Home

Part-Time Scientists i Audi lunar quattro gotowi na wyprawę na Księżyc

łazik Audi

Księżycowy łazik „Audi lunar quattro”, po zakończeniu serii wyczerpujących i bardzo szczegółowych testów, jest gotów do przeprowadzenia badań na jednym z najtrudniejszych obszarów Księżyca. Gdy pojazd jest już gotowy, nadszedł czas na ogłoszenie kolejnej, fundamentalnej dla tej misji informacji: grupa zajmujących się tym projektem inżynierów „Part-Time Scientists”, podała wczoraj w berlińskim Audi City, że pod koniec roku 2017, pokona 385 000 km dzielących Księżyc od Ziemi rakietą transportową zamówioną w firmie Spaceflight Inc. Audi, jako najdłużej współpracujący z projektem partner i ambasador misji, odpowiedzialne jest za generowanie zainteresowania projektem i pozyskiwanie kolejnych silnych partnerów.

Audi i grupa niemieckich inżynierów Part-Time Scientists, rozpoczęli współpracę w roku 2015. Jej celem było połączenie kompetencji obu partnerów i wspólny start w konkursie Google Lunar XPRIZE. Reguły konkursu wymagały od jego uczestników skonstruowania, wysłania na Księżyc i wprawienia tam w ruch pojazdu – łazika księżycowego. Od tej pory grupa szesnastu ekspertów Audi wspiera Part-Time Scientists swoją wiedzą i doświadczeniem w wielu obszarach techniki, optymalizując konstrukcję łazika do misji księżycowej. Główny wkład Audi w projekt, to doświadczenia z napędem na cztery koła quattro, wiedza na temat lekkiej konstrukcji, kompetencje dotyczące napędu e-tron oraz istotny wpływ na stylistykę pojazdu.

„Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy przekazać temu księżycowemu łazikowi ważne geny czterech pierścieni: ma napęd quattro, ma akumulator e-tron, jeździ autonomicznie i zbudowany jest z inteligentnego mixu materiałowego” - mówi Michael Schöffmann, szef działu rozwoju przekładni Audi AG i koordynator projektu Audi lunar quattro. „Współpraca z Part-Time Scientists wzbogaca naszą wiedzę. Audi lunar quattro wkracza na niezbadany dotąd teren, a my możemy się w ten sposób dużo nauczyć o zachowaniu poszczególnych części pojazdu w ekstremalnych warunkach.”

W ostatnich kilku miesiącach eksperci Audi pracowali nad inteligentnym rozkładem sił napędu czterech kół łazika, optymalizowali jego wysoce wydajną elektronikę i wykorzystali swoją wiedzę dotyczącą jazdy autonomicznej. By zwiększyć stabilność oraz powierzchnię styku pojazdu z podłożem, inżynierowie i projektanci powiększyli łazik oraz jego koła. Zredukowali też z 38 do 30 kilogramów masę, stosując optymalną mieszankę materiałów i druk 3D z aluminium. Szczegółowe i wyczerpujące testy, np. w słonecznej komorze symulacyjnej, oddawały ekstremalne warunki księżyca i sprawdzały przydatność poszczególnych komponentów łazika.

Audi lunar quattro na powierzchni Księżyca będzie się orientował w terenie przy pomocy czterech kamer. Posłużą one również do badania księżycowych obiektów, do tworzenia trójwymiarowych nagrań i do robienia zdjęć w promieniu 360 stopni. Jednym z ważniejszych obiektów do zbadania i szczegółowego sfotografowania, będzie księżycowy pojazd Moon buggy, pozostawiony przez misję Apollo 17 w dolinie Taurus-Littrow. ALINA, księżycowy lądownik wysłany przez Part-Time Scientist z dwoma łazikami Audi lunar quattro na pokładzie, lądował będzie niedaleko miejsca, w którym w 1972 roku powierzchni księżyca dotknął lądownik ze statku Apollo 17. Lądownik o ładowności 100 kilogramów wyniesiony zostanie na Księżyc rakietą Falcon 9. Oprócz dwóch łazików, Part-Time Scientists załadują do niego również sprzęt badawczy innych partnerów, np. amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, europejskiej agencji kosmicznej ESA czy Wikipedii, którzy są żywotnie zainteresowani powodzeniem misji.

Part-Time Scientists wyruszą na Księżyc pod koniec roku 2017. Do tego momentu zaplanowano jeszcze testy obciążeniowe obydwu Audi lunar quattro i lądownika. Przez najbliższych kilka miesięcy PTS będzie prowadził badania symulacyjne aparatury i pojazdów w jednym z państw Bliskiego Wschodu, a na koniec wprowadzi niezbędne ulepszenia i poprawki.

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008 z inicjatywy eksperta IT Roberta Böhme i ma swoją siedzibę w Berlinie. 35 inżynierów z trzech kontynentów współpracuje z międzynarodowymi ekspertami w dziedzinie kosmonautyki, aby urzeczywistnić księżycową misję i zebrać możliwie dużo wiedzy i doświadczenia, które pomogą w rozwoju techniki i postępu naukowego.

Google Lunar XPRIZE, o puli dotacji ponad 30 mln dolarów amerykańskich, to konkurs w dziedzinie podróży kosmicznych, skierowany do inżynierów i przedsiębiorców z całego świata. Aby wygrać, prywatny team musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i prześle na Ziemię zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. W szranki konkursu stanęło na początku prawie 30 zespołów naukowych. W tej chwili pozostało pięć najlepszych.

 

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand