Home

Nissan Qashqai z technologią autonomicznej jazdy „Piloted Drive” w Europie już w przyszłym roku

Nissan Qashqai

Crossover Nissan Qashqai będzie pierwszym oferowanym w Europie samochodem marki Nissan z technologią „Piloted Drive”. Nissan zapowiedział uruchomienie produkcji tak wyposażonego modelu już w przyszłym roku.

Odświeżony Qashqai, produkowany we flagowych zakładach Nissana w Sunderland, będzie wyposażony w funkcję „Piloted Drive 1.0”, która umożliwia autonomiczną i bezpieczną jazdę po jednym pasie w gęstym ruchu autostradowym.

Tysiące godzin testów oraz liczne czujniki umieszczone na samochodzie gwarantują, że system prawidłowo przewidzi sytuację w otoczeniu pojazdu.

Dzisiejszy komunikat wyznacza ważny etap w staraniach marki o udostępnienie technologii autonomicznej jazdy szerokiemu gronu odbiorców oraz przygotowuje grunt dla realizacji wizji inteligentnej mobilności Nissana, opartej na kompleksowym podejściu do motoryzacji przyszłości. Nissan zobowiązał się już, że najpóźniej w 2020 roku wprowadzi na rynek pojazdy zdolne do autonomicznej jazdy – w tym do bezpiecznego pokonywania skrzyżowań i poruszania się w intensywnym miejskim ruchu ulicznym bez udziału kierowcy.

W ciągu najbliższych czterech lat Nissan wprowadzi na rynek pojazdy o zwiększonych możliwościach w zakresie jazdy autonomicznej, takich jak „kontrola wielu pasów ruchu”. Samochody te będą w stanie rozpoznawać zagrożenia i samodzielnie zmieniać pasy ruchu na autostradzie. Pod koniec dekady Nissan zaoferuje technologię „miejskiej” autonomii, która umożliwi pokonywanie skrzyżowań bez interwencji kierowcy.

Technologia ta będzie stosowana w popularnych modelach dla masowego odbiorcy, oferowanych w przystępnych cenach. Drogowa prezentacja w Europie, zaplanowania na 2016 rok, posłuży do zademonstrowania dojrzałości technologii autonomicznej jazdy Nissana.

 

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

Nowy Prius Plug-in Hybrid

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Podczas targów New York International Motor Show 2016 Toyota pokazała Priusa Plug-in Hybrid drugiej generacji. Innowacyjny napęd hybrydowy z możliwością doładowywania akumulatora z zewnętrznego źródła wykorzystuje przełomowe rozwiązania najnowszej generacji tego systemu, który w 2016 roku zadebiutował wraz z nowym Priusem.

Samochód wyróżnia się znacząco zwiększonym zasięgiem, wyższą maksymalną prędkością jazdy na silniku elektrycznym oraz bardziej dynamiczną jazdą.

W 2012 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła technologię plug-in hybrid do Europy. Nowy model łączą z Priusem czwartej generacji te same atuty: nowa platforma TNGA, niepowtarzalna stylistyka i pełny napęd hybrydowy nowej generacji.

Napęd hybrydowy o zwiększonym zasięgu

Bateria litowo-jonowa 8,8 kWh zapewnia nowemu modelowi większy zasięg na samym silniku elektrycznym oraz umożliwia częstsze korzystanie z niego podczas jazdy w trybie spalinowo-elektrycznym. W ten sposób zwiększył się również zasięg auta na jednym tankowaniu.

Prius Plug-in Hybrid przynosi znaczącą poprawę w stosunku do poprzednika pod względem zużycia paliwa, które dla nowego modelu wynosi zaledwie 1,4 l/100 km – to najlepszy wynik wśród wszystkich obecnych na rynku hybryd plug-in.

Podczas jazdy w trybie spalinowo-elektrycznym Prius Plug-in Hybrid w większym stopniu wykorzystuje silnik elektryczny, szczególnie w jeździe miejskiej i na krótkich dystansach. Nowy model jako pierwszy stosuje innowacyjny system Toyoty, wykorzystujący oba silniki elektryczne do napędzania kół, poprawiając w ten sposób osiągi i elastyczność.

Kolejne oszczędności energii przynosi zmiana systemu ogrzewania baterii w celu poprawy efektywności podczas niskich temperatur, a także innowacyjna klimatyzacja, która jako pierwsza na świecie wykorzystuje pompę ciepła z wtryskiem gazu. To oszczędne rozwiązanie pozwala ogrzewać wnętrze samochodu kiedy silnik spalinowy jest wyłączony.

W efekcie tych zaawansowanych rozwiązań nowy Prius Plug-in Hybrid zapewnia dynamiczną jazdę i najlepsze w swojej klasie przyspieszenie. Samochód może rozpędzić się do 135 km/h w elektrycznym trybie jazdy. Zasięg na samym silniku elektrycznym wynosi 50 km – to dwa razy więcej niż w poprzedniej generacji. Ładowanie baterii trwa 2,3 godziny przy użyciu standardowej wtyczki (230 volt).

Prius Plug-in Hybrid, tak jak każda pełna hybryda Toyoty, może jeździć na samym silniku benzynowym, w trybie elektrycznym lub z wykorzystaniem obu silników. Hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskiwać energię i magazynować ją w akumulatorze, co dodatkowo wydłuża zasięg i obniża zużycie paliwa.

Pełny napęd hybrydowy składa się z 4-cylindrowego silnika VVT-i 1,8 l pracującego w oszczędnym cyklu Atkinsona oraz silników elektrycznych. Jednostka benzynowa ma znaczący wpływ na wydajność całego układu napędowego. Dzięki udoskonalonemu procesowi spalania oraz innowacyjnym sposobom wykorzystywania ciepła i redukcji tarcia uzyskano najlepszą na świecie wydajnością cieplną dla silników benzynowych, wynoszącą 40%.

Platforma TNGA

Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) miała kluczowy wpływ na stworzenie samochodu o świetnych właściwościach jezdnych, dającego ogromną radość z jazdy i pewność prowadzenia. Dzięki niej samochód zyskał niżej położony środek ciężkości w porównaniu z poprzednim modelem. Efektem jest bardziej precyzyjne prowadzenie oraz większa stabilność jazdy.

Do większej stabilności przyczynia się także nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe, które ograniczyło aż o ponad 60% wstrząsy odczuwalne na nierównej nawierzchni. Kolumny MacPhersona w przednim zawieszeniu także poddano modyfikacjom.

Nadwozie jest lżejsze i sztywniejsze, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Auto jest o 165 mm dłuższe, 15 mm szersze i 22 mm niższe niż poprzednik.

Nowy Prius Plug-in Hybrid uzyskał najlepszy wśród produkcyjnych sedanów współczynnik oporu powietrza, wynoszący teraz 0,24 Cx. Do poprawy aerodynamiki przyczyniły się zaawansowane rozwiązania, takie jak podwójna wyprofilowana tylna szyba czy automatyczna osłona chłodnicy, która zamyka przepływ powietrza do chłodzenia silnika, zmniejszając w ten sposób opór powietrza.

Całkowita masa pojazdu została zredukowana do minimum poprzez zastosowanie wysokowytrzymałej stali w karoserii samochodu. Maskę wykonano z aluminium. Po raz pierwszy w samochodzie masowej produkcji został wykorzystany kompozyt wzmocniony włóknem węglowym, z którego wykonano klapę bagażnika.

Charakterystyczny kształt świateł podkreśla przynależność nowego auta do rodziny Priusa. W przednich reflektorach zastosowano zarezerwowane dla tego modelu światła projektorowe z czterema lampami LED wyposażone w zupełnie nową technologię dostosowującą ustawienie świateł do prędkości oraz tylne światła także z zastosowaniem LED.

Nowoczesne wnętrze

Na konsoli centralnej mieści się 8-calowy ekran dotykowy z intuicyjnym interfejsem obsługującym zaawansowane funkcje systemu multimedialnego i nawigacji. Ekran umożliwia przełączanie funkcji przy pomocy przewijania poprzez dotknięcie palcem na ekranie. Na desce rozdzielczej znajduje się kolorowy ekran TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 4,2 cala, wyświetlający dane z komputera pokładowego. Można go kontrolować.

 

W Priusie Plug-in Hybrid drugiej generacji zadebiutował nowy system ładowania baterii za pomocą paneli słonecznych umieszczonych na dachu, zaprezentowany po raz pierwszy w koncepcyjnym modelu Auris Hybrid z 2010 roku.

Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA), wykorzystujący zestaw czujników, które identyfikują odpowiednie pod względem wymiarów miejsca do parkowania wraz z otaczającymi je przeszkodami. Wystarczy, by kierowca zatrzymał się obok wolnego miejsca i wcisnął przycisk, aby automat sam wykonał manewr parkowania. Jest to nowa udoskonalona wersja tego systemu, która lepiej rozpoznaje przeszkody i parkuje samochód jeszcze bardziej precyzyjnie.

Dzięki wprowadzeniu systemu Toyota Safety Sense, nowy Prius Plug-in Hybrid przynosi istotny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Nowa technologia oparta na współpracy kamery i precyzyjnego radaru o zwiększonym zasięgu pozwala ograniczyć ryzyko wypadku, a ponadto ułatwia prowadzenie i zmniejsza obciążenie kierowcy podczas jazdy. Na udoskonalony pakiet Toyota Safety Sense składają się układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), aktywny tempomat (ACC), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB).

Prius Plug-in Hybrid będzie dostępny w Europie pod koniec tego roku.

 

Źródło: Toyota

Ilustracja: Toyota

Bezprzewodowe ładowanie telefonu w Oplu

Opel ADAM bezprzewodowe ładowanie

W wybranych wersjach modelu ADAM firma Opel oferuje zintegrowaną ładowarkę bezprzewodową, umożliwiającą indukcyjne ładowanie baterii telefonu komórkowego, bez plątaniny kabli psujących estetykę wnętrza pojazdu. Wystarczy umieścić smartfon na zintegrowanej ładowarce, a proces bezprzewodowego ładowania rozpocznie się automatycznie. Dzięki funkcji bezprzewodowego ładowania, a także systemowi Opel OnStar, systemowi multimedialnemu IntelliLink umożliwiającemu podłączenie telefonu, ADAM jest prawdziwym wyznacznikiem trendów.

Ładowanie bezprzewodowe (zwane także indukcyjnym) polega na wykorzystaniu pola elektromagnetycznego do przesyłania energii pomiędzy dwoma obiektami za pośrednictwem stacji ładowania. Energia jest przesyłana przez sprzęg indukcyjny do innego urządzenia elektrycznego, gdzie może zostać wykorzystana do naładowania baterii lub zasilania tego urządzenia.

Cewka indukcyjna w ładowarce wytwarza przemienne pole elektromagnetyczne, a druga cewka indukcyjna w urządzeniu mobilnym pobiera energię z pola elektromagnetycznego i zamienia ją z powrotem na prąd elektryczny do ładowania baterii.

Dzięki akcesoriom w postaci stacji dokujących technologia ta jest dostępna także w wielu modelach samochodów. Jednakże taka stacja dokująca nadal musi być podłączona do instalacji elektrycznej pojazdu, a w zależności od miejsca i sposobu jej zainstalowania może ona mniej lub bardziej ograniczać pole widzenia kierowcy.

Lepszym rozwiązaniem jest zatem zastosowanie wbudowanej bezprzewodowej ładowarki smartfonów. W modelu ADAM bezprzewodowa ładowarka znajduje się w konsoli środkowej przed dźwignią zmiany biegów i jest ona kompatybilna ze standardami „Qi” i „Powermat”. Kierowca może sparować telefon obsługujący ładowanie bezprzewodowe z samochodem poprzez moduł Bluetooth oraz korzystać zarówno z funkcji telefonu, jak i odtwarzacza muzyki bez odrywania rąk od kierownicy. Telefon jest w tym czasie stale ładowany i nie przeszkadza w prowadzeniu pojazdu.

 

 

Źródło: Opel

Ilustracja: Opel

Najnowsza technologia trafia do „zwykłych” samochodów

Nowe Audi A3

Na ulice wyjeżdża odmłodzone Audi A3 z nowymi zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę (ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), nowymi silnikami oraz nową stylistyką reflektorów i świateł tylnych. Na pokładzie samochodu znaleźć można również nowatorskie rozwiązanie: Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w Polsce jako wersja Sportback i limuzyna. Jego sportowy wariant – Audi S3 – jest jeszcze bardziej dynamiczny i wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań. Oprócz klasycznych modeli spalinowych dostępny jest również model Audi A3 Sportback e-tron.

Systemy wsparcia kierowcy pochodzące z wyższej klasy pojazdów

Oferując całą gamę systemów wsparcia kierowcy, nowe Audi A3 po raz kolejny podniosło poprzeczkę w klasie kompaktowych aut segmentu Premium. Dla przykładu: rozbudowane i udoskonalone systemy Audi active lane assist i Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych sprawiają, że jazda zarówno w mieście, jak i poza nim jest teraz jeszcze bezpieczniejsza.

Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Podczas poruszania się po drogach dobrej jakości, w spowolnionym ruchu gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Kolejną nowością w odmłodzonej rodzinie A3 jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania, jeżeli rozpozna, że mimo ostrzeżeń kierowca nie podejmuje żadnych czynności. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy, na przykład kiedy nasze A3 wyjeżdża powoli z poprzecznego miejsca parkingowego.

System obsługi i wskaźników, infotainment i Audi connect

Niewątpliwą atrakcją wyposażenia wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny system obsługi jest tu po raz pierwszy dostępny w pojeździe klasy kompaktowej. Audi virtual cockpit, na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyświetla najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży. Przy pomocy umieszczonego na wielofunkcyjnej kierownicy przycisku „View”, kierowca może wybierać jeden z dwóch dostępnych widoków kokpitu. W trybie klasycznym wyświetlone są duże wskaźniki, zbliżone kształtem do klasycznych zegarów analogowych. W trybie infotainment natomiast, na ekranie dominuje okno mapy nawigacji lub wyświetlane są listy telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz mają wtedy postać małych, umieszczonych w dwóch krańcach ekranu zegarów.

Nowe Audi A3 wyznacza standardy w zakresie systemów infotainment. Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym siedmiocalowym monitorem jest dostępne seryjnie. Dostępne na życzenie nawigacje MMI i MMI plus z MMI touch, zawierają moduł Audi connect, dzięki któremu dostępne są funkcje online, np. nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o rzeczywistym ruchu drogowym oraz praktyczne wskazówki dotyczące parkingów, celów podróży, wiadomości lub prognoza pogody. Transmisja danych internetowych odbywa się w tym przypadku w bardzo szybkim standardzie przesyłu danych LTE. Niezbędne tu stałe łącze internetowe, dostępne w przyszłości, zapewni wbudowana w pojeździe na stałe karta Audi connect SIM. Kartę „embedded SIM” (eSIM), europejski klient Audi otrzyma automatycznie, wraz z wyposażeniem pojazdu w system Audi connect. Karta umożliwi roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, za pomocą hotspotu Wi-Fi będzie można zamówić również pakiety danych do indywidualnego korzystania z Internetu.

Za pomocą Audi smartphone interface, z samochodem połączyć można osobiste smartfony z systemem iOS i Android. Audi phone box umieszczony w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu, łączy telefon komórkowy z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.

Po raz pierwszy w segmencie: reflektory diodowe Matrix LED

Sygnatura świetlna nowego Audi A3 charakteryzuje się rzucającą się w oczy „zębatą” dolną krawędzią przednich reflektorów. Jednostki ksenonowe plus są w wyposażeniu seryjnym, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe LED i po raz pierwszy reflektory diodowe Matrix LED.

Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron z hybrydowym napędem typu plug-in, to połączenie spalinowej jednostki napędowej 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm z silnikiem elektrycznym generującym 75kW i moment 330 Nm. Moc systemu - 150 kW (204 KM) – daje możliwość niemalże sportowej jazdy.

Pełne ładowanie baterii litowo-jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 Volt, trwa nieco dłużej niż dwie godziny.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand