Home

Drive The Future 2017–2022: nowy plan strategiczny Grupy Renault

Renault Drive The Future

Grupa Renault ogłosiła nowy, sześcioletni plan strategiczny Drive The Future. Plan pozwoli osiągnąć pod koniec okresu jego obowiązywania obrót roczny powyżej 70 mld euro, wskaźnik rentowności sprzedaży Grupy przekraczający 7%, przy dolnej granicy wynoszącej 5% oraz dodatnie przepływy finansowe każdego roku. Drive The Future przedstawia wizję Grupy Renault: zrównoważoną mobilność dla wszystkich, dzisiaj i jutro.

W ramach planu Drive The Future Grupa Renault przewiduje wzrost sprzedaży o ponad 40%, co oznacza, że liczba sprzedanych samochodów przekroczy 5 mln w porównaniu do 3,47 mln2 samochodów sprzedanych w 2016 roku. Jednocześnie Grupa poszerzy gamę produktów, także w zakresie samochodów dostawczych i nowych samochodów elektrycznych o zerowej emisji CO2 i wykorzysta swój sukces osiągnięty w gamie Global Access. Plan zakłada też, że Renault-Nissan-Mitsubishi, największy alians samochodowy na świecie, będzie rozwijał sektor R&D oraz osiągnie efekty skali na świecie, dbając jednocześnie o dyscyplinę finansów i rentowność.

Drive The Future opiera się na solidnych podstawach, jakie przyniósł Grupie Renault ostatni plan Drive the Change, który wygenerował rekordowy wzrost i zysk operacyjny, zwiększył synergię Aliansu z Nissanem, wzmocnił regiony, poszerzył gamę produktów i umocnił Grupę Renault w roli lidera w dziedzinie samochodów o zerowej emisji CO2 w Europie.

Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault oświadczył: Grupa Renault jest teraz zdrową i rentowną grupą światową, która z ufnością patrzy w przyszłość. Drive the Future pozwoli nam osiągnąć wysoki i trwały wzrost dzięki inwestycjom w regionach i kluczowym produktom, z wykorzystaniem zasobów i technologii Aliansu oraz poprawiając naszą konkurencyjność. Dzięki zaangażowaniu kobiet i mężczyzn z Renault, ten nowy plan uwolni cały nasz potencjał, by wprowadzać innowacje i rozwijać się w szybko zmieniającej się branży.

 

Źródło: Renault

Ilustracja: Renault

Ranking Best Global Brands 2017 - Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną

Toyota CHR

Toyota znalazła się w gronie najcenniejszych marek na świecie razem z takimi firmami, jak Microsoft, Amazon, Coca-Cola czy Samsung. Największy producent samochodów hybrydowych wyprzedził m.in. Facebooka, Disneya oraz Intela. Autorzy rankingu podkreślili zaangażowanie Toyoty w rozwój niskoemisyjnych samochodów.

Biorąc pod uwagę wyłącznie marki motoryzacyjne Toyota z wyceną na poziomie 50,3 mld USD od wielu lat piastuje pierwsze miejsce pod względem wartości marki. Kolejne miejsca zajmują: Mercedes-Benz, BMW, Honda, Ford i Hyundai (pozostałe w tabeli poniżej).

 

Źródło: Toyota

Ilustracje: Interbrand

Patenty na rynku motoryzacyjnym

Toyota CHR

Jak wynika z raportu “The State of Innovation Report 2017” firmy Clarivate Analitics (dawniej raport publikowany był przez koncern medialny Thompson Reuters), Toyota zgłosiła w 2016 roku najwięcej patentów na nowe technologie motoryzacyjne. W porównaniu do 2015 roku liczba innowacji w branży motoryzacyjnej zwiększyła się o 7 procent. Wzrost liczby patentów zanotowano niemal we wszystkich dziedzinach badań związanych z motoryzacją. Największy wzrost dotyczył samochodów z alternatywnymi napędami (13 procent).

Branża motoryzacyjna wyraźnie skupia się na samochodach niskoemisyjnych, w tym hybrydach, autach na wodorowe ogniwa paliwowe i elektrycznych. Jednocześnie duża część innowacji dotyczy autonomicznej jazdy, czyli przede wszystkim systemów sterowania i nawigacji.

Innowacje w dziedzinie alternatywnych napędów

W 2016 roku złożono na świecie 42880 wniosków związanych z alternatywnymi napędami, o 13 procent więcej niż w 2015 roku. Stanowią one 23 procent wniosków dotyczących technologii motoryzacyjnych. Toyota jest w tym zakresie zdecydowanym liderem branży.

Nowe rozwiązania dla autonomicznych samochodów

W 2016 roku patenty związane z rozwojem autonomicznego prowadzenia, czyli systemy nawigacyjne, bezpieczeństwa, sterowania i hamowania stanowiły łącznie 31 procent wszystkich opatentowanych rozwiązań dla motoryzacji. Wśród innowacji Toyoty w dziedzinie autonomicznych samochodów znalazły się m.in. przetwarzanie informacji geograficznych, systemów antykolizyjnych i nawigacyjnych. Na przykład nowy system automatycznego prowadzenia bez udziału kierowcy powoduje, że autonomiczny samochód ustąpi pierwszeństwa innym pojazdom, zanim wjedzie na skrzyżowanie. Inny projekt opisuje układ, który wykrywa samochody w martwym polu i zwalnia, aby pojazd z tyłu pojawił się w lusterku bocznym, zanim samochód przełączy się z trybu autonomicznego na manualny.

 

Firmy, które zarejestrowały najwięcej patentów motoryzacyjnych w 2016 roku

Nazwa firmy

Kraj

Liczba patentów

Toyota

Japonia

3792

Hyundai

Korea Pd.

2714

Ford

USA

2048

Robert Bosch

Niemcy

2039

Denso

Japonia

1965

Volkswagen Group

Niemcy

1922

Honda

Japonia

1625

Daimler

Niemcy

1551

GM

USA

1140

BAIC Motor

Chiny

1106

 

Źródło: Toyota

Ilustracja: Toyota

Polestar - marka sportowych samochodów elektrycznych

Polestar Model 1

Podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju oczom całego świata ukazał się bardzo odważny projekt: Polestar 1 będący pierwszym modelem nowej marki Polestar.

Jego produkcja ruszy w połowie 2019 roku. Ta hybryda o wyczynowych osiągach potrafi pokonać do 150 km wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silniki te mogą też wspierać zwykły silnik spalinowy osiągając razem moc 600 KM i generując moment obrotowy na poziomie 1000 Nm. Za bazę posłużyła czterocylindrowa jednostka Drive-E o ogromnym potencjale rozwoju.

Marka Polestar będzie rozwijała technologie napędów elektrycznych, które będą wykorzystywane przez Volvo Cars. Ta wymiana technologii działa także i w drugą stronę. Ta synergia niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, efekt skali, przyspiesza proces projektowania i wdrażania modeli do produkcji.

„Polestar 1 to pierwszy model, który na masce ma tylko logo Polestar. To piękne auto klasy GT pełne najnowocześniejszych technologii. Trudno wymarzyć sobie lepszy samochód na start nowej marki. Wszystkie nasze modele w przyszłości będą samochodami w pełni elektrycznymi. Mają one mieć doskonałe osiągi określając tym samym charakter naszej nowej, oddzielnej marki” – powiedział Thomas Ingenlath, kierujący marką Polestar.

Czyste, innowacyjne, dynamiczne – gama przyszłych modeli Polestar

Gamę modeli Polestar otwiera model Polestar 1. To dwudrzwiowe, dynamiczne coupe ma układ siedzeń 2+2. Samochód ma napęd hybrydowy o łącznej mocy 600 KM. Rocznie będzie powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy tego elitarnego auta.

Ten samochód będzie dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi Consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.

Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona zmieniona mniej więcej w połowie przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.

W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy. Konstrukcja auta umożliwia używanie go wyłącznie jako samochodu elektrycznego, z czego skorzysta znaczna część klientów.

Dla tych, którzy oczekują od samochodu większego zasięgu lub bardzo dobrych osiągów, przewidziano tryb performance. W tym trybie silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 600 KM, a moment obrotowy – 1000 Nm. Należy pamiętać, że te wartości nie są prostym efektem dodawania. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.

W budowie zawieszenia inżynierowie Polestar wykorzystali wszystkie zebrane dotąd doświadczenia z budowy aut sportowych i drogowych. W nowym modelu znajdziemy zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy na świecie model, w którym będzie ono zastosowane.

Każdy amortyzator pojazdu wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni, czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też dokonywać własnych ustawień, w zależności od preferencji.

Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład mas (przód/tył) wynoszący 48:52 okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o bardzo wymagających odbiorcach.

Zastosowanie dwóch odrębnych silników elektrycznych połączonych przekładnią planetarną, które napędzają każde z tylnych kół sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może obywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie za pośrednictwem tych silników.

Polestar 1 jest także pierwszym samochodem w grupie, którego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego. Materiał ten, który jest typowy dla supersportowych samochodów pozwala na redukcję wagi o 230kg. Drugą bardzo ważną cechą jest zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów z 22 Nmm-2 do 32 Nmm-2. Po trzecie, dzięki zastosowaniu włókna węglowego maksymalnie obniżono środek ciężkości co przekłada się na niespotykany do tej pory sposób prowadzenia i zachowania auta na drodze.

Następne modele to Polestar 2 i Polestar 3

Wszystkie następne modele Polestara prezentowane w przyszłości będą w pełni elektryczne. Produkcja modelu Polestar 2 rozpocznie się w drugiej połowie 2019 roku. Będzie to pierwszy model w grupie Volvo Car, który będzie w pełni elektryczny. Polestar 2 będzie średniej wielkości autem, który będzie konkurował z Teslą Model 3.

Polestar 2 znajduje się teraz w fazie badań, a jego produkcja ruszy pod koniec 2019 roku. Polestar 2 będzie autem produkowanym na znacznie większą skalę niż Polestar 1. Polestar 3 jest w ostatnim etapie projektowania. Model ten będzie elektrycznym autem segmentu SUV.

„Będąc częścią Volvo Car Group, specjaliści z Polestar mogą czerpać całymi garściami z doświadczenia dużego producenta samochodów segmentu premium i jednocześnie rozwijać i eksperymentować z nowymi technologiami w autach krótkoseryjnych. Twórcza przestrzeń jaką mają inżynierowie Polestara pozwala im nakreślać przyszłość w jakiej będzie rozwijać się firma. Trzy modele, które zapowiadamy będą dostępne dla klientów w przeciągu najbliższych czterech lat.” – kontynułował Thomas Ingenlath

Innowacyjne podejście do klientów

Polestar umożliwi korzystanie z samochodów w zupełnie inny sposób. Klienci Polestara będą mogli korzystać z aut bez konieczności ich posiadania. Usługa subskrypcji samochodu będzie zawierała wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu w jednej stałej miesięcznej opłacie.

Usługa taka poza wszystkimi kosztami, zawierała będzie również serwis door-to-door w celu przeprowadzenia obsługi technicznej samochodu. Dodatkowo użytkownik Polestara będzie mógł wypożyczyć inne auto a także będzie miał do dyspozycji obsługę concierge.

Szeroki wachlarz usług concierge będzie również dostępny i satysfakcjonujący nawet dla najbardziej wymagających klientów. Usługi będą obejmowały możliwość wypożyczenia dużego modelu Volvo, obsługi myjni door-to-door w dogodnym dla klienta terminie.

Dodatkową dostępną usługą będzie możliwość współdzielenia pojazdu z rodziną lub najbliższymi za pomocą aplikacji w telefonie.

Okres użytkowania samochodu będzie możliwy od dwóch do trzech lat. Na zakończenie kontraktu klient zwróci auto, które zostanie w gruntowny sposób sprawdzone i będzie mogło być nabyte przez kolejnego klienta.

Centrum Produkcyjne Polestar

Samochody Polestar będą produkowane w Chinach. W tym celu Volvo Cars stworzyło spółkę joint venture z Zhejiang Geely Holding. Spólka ta ma kapitał w wyskości 640 milionów Euro w celu rozwoju marki Polestar.

 

Źródło: Volvo

Ilustracja: Volvo

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand