tegorocznych targach IAA we Frankfurcie w ramach swojej kampanii „The Next Driving Lab” obracaną o 360° oponę „Ball Pin Tyre”. Projekt ten przedstawia zaawansowaną technologię Hankook, która oferuje futurystyczną przyjemność jazdy. Zainicjowana w 2013 roku i do dziś kontynuowana kampania jest dowodem wieloletniego zaangażowania firmy w innowacyjne, przyszłościowe rozwiązania.

„Ball Pin Tyre” to opona obracana o 360°, dzięki czemu umożliwia pokonywanie zakrętów pod kątem prostym i przejazd slalomem. W tym celu Hankook wyposażył pojazd w zaawansowany żyroskop i trzy koła omnikierunkowe. Żyroskop i czujnik żyroskopowy mierzą i wykrywają kąt pojazdu w przestrzeni trójwymiarowej, aby zapewnić równowagę między oponami i karoserią. Ponadto precyzyjne sterowanie trzech kół omnikierunkowych oferuje kierowcy swobodę jazdy przy każdej prędkości.

„Kampania „The Next Driving Lab” Hankook dowodzi zaangażowania firmy poprzez innowacyjność w dziedzinie technologii w rozwój przemysłu motoryzacyjnego”, wyjaśnia Seung Hwa Suh, wiceprezes i CEO Hankook Tire.

Kampania „The Next Driving Lab” została zainicjowana w roku 2013 wraz z odsłoną modelu Digital Creative Car projektu Hankook Tires na ulicach Seulu (Korea). Kolejnym modelowym projektem kampanii był „Mind Reading Tyre” (opona „czytająca w myślach”), która potrafi reagować na polecenia przesyłane przez fale mózgowe.

Oficjalny film Hankook do trzeciego projektu kampanii „The Next Driving Lab”, „Ball Pin Tyre”, jest dostępny na YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=dTz-jszAkQ4&list=PLEB24B2655ECD46D6).

 

Źródło: Hankook

Ilustracja: Hankook

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand