Home

Najnowsza technologia trafia do „zwykłych” samochodów

Nowe Audi A3

Na ulice wyjeżdża odmłodzone Audi A3 z nowymi zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), nowymi silnikami oraz nową stylistyką reflektorów i świateł tylnych. Na pokładzie samochodu znaleźć można również nowatorskie rozwiązanie: Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w Polsce jako wersja Sportback i limuzyna. Jego sportowy wariant – Audi S3 – jest jeszcze bardziej dynamiczny i wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań. Oprócz klasycznych modeli spalinowych dostępny jest również model Audi A3 Sportback e-tron.

Systemy wsparcia kierowcy pochodzące z wyższej klasy pojazdów

Oferując całą gamę systemów wsparcia kierowcy, nowe Audi A3 po raz kolejny podniosło poprzeczkę w klasie kompaktowych aut segmentu Premium. Dla przykładu: rozbudowane i udoskonalone systemy Audi active lane assist i Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych sprawiają, że jazda zarówno w mieście, jak i poza nim jest teraz jeszcze bezpieczniejsza.

Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Podczas poruszania się po drogach dobrej jakości, w spowolnionym ruchu gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Kolejną nowością w odmłodzonej rodzinie A3 jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania, jeżeli rozpozna, że mimo ostrzeżeń kierowca nie podejmuje żadnych czynności. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy, na przykład kiedy nasze A3 wyjeżdża powoli z poprzecznego miejsca parkingowego.

System obsługi i wskaźników, infotainment i Audi connect

Niewątpliwą atrakcją wyposażenia wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny system obsługi jest tu po raz pierwszy dostępny w pojeździe klasy kompaktowej. Audi virtual cockpit, na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyświetla najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży. Przy pomocy umieszczonego na wielofunkcyjnej kierownicy przycisku „View”, kierowca może wybierać jeden z dwóch dostępnych widoków kokpitu. W trybie klasycznym wyświetlone są duże wskaźniki, zbliżone kształtem do klasycznych zegarów analogowych. W trybie infotainment natomiast, na ekranie dominuje okno mapy nawigacji lub wyświetlane są listy telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz mają wtedy postać małych, umieszczonych w dwóch krańcach ekranu zegarów.

Nowe Audi A3 wyznacza standardy w zakresie systemów infotainment. Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym siedmiocalowym monitorem jest dostępne seryjnie. Dostępne na życzenie nawigacje MMI i MMI plus z MMI touch, zawierają moduł Audi connect, dzięki któremu dostępne są funkcje online, np. nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o rzeczywistym ruchu drogowym oraz praktyczne wskazówki dotyczące parkingów, celów podróży, wiadomości lub prognoza pogody. Transmisja danych internetowych odbywa się w tym przypadku w bardzo szybkim standardzie przesyłu danych LTE. Niezbędne tu stałe łącze internetowe, dostępne w przyszłości, zapewni wbudowana w pojeździe na stałe karta Audi connect SIM. Kartę „embedded SIM” (eSIM), europejski klient Audi otrzyma automatycznie, wraz z wyposażeniem pojazdu w system Audi connect. Karta umożliwi roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, za pomocą hotspotu Wi-Fi będzie można zamówić również pakiety danych do indywidualnego korzystania z Internetu.

Za pomocą Audi smartphone interface, z samochodem połączyć można osobiste smartfony z systemem iOS i Android. Audi phone box umieszczony w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu, łączy telefon komórkowy z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.

Po raz pierwszy w segmencie: reflektory diodowe Matrix LED

Sygnatura świetlna nowego Audi A3 charakteryzuje się rzucającą się w oczy „zębatą” dolną krawędzią przednich reflektorów. Jednostki ksenonowe plus są w wyposażeniu seryjnym, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe LED i po raz pierwszy reflektory diodowe Matrix LED.

Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron z hybrydowym napędem typu plug-in, to połączenie spalinowej jednostki napędowej 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm z silnikiem elektrycznym generującym 75kW i moment 330 Nm. Moc systemu - 150 kW (204 KM) – daje możliwość niemalże sportowej jazdy.

Pełne ładowanie baterii litowo-jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 Volt, trwa nieco dłużej niż dwie godziny.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Michelin kupuje centrum testów zimowych w Finlandii

Centrum testów opon zimowych w Ivalo w Finlandii

Firma Michelin kupiła centrum testów zimowych w Ivalo w Finlandii z myślą o testowaniu swoich opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Położenie obiektu w pobliżu koła podbiegunowego sprawia, że panują tam idealne warunki, szczególnie gdy w Europie brakuje śniegu.

Dotychczas przez ponad 20 lat Michelin korzystał z centrum, regularnie prowadząc tam testy opon zimowych. Zakup terenu przez Europejskie Centrum Technologiczne Michelin umożliwi firmie pełny dostęp do różnego rodzaju terenów - od przełęczy w alpejskim stylu do fińskich równin, a także zadaszonej infrastruktury. Surowy klimat Ivalo, a także struktura śniegu różniąca się od tego leżącego w Alpach, gwarantują idealne warunki do testów. Już teraz opony z europejskim oznaczeniem 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake - symbol płatka śniegu na tle góry) są certyfikowane właśnie tutaj.

Centrum testów w Ivalo położone jest 300 km na północ od koła podbiegunowego. Zakres panujących tam temperatur wynosi od 0° do -30° w okresie od listopada do końca marca.

Teren obiektu z torami zajmującymi 20 ha liczy łącznie 60 ha i obejmuje:

- tor testów na śniegu o długości 1,7 km,

- 5 platform o długości 500-800 m do testów odległości podczas hamowania i przyspieszania,

- 2 tory do testów na lodzie,

- 4 tory okrężne do testów przyczepności na zakrętach,

- podjazd o nachyleniu 8 proc. przeznaczony do testów podczas ruszania i przyspieszania.

 

Wybrane typy testów przeprowadzane w centrum Ivalo:

- ruszanie i przyspieszanie na śniegu,

- hamowanie na śniegu,

- trakcja na śniegu,

- przyczepność na zakrętach na śniegu,

- trakcja na lodzie,

- hamowanie na lodzie,

- przyczepność na zakrętach na lodzie,

- ruszanie na lodzie.

 

Kluczowe dane dotyczące testów opon Michelin w warunkach zimowych:

2000 opon zimowych przetestowanych przez Michelin w 2014 r. na trasach Ivalo, w tym 400 opon ciężarowych i 1600 opon do samochodów osobowych i dostawczych.

1/3 z tych przetestowanych opon należy do gamy produktowej X-Ice opracowanej z myślą o wyjątkowo zimnych obszarach, takich jak kraje nordyckie i Rosja.

2/3 z przetestowanych opon należy do linii Alpin przeznaczonej dla pozostałej części Europy.

Oprócz Finlandii Michelin testuje swoje opony zimowe także w 4 innych krajach: Francji, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Szwecji.

 

Źródło: Michelin

Ilustracja: Michelin

SportContact 6 – sportowa nowość Continental

Continental SportContact 6

Najnowsza opona Continental SportContact 6 została stworzona z myślą o właścicielach aut o wysokich osiągach. Dzięki ulepszonej mieszance oraz włóknie wzmacniającym Aralon 350, nowa sportowa opona gwarantuje maksymalną przyczepność, kontrolę i stabilność, a także bezpieczeństwo prowadzenia nawet do 350 km/h!

Ulepszona mieszanka dla lepszej przyczepności

SportContact 6 została opracowana z wykorzystaniem wielu nowatorskich rozwiązań. Pierwszym z nich jest udoskonalenie przez konstruktorów Continental mieszanki bieżnikowej „Black Chili”. Dzięki niej nowa opona jest nie tylko odpowiednio sztywna, ale także doskonale dopasowuje się do nawierzchni. W trakcie jazdy bieżnik z ulepszoną mieszanką zapewnia wyższą przyczepność opony do nawierzchni, działając jak małe przyssawki na poziomie nanoskopowym. Nowa opona zapewnia doskonałą przyczepność podczas hamowania, w zakrętach, czy przy gwałtownym przyspieszaniu, bez względu na warunki atmosferyczne.

Wspomagające bloki dla lepszej kontroli

Inżynierowie firmy zadbali również o lepszą kontrolę mocy w oponie, co było możliwe poprzez zastosowanie nowego wzoru bieżnika, opracowanego w technologii wektorowania sił (Force Vectoring). Dzięki niej opona SportContact 6 zapewnia precyzyjne prowadzenie i natychmiastową reakcję nawet przy niewielkich ruchach kierownicy. W nowej oponie zastosowano różne typy bieżnika wewnątrz, na zewnątrz i w środku czoła opony. W zależności od rozmiaru ogumienia, trzy lub cztery środkowe żebra, wraz z zewnętrznymi barkami opony, zapewniają poprzeczny transfer sił, co znacznie poprawia bezpośrednie przenoszenie ruchów kierownicy na nawierzchnię.

W przypadku opon sportowych, podczas skręcania zewnętrzna część opony jest narażona na oddziaływanie większych sił, niż część wewnętrzna. Dlatego też bloki żeber w SportContact 6 zostały ułożone asymetrycznie – jedna strona jest zwrócona na zewnętrz auta, druga do wewnątrz, co podnosi ich stabilność. Podczas pracy nad krawędziami zewnętrznymi, projektanci Continental połączyli różne elementy bloków, aby uformować jedną, większą jednostkę. W ten sposób, większe bloki bieżnika znajdujące się na zewnątrz zostały połączone ze splecionymi elementami w drugim rzędzie, a to pozwoliło na wzajemne wspomaganie podczas pokonywania zakrętów.

Maksymalna stabilność dzięki Aralon 350

Nowa SportContact 6 została zatwierdzona do użytku przy prędkościach aż do 350 km/h. Oznacza to, że nie tylko wymaga się od niej doskonałych właściwości podczas hamowania, przyczepności i stabilności kierunkowej, ale także jej struktura musi być przystosowana do ekstremalnych prędkości i towarzyszącym im ogromnym siłom odśrodkowym. Dla zwiększenia ogólnej sztywności i wytrzymałości opony, inżynierowie Continental dodali nową warstwę wzmacniającą i umieścili ją tuż pod bieżnikiem. Struktura ta została zaprojektowana z włókien Aralon 350, które opracowano specjalnie dla opony SportContact 6. Jest to syntetyczny materiał, w którym dwie przędze wykonane z silnego aramidu zostają ciasno zaplecione za pomocą elastycznego nylonu. Konstrukcja działa jak dodatkowy pas stali i pozwala na zachowanie stabilnego kształtu bieżnika opony przy najwyższych prędkościach.

 

 

Źródło: Continental

Ilustracja: Continental

Europejscy producenci autobusów elektrycznych współpracują w zakresie standaryzacji systemu ładowania

Producenci autobusów

Irizar, Solaris, VDL i Volvo, europejscy producenci autobusów postanowili wspólnie zapewnić interoperacyjność autobusów elektrycznych poprzez udostępnienie ujednoliconej infrastruktury ładowania. Otwarty system opracują i dostarczą ABB, Heliox i Siemens. Celem projektu jest zagwarantowanie otwartego interfejsu do ładowania autobusów elektrycznych, a poprzez to ułatwienie wprowadzenia tej technologii do europejskich miast.

Branża transportu publicznego podejmuje kroki mające na celu przygotowanie się do wprowadzenia autobusów elektrycznych w Europie. Działalność związana ze standaryzacją systemów rozpoczęła się już na poziomie organów unijnych – Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN-CENELEC) – a także międzynarodowych organizacji normalizacyjnych (ISO/IEC). Standardy europejskie wejdą w życie w 2019 roku, zaś międzynarodowe normy w roku 2020.

Wiele miast już dziś decyduje się na włączenie bateryjnych autobusów elektrycznych do sieci komunikacyjnej. Aby odpowiedzieć na potrzeby tych ośrodków, kilku europejskich producentów autobusowych – Irizar, Solaris, VDL oraz Volvo – oraz dostawców systemów ładowania – ABB, Heliox i Siemens – zainicjowało przejrzystą i dobrowolną współpracę. Proponowany przez nich uniwersalny system będzie otwarty dla wszystkich uczestników rynku i będzie wykorzystywany do ładowania autobusów elektrycznych – zarówno do tzw. szybkiego ładowania, czyli doraźnego uzupełniania baterii na pętlach oraz na przystankach, a także uzupełniania baterii nocą w zajezdni. Grupa pragnie tym samym włączyć się w działania normalizacyjne w Europie, a także podzielić doświadczeniami z organizacjami CEN/CENELEC oraz ISO/IEC, aby wspólnie wypracować europejski standard dla pojazdów elektrycznych.

Celem nawiązania współpracy jest także ułatwienie procesu przechodzenia na autobusy bateryjne przez miasta oraz stworzenie niezawodnego systemu, który byłby uniwersalny dla różnych marek autobusów oraz systemów ładowania. Inni producenci oraz dostawcy ładowarek mają naturalnie możliwość przyłączenia się do tego wspólnego projektu.

Uniwersalny system będzie obejmować zarówno rozwiązania do szybkiego ładowania, takie jak automatyczne ładowanie pantografowe, komunikację bezprzewodową, płyty kontaktowe czy też infrastrukturę łączącą pojazd z pantografem. Dla autobusów elektrycznych ładowanych nocą w zajezdni rodzaj wtyczki oraz system komunikacji między stacją ładowania a pojazdem, będzie bazować na systemie szybkiego ładowania, który został opracowany dla samochodów (CCS).

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand