Home

Renault-Nissan-Mitsubishi tworzy fundusz kapitału wysokiego ryzyka

Renault

Renault-Nissan-Mitsubishi, pierwszy światowy sojusz motoryzacyjny, zapowiada utworzenie Alliance Ventures, funduszu kapitałowego podwyższonego ryzyka, który ma w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestować miliard dolarów w rozwijanie otwartych innowacji.

W pierwszym roku fundusz planuje zainwestowanie 200 milionów dolarów w start-upy z sektora otwartych innowacji i nowych form mobilności: pojazdy elektryczne, systemy bezzałogowego kierowania pojazdami, usługi online, sztuczna inteligencja. Dzięki planowanym na każdy rok kwotom inwestycji Alliance Ventures do końca 2022 roku stanie się głównym funduszem kapitałowym podwyższonego ryzyka w branży motoryzacyjnej.

Nowy fundusz ma wyjątkowy charakter, ponieważ oferuje swoim partnerom uprzywilejowany dostęp do sieci Renault-Nissan-Mitsubishi, o niezwykłym zasięgu: ponad 10 milionów samochodów dziesięciu różnych marek sprzedanych na najważniejszych rynkach w 2017 roku.

Alliance Ventures będzie inwestować w start-upy mogące wnieść do sojuszu innowacyjne technologie, umożliwiające rozwijanie nowych rodzajów działalności, z zagwarantowaniem sprawiedliwego zwrotu z inwestycji. Fundusz przewiduje inwestowanie na każdym etapie rozwoju start-upu, działając w charakterze inkubatora dla nowych przedsiębiorców z sektora motoryzacyjnego lub ułatwiając nawiązywanie nowych relacji partnerskich.

Pierwsza operacja przeprowadzona przez Alliance Ventures to inwestycja w Ionic Materials, obiecujące amerykańskie przedsiębiorstwo, które tworzy materiały nowego typu baterii bez kobaltu. Zakup ten zbiegł się z wdrożeniem porozumienia o współpracy badawczo rozwojowej, zawartego pomiędzy Ionic Materials i Aliansem. Zlokalizowana w Massachusetts firma Ionic Materials tworzy innowacyjne, stałe elektrolity polimerowe do wielu zastosowań, w tym także motoryzacyjnych, zdolne zwiększyć sprawność i wydajność ekonomiczną baterii o wysokiej gęstości energetycznej.

Dzięki tego rodzaju inwestycjom Alliance Ventures będzie w stanie wyłowić obiecujące technologie i wspierać ich rozwój. Plan strategiczny Aliansu umacnia współpracę pomiędzy członkami i zmierza do podwojenia corocznych synergii pomiędzy Renault, Nissan i Mitsubishi Motors do osiągnięcia kwoty 10 miliardów euro na koniec 2022 roku.

Wstępna inwestycja Alliance Ventures w wysokości 200 milionów dolarów jest dodatkiem do inwestycji w działania badawczo-rozwojowe prowadzone przez poszczególnych członków Aliansu, przekraczające rocznie łączną kwotę 8,5 miliarda euro.

Alliance Ventures będzie kierowany przez François Dossę, który ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w dziedzinie bankowych usług inwestycyjnych oraz sześcioletnie doświadczenie w ramach Aliansu. Piastował on ostatnio stanowisko prezesa Nissan Brazylia. Zespół Alliance Ventures składał się będzie z ekspertów Renault, Nissan i Mitsubishi odpowiedzialnych za wyszukiwanie obiecujących rozwojowo projektów.

Inicjatywa ta wzmacnia strategię Aliansu w zakresie wyszukiwania uzupełniających źródeł dochodów oraz ograniczania lub unikania kosztów w dziedzinach takich jak samochody elektryczne, systemy do pojazdów bezzałogowych i systemy współpracujące w sieci. W ramach planu strategicznego Renault-Nissan-Mitsubishi przedstawi 12 nowych w 100% elektrycznych modeli, na bazie wspólnych platform i komponentów, wprowadzi na rynek 40 nowych pojazdów wyposażonych w system jazdy autonomicznej, a także usługi w zakresie mobilności na żądanie z wykorzystaniem zautomatyzowanych samochodów.

Alliance Ventures będzie współpracować z już istniejącymi zespołami badaczy i inżynierów w celu określenia dziedzin innowacji oraz docelowych rynków inwestycyjnych. Zatrudnieni zostaną eksperci z zakresu inwestycji kapitałowych podwyższonego ryzyka w celu utworzenia platformy w strategicznych lokalizacjach: w Dolinie Krzemowej, Paryżu, Jokohamie oraz Pekinie – w pobliżu ośrodków technologicznych i badawczych członków Aliansu, na obszarach o dużym potencjale innowacyjnym.

Nowa jednostka finansowana będzie wspólnie przez Renault (40%), Nissan (40%) i Mitsubishi Motors (20%). Decyzje inwestycyjne podejmowane będą przez dedykowany komitet inwestycyjny, który będzie także monitorował ich wykonanie.

Carlos Ghosn podkreślił: Fundusz ten stworzy możliwości współpracy pomiędzy Aliansem, a najbardziej obiecującymi start-upami działającymi w dziedzinie mobilnych technologii przyszłości.

Plan strategiczny Renault-Nissan-Mitsubishi przewiduje roczną sprzedaż powyżej 14 milionów sztuk i wygenerowanie obrotów w wysokości 240 miliardów dolarów do końca roku 2022.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

BMW Group utrzymuje pozycję firmy motoryzacyjnej numer jeden w sektorze premium

bmw

W 2017 roku BMW Group osiągnęła najwyższy w historii poziom sprzedaży rocznej, ustanawiając nowy rekord już po raz siódmy z rzędu. Sukces stał się udziałem całej firmy: nowe najwyższe wartości sprzedaży zanotowała zarówno marka BMW, jak i MINI. Rekordową sprzedaż osiągnęły także BMW M, BMW i oraz BMW Motorrad. Dzięki tym doskonałym wynikom BMW Group umacnia pozycję lidera na ogólnoświatowym rynku motoryzacyjnym premium.

Rekordowy poziom sprzedaży BMW

Najwyższy do tej pory poziom sprzedaży odnotowała główna marka – BMW. W ciągu roku sprzedano łącznie 2 088 283 samochody, co oznacza wzrost o 4,2%. Istotnym czynnikiem napędzającym sprzedaż było również BMW X. W porównaniu z poprzednim rokiem sprzedano o 9,6% więcej pojazdów z palety BMW X pomimo ograniczonej dostępności BMW X3 w związku z wprowadzeniem w listopadzie nowej generacji tego modelu. Sprzedaż odświeżonego w 2017 roku BMW serii 5 Limuzyna, wzrosła w grudniu o 55,2% (30 359 sztuk). W całym ubiegłym roku sprzedano natomiast o 6,3% więcej tych wiodących na świecie limuzyn biznesowych klasy premium (291 856 sztuk). Wśród innych modeli, które przyczyniły się do wzrostu sprzedaży marki w 2017 roku wymienić należy BMW serii 1 (201 968 / +14,7%) oraz BMW serii 7 (64 311 / +4,5%).

Przekroczenie celu: sprzedaż ponad 100 tysięcy pojazdów zelektryfikowanych w 2017 roku. BMW Group umacnia pozycję lidera w sektorze elektromobilności premium.

W grudniu w BMW Group świętowano dostawę stutysięcznego pojazdu zelektryfikowanego sprzedanego w 2017 roku. W całym roku do klientów trafiło łącznie 103 080 pojazdów zelektryfikowanych, co oznacza wzrost sprzedaży aż o 65,6%. Potwierdza to czołową pozycję BMW Group w sektorze mobilności elektrycznej. BMW Group ma na koncie najwięcej sprzedanych na rynku europejskim w 2017 roku pojazdów zelektryfikowanych spośród wszystkich producentów klasy premium. Może się także pochwalić bardzo mocną pozycją na rynku światowym. Cztery lata po wprowadzeniu modelu BMW i3 globalne wyniki sprzedaży w 2017 roku wzrosły o 23,3%, osiągając poziom 31 482 sztuk. Coraz większą popularnością cieszą się także pojazdy z napędem hybrydowym typu plug-in BMW iPerformance. Ich sprzedaż uległa podwojeniu, osiągając 63 605 sztuk. W czerwcu ubiegłego roku do salonów trafiło MINI Countryman w wersji hybrydowej plug-in. Model ten miał znaczący udział w rozwoju sprzedaży samochodów zelektryfikowanych BMW Group – do rąk klientów na całym świecie trafiło łącznie 5 799 sztuk tego samochodu. W 2018 roku BMW Group spodziewa się mocnego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych. Firma dąży do tego, aby do końca 2019 roku osiągnąć liczbę co najmniej pół miliona zelektryfikowanych pojazdów BMW Group na drogach.

Dynamiczny wzrost w BMW M GmbH

Rekordową sprzedaż w 2017 roku odnotowały również znane ze znakomitych osiągów pojazdy BMW M. W porównaniu z rokiem poprzedzającym klientom dostarczono o 19,1% więcej samochodów BMW M i BMW M Performance. Po raz pierwszy łączna sprzedaż osiągnęła poziom 80 000 sztuk. Największy wkład w ten dynamiczny wzrost – w swoim pierwszym pełnym roku sprzedaży – miało BMW M2 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,5–7,9 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 199–185 g/km. Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zostały obliczone na podstawie cyklu testowego ECE i mogą różnić się w zależności od rozmiaru opon). W ubiegłym roku sprzedano łącznie 12 293 sztuki tego modelu. Do wzrostu sprzedaży znacząco przyczyniło się także nowe BMW serii 5 w wersjach BMW M Performance. Dzięki wprowadzeniu wiosną na rynek nowego BMW M5 należy się spodziewać, że BMW M będzie kontynuować historię sukcesu także w 2018 roku.

Najwyższa w historii sprzedaż MINI

Nowy rekord sprzedaży osiągnęła w 2017 roku także marka MINI. Klientom na całym świecie dostarczono łącznie 371 881 MINI, co przekłada się na wzrost o 3,2% w stosunku do roku poprzedzającego. Znakomicie sprzedawało się nowe MINI Countryman (84 441 sztuk), które zanotowało na swoim koncie wzrost o aż 30,0%. Siłą napędzającą sukces rynkowy marki było również MINI Cabrio dzięki sprzedaży na poziomie 33 317 sztuk (wzrost o 12,0%).

Rolls-Royce

W 2017 roku koncern z siedzibą w Goodwood dostarczył klientom w niemal 50 krajach świata łącznie 3 362 pojazdy marki Rolls-Royce (-16,2%). Wynik ten osiągnięto pomimo niedostępności w sprzedaży modelu Phantom ze względu na odświeżenie wersji oraz niepewną koniunkturę na ważnym dla marki rynku bliskowschodnim. Nowy Phantom został zaprezentowany w lipcu, zyskując powszechne uznanie mediów i potencjalnych klientów, a spora liczba zamówień daje powody do optymizmu. Pierwsze Phantomy trafią do klientów już w styczniu 2018 roku.

BMW Motorrad

Siódmy z kolei rok rekordowej sprzedaży zanotowała także marka BMW Motorrad, dostarczając klientom największą w historii marki liczbę motocykli i maxi-skuterów. Sprzedaż wzrosła o 13,2%, a do klientów na całym świecie trafiły łącznie 164 153 pojazdy z oferty BMW Motorrad. Wynik ten jest w dużym stopniu zasługą popularnych modeli GS. Wkład w najbardziej udany pod względem sprzedaży rok miało także 14 nowych i odświeżonych modeli w portfolio marki, między innymi nowe propozycje z rodziny R nine T oraz oferowane w atrakcyjnej cenie modele G 310 R i G 310 GS.

Sprzedaż BMW i MINI według rynków i regionów

Azja była głównym rynkiem zbytu napędzającym sprzedaż w 2017 roku, przy czym dominującą rolę odegrały Chiny. Sprzedaż BMW i MINI w Chinach kontynentalnych, czyli największym rynku firmy, wzrosła w 2017 roku o 15,1% (594 388 sztuk). Wzrost ten udało się osiągnąć pomimo przeprowadzonego odświeżenia BMW serii 5.

W Europie utrzymano zeszłoroczny wysoki poziom sprzedaży BMW i MINI. Pomimo niesprzyjającej koniunktury na ważnym dla firmy rynku brytyjskim, klientom europejskim dostarczono łącznie 1 100 975 sztuk pojazdów (+0,9%).

W Ameryce Północnej i Południowej odnotowano nieznaczny spadek sprzedaży w ciągu roku (450 020 sztuk/-2,0%). Wpływ na tę sytuację miała ograniczona dostępność modeli BMW X.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

 

 

 

Cztery pierścienie kończą rok 2017 rekordową sprzedażą

Audi

Już ósmy rok z rzędu rośnie globalna sprzedaż AUDI AG. Pomimo niezbyt udanej pierwszej połowy roku 2017, koncern z Ingolstadt ostatecznie odnotował kolejny rekord: sprzedaż ponad 1 878 100 samochodów, przekładającą się na wzrost rzędu 0,6 procenta. W roku 2017, cztery pierścienie sprzedały więcej pojazdów na wszystkich trzech kluczowych dla koncernu rynkach. W Stanach Zjednoczonych, Audi notowało rekordową sprzedaż każdego miesiąca i zamknęło rok ze wzrostem 7,8 procent. W Chinach, nie tylko zrównoważyło słabe wyniki z pierwszej połowy roku, ale nawet osiągnęło skumulowany wzrost rzędu 1,1 procenta w końcówce roku. W Niemczech sprzedaż przekroczyła poziom z roku 2016 o 0,4 procenta. W Polsce odnotowano rekord sprzedaży w ujęciu rocznym – klientom wręczono kluczyki do 13 239 egzemplarzy Audi. To wzrost o 23 procent w stosunku do roku 2016.

„Pomimo wielu wyzwań, w roku 2017 osiągnęliśmy wzrosty na wszystkich naszych kluczowych rynkach i w skali światowej odnotowaliśmy kolejny rekord sprzedażowy. Oczywiście wpływ na niego miały wyniki z każdego, nawet najmniejszego rynku. To ukazuje atrakcyjność naszych produktów w oczach klientów na całym świecie” – mówi Bram Schot, szef marketingu i sprzedaży AUDI AG.

W Chinach, od czerwca Audi powróciło na ścieżkę wzrostu, systematycznie, z miesiąca na miesiąc redukując skumulowany rok do roku spadek, ostatecznie osiągając dodatnie saldo sprzedaży. Od stycznia do grudnia 2017, dostawy na rynek chiński zwiększyły się o 1,1 procenta, do 597 866 pojazdów. Z tym nowym rekordem, cztery pierścienie pozostają liderem tamtejszego rynku samochodów segmentu premium. Po sprzedażowym sukcesie listopada, również w grudniu, w Państwie Środka odnotowano najwyższy spośród rynków indywidualnych wzrost – o 34,3 procenta licząc rok do roku, co przekłada się na 69 160 aut oddanych do rąk chińskich klientów. Nigdy wcześniej tak wielu chińskich klientów nie kupiło tylu egzemplarzy Audi w ciągu jednego miesiąca.

Również Audi of America, pomimo spadków sprzedaży aut obserwowanym na tamtejszym rynku, zakończyło rok sukcesem. Audi było jedyną w Stanach Zjednoczonych marką, stabilnie rosnącą przez cały rok 2017. Rok zakończył się wynikiem 7,8 procent wyższym niż poprzedni, a na amerykańskie drogi wyjechało w tym czasie 226 511 samochodów marki Audi. Dodatkowo, w grudniu koncern mógł celebrować osiemdziesiąty czwarty z rzędu rekordowy sprzedażowo miesiąc. Wyniki grudnia: 26 977 sprzedanych samochodów, wzrost o 16,3 procent.

Doskonałą sprzedażą w ciągu całego roku (+17,9%, 36 007 aut), także Audi Canada zapewniło sobie miejsce wśród dziesięciu największych rynków koncernu.

Pomimo wielu politycznych i gospodarczych zwrotów, sprzedaż w Europie wzrosła o 0,4 procent, do 860 600 aut. Dobre wyniki w tym czasie osiągnęły: Niemcy (+0,4%, 294 544 pojazdy), Włochy (+10,5%, 68 954 auta) i Francja (+3,6%, 63 980 samochodów).

Rekordowy wzrost sprzedaży odnotowano na rynku polskim. Od stycznia do końca grudnia 2017, na drogi naszego kraju wyjechało 13 239 egzemplarzy nowych Audi. To aż 23 procent więcej niż w również rekordowym roku 2016. Tylko w grudniu, w Polsce sprzedano 1410 sztuk samochodów z czterema pierścieniami w logo, o 3 procent więcej niż w grudniu 2016.

Spowolnienie gospodarcze w Wielkiej Brytanii przełożyło się na negatywne sygnały z tamtejszego rynku. Zanotowano tam spadek o 1,3 procenta, do 175 217 sprzedanych samochodów marki Audi, co i tak było lepszym wynikiem od całego, kurczącego się rynku.

Sprzedażową lokomotywą czterech pierścieni w roku ubiegłym było niewątpliwie ogromne zainteresowanie modelami rodziny Q (+10,8%, około 689 150 aut). Więcej niż jedna trzecia wprowadzonych na rynek Audi, to były właśnie SUV’y. Najlepiej spośród nich sprzedawał się w Europie model Q2. Poza Niemcami (23 167 aut), ogromną popularnością cieszył się również w Wielkiej Brytanii (12 636 egzemplarzy) i we Włoszech (11 068 pojazdów). Globalna sprzedaż Q3 w grudniu wzrosła o 11,3 procent, do ok. 20 950 samochodów. Jednak modelem, który w roku 2017 odnotował największy sukces, było zdecydowanie Audi Q5 (281 850 sprzedanych aut). Najwięcej Audi Q5 trafiło na rynek chiński. Kolejna wersja modelu oraz jego wersja przedłużona, trafią tam wiosną 2018. Wzrost sprzedaży (o 3,9 procent), odnotowało również Audi Q7. Od początku roku, sprzedaż tego największego z SUV’ów spod znaku czterech pierścieni, tylko w Ameryce Północnej wzrosła o jedną piątą, do ok. 43 800 egzemplarzy.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Ogólnoświatowy wzrost sprzedaży Grupy PSA w 2017 roku

Grupa PSA

Ofensywa SUV-ów w ramach planu Push to Pass nieustannie się rozwija, a pięć nowych modeli typu SUV wprowadzonych w ciągu ostatniego półtora roku cieszyło się rosnącym zainteresowaniem. Na koniec roku sprzedaż modeli z nadwoziem SUV stanowiła 23% łącznej sprzedaży Grupy.

W 2017 roku marka PEUGEOT sprzedała prawie 600 000 modeli typu SUV na całym świecie i zajęła drugie miejsce na europejskim rynku SUV-ów, ze wzrostem sprzedaży o prawie 60%.

Marka PEUGEOT sprzedała w 2017 roku 259 300 egzemplarzy modelu SUV-a PEUGEOT 3008. Zainteresowanie modelem nie malało, samochód otrzymał europejski tytuł Car of the Year 2017, a także został wyróżniony 38 innymi nagrodami na całym świecie. PEUGEOT zyskał również na sukcesie nowego modelu PEUGEOT 5008, który wszedł na rynek w marcu 2017 roku i został sprzedany w liczbie 85 900 sztuk oraz modelu PEUGEOT 4008, który sprzedano w Chinach w liczbie 51 500 sztuk.

Na jesieni 2017 roku CITROËN rozpoczął ofensywę w segmencie SUV-ów – w Chinach modelem C5 Aircross, który wszedł na rynek we wrześniu, a w Europie modelem C3 Aircross, który pojawił się w październiku. Każdy z modeli sprzedał się odpowiednio w liczbie 22 700 i 35 400 sztuk. W 2018 roku będą one wprowadzane w kolejnych krajach świata.

Pod koniec lutego 2017 roku zadebiutował pierwszy SUV DS Automobiles, DS 7 CROSSBACK i została uruchomiona możliwość rezerwacji online limitowanej edycji La Première. W październiku marka otworzyła dedykowaną sieć sprzedaży i równolegle rozpoczęła przyjmowanie zamówień na wszystkie wersje gamy. Pierwsze dostawy przewidziane są w lutym 2018 roku.

W 2017 roku OPEL i VAUXHALL usprawniły swoje kanały sprzedaży zgodnie z planem restrukturyzacji PACE i przeprowadziły rekordową ofensywę produktową wprowadzając w maju i wrześniu dwa nowe SUV-y, Crossland X i Grandland X. Sprzedały się one odpowiednio w liczbie 33 900 i 18 700 sztuk.

W 2017 roku Grupa PSA odnotowała najwyższą jak dotąd sprzedaż samochodów dostawczych w wysokości 476 500 sztuk, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu do roku 2016. Wraz z wersjami pochodnymi samochodów osobowych (jak np. PEUGEOT Traveller i CITROËN SpaceTourer) Grupa sprzedała w 2017 roku 658 000 samochodów dostawczych.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand