Home

Nissan BladeGlider przykładem zastosowania Inteligentnej Mobilności w praktyce

Nissan BladeGlider

Samochód elektryczny o znakomitych osiągach przechodzi od stadium koncepcji prezentowanej na targach motoryzacyjnych do prototypu debiutującego w Rio de Janeiro.

Nissan BladeGlider, zaprezentowany po raz pierwszy jako statyczne studium projektowe na Salonie Samochodowym Tokio 2013, zapowiadał fascynującą przyszłość bezemisyjnych samochodów elektrycznych Nissana.

 „Te prototypy są kwintesencją dążenia Nissana do rozbudowy filozofii inteligentnej mobilności, zgodnie z którą przyjemność z jazdy łączy się z odpowiedzialnością za środowisko. Nissan uważa, że kierowcy powinni z zadowoleniem przyjmować bezemisyjną przyszłość, której BladeGlider jest doskonałym przykładem. To samochód elektryczny dla tych kierowców, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna” – powiedział Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny w Nissan Motor Co., Ltd.

Zgodnie z wizją producenta był to zwrotny i oszczędny samochód elektryczny nadający nowy wymiar przyjemności z jazdy oraz związanym z nią emocjom. Dzięki niemal bezgłośnie pracującemu elektrycznemu zespołowi napędowemu samochód miał „szybować” po drodze, zaś jego aerodynamiczna sylwetka kojarzyła się z rozwijającym ogromne prędkości samolotem ze skośnym układem skrzydeł.

Debiut prototypów BladeGlider stanowi kolejny dowód zaangażowania Nissana w rozwój pojazdów o zerowej emisji oraz nowych technologii autonomicznych systemów napędowych i łączności. Samochód elektryczny, który dotychczas sprzedał się w największej ilości to Nissan LEAF a marka jest pionierem Inteligentnej Mobilności, która wieloetapowo zostanie wdrożona w wielu pojazdach w najbliższych latach.

W modelach demonstracyjnych zastosowano zaawansowaną konfigurację podwozia z wąskim rozstawem przednich kół, zapewniającym optymalną sprawność aerodynamiczną i stabilność prowadzenia.

Osadzone na zawiasach przy tylnym słupku i otwierane do góry drzwi z wysoko poprowadzoną krawędzią szyb dostarczają niezapomnianych wrażeń przy wsiadaniu do kabiny i jej opuszczaniu. Otwarty dach Nissana BladeGlider jest wzmocniony zintegrowaną konstrukcją zabezpieczającą przedział pasażerski w przypadku wywrócenia się pojazdu. Dzięki temu wrażenia z jazdy otwartym samochodem wyścigowym są dostępne przy poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z coupé.

W kabinie przypominającej kształtem grot strzały fotel kierowcy jest nieco wysunięty przed siedzenia pasażerów, którzy dzięki temu mają więcej przestrzeni na nogi. Wszystkie osoby podróżujące samochodem mogą obserwować otoczenie przez panoramiczną, jednolitą szybę otaczającą kokpit. Przyciski zamontowane na kierownicy służą do sterowania systemami pojazdu, a dane takie jak prędkość, stan naładowania akumulatora, parametry trybu odzyskiwania energii oraz mapa momentu obrotowego są prezentowane na zaawansowanym wyświetlaczu. Po bokach centralnego wyświetlacza znajdują się dwa dodatkowe ekrany, na których kierowca ogląda obraz ze skierowanych do tyłu kamer umieszczonych tuż za przednimi kołami i obejmujących swoim zasięgiem przestrzeń po bokach i z tyłu pojazdu. Jako alternatywa dla tradycyjnych bocznych lusterek system kamer i ekranów poprawia sprawność aerodynamiczną Nissana BladeGlider. Po włączeniu biegu wstecznego na ekranach wyświetlany jest obraz z dwóch innych kamer zamontowanych z tyłu elementu konstrukcyjnego zapewniającego ochronę w przypadku przewrócenia się pojazdu, ułatwiając cofanie.

W 100% elektryczny napęd gwarantuje znakomite osiągi, które uzyskano dzięki technologii akumulatorów i silników opracowanej przez partnera technicznego Nissana w projekcie BladeGlider, firmę Williams Advanced Engineering. Maksymalna prędkość egzemplarzy demonstracyjnych przekracza 190 km/h*, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niespełna 5 sekund*. Tylne koła są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 130 kW, umieszczonymi po jednym z każdej strony.

W układzie napędowym zastosowano system rozdziału momentu obrotowego na napędzane koła pod kątem poprawy właściwości jezdnych. Dzięki takiemu wektorowaniu momentu obrotowego ewentualna podsterowność powoduje automatyczne zwiększenie momentu przekazywanego na koło po zewnętrznej stronie zakrętu w celu skompensowania tego zjawiska.

System rozdziału momentu obrotowego ma raczej wspomagać doświadczonego kierowcę niż decydować o jego stylu jazdy, dlatego może on działać w trzech ustawieniach: „wyłączony”, „zwrotność” oraz „dryft”.

Źródłem energii jest wysokowydajny, pięciomodułowy akumulator dostarczający moc 220 kW. Na potrzeby modelu opracowano specjalne układy chłodzenia akumulatora i silników.

Wnętrze Nissana BladeGlider odzwierciedla sportowy charakter pojazdu, między innymi poprzez takie detale, jak 4punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają znakomite podparcie boków i ud kierowcy oraz pasażerów. Wyściełano je przyjemną w dotyku tapicerką z tkaniny i żywicy epoksydowej, dzięki czemu uzyskano solidny i dobrze przylegający do odzieży materiał, który zapewnia wygodę i utrzymuje osobę siedzącą w fotelu na miejscu.

Przygotowano dwie propozycje kolorystyczne wykończenia wnętrza – zielony Cyber i pomarańczowy Stealth. Kolory te zastosowano w górnej części oparcia, otaczając je srebrnym odblaskowym materiałem, który przyciąga wzrok i podkreśla sportowy charakter samochodu. Dolna części fotela jest pokryta czarnym, wzorzystym materiałem z zielonym lub pomarańczowym pasem otaczającym siedzisko.

W sierpniu w Rio de Janerio zaprezentowane zostaną dwa egzemplarze Nissana BladeGlider. Jeden będzie wystawiony na statycznej ekspozycji w Parku Olimpijskim, a drugim przedstawiciele mediów i ważni goście będą odbywali dynamiczne przejażdżki.

 

Więcej informacji znajdziecie pod poniższym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=oLlbGSOogUQ

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

Mazda wprowadza technologię SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS

SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS

Mazda Motor Corporation wprowadziła zupełnie nowy zestaw technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS. Czternastego lipca miała miejsce światowa premiera pierwszego systemu wchodzącego w skład tej koncepcji - G-Vectoring Control (GVC) zadebiutował w modelu Mazda 3 z roku modelowego 2017.

Poprzez zintegrowaną kontrolę pracy silnika, skrzyni biegów, podwozia i nadwozia, ostatecznym zadaniem GVC oraz przyszłych systemów SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS jest wzmocnienie wrażeń Jinba-Ittai, których Mazda stara się dostarczać we wszystkich swoich modelach. Innymi słowy kierowca powinien mieć silne poczucie jedności z samochodem.

Innowacyjność systemu G-Vectoring Control polega na wykorzystaniu sterowania silnikiem do udoskonalenia reakcji podwozia pod kątem poprawy zarówno właściwości jezdnych, jak i komfortu jazdy. To pierwszy system na świecie, który zmienia wartość momentu obrotowego silnika na podstawie ruchów kierownicy, korygując rozkład nacisków pomiędzy przednią i tylną oś samochodu, aby zoptymalizować dociążenie poszczególnych kół. Poprawia to właściwości trakcyjne samochodu, wzmacnia poczucie pewności panowania nad pojazdem oraz zwiększa przyjemność z jazdy. Samochód reaguje w sposób bliższy intencjom kierowcy, co przekłada się na mniejszą potrzebę nawet podświadomych korekt toru jazdy, a co za tym idzie - mniejsze zmęczenie prowadzeniem. GVC podnosi komfort jazdy, łagodząc zmiany sił działających na pojazd i ograniczając kołysanie nadwozia.

Technologia ta pomaga kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności, w różnych sytuacjach: w czasie jazdy z niską prędkością w mieście i przy dużej prędkości na autostradzie, na krętych drogach, a nawet przy gwałtownych, awaryjnych manewrach. System GVC okazuje się szczególnie skuteczny na nierównych nawierzchniach (np. na nieutwardzonej drodze) lub na śliskim podłożu (mokrym od deszczu lub zaśnieżonym). System znacznie poprawia wówczas właściwości jezdne samochodu. GVC jest także bardzo uniwersalny. Może on być stosowany w każdym pojeździe — o ile jest on wyposażony w silnik SKYACTIV, aby możliwe było precyzyjne sterowanie momentem obrotowym, oraz w podwozie SKYACTIV, zapewniające najdoskonalsze parametry dynamiczne. Jako system oparty na oprogramowaniu GVC nie zwiększa masy pojazdu. Dlatego jego wprowadzeniu nie sprzeciwiali się mający obsesję na tym punkcie inżynierowie Mazdy. Na rynku europejskim samochody z systemem GVC pojawią się jeszcze w bieżącym roku.

 

 

Źródło: Mazda

Ilustracja: Mazda

Nowy Nissan Serena ProPILOT – pierwszy samochód japońskiego producenta z systemem jazdy autonomicznej

Nissan Serena ProPILOT

Nissan Motor Co., Ltd. poinformował, że nowy model Serena, którego sprzedaż w Japonii rozpocznie się pod koniec sierpnia, będzie wyposażony w technologię autonomicznej jazdy ProPILOT, sprawiającą, że podróżowanie autostradą stanie się łatwiejsze i bezpieczniejsze.

ProPILOT

ProPILOT to rewolucyjna technologia jazdy autonomicznej, z której można korzystać na autostradzie podczas jazdy bez zmiany pasa ruchu. Nissan jest pierwszym japońskim producentem samochodów, który umożliwia w pełni automatyczne sterowanie układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem, a tym samym ogranicza zmęczenie jazdą w intensywnym ruchu na autostradzie i w trakcie dalekich dojazdów do pracy.

Dzięki zaawansowanej technologii przetwarzania obrazu system ProPILOT rozpoznaje i interpretuje sytuacje na drodze i manewry innych pojazdów. Precyzyjne sterowanie układem kierowniczym naśladuje naturalny styl jazdy. Technologia ProPILOT jest maksymalnie przyjazna dla użytkownika, który za pomocą przycisku na kierownicy może w każdej chwili aktywować lub dezaktywować system. Częścią łatwego do opanowania i obsługi w czasie jazdy interfejsu ProPILOT jest specjalny wyświetlacz prezentujący stan działania systemu.

Konfiguracja systemu

Sterowanie przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym odbywa się na podstawie informacji uzyskiwanych z jednoobiektywowej kamery i zaawansowanego oprogramowania do przetwarzania obrazu. ProPILOT szybko intepretuje trójwymiarowy obraz obejmujący zarówno pojazdy poprzedzające, jak i poziome oznakowanie na jezdni.

Funkcje

Po aktywacji ProPILOT automatycznie kontroluje odległość od samochodu poprzedzającego, z uwzględnieniem prędkości zaprogramowanej przez kierowcę (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System utrzymuje także samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi.

Jeżeli pojazd poprzedzający zatrzymuje się:

System ProPILOT automatycznie uruchamia hamulce, aż do całkowitego zatrzymania samochodu. Po zatrzymaniu pojazd nie ruszy z miejsca nawet jeżeli kierowca zdejmie stopę z pedału hamulca. Kiedy można będzie wznowić jazdę, ProPILOT aktywuje się, gdy kierowca znów go włączy lub lekko naciśnie pedał przyspieszenia.

Nissan prowadzi intensywne badania nad warunkami jazdy w różnych regionach w celu dostosowania charakterystyki działania systemu ProPILOT do specyfiki innych rynków, na których ma on być oferowany. ProPILOT zastosowany w modelu Serena przeznaczonym na rynek japoński został opracowany w ramach rozwoju łatwej w obsłudze technologii dostosowanej do warunków jazdy na tamtejszych autostradach.

Realizacja celu zerowej śmiertelności w wypadkach drogowych

Nissan intensywnie pracuje nad inteligentnymi technologiami i elektryfikacją pojazdów, starając się zrealizować cele zerowej emisji i zerowej śmiertelności w wypadkach drogowych. Zgodnie z koncepcją „Inteligentnej mobilności Nissana” system ProPILOT sprzyja poprawie bezpieczeństwa i dodaje kierowcom pewności siebie. System jest również elementem koncepcji „Inteligentnej jazdy według Nissana”.

System ProPILOT będzie wprowadzany także w innych pojazdach, w tym w modelu Qashqai sprzedawanym w Europie od 2017 roku. Planowane jest również wprowadzenie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 roku. ProPILOT 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPILOT 3.0, który od 2020 roku umożliwi autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.

Nissan będzie rozwijał swoją pozycję lidera technologii jazdy autonomicznej poprzez instalowanie i wdrażanie takich rozwiązań w najważniejszych modelach na poszczególnych rynkach, podnosząc poziom bezpieczeństwa jako pionier nowej ery w motoryzacji.

 

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

Grupa BMW, Intel i Mobileye łączą siły, aby do roku 2021 wprowadzić na ulice całkowicie autonomiczne pojazdy

BMW, Intel, Mobileye

Grupa BMW, Intel i Mobileye łączą siły, aby urzeczywistnić koncepcję pojazdów samojezdnych i przyszłościowych rozwiązań mobilnych. Współpraca trzech liderów z branży motoryzacji, technologii i rozpoznawania obrazu oraz uczenia maszynowego ma zaowocować wprowadzeniem rozwiązań dla zaawansowanego, w pełni zautomatyzowanego systemu wspomagania jazdy do produkcji seryjnej do roku 2021.

Zautomatyzowany system wspomagania jazdy może w przyszłości zmienić życie poszczególnych ludzi i całych społeczeństw na lepsze. Jednak droga do całkowicie autonomicznego świata jest zawiła, a do jej przebycia potrzebne będą rozwiązania kompleksowe, integrujące inteligentne działania w całej sieci, od zamków w drzwiach po centrum danych. Firmy chcące dostarczać usługi transportowe na miarę przyszłości muszą nauczyć się korzystać z nowoczesnych technologii, nawiązać współpracę z nowymi partnerami oraz przygotować się na przełomowe szanse i możliwości.

Wraz z firmami Intel i Mobileye, Grupa BMW zamierza opracować niezbędne rozwiązania i innowacyjne systemy umożliwiające zaawansowane, w pełni zautomatyzowane wspomaganie jazdy, i wprowadzić je do produkcji seryjnej do roku 2021. Model BMW iNEXT stanie się podstawą strategii Grupy BMW związanej z autonomicznym prowadzeniem pojazdów i wyznaczy kierunek dla flot w pełni autonomicznych pojazdów poruszających się nie tylko po autostradach, lecz także w środowiskach miejskich w celu wprowadzenia zautomatyzowanych rozwiązań ridesharingowych.

Grupa BMW, Intel i Mobileye nie mają wątpliwości, że zautomatyzowane systemy wspomagania jazdy uczynią podróżowanie bezpieczniejszym i prostszym. Celem współpracy jest opracowanie rozwiązań, które sprostają wyzwaniom przyszłości i pozwolą kierowcom nie tylko na zdjęcie dłoni z kierownicy, lecz także na osiągnięcie tzw. trybu „eyes off” (poziom 3) i wreszcie „mind off” (poziom 4). Dzięki temu kierowca będzie mógł przeznaczyć czas spędzany w samochodzie na wypoczynek lub pracę. Taki poziom autonomii może pozwolić na osiągnięcie przez pojazd na poziomie technicznym ostatniego etapu, czyli podróżowania w trybie „driver off” (poziom 5), bez udziału kierującego nim człowieka. Umożliwi to stworzenie samojezdnych flot przed rokiem 2021 i wprowadzenie całkowicie nowych modeli biznesowych w połączonym, mobilnym świecie.

1 lipca 2016 r. trzej partnerzy spotkali się w siedzibie głównej Grupy BMW w Monachium, aby zadeklarować swoje wsparcie dla standardu branżowego i otwartej platformy systemów wspomagania jazdy. Wspólna platforma pozwoli na zautomatyzowaną jazdę na poziomach od 3 do 5 i zostanie udostępniona różnym sprzedawcom samochodów oraz przedstawicielom innych branż chcącym skorzystać z dobrodziejstw autonomicznych pojazdów i głębokiego uczenia maszynowego.

Firmy ustaliły, jakie wyniki i cele mają osiągnąć, aby produkować całkowicie autonomiczne samochody oparte na wspólnej architekturze. W niedługim czasie partnerzy zaprezentują autonomiczną jazdę testową w wykonaniu prototypu technologii HAD (highly automated driving). W roku 2017 platforma zostanie wykorzystana we flotach wykonujących rozszerzone autonomiczne jazdy próbne.

„Dzisiejszy dzień jest momentem przełomowym dla branży motoryzacyjnej – wkraczamy bowiem w świat nowej mobilności. Wspólnie z Grupą BMW i firmą Intel, Mobileye kładzie podwaliny pod technologię przyszłej mobilności, dzięki której w pełni zautomatyzowane wspomaganie jazdy stanie się faktem w ciągu najbliższych kilku lat”, powiedział profesor Amnon Shashua, współzałożyciel, Przewodniczący Zarządu i Dyrektor ds. Technologii Mobileye.

„Firma Mobileye z dumą dzieli się swoją wiedzą w zakresie wykrywania, lokalizacji i prowadzenia pojazdów, aby nasza współpraca mogła zaowocować opracowaniem w pełni autonomicznych samochodów. System kontroli wizyjnej oraz dotychczasowa funkcja analizy otoczenia pojazdu za pomocą jednej kamery, zostaną umieszczone na najnowszym układzie SoC (system-on-chip) Mobileye o nazwie EyeQ®5, a wspólnie opracowywane algorytmy fuzji danych na platformach obliczeniowych Intel. Ponadto stworzona przez Mobileye technologia Road Experience Management (REM) umożliwi precyzyjną lokalizację w czasie rzeczywistym i odpowiednio odwzoruje otoczenie pojazdu, zapewniając zasadnicze wsparcie dla jego autonomicznego prowadzenia”.

Intel wnosi do współpracy bogate portfolio technologii pozwalających na zasilanie i łączenie miliardów inteligentnych i połączonych urządzeń, w tym całych samochodów. Aby poradzić sobie z obciążeniem, jakich wymagają autonomiczne pojazdy w warunkach miejskich, Intel zapewnia moc obliczeniową procesorów od Intel® Atom™ do Intel® Xeon™ dostarczających łącznie do 100 teraflopów wydajnej energetycznie mocy bez konieczności przepisywania kodu.

„Wysoce autonomiczne samochody oraz wszystkie urządzenia, z którymi mają się one łączyć, będą wymagały potężnych i niezawodnych komputerów, dzięki którym będą wystarczająco inteligentne, by poruszać się w ruchu drogowym i unikać wypadków”, powiedział Brian Krzanich, Dyrektor Generalny firmy Intel. „Współpraca pomiędzy Grupą BMW a firmami Intel i Mobileye pomoże nam szybko odkryć nowe oblicza kierowania pojazdami. Nasz wkład to szeroka gama sprzętu służącego do obliczeń wewnątrz pojazdu i w chmurze, łączności, zapewnienia bezpieczeństwa oraz uczenia maszynowego, dzięki któremu efekt współpracy będzie rozwiązaniem prawdziwie kompleksowym”.

Grupa BMW dzięki swojej strategii Strategy Number ONE > NEXT osiągnęła pozycję lidera w branży mobilności indywidualnej klasy premium. To podejście zostanie urzeczywistnione wraz ze wprowadzeniem modelu BMW iNEXT w roku 2021, obwieszczając jednocześnie początek nowej ery mobilności.

„Grupa BMW dąży do osiągnięcia statusu lidera technologii. Współpraca z Intel i Mobileye podkreśla rolę strategii Strategy Number ONE > NEXT w kształtowaniu indywidualnej mobilności jutra”, stwierdził Harald Krüger, Prezes Zarządu BMW AG. „Po naszej inwestycji w technologię map wysokiej rozdzielczości HERE połączona wiedza specjalistyczna firm Intel i Mobileye oraz Grupy BMW stanie się kolejnym elementem, dzięki któremu w pełni zautomatyzowany system wspomagania jazdy będzie mógł znaleźć się na drogach. Zaprezentowaliśmy już inne przełomowe rozwiązania w ramach naszych konceptów VISION NEXT 100. Ten technologiczny skok pozwala nam zaoferować całkowicie nowy poziom czystej przyjemności z jazdy i jednocześnie zachować status pioniera nowych pomysłów dotyczących mobilności klasy premium”.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand