Home

Opel i Vauxhall oficjalnie dołączają do Grupy PSA

Grupa PSA

Grupa PSA ogłosiła finalizację umowy nabycia spółek zależnych Opel/Vauxhall należących do GM. Wstępna umowa została podpisana 6 marca 2017 roku.

Po przejęciu Opla i Vauxhalla Grupa PSA stanie się drugim pod względem wielkości producentem samochodów w Europie z 17-procentowym udziałem w rynku w pierwszym półroczu 2017. Przejęcie spółek i oferta pięciu uzupełniających się i dobrze pozycjonowanych marek samochodów umocni Grupę PSA na najważniejszych rynkach europejskich. Stworzy również doskonałe podwaliny pod rozwój Grupy na rynkach pozaeuropejskich.

Opel i Vauxhall już dziś podjęły pracę nad planem strategicznym przy wsparciu Grupy PSA. Celem planu jest przywrócenie dobrej kondycji ekonomicznej przejętych spółek. Zespół Opla i Vauxhalla przedstawi plan w ciągu 100 dni. Przy wdrażaniu nowego planu zostanie wykorzystany efekt synergii uzyskany dzięki włączeniu nowych spółek. Jest on szacowany docelowo na blisko 1,7 mld euro rocznie.

Finalizacja przejęcia stanowi ważny etap w rozwoju Grupy PSA. Było to możliwe dzięki wysokiej mobilizacji zespołu zaangażowanego w operację. Rada Nadzorcza pragnie podziękować w szczególności Carlosowi Tavaresowi, prezesowi zarządu i Jeanowi Baptiste’owi de Chatillonowi, dyrektorowi finansowemu, którzy odegrali kluczową rolę w tej transakcji.

Ze względu na realizację celów Grupy PSA, Rada Nadzorcza postanowiła powierzyć obydwu członkom zarządu misję wsparcia przywrócenia dobrej kondycji Opla na warunkach, które zostaną określone w późniejszym terminie.

Równolegle do tej operacji realizowany jest projekt przejęcia europejskiej działalności GM Financial. Ze względu na konieczność uzyskania zgody ze strony wielu instancji określonych w obowiązujących przepisach, projekt zostanie sfinalizowany w drugim półroczu 2017.

Carlos Tavares, prezes zarządu Grupy PSA oświadczył przy tej okazji: „Wraz z Oplem i Vauxhallem wchodzimy dziś w nową fazę rozwoju Grupy PSA. Projekt ten stał się rzeczywistością w ciągu zaledwie kilku miesięcy dzięki świetnej pracy całego zespołu, za co pragnę wszystkim gorąco podziękować. Wykorzystamy szansę na wzajemne wzmocnienie i pozyskanie nowych Klientów dzięki wdrożeniu przez Opla i Vauxhalla planu przywrócenia wysokiej efektywności. Jednocześnie priorytetem dla naszych pracowników pozostaje realizacja planu Push to Pass. Musimy się skupić na osiągnięciu wyznaczonych w nim celów. Jesteśmy przekonani, że strategie te zapewnią odpowiednia dynamikę rozwoju z korzyścią dla naszych klientów i naszych pracowników”.

 

 

Źródło: PSA

Ilustracja: PSA

Daimler rozpoczyna produkcję FUSO eCantera w Europie

Fuso eCanter

28 lipca 2017 roku Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) świętowała europejskie rozpoczęcie produkcji pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym – Fuso eCantera. Fuso to marka należąca do Daimler Trucks Asia. Uroczystość odbyła się w zakładzie produkcyjnym w Tramagal w Portugalii, w którym produkowane są wszystkie eCantery na rynki europejskie i amerykańskie na jednej linii z konwencjonalnym samochodem ciężarowym Fuso Canter.

Samochody ciężarowe z napędem wyłącznie elektrycznym w rękach klientów

Już w maju firma MFTBC zaanonsowała swego pierwszego komercyjnego klienta na rynku japońskim: spółka Seven-Eleven Co., Ltd. jeszcze w tym roku będzie użytkowała w ramach swej floty 25 nowych eCanterów.

Po uruchomieniu w maju pierwszej stacji ładującej dla ciężarówek oraz rozpoczęciu produkcji eCantera w japońskiej fabryce w Kawasaki 7 lipca, dzisiejsza uroczystość symbolizuje rozpoczęcie produkcji eCantera poza Japonią. Tym kamieniem milowym marka Fuso wyznacza drogę pierwszemu w pełni elektrycznemu pojazdowi użytkowemu firmy. Po rozpoczęciu produkcji krótkiej serii, kolejnym oczywistym krokiem będzie produkcja wielkoseryjna. Doświadczenia klientów z pojazdami produkowanymi w krótkiej serii marka Fuso wykorzysta właśnie w produkcji wielkoseryjnej.

Fuso eCanter jest produkowany na jednej linii z konwencjonalną lekką ciężarówką Canter w zakładzie Tramagal. Jedynie specjalne komponenty elektrycznego układu napędowego są montowane na odpowiednich stanowiskach równoległych do linii produkcyjnej. Samochody z portugalskiego Tramagal zostaną w najbliższych miesiącach przekazane klientom w Europie i Stanach Zjednoczonych.

eCanter w skrócie

Lekka ciężarówka z napędem wyłącznie elektrycznym jest odpowiedzią marki Fuso na publiczne zapotrzebowanie na bezemisyjne i ciche samochody do miejskiego transportu dystrybucyjnego. Ma ona przy tym wspomóc rozwiązywanie coraz poważniejszych problemów z hałasem i zanieczyszczeniem miast na całym świecie. eCanter jest samochodem nie tylko przyjaznym dla środowiska, ale także oszczędnym i ekonomicznym dla użytkownika. W zależności od zabudowy i rodzaju eksploatacji, eCanter ma zasięg do 100 km i oferuje nośność podwozia od dwóch do trzech ton. Elektryczny układ napędowy pojazdu jest wyposażony w sześć wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, każdy o napięciu 420 V i pojemności 13,8 kWh. System akumulatorowy dostarcza Accumotive z niemieckiego Kamenz, spółka córka Daimlera.

Fuso eCanter korzysta z bogatych doświadczeń pochodzących z testów przeprowadzonych u klientów w Portugalii i Niemczech z udziałem pojazdów przedseryjnych w latach 2014-2017. W porównaniu z konwencjonalną wersją napędzaną silnikiem wysokoprężnym, oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji mogą wynieść nawet 1000 euro na 10 000 km.

Fuso ma długą historię w dziedzinie alternatywnych układów napędowych dla samochodów ciężarowych. Produkcja seryjna Cantera Eco Hybrid wystartowała już w roku 2006, a druga generacja tego pojazdu jest produkowana od 2012 roku. Na targach IAA 2010 marka Fuso zaprezentowała pierwszy prototyp napędzanego elektrycznie Cantera E-Cell, który w roku 2014 wszedł do produkcji przedseryjnej dla celów testowych. Swoją światową premierę jako zapowiedź krótkiej serii, Fuso eCanter celebrował na targach IAA 2016, natomiast światowa premiera rynkowa tego lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym odbędzie się we wrześniu w Nowym Jorku.

Tramagal – zakład z bogatym doświadczeniem

Fabryka w portugalskim Tramagal, oddalona ok. 150 km na północny wschód od Lizbony, cieszy się długą i urozmaiconą historią. Powstała w 1964 r. jako joint venture portugalskiej firmy rodzinnej Duarte Ferreira i ówczesnego francuskiego producenta samochodów ciężarowych Berliet. W roku 1980 rozpoczęto tu produkcję w systemie CKD (completely knocked down) dla Mitsubishi Fuso. W kolejnych latach fabryka w Tramagal montowała Fuso Cantera i inne pojazdy Mitsubishi Fuso przeznaczone na rynek portugalski. W roku 1996 zakład w Tramagal przeszedł w ręce Mitsubishi Fuso, stając się centralnym miejscem produkcji Cantera na rynek zachodnioeuropejski. Fabryka przeszła na własność Daimler AG w roku 2003, wraz z przejęciem przez koncern większościowych udziałów w Mitsubishi Fuso.

Zakład zajmuje powierzchnię 160 tysięcy metrów kwadratowych. Ponad 400 pracowników produkuje tu Fuso Cantera na rynki ok. 30 krajów europejskich, a także Izraela, Maroko i Turcji. Niemalże 95 procent pojazdów idzie na eksport. Ponadto od 2012 roku pracownicy zakładu Tramagal produkują Fuso Cantera Eco Hybrid ‒ wersję Cantera z napędem hybrydowym.

 

Źródło: Daimler

Ilustracja: Daimler

Porsche podsumowuje najbardziej udane półrocze w historii firmy

Figurki Porsche

W ciągu minionych sześciu miesięcy br. firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG odnotowała zdecydowany trend wzrostowy: wynik 126 497 pojazdów dostarczonych na całym świecie od stycznia do czerwca przekracza wysoki zeszłoroczny poziom o 7%. Nigdy wcześniej producent sportowych samochodów nie dostarczył tak wielu aut w ciągu pierwszego półrocza. Głównym motorem tego wzrostu i najpopularniejszym modelem pozostaje Macan, jednak największy procentowy skok liczby dostaw przypada na nową generację modelu Panamera, którego sprzedaż w opisywanym okresie zwiększyła się o 54%. Największym pojedynczym rynkiem zbytu były Chiny, ze znacznym przyrostem sprzedaży w wysokości 18% (35 864 samochody).

Jak mówi Detlev von Platen, członek zarządu odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, wyniki dowodzą, że nowa generacja modelu Panamera zapewnia Porsche zdecydowany wzrost. „Spotkaliśmy się z ogromnie entuzjastycznymi reakcjami klientów. Hybrydowe wersje plug-in oraz nowy wariant Sport Turismo zapewnią nam jeszcze większą dynamikę wzrostu” – wyjaśnił von Platen i dodał: „Wysoce atrakcyjne produkty i wyjątkowe doświadczenie marki, jakie oferuje Porsche – oto podstawy naszego sukcesu”.

Obok modelu Panamera dwucyfrowy wzrost w pierwszej połowie roku zanotował Macan. Liczba dostaw sportowego SUV-a zwiększyła się o 11%, przekraczając poziom 50 000 sztuk. Przyrosty zanotowano też w przypadku modeli 718 Cayman i Boxster oraz Cayenne. Cayenne jest obecnie drugim pod względem popularności modelem Porsche, z wynikiem 35 601 dostarczonych egzemplarzy.

Drugim co do wielkości rynkiem zbytu po Chinach były Stany Zjednoczone, gdzie nabywcy odebrali 27 568 aut. W Niemczech producent sportowych samochodów utrzymał rekordowy poziom dostaw z ubiegłego roku (15 474 sztuk, +1%).

PORSCHE AG 
Sprzedaż

Pierwsze półrocze 2017

2017

2016

Różnica (%)

Świat

126,497

117,963

+7%

Europa

42,972

40,646

+6%

Niemcy

15,474

15,299

+1%

Ameryka

33,428

31,912

+5%

USA

27,568

26,708

+3%

Azja-Pacyfik, Afryka 
i Bliski Wschód

50,097

45,405

+10%

Chiny

35,864

30,440

+18%

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

 

Ogólnoświatowe wyniki handlowe Grupy Renault po pierwszym półroczu 2017

Groupe renault logo

W pierwszym półroczu 2017 sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych grupy Renault w skali świata (łącznie z Ładą) zwiększyła się o 10,4%, przy ogólnym wzroście rynku motoryzacyjnego o 2,6%. Udział grupy w rynku światowym wynosi obecnie 4,1% (+0,3 punktu w stosunku do 2016 roku). Zarówno grupa, jak i marki Renault i Dacia biją rekordy półrocznej sprzedaży z odpowiednio 1 879 288, 1 343 320 i 332 845 sprzedanych samochodów. Sprzedaż Renault Samsung Motors zwiększyła się o 12,5%, a Łady o 12,2%.

Pobiliśmy nowy rekord. Sprzedaliśmy ponad 1,88 miliona samochodów w ciągu sześciu miesięcy. Rośnie sprzedaż i udziały w rynku wszystkich naszych marek, we wszystkich regionach świata. Nasza strategia odnawiania gamy samochodów i ekspansji geograficznej, którą realizujemy od wielu lat, przynosi efekty - powiedział Thierry Koskas, członek Komitetu Wykonawczego i dyrektor handlowy grupy Renault. W Europie sprzedaż grupy nadal rośnie szybciej niż rynek. W ostatnim półroczu wzrost wyniósł 5,6% przy średnim wzroście rynkowym 4,4%. Łącznie grupa sprzedała i zarejestrowała 1 025 146 samochodów. Udział grupy w rynku europejskim wyniósł 10,8%, co oznacza wzrost o 0,1 punktu.

Marka Renault odnotowała wzrost o 4,3%, a jej udział w rynku wyniósł 8,2%. Korzystne dla marki było w szczególności odnowienie w 2016 roku całej rodziny Mégane. Clio 4 jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, a Captur zajmuje pierwsze miejsce w segmencie crossoverów tej kategorii.

Marka Renault utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych dzięki udziałowi w rynku na poziomie 26,8%. Sprzedaż w tym segmencie wzrosła aż o 34%. Renault ZOE jest najlepiej sprzedającym się w Europie samochodem elektrycznym, a liczba sprzedanych i zarejestrowanych samochodów tego modelu wzrosła o 44%.

Marka Dacia odnotowała w pierwszym półroczu 2017 kolejny rekord sprzedaży (245 453 samochody, +9,3%), co zapewniło jej 2,6% udziału w rynku. Osiągnięty wzrost o 9,5% jest związany głównie z wynikami sprzedaży Sandero faza 2, wprowadzonego pod koniec 2016 r., oraz Dustera.

We Francji było to najlepsze półrocze Renault w ciągu ostatnich 6 lat, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów osobowych. Twingo, Clio, Talisman i Espace są liderami w swoich segmentach. Dacia bije rekordy sprzedaży modelu Sandero, który jest liderem na rynku samochodów osobowych dla klientów indywidualnych. ZOE jest nadal zdecydowanym liderem na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Model ten reprezentuje blisko 70% rynku osobowych samochodów elektrycznych we Francji.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. zarejestrowano ponad 9 200 sztuk ZOE - o 42% więcej niż rok temu.

We wszystkich regionach pozaeuropejskich zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży jak i udziały w rynku. Sprzedaż grupy wzrosła o 16,8% przy średnim wzroście rynkowym 3,4%. Grupa Renault umocniła swoją pozycję dzięki sukcesom modeli: QM6 i SM6 w Korei Południowej, Kaptur, Vesta i Xray w Rosji, Koleos w Chinach, Mégane sedan w Turcji i Oroch w Ameryce.

W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii sprzedaż grupy wzrosła o 19,3%, co stanowi udział w rynku na poziomie 6,4% (+1,1 punktu).

W Iranie odnotowano skokowy wzrost o 100,3%, co zapewniło 9,8% udziału w rynku (+4 punktu) dzięki sukcesom modeli Tondar i Sandero.

W Indiach Renault wciąż jest najpopularniejszą europejską marką samochodów i ma 3,3% udziału.

W krajach Maghrebu sprzedaż grupy wzrosła o 10,1% pomimo spadku na rynku o 8,3%. Udział grupy w rynku wyniósł 43%, co daje wzrost o 7,2 punktu.

W Eurazji wielkość sprzedaży Renault wzrosła o 8,6%, przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym 2,5%. Udział grupy w rynku, łącznie z marką Łada, zwiększył się o 1,4 punktu, do 24,5%, w szczególności za sprawą dynamiki wzrostu sprzedaży w Rosji.

Rynek rosyjski po raz pierwszy od czterech lat odnotował tendencję wzrostową o 6,9% w ciągu pierwszego półrocza. Sprzedaż grupy zwiększyła się natomiast o 14% (łącznie z Ładą). Sprzedaż tej marki rosła niemal dwukrotnie szybciej niż rynek. Łada odnotowała wzrost sprzedaży o 12,8%, co zapewniło jej 19,5% udziału w rynku (+1 punktu) dzięki sukcesom nowych modeli Vesta i Xray.

Udział marki Renault w rynku osiągnął poziom 8,5%, co daje wzrost o 0,7 punktu. W ciągu pierwszego półrocza 2017 r. zarejestrowano ponad 14 140 sztuk modelu Kaptur.

Rosja jest obecnie drugim co do wielkości rynkiem grupy (po objęciu konsolidacją Łady).

W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż wzrosła o 50,5% pomimo wzrostu rynku o 3,6%.

W Chinach Renault sprzedało blisko 36 tys. samochodów w porównaniu do 9 771 sprzedanych sztuk w analogicznym okresie 2016 roku, w tym 10 000 Nowych Koleosów, wprowadzonych pod koniec 2016 r. i produkowanych na miejscu.

Sprzedaż samochodów Renault Samsung Motors wzrosła w Korei o 12,5% pomimo ogólnego spadku na rynku o 4,2%. Udział grupy w tamtejszym rynku wzrósł do 6,9%.

W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż wzrosła o 14,6%, przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym 8,3%. Grupa uzyskała udział w rynku w wysokości 6,5%, czyli większy o 0,4 punktu. Modele Sandero, Logan i Duster Oroch potwierdziły swój sukces.

Grupa Renault doskonale wykorzystała ożywienie na rynku argentyńskim. Jej sprzedaż wzrosła o 45,6%, przy średnim wzroście rynkowym 34%. Udział grupy w rynku wzrósł o 1,1 punktu do poziomu 13,3%. Renault w pełni skorzystało na uruchomieniu lokalnej produkcji Sandero i Logana pod koniec 2016 r. W Brazylii rynek odnotował wzrost o 4,2%. Grupa wykorzystała sprzyjającą sytuację i zwiększyła sprzedaż o 5,1%, osiągając 7,4% udziału w rynku.

PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA 2017 ROK

W roku 2017 na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 1,5% - 2,5%. Na rynku europejskim spodziewany jest dalszy wzrost o 2%. Rynek francuski powinien odnotować również 2-procentowy wzrost.

Poza Europą, rynek rosyjski może osiągnąć wzrost powyżej 5%, a rynek brazylijski na poziomie 5%. Dynamiczny wzrost powinien również utrzymać się w Chinach (+5%) i Indiach (+8%).

W drugim półroczu grupa nadal powinna odczuwać efekt odnowienia gamy w Europie, a na rynkach pozaeuropejskich wykorzystać dynamikę modeli Koleos w Chinach, Kaptur, Xray i Vesta w Rosji, QM6 i SM6 w Korei Południowej, a także nowej gamy SUV-ów w Ameryce Łacińskiej.

W tej sytuacji grupa Renault przewiduje wzrost sprzedaży oraz udziały w rynkach europejskim i pozaeuropejskim oraz utrzymanie przyjętych na ten rok celów sprzedażowych.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand