Home

Architektura elektromobilności: Audi e-tron Sportback concept

Audi e-tron

Stylistyczne studium i pokaz najwyższej jakości techniki, elektryczny samochód i pakiet mocy w szatach coupé. Tej wiosny, na wystawie Auto Shanghai, Audi prezentuje wszechstronny pojazd koncepcyjny. Czterodrzwiowe Gran Turismo Audi e-tron Sportback concept, wyposażono w elektryczny napęd o mocy 320 kW. Język formalny auta łączy klasyczne elementy Audi z wieloma pionierskimi detalami: elektryzującą architekturą, techniką i pakietem napędu elektrycznego.

Audi e-tron Sportback, to dla Audi kolejny ważny etap na drodze ku pełnej elektromobilności. Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG, podkreśla: „W roku 2018 rozpoczniemy produkcję Audi e-tron – pierwszego w tym segmencie samochodu elektrycznego, dopasowanego do codziennego użytku. Ponad 500 km zasięgu i wyjątkowe wrażenia z jazdy sprawiają, że ten sportowy SUV stanie się pojazdem, który w nadchodzącej dekadzie „trzeba będzie mieć”. Już w 2019 roku dostępne będzie natomiast Audi e-tron Sportback w wersji produkcyjnej – emocjonujący wariant coupé, wzbudzający podziw i już na pierwszy rzut oka dający do zrozumienia, że jest samochodem elektrycznym.”

Utrzymane w zdecydowanie jasnych kolorach wnętrze Audi e-tron Sportback concept, jako zasadę formalną zakłada syntezę funkcjonalnej przejrzystości i redukcję do minimum elementów obsługi. Duże, dotykowe wyświetlacze, umiejscowione na konsoli środkowej poniżej centralnego monitora i w drzwiach, służą do prezentowania informacji i do interakcji z systemami pojazdu. Poziome powierzchnie na desce rozdzielczej i pozornie unosząca się w powietrzu konsola środkowa, dają pasażerom czterech pojedynczych foteli wrażenie otwartej perspektywy.

Koncepcja oświetlenia pojazdu to innowacyjne rozwiązanie, którego zalety widać zarówno w dzień, jak i w nocy. Sterowane cyfrowo jednostki diodowe Matrix LED z przodu i z tyłu pojazdu, wytwarzają strumień doskonałego światła. Miniaturowe, cyfrowe projektory Matrix, dosłownie „zostawiają” znaki na asfalcie, czyniąc ze światła wszechstronny, dynamiczny kanał komunikacji z otoczeniem. Audi, jako pierwszy na świecie producent, wprowadziło w pełni diodowe reflektory i diodową technikę Matrix, a także przyczyniło się do przełomu w stosowaniu światła laserowego i techniki diod organicznych OLED. W studyjnym pojeździe prezentowanym w Szanghaju debiutuje równocześnie cały szereg złożonych funkcji, które kierują zagadnienia związane z widocznością i ze świetlną interakcją z otoczeniem na zupełnie nowe tory.

Wąskie pasma świetlne po obu stronach pojazdu, umieszczone poniżej krawędzi maski silnika, wytwarzając światło do jazdy w dzień, wyglądają niczym oczy auta. Dzięki kombinacji diod, powierzchni z mikro zwierciadłami oraz złożonej technice sterowania, można tu ustawić wiele ruchów i sygnatur świetlnych. Gdy Audi e-tron Sportback zaczyna pracować, a także przy otwieraniu drzwi, system wykorzystuje te ruchome segmenty do generowania świetlnych sygnałów powitania.

Poniżej świateł do jazdy w dzień, po lewej i po prawej stronie osłony chłodnicy Singleframe, znajdują się dwa dużej powierzchni pola świetlne. Każde z nich złożone jest z 250 przestrzennie uporządkowanych diod. Takie ustawienie daje ogromne możliwości generowania tu fascynujących grafik oraz konkretnych znaków komunikacyjnych, również wtedy, gdy pojazd jest w ruchu.

Audi e-tron Sportback napędzane jest konfiguracją systemów, która znajdzie się także w przyszłym modelu produkcji seryjnej z elektrycznym napędem. Silnik elektryczny przy przedniej osi i dwa kolejne przy osi tylnej, napędzają wszystkie cztery koła i w sposób typowy dla Audi zamieniają to mocne coupé w pojazd o napędzie quattro. Moc 320 kW, a w trybie boostingu nawet 370 kW, gwarantuje stabilny proces przyspieszania. Sprint od 0 do 100 km zajmuje mu 4,5 sekundy. Akumulator o pojemności 95 kWh daje ponad 500 km zasięgu (wg. pomiarów cyklu NEDC).

Chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy tego koncepcyjnego samochodu, podobnie jak w modelu e-tron quattro concept, zamontowano centralnie między osiami, pod przedziałem pasażerskim. Taki sposób montażu daje niski punkt ciężkości i pozwala na równomierny rozkład obciążeń między osiami w stosunku 52:48 (przód/tył). W porównaniu z innymi pojazdami tego segmentu, nadaje to sportowemu SUV-owi dynamiki i zwiększa bezpieczeństwo. Combined Charging System z dwoma wejściami, pozwala na ładowanie akumulatora zarówno prądem zmiennym (AC), jak i stałym (DC).

Dr Dietmar Voggenreiter, szef marketingu i sprzedaży Audi AG, jest świadom wyjątkowego znaczenia mobilności elektrycznej na rynku chińskim: „Specjalnie pokazujemy Audi e-tron Sportback po raz pierwszy tutaj w Szanghaju, ponieważ Chiny to najważniejszy na świecie rynek samochodów elektrycznych. Dotyczy to zarówno infrastruktury, wspierania ich rozwoju, jak i zbytu. Już dziś istnieje tu blisko 150 tysięcy stacji ładowania, a do końca 2017 roku powstanie kolejnych 100 tysięcy. Jesteśmy dobrze przygotowani na ten olbrzymi skok rozwojowy. W kolejnych pięciu latach zaoferujemy w Chinach pięć modeli typu e-tron, w tym pojazdy napędzane wyłącznie z akumulatora, takie jak Audi e-tron Sportback, o zasięgach znacznie powyżej 500 km.”

Mocno wysunięte nadkola samochodu koncepcyjnego z zaakcentowanym górnym ich brzegiem, podkreślają charakterystyczną architekturę quattro. Są one nie tylko wizualnym dowodem szerokiego rozstawu kół i dynamicznego potencjału, ale także symbolem przynależności modelu e-tron Sportback do DNA Audi. Duże, 23-calowe koła w sześcioramiennej, technicznej stylistyce, podkreślają pewną siebie sylwetkę coupé o doskonałych proporcjach. Długość pojazdu - 4,90 m, jego szerokość - 1,98 m i wysokość 1,53 m, przy rozstawie osi 2,93 m, plasują model e-tron Sportback w segmencie C, czyli obok Audi A7.

Małe kamery zastępują lusterka boczne. Takie rozwiązanie przynosi znacznie większe korzyści niż tylko lepszy opływ powietrza i redukcja hałasu. Eliminuje też zjawisko martwego punktu oraz ograniczenia widzenia punktu z przodu, za lusterkami. Obraz z kamer wyświetlany jest na osobnych ekranach zamontowanych w drzwiach. Ta techniczna propozycja Audi na ogromne perspektywy wejścia do produkcji seryjnej.

Zapowiedź pierwszego, w pełni elektrycznie napędzanego pojazdu Audi produkcji seryjnej, koncern z Ingolstadt zaprezentował podczas Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie, w roku 2015. Było to Audi e-tron quattro concept. Ten zupełnie przeprojektowany i przearanżowany SUV spod znaku czterech pierścieni oferuje zasięg 500 km, a równocześnie przestrzeń i poziom komfortu, które są typowe dla Audi klasy luksusowej. Osiągi natomiast, odpowiadają niemalże wynikom osiąganym przez wysokiej mocy samochód sportowy: sprint od 0 do 100 km/h Audi e-tron quattro załatwia w zaledwie 4,6 sekundy. Wersja produkcyjna tego pionierskiego, elektrycznego SUV-a z Ingolstadt pojawi się na rynku w roku 2018. Audi e-tron Sportback concept na drogach pojawi się w roku 2019.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand