Home

Rekordowa sprzedaż Volvo Cars w 2017 roku

volvo

Bestsellery marki

Największym zainteresowaniem wśród klientów cieszyło się nowe Volvo XC60 oraz samochody serii 90. Właśnie te modele w głównej mierze przyczyniły się do osiągnięcia rekordowej sprzedaży. Zbudowane są one na nowoczesnej platformie podwoziowej SPA, opracowanej przez Volvo z myślą o autach średniej i dużej wielkości. Ta płyta podłogowa daje szerokie możliwości adaptacji najnowszych technologii i designu do szerokiej palety modeli.

Świetne wyniki sprzedażowe w Azji

Najwyższy wzrost odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku – 20.9%. Jest to przede wszystkim wynik wysokiej sprzedaży w Chinach, które są obecnie największym rynkiem Volvo. W regionie Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki sprzedaż wzrosła o 3,3%, natomiast w Ameryce Północnej i Południowej o 0,7%.

Wprowadzenie nowych modeli

Rok 2017 był dla Volvo bardzo ważny nie tylko ze względu na wysoką sprzedaż. W marcu, podczas Geneva Motor Show, swoją premierę miał SUV klasy średniej – Volvo XC60. Nowy model bardzo szybko podbił motoryzacyjne serca i stał się nie tylko najlepiej sprzedającym się samochodem Volvo, ale również liderem sprzedaży w Europie w swoim segmencie.

Jesienią zeszłego roku zaprezentowano światu XC40 – pierwszy modelu Volvo w szybko rozwijającym się segmencie małych SUV-ów. Razem z nim wprowadzony został pakiet usług Care by Volvo, który rewolucjonizuje tradycyjny model posiadania samochodu. To pierwsza oferta stałego abonamentu za samochód, która sprawia, że jego użytkowanie jest tak proste i bezproblemowe jak codzienne korzystanie z telefonu.

Elektryfikacja

2017 to dla Volvo również rok odważnych kroków w obszarze elektryfikacji. W lipcu szwedzki producent ogłosił, że każdy nowy model Volvo, wprowadzony na rynek po roku 2019, będzie wyposażony w silnik elektryczny – albo jako podstawowe źródło napędu albo jako jednostka wspomagająca.

Kontynuując ten trend, Volvo wprowadziło na rynek nową markę Polestar, która zajmie się rozwojem technologicznym napędów elektrycznych, które wykorzysta Volvo Cars.

Nowa fabryka w Stanach Zjednoczonych

W ubiegłym roku kontynuowano budowę pierwszej fabryki Volvo w Stanach Zjednoczonych w Karolinie Południowej. Ogłoszono także, że oprócz modelu S60, do zakładu przeniesiona zostanie produkcja następnej generacji modelu XC90 (od 2021 roku). Oznacza to zwiększenie planowanego zatrudnienia do niemalże 4000 etatów oraz zwiększenie nakładów inwestycyjnych do 1,1 mld dolarów.

Pod koniec roku Volvo Cars podpisał o umowę z firmą Uber, wchodząc tym samym w całkowicie nowy obszar rynku. Współpraca obejmuje zaopatrzenie Ubera w tysiące autonomicznych pojazdów bazowych w okresie od 2019 do 2021 roku.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Mercedes-Benz liderem segmentu premium w Polsce i na świecie

mercedes

W 2017 roku Mercedes-Benz uplasował się w Polsce na pozycji lidera segmentu aut premium, a poszczególne modele z gwiazdą zajęły pierwsze miejsca pod względem popularności w większości segmentów rynku. Należą do nich m.in.: Klasy A i B (odpowiednio, 1589 i 590 egzemplarzy zarejestrowanych od stycznia do grudnia ub.r.), kompaktowy SUV GLA (1525 szt.) oraz model GLC wraz z odmianą Coupe (łącznie 3058 szt.).

Znakomite wyniki uzyskały także: Limuzyny Klas C i E (odpowiednio, 1092 i 1695 szt.), SUV GLS (316 szt.) oraz Klasa S, która kolejny rok z rzędu znalazła ponad pół tysiąca nabywców (527 egz.). Na uwagę zasługuje też wysoki popyt na Klasę G (130 szt.) oraz na Mercedesa wśród vanów, czyli Klasę V (868 szt.).

Niezmiennie producent ze Stuttgartu ma również najmocniejszą ofertę wśród „samochodów marzeń”, czyli aut sportowych i kabrioletów. Potwierdzają to wyniki sprzedaży Klasy E Coupe i Cabriolet (łącznie 412 szt.), Klasy S Coupe i Cabriolet (łącznie 227 szt.), a także AMG GT (29 szt.) – wszystkie te modele były najchętniej wybierane przez polskich klientów w swoich segmentach.

Łącznie, od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 16 794 nowe Mercedesy, co daje udział w rynku na poziomie 3,48% i oznacza 42,4-proc. przyrost względem roku 2016. Co istotne, marka spod znaku trójramiennej gwiazdy osiągnęła nie tylko najwyższą sprzedaż, ale i najwyższy wzrost sprzedaży w segmencie aut premium – znacznie wyższy niż cały rynek nowych samochodów w Polsce (16,1%). Dane te obejmują osobowe wersje pojazdów Mercedes-Benz Vans (Citan, Vito, Marco Polo i Sprinter; łącznie 1121 szt.). Gdy je pominąć, liczba rejestracji wyniosła 15 673 samochody, a wzrost sprzedaży – 30,4%, co i tak zapewnia producentowi ze Stuttgartu pozycję numer 1 w segmencie premium.

Świat

Analogiczne wyniki w 2017 roku Mercedes-Benz uzyskał w skali globalnej. Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarząd Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars: „W ubiegłym roku Mercedes-Benz Cars dostarczył klientom na całym świecie ponad 2,4 mln Mercedesów i smartów. Po raz siódmy z rzędu przekroczyliśmy w ten sposób wyniki sprzedaży z poprzedniego roku. Mercedes-Benz, nasza wiodąca marka, w 2017 r. kolejny raz była najlepiej sprzedającą się marką aut premium. Dziś możemy być dumni z tych osiągnięć – i będziemy opierać na nich swoje dalsze działania. Sukces w naszej podstawowej działalności zapewnia nam podstawę dla aktywnego kształtowania mobilności jutra. W 2018 r. będziemy konsekwentnie podążać tą ścieżką, wykorzystując (strategię) CASE”.

Za pomocą strategii korporacyjnej CASE Mercedes-Benz zdefiniował cztery tematy dla przyszłości branży motoryzacyjnej: łączność (Connected), autonomiczną jazdę (Autonomous), usługi i współużytkowanie (Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Optymalna kombinacja wszystkich tych sfer będzie warunkować sukces, jeśli chodzi o przedstawienie klientom najbardziej przekonującej, kompleksowej oferty. Koncepcyjny smart vision EQ fortwo jako pierwszy demonstruje sposób, w jaki mogą łączyć się wszystkie filary strategii CASE – i prezentuje inteligentne rozwiązania dla miejskiego transportu oraz car-sharingu przyszłości. To pojazd elektryczny, w pełni skomunikowany ze światem oraz autonomiczny, pozbawiony kierownicy i pedałów. Na inwestowanie w cztery te pola pozwalają wyniki podstawowej działalności Mercedes-Benz Cars. Bezpieczeństwo, jakość, nowoczesny design i ukierunkowane na przyszłość innowacje sprawiają, że producent osiąga dziś sukces większy niż kiedykolwiek.

Swój najlepszy pod względem sprzedaży rok Mercedes-Benz zamknął najlepszym czwartym kwartałem w historii (572 044 szt., +4,8%). Nowy rekord ustanowiono także w grudniu (193 534 szt., +1,7%). W 2017 r. marka spod znaku trójramiennej gwiazdy była najchętniej wybieraną marką aut premium na wielu rynkach, m.in.: w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji, Szwajcarii, Polsce, Portugalii, Danii, Czechach, Finlandii, Grecji, Korei Południowej, Japonii, Australii, na Tajwanie, w Indiach, USA, Kanadzie, Meksyku oraz Brazylii.

Europa: nowe rekordowe wyniki w największym regionie sprzedaży Mercedes-Benz

Popyt na samochody Mercedes-Benz w Europie osiągnął w ub.r. nowy rekordowy poziom 955 301 szt. (+6,4%). Najwyższymi wskaźnikami wzrostu mogą pochwalić się Klasa E z nadwoziami Limuzyna i Kombi oraz SUV-y. W rodzimych Niemczech w 2017 r. klienci odebrali ponad 300 000 nowych Mercedesów (+3,5%). Nowe rekordy sprzedaży producent ustanowił na wielu rynkach, m.in. w Wielkiej Brytanii (+6,4%), we Francji (+9,7%), w Hiszpanii (+11,9%), Belgii (+15,1%), Szwajcarii (+7,7%), Szwecji (+15,4%), Polsce (+42,4%), Austrii (+15,2%) oraz Portugalii (+6,2%).

Azja i Pacyfik: kolejny rok odnotowano tu najwyższy wzrost

W rejonie Azji i Pacyfiku Mercedes-Benz dostarczył nabywcom 875 250 aut, więcej niż rok wcześniej (+19,2%). Po raz kolejny największym pojedynczym rynkiem zbytu nie tylko w Azji, ale i na całym świecie okazały się Chiny, z wynikiem 587 868 szt. Oznacza to 25,9-proc. wzrost oraz nowy rekord sprzedaży w Państwie Środka. Najwyższy w historii poziom liczby dostaw zanotowano także na rykach Korei Południowej (+20,0%), Japonii (+0,4%), Australii (+2,8%), Tajwanu (+8,1%), Indii (+15,9%), Tajlandii (+22,7%) oraz Malezji (+2,3%).

Region NAFTA z historycznym rekordem sprzedaży – ponad 400 000 szt.

W krajach NAFTA w okresie styczeń-grudzień ub.r. Mercedes-Benz przekazał klientom 400 320 aut (+1,3%), osiągając nowy rekordowy poziom. Tym samym producent był w 2017 roku najpopularniejszą marką premium w regionie. Szczególnie silny wzrost odnotowano w Kanadzie (+12,2%) oraz Meksyku (+21,9%) – w skali roku na obu rynkach dostarczono najwięcej samochodów w historii. Także w USA sprzedaż jednostkowa plasowała się na wysokim poziomie. W 2017 r. nabywcy odebrali tam prawie 340 000 pojazdów, czyli podobnie jak przed rokiem (-0,9%). Nieznaczny spadek wynika przede wszystkim z mniejszego popytu na limuzyny. W istotnym segmencie SUV-ów Mercedes-Benz zwiększył sprzedaż jednostkową w Stanach Zjednoczonych do nowego rekordowego poziomu.

Po raz kolejny w ciągu jednego roku dostarczono ponad 620 000 kompaktowych Mercedesów

W 2017 rok kompaktowe modele stanowiły ponad jedną czwartą sprzedanych osobowych aut Mercedes-Benz. Na rok przed zmianą generacji Klasy A na zakup nowych Klas A, B, CLA, CLA Shooting Brake lub GLA zdecydowało się ponad 620 000 klientów na całym świecie. Dwa największe rynki zbytu kompaktowych samochodów z gwiazdą to Chiny i Niemcy. Ich popularność demonstruje również liczba 5 555 555 egzemplarzy Klasy A wyprodukowanych od 1997 r., od chwili debiutu Mercedes-Benz w tym segmencie.

Niebawem producent ze Stuttgartu będzie kontynuował ten sukces wraz z nową generacją kompaktowych modeli. Już w 2018 r. ich produkcja rozpocznie się w pięciu fabrykach na trzech kontynentach.

Klasa C: niezmiennie bestseller Mercedes-Benz

W czwartym roku sprzedaży obecnej generacji Klasy C z nadwoziami Limuzyna i Kombi pozostaje ona dla Mercedes-Benz modelem wolumenowym – w ub.r. znalazła ponad 415 000 nabywców. Około jedna czwarta z nich przypada na wersję z wydłużonym rozstawem osi, produkowaną oraz sprzedawaną wyłącznie w Chinach. Opracowanie samochodu w Państwie Środka i przeznaczonego dla tamtejszych nabywców dowodzi, jak ważne jest spełnianie potrzeb klientów: w przypadku Klasy C w ub.r. Chiny były zarówno największym, jak i najszybciej rosnącym zbytu.

Nowa Klasa E w pierwszym pełnym roku sprzedaży bije wszelkie rekordy

Od stycznia do grudnia ub.r. klienci odebrali ponad 350 000 egzemplarzy Klasy E z nadwoziami Limuzyna i Kombi. Oznacza to 40,0-proc. wzrost uzyskany w pierwszym pełnym roku sprzedaży nowej generacji modelu. I chociaż Mercedes-Benz nieprzerwanie poszerza swoje portfolio, nigdy dotąd nie sprzedano tylu Klas E co w ub.r. W Chinach sprzedaż odmiany Limuzyna „podskoczyła” o ponad 100% – tamtejsi nabywcy wybierają głównie wersję z przedłużonym rozstawem osi. Stanowi ona odpowiedź Mercedes-Benz na życzenia chińskich klientów, którzy cenią dużą ilość przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń. Od 2017 r. wydłużona Klasa E jest po raz pierwszy dostępna nie tylko w Chinach, ale i w Indiach.

Udany start odnowionej Limuzyny Klasy S

Nowa Klasa S z nadwoziem Limuzyna zadebiutowała w połowie 2017 r. i cieszy się odtąd wysoką popularnością. W czwartym kwartale ub.r. zanotowała dwucyfrowy wzrost popytu. W całym roku, pomimo zmiany generacyjnej, sprzedano 70 000 egzemplarzy modelu. Znakomite wyniki osiąga Mercedes-Maybach Klasy S, ucieleśniający najwyższy poziom ekskluzywności i jakości. Od chwili premiery na początku 2015 r. znalazł on ponad 25 000 nabywców, z czego ponad dwie trzecie pochodzi z Chin.

14-proc. wzrost w najszybciej rosnącym segmencie – klienci na całym świecie chętnie wybierali SUV-y z gwiazdą

Z wynikiem ponad 805 000 egzemplarzy i 14-proc. wzrostem SUV-y miały znaczący wkład w ubiegłoroczny sukces Mercedes-Benz. Na segment ten przypadała ponad jedna trzecia wszystkich sprzedanych Mercedesów. Nowe rekordy sprzedaży to głównie zasługa dużego wzrostu zainteresowania modelami tego segmentu w Chinach, Niemczech, Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Najpopularniejszymi SUV-ami Mercedes-Benz w 2017 r. były GLC oraz GLA. Także GLC Coupé w pierwszym pełnym roku dostępności miał istotny wkład w sukces SUV-ów z gwiazdą.

Duży wzrost popytu na samochody marzeń

Mercedes-Benz ma dziś w swojej ofercie 12 samochodów marzeń – a ich popularność w 2017 r. przekroczyła poziom notowany rok wcześniej o imponujący wskaźnik 22,4%. Od stycznia do grudnia na drogi wyjechało blisko 170 000 nowych coupé, roadsterów i kabrioletów Mercedesa. Szczególnie dużym wzięciem cieszą się Klasy C Coupé oraz Cabriolet. U dealerów są już dostępne też nowe Klasy E Coupé i Cabriolet, a w 2018 r. dołączą do nich odnowione dwudrzwiowe Klasy S. Swoją premierę na targach branżowych w Los Angeles świętował niedawno najnowszy CLS Coupé, pionier nowego designu Mercedes-Benz.

Klasa V oraz Klasa X przyprawiają klientów o szybsze bicie serca

W 2017 r. Klasa V ustanowiła nowy rekord sprzedaży – ponad 58 000 sztuk (+25,7%). Ośmioosobowy model jest szczególnie popularny wśród klientów z Niemiec, a najsilniejszy wzrost jego sprzedaży odnotowano w Chinach.

W listopadzie ub.r. na pierwszych rynkach z sukcesem ruszyła sprzedaż najnowszego modelu w gamie Mercedes-Benz – Klasy X. Na zakup pierwszego pick-upa z gwiazdą jak dotąd zdecydowało się ponad 1900 klientów (na razie tylko w Europie). W tym roku samochód zadebiutuje na kolejnych rynkach, przyczyniając się do dalszej ekspansji Mercedes-Benz. Na początku 2018 r. pojawi się w sprzedaży w RPA i Australii, a w 2019 r. – w Argentynie i Brazylii.

W ciągu jednego roku AMG sprzedało ponad 130 000 samochodów

W roku swoich 50. urodzin marka aut sportowych i o wysokich osiągach – Mercedes-AMG – po raz pierwszy w swojej historii osiągnęła sześciocyfrową sprzedaż jednostkową. Od stycznia do grudnia dostarczono łącznie 131 970 samochodów AMG, co przekłada się na 33,0-proc. wzrost r/r. Szczególnym zainteresowaniem klientów z całego świata cieszyły się bazowe modele o wysokich osiągach. Jedną z największych ubiegłorocznych atrakcji była rynkowa premiera Mercedesa-AMG GT R, nowego topowego modelu w portfolio AMG. We wszystkich trzech kluczowych regionach – Europie, Azji i Pacyfiku oraz NAFTA – firma z siedzibą w Affalterbach osiągnęła najwyższe wyniki sprzedaży w historii. Wyjątkowo wysokie, bo ponad 40-proc. wzrosty popytu zanotowano na głównych rynkach zbytu: w USA, Niemczech oraz Kanadzie.

smart: udany rok z wysoką sprzedażą jednostkową

Po rekordowym roku 2016 także ten miniony należał do najbardziej udanych w historii smarta – pod względem wielkości sprzedaży jednostkowej to drugi najlepszy rok w ostatniej dekadzie. Na całym świecie nowe smarty fortwo lub forfour odebrało ponad 135 000 klientów (-6,5%). Nowy rekord sprzedaży ustanowiono w Chinach, gdzie dostarczono 23 097 egzemplarzy obu modeli, więcej niż przed rokiem (+9,8%). Tylko w weekend, na który przypadał Dzień Singla (popularne święto w Państwie Środka), w ciągu 48 godzin przez internet złożono ponad 1400 zamówień.

Marka smart pozostaje pionierem elektrycznej mobilności. Teraz zelektryfikowane jest całe jej portfolio – oferta obejmuje trzy modele wyłącznie na prąd, w tym pierwszy na świecie w pełni elektryczny kabriolet. Auta te spotkały się z bardzo przychylnym odbiorem wśród klientów, a statystyki spływających zamówień są bardzo obiecujące. Potwierdza to słuszność decyzji, by od 2020 roku w Europie i Ameryce Północnej smarty sprzedawane były jedynie z napędem elektrycznym. Niedługo później strategia ta zostanie wdrożona na pozostałych rynkach. Zapowiedź tego, jak smart chce dalej na wielu obszarach kształtować przyszłość miejskiej mobilności, stanowił w pełni autonomiczny i elektryczny pojazd koncepcyjny smart vision EQ fortwo, zaprezentowany podczas ostatnich targów we Frankfurcie.

Pomyślna działalność podstawowa stanowi podstawę dla rozwoju mobilności jutra

Dzięki sukcesom podstawowej działalności Mercedes-Benz producent może prowadzić systematyczne inwestycje w mobilności jutra. Cele średnioterminowej perspektywy zakładają dalsze torowanie drogi dla mobilności zrównoważonej i przyjaznej środowisku. Aby stale ograniczać emisję spalin, już teraz Mercedes-Benz oferuje swoim klientom atrakcyjną gamę ukierunkowanych na przyszłość silników spalinowych. W 2018 r. do aktualnego portfolio wprowadzone zostaną nowe generacje jednostek wysokoprężnych i benzynowych. Równolegle oddział aut osobowych kontynuuje elektryfikację układów napędowych. Główną rolę odegra tu 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna oraz kolejna generacja hybryd plug-in, które już dziś umożliwiają klientom jazdę lokalnie bezemisyjną. W tym roku pokazane zostanie seryjne wcielenie modelu EQC, a w 2019 wdrożony zostanie pierwszy całkowicie elektryczny SUV nowej marki produktowo-technologicznej EQ. W ub.r. sporządzono szeroko zakrojone plany produkcji aut elektryczny. Modele EQ będą wytwarzane w istniejących fabrykach, na tych samych liniach produkcyjnych, co samochody konwencjonalne. Dodatkowo, Daimler AG tworzy sieć służącą produkcji akumulatorów. Składa się na nią pięć fabryk na trzech kontynentach.

Równocześnie koncern kładzie nacisk na rozwój ekosystemu dla elektrycznej mobilności. Obejmuje on nie tylko sam pojazd, ale całe portfolio związanych z nim produktów i usług, sięgające od inteligentnych usług poprzez przechowywanie energii na potrzeby prywatne i komercyjne aż po przyjazny środowisku recykling. Celem zaoferowania nabywcom aut elektrycznych kompleksowej obsługi premium poszerzana jest też gama inteligentnych rozwiązań w zakresie ładowania akumulatorów. Jednym z istotnych posunięć jest tu utworzenie spółki joint venture IONITY, mającej na celu rozwój publicznej infrastruktury szybkiego ładowania, zlokalizowanej przy głównych trasach Europy.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

 

 

Porsche kolejny raz ustanawia nowe rekordy liczby dostarczonych aut

Porsche

W 2017 r. firma Porsche AG utrzymała tendencję wzrostową, dostarczając klientom na całym świecie około 246 tysięcy aut. Oznacza to, że producent sportowych samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen przekroczył rekordowy poziom dostaw z 2016 r. o kolejne 4%. Znaczący impuls zapewnił nowy model Panamera, który znalazł blisko 28 tys. nabywców, o 83% więcej niż rok wcześniej.

Obok Porsche Panamera także dostawy samochodów z linii modelowej 718 znacznie przekroczyły poziom notowany rok wcześniej. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku dostarczono około 25 tys. sportowych aut z umieszczonym centralnie silnikiem, co stanowi 6-procentowy wzrost rok do roku. Również fascynacja „911” trwa nieprzerwanie: w 2017 r. po raz kolejnym przekazano klientom ponad 32 tys. egzemplarzy modelu. Z kolei Macan był najlepiej sprzedającym się samochodem marki Porsche i utrzymał wysokie zainteresowanie sprzed roku, z wynikiem ponad 97 tys. dostarczonych pojazdów (+2%).

Największym pojedynczym rynkiem zbytu firmy Porsche pozostały Chiny. W ubiegłym roku dostarczono tam 71 tys. aut, o 10% więcej niż w 2016. Wyniki zanotowane w USA (+2%) oraz Europie (+2%) stanowią kontynuację sukcesu odniesionego w poprzednich latach. Na rodzimym niemieckim rynku klienci odebrali 28,4 tys. samochodów, niemal tyle samo co rok wcześniej. Celem na 2018 r. jest stabilizacja wyników na wysokim poziomie uzyskanym w 2017 r.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Pełna gama modeli Toyoty zelektryfikowana do 2025 roku

Toyota

Elektryfikacja całej gamy modelowej Toyoty i Lexusa

Toyota przewiduje, że w 2030 roku sprzedaż zelektryfikowanych samochodów wyniesie ponad 5,5 miliona rocznie. W tej liczbie znajdzie się ponad milion samochodów bezemisyjnych (BEV i FCEV). Już w 2025 roku każdy model Toyoty i Lexusa będzie albo samochodem z alternatywnym napędem, albo napęd wykorzystujący silnik elektryczny będzie dostępny jako jedna z wersji. Toyota zwiększy liczbę nowo opracowanych modeli akumulatorowo-elektrycznych, wodorowo-elektrycznych oraz hybryd plug-in, a także wprowadzi wersje HEV, PHEV lub BEV do wszystkich aktualnych modeli.

Samochody nieemitujące spalin

Na początku przyszłej dekady Toyota wprowadzi do oferty 10 samochodów elektrycznych (BEV). W pierwszej kolejności nowe modele zadebiutują w Chinach, po czym trafią do salonów w Japonii, Indiach, USA i Europie. W latach 20. na rynku pojawią się kolejne elektryczne modele osobowe i użytkowe Toyoty z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.

Auta hybrydowe oraz hybrydy plug-in

Gama aut hybrydowych zostanie znacząco rozszerzona – do kolejnych modeli trafi nowa generacja napędu Toyota Hybrid System II, który obecnie jest dostępny w Priusie i Toyocie C-HR. Niektóre modele hybrydowe będą dostępne w dwóch wersjach – podstawowej i bardziej dynamicznej. Toyota opracuje także prostszą wersję napędu hybrydowego do wybranych modeli, aby odpowiedzieć na zróżnicowane zapotrzebowanie kierowców. Po 2020 roku zostanie rozbudowana gama hybryd ładowanych z zewnętrznej sieci (plug-in).

Nowe technologie baterii trakcyjnych

Baterie odgrywają główną rolę w rozwoju zelektryfikowanych samochodów. Obecne na rynku akumulatory trakcyjne nadal generują wiele ograniczeń, wynikających z niewystarczającej gęstości energii, dużej masy i objętości, długiego czasu ładowania i wysokich kosztów. Toyota pracuje nad bateriami litowo-jonowymi nowej generacji ze stałym elektrolitem o znacząco większej pojemności energetycznej i maksymalnie skróconym czasie ładowania. Firma przewiduje komercjalizację tej przełomowej technologii na początku lat 20. Równocześnie Toyota i Panasonic prowadzą badania opłacalności wspólnej produkcji pryzmatycznych baterii litowo-jonowych.

Budowa infrastruktury

Toyota skupia się także na rozwoju infrastruktury koniecznej do upowszechnienia alternatywnych napędów. W tym celu opracowuje system redystrybucji zużytych baterii trakcyjnych. Akumulatory, które są już za słabe, aby napędzać samochód, mogą być jeszcze wykorzystywane stacjonarnie. Przykładem takiego rozwiązania jest instalacja w Parku Narodowym Yellowstone, gdzie zestaw baterii z Toyoty Camry Hybrid współpracuje z panelami fotowoltaicznymi, zapewniając dyrekcji parku niezależność energetyczną.

Ponadto potrzebny jest masowy system recyclingu zużytych akumulatorów oraz gęsta sieć punktów ładowania samochodów i stacji tankowania wodoru. Wdrożenie nowych rozwiązań wymaga szerokiej współpracy z władzami publicznymi oraz partnerami biznesowymi.

Toyota pionierem elektryfikacji samochodów

20 lat temu Toyota samodzielnie stworzyła rynek zelektryfikowanych samochodów. Firma koncentruje się na motoryzacji przyjaznej dla środowiska od kilku dekad. W 1993 roku rozpoczęła prace nad napędem hybrydowym, które w 1997 roku zaowocowały rynkową premierą pierwszego seryjnego samochodu hybrydowego – Toyoty Prius. W 2012 roku zadebiutował Prius Plug-in Hybrid, a jego druga generacja z 2017 roku ma dwa razy większy zasięg od poprzednika i jest obecnie najbardziej wydajną hybrydą typu plug-in na świecie.

Badania Toyoty nad napędem na wodorowe ogniwa paliwowe trwają od 1992 roku. W 2014 roku w salonach pojawiła się Toyota Mirai, pierwszy na świecie opracowany od podstaw samochód typu FCEV. Nowy model spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem w Japonii, Europie i USA, a obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia go na kolejne rynki, w tym w Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zelektryfikowane samochody są wydajne energetycznie i umożliwiają korzystanie z odnawialnych źródeł energii w motoryzacji, dlatego są niezastąpione w rozwiązywaniu najpilniejszych problemów współczesności – globalnego ocieplenia, zanieczyszczenia powietrza i wyczerpywania się zasobów nieodnawialnych. Do dziś Toyota sprzedała na świecie ponad 11 milionów takich pojazdów.

Toyota Environmental Challenge 2050

W październiku 2015 roku Toyota ogłosiła globalny plan Environmental Challenge 2050, którego celem jest wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko z działalności firmy oraz aktywne wspieranie zrównoważonego rozwoju. Jednym z celów tej strategii jest redukcja średniej emisji CO2 nowych samochodów Toyoty na całym świecie o 90 procent w porównaniu do 2010 roku.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand