Home

Nowy e-Crafter gwiazdą tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA)

Volkswagen e-crafter

Podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) w Hanowerze marka Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje studyjnego e-Craftera – samochód dostawczy nieemitujący szkodliwych substancji, a tym samym szczególnie nadający się do zastosowania w miastach.

Już w pierwszych założeniach konstrukcyjnych nowego Craftera przewidywano wykorzystanie, jako jednej z wersji, napędu elektrycznego. Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, dr Eckhard Scholz zwraca uwagę, że model ten już wkrótce znajdzie się w produkcji: „już w roku 2017 pierwsze e-Craftery trafią do klientów”.

Charakter nowego, bezemisyjnego Craftera nie zmienił się z powodu zastosowania napędu elektrycznego. Studyjny model, tak jak i seryjny, odznacza się dużą wytrzymałością i zapewnia bardzo dużą ładowność. Przedział ładunkowy ma pojemność aż 11,3 m3, a jego maksymalna wysokość to 1.961 mm, odległość między nadkolami wynosi 1.380 mm, a maksymalna długość – 4.855 mm. Oznacza to, że wymiary przestrzeni ładunkowej e-Craftera są takie same, jak wersji z silnikami spalinowymi.

Dzięki elektrycznej jednostce napędowej o mocy 100 kW studyjny e-Crafter, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,25 tony, rozpędza się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 80 km/h. Dzięki temu równie dobrze sprawdzi się on na miejskich obwodnicach, jak i na pozamiejskich drogach. Ponieważ silnik e-Craftera prawie natychmiast po uruchomieniu uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm, samochód charakteryzuje się dobrymi osiągami, które są bardzo przydatne podczas codziennych zadań, i to nawet gdy auto przewozi ładunek o maksymalnej masie 1.709 kg.

Zestaw akumulatorów studyjnego auta, które w Hanowerze jest pokazywane po raz pierwszy, składa się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kilowatogodzin. Akumulatory umieszczono pod podłogą - dzięki temu nie zmniejszyła się pojemność przedziału ładunkowego. Akumulatory umożliwiają e-Crafterowi pokonanie, zależnie od wersji auta, ponad 200 km. W zależności od natężenia prądu (czyli rodzaju stacji ładującej) akumulatory można naładować w 80 procentach w czasie zaledwie 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidziano zastosowanie akumulatorów jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim auto będzie mogło uzyskać zasięg nawet 400. To bardzo interesująca perspektywa dla wielu branż, także tych wykorzystujących auta do transportu poza miastami.

Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Poza tym poruszającego się bezgłośnie Craftera można poznać z przodu dzięki światłom dziennym LED w formie litery C, która jest charakterystycznym wyróżnikiem elektrycznych samochodów Volkswagena.

W kabinie kierowcy, zamiast obrotomierza znajduje się tzw. „powermeter”; od wnętrz aut z silnikami wysokoprężnymi, kabina e-Craftera różni się też kierownicą pokrytą skórą z niebieskim dekoracyjnym szwem oraz fotelami w kolorze tytanowej czerni, z niebieskimi aplikacjami.

Przedział ładunkowy zaprojektowano uwzględniając obecne i przyszłe potrzeby branży kurierskiej. Takie elementy jak podłoga z system ProSafe umożliwiającym bezpieczne mocowanie ładunku, urządzenie Flex-Rack czy system półek „Globelyst” dostarcza specjalistyczna firma Sortimo.

Model studyjny prezentowany podczas wystawy IAA jest dodatkowo wyposażony w stację serwisową, w której można przechowywać i ładować zapasowe akumulatory do specjalnych elektrycznych rowerów typu Cargo.

Dane techniczne studyjnego modelu e-Crafter (IAA 2016):

silnik: elektryczny

moc: 100 kW

moment obrotowy: 290 Nm

Akumulator: litowo-jonowy (26 x 12 ogniw) 43 kWh, 384 V, czas ładowania: 45 minut (ze stacji 40 kW DC)

dopuszczalna masa całkowita: 4.250 kg

prędkość maksymalna: 80 km/h

zasięg: 208 km

masa własna (EU): 2.541 kg

dopuszczalna ładowność: 1.709 kg

pojemność przedziału ładunkowego: 11,3 m3

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Światowa premiera SUV-a Mitsubishi GT-PHEV w Paryżu

MITSUBISHI GT-PHEV Concept

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zapowiada światową premierę MITSUBISHI GT-PHEV Concept, samochodu SUV nowej generacji, który zadebiutuje na Paryskim Salonie Samochodowym 2016. Model koncepcyjny napędzany jest własnym, opracowanym przez MMC zaawansowanym systemem napędu hybrydowego z zewnętrznym ładowaniem EV (PHEV), wykorzystującym trzy silniki elektryczne.

MITSUBISHI GT-PHEV Concept: Zarys koncepcji

MITSUBISHI GT-PHEV Concept, to wysokiej klasy SUV nowej generacji, który łatwo radzi sobie na różnych nawierzchniach. Jego wygląd jest najnowszą interpretacją języka stylistycznego MMC, a od strony technicznej samochód oferuje wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych firmy, obejmujących napęd elektryczny i kontrolę przenoszenia tego napędu na wszystkie koła. MITSUBISHI GT-PHEV Concept pozwala kierowcy bezpiecznie prowadzić samochód w każdych warunkach drogowych. Budzi w ten sposób ciekawość kierowcy i zachęca do przeżycia przygody za kierowcą, pozwalając posunąć się dalej i zrobić krok poza granice tego, czego kierowca doświadczył kiedykolwiek wcześniej.

W swojej ogólnej koncepcji MITSUBISHI GT-PHEV Concept jest odzwierciedleniem pojęcia “ground tourer” – samochodu stworzonego do pokonywania wielkich odległości.

Jeśli chodzi o technikę, opracowany w MMC zaawansowany system PHEV z trzema silnikami charakteryzuje się nie tylko świetnymi parametrami ekologicznymi, ale też wyjątkowymi osiągami i własnościami, zachęcając kierowców o dowolnym poziomie umiejętności do śmiałego podążania nowymi ścieżkami, jakich zechcą spróbować w różnych warunkach pogodowych i drogowych, gwarantując przyjemność i wysoce satysfakcjonujące wrażenia z jazdy.

System PHEV oferuje akumulatory nowej generacji, o dużej pojemności, trzy wysokiej mocy i wysokiej sprawności silniki elektryczne i silnik spalinowy zaprojektowany specjalnie do współpracy z systemem PHEV, którego charakterystykę ulepszono pod kątem wytwarzania energii elektrycznej i sprawności napędowej. Taka kombinacja zapewnia znakomitą dynamikę, idealną dla koncepcji “ground tourer” i pozwala na komfort jazdy na długich trasach, z czysto elektrycznym zasięgiem 120 km i połączonym zasięgiem hybrydowym przekraczającym 1200 km. Układ napędowy z trzema silnikami, jednym z przodu i dwoma z tyłu, zapewnia znaczną poprawę parametrów trakcyjnych układu stałego napędu czterech kół, dając pełne pole do popisu opracowanemu przez MMC zintegrowanemu systemowi sterowania dynamiką pojazdu Super All Wheel Control (S-AWC), co zapewnia nowy poziom stabilności prowadzenia samochodu.

MITSUBISHI GT-PHEV Concept wyróżnia się również najnowszą technologią łączności samochodowej, pozwalającą na pełne wykorzystanie osiągów i możliwości samochodu. Zastosowane rozwiązania umożliwiają zasilanie układów sterowania informacjami z systemu nawigacji samochodowej, danymi o pogodzie i nawierzchni uzyskanymi z sieci informacyjnych oraz z czujników pokładowych i kamer, co pozwala na precyzyjne zarządzanie zużyciem energii, zarówno elektrycznej, jak i zużyciem paliwa, a także na wykorzystanie tych informacji w celu zapewnienia optymalnego sterowania napędem wszystkich kół w dowolnych warunkach drogowych i pogodowych.

 

 

Źródło: Mitsubishi

Ilustracja: Mitsubishi

Współpraca Grupy PSA z firmą Divergent 3D

Divergent 3D - druk w metalu

Grupa PSA nawiązała partnerstwo strategiczne z Divergent 3D. Współpraca ma na celu zwiększenie wydajności w dziedzinie produkcji samochodów poprzez wykorzystanie technologii druku 3D w metalu. Kierunkiem rozwoju PSA jest zostanie światowym liderem w zakresie efektywności produkcji motoryzacyjnej oraz zmniejszenia jej oddziaływań na środowisko.

Firma Divergent 3D opracowała platformę software-hardware, opartą na technologii druku 3D (Divergent Manufacturing Platform™). Zmienia ona warunki ekonomiczne i wpływ na środowisko procesów projektowania oraz produkcji złożonych konstrukcji, takich jak samochody. Divergent 3D aktywnie angażuje się w działania zmierzające do zrewolucjonizowania produkcji w branży motoryzacyjnej.  Firma realizuje te założenia poprzez wdrażanie i licencjonowanie przełomowych rozwiązań oraz zgłoszonych do opatentowania technologii.

Zamiarem Grupy PSA jest długoterminowa współpraca z Divergent 3D, polegająca na wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii firmy. Współpraca ta pomoże w zdecydowanym powiększeniu wydajności produkcji Grupy PSA, co będzie możliwe dzięki technikom druku 3D w metalu. 

Produkcja addytywna od dawna znajduje zastosowanie w całym przemyśle samochodowym w zakresie programów pilotażowych o małej skali. Skupiają się one na opracowaniu pojedynczych komponentów drukowanych technikami 3D na potrzeby produkcji. W przeciwieństwie do tych praktyk, Grupa PSA i Divergent 3D współpracują na rzecz przekształcenia procesów projektowania i produkcji całej konstrukcji samochodów. Założeniem tej koncepcji jest produkowanie pojazdów lżejszych, bezpieczniejszych strukturalnie, wydajniejszych ekonomicznie i mniej uciążliwych dla środowiska.

 

 

Źródło: Citroën

Ilustracja: Citroën

Renault wręczyło kartę do stutysięcznego samochodu elektrycznego

Renault ZOE

W Oslo (Norwegia) przedstawiciele Renault wręczyli kartę do stutysięcznego samochodu elektrycznego marki, którym okazało się Renault ZOE. Renault jest pionierem w dziedzinie pojazdów w 100% elektrycznych i jednocześnie europejskim liderem w produkcji osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych. Marka ma 27% udziałów w tym rynku.

Pięć lat po wprowadzeniu swojego pierwszego samochodu elektrycznego, przedstawiciele marki Renault, która jest pionierem w zakresie pojazdów w 100% elektrycznych i liderem na tym rynku w Europie, wręczyli kartę do stutysięcznego samochodu elektrycznego ZOE, Åsmundowi Gillebo. 41-letni Norweg, wraz z autem otrzymał 5 lat nieodpłatnego ładowania akumulatora trakcyjnego od firmy Fortim i 100 tys. minut ładowania akumulatora od firmy Grønn kontakt, dwóch lokalnych dostawców energii elektrycznej.

Renault – lider na europejskim rynku samochodów elektrycznych

W pierwszej połowie 2016 roku marka Renault sprzedała ponad 15 tys. samochodów elektrycznych (nie uwzględniając Twizy), co oznacza wzrost o 32% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Sukces ten umocnił Renault na pozycji lidera na rynku osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych w Europie. Co czwarty samochód elektryczny jeżdżący po drogach Europy to model Renault. We Francji wskaźnik ten wynosi aż 50%: co drugi elektryczny samochód to Renault. Głównymi rynkami zbytu dla elektrycznych modeli Renault są Francja, Norwegia, Wielka Brytania i Niemcy.

Liczba nabywców samochodów elektrycznych rośnie z roku na rok, w czym szeroki udział ma Renault dzięki licznym wprowadzanym innowacjom na tym polu i swojemu zaangażowaniu w rozwój odpowiedniej infrastruktury. Wskaźnik zadowolenia naszych klientów, osiągający w przypadku ZOE rekordowy poziom 98%, motywuje nas do dalszego działania – powiedział Eric Feunteun, dyrektor programu samochodów elektrycznych Renault.

Renault dysponuje najbardziej rozbudowaną na rynku gamą samochodów w 100% elektrycznych, pozwalającą wyjść naprzeciw zróżnicowanym potrzebom użytkowników. Składa się ona z kompaktowego auta miejskiego ZOE, dostawczego Kangoo Z.E., miejskiego czterokołowca Twizy (i jego wersji dostawczej Twizy Cargo) oraz prestiżowego sedana RSM SM3 Z.E. (najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego w Korei Południowej).

ZOE, najlepiej sprzedający się w Europie samochód elektryczny, jest liderem na rynku samochodów elektrycznych i posiada 23% udziałów w tym rynku. Kangoo Z.E., będący trzeci rok z rzędu liderem na rynku elektrycznych samochodów dostawczych w Europie, jest w opinii użytkowników biznesowych wzorcowym autem i wygrywa liczne przetargi, na przykład ogłoszone przez francuską i norweską pocztę, czy też przez ERDF (Électricité Réseau Distribution France - francuskiego dystrybutora energii elektrycznej). I wreszcie Twizy, z 17 tys. sprzedanych egzemplarzy jest wiodącym modelem wśród nowych środków indywidualnego transportu na świecie. Pojazd ten cieszy się również dużym powodzeniem na rynku i car sharingu w Europie i Ameryce Północnej.

Renault – wiodąca marka na rynku samochodów elektrycznych

Marka Renault, plasująca się w awangardzie technologii związanych z napędem elektrycznym, co potwierdzają zwycięstwa w Formule E, w naturalny sposób zdobywa sobie uznanie coraz liczniejszej grupy użytkowników. Od samego początku przygody z napędem elektrycznym Renault angażuje się w globalne działania na rzecz rozwoju samochodów elektrycznych, w szczególności poprzez rozwój odpowiedniej infrastruktury. Renault bierze udział w licznych projektach rozwoju publicznych terminali ładowania akumulatorów trakcyjnych, realizowanych wspólnie z władzami publicznymi i innymi zaangażowanymi stronami, takimi jak firmy energetyczne. Do dziś na całym świecie zainstalowanych zostało ponad 100 tys. publicznych terminali ładowania akumulatorów trakcyjnych, z czego 80 tys. w Europie, a ich liczba stale rośnie. Przykładowo Renault wspiera projekty funduszu TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) i Komisji Europejskiej, które pozwoliły zainstalować dotąd ponad 2 000 terminali szybkiego ładowania akumulatorów trakcyjnych wzdłuż głównych szlaków autostradowych i drogowych w piętnastu krajach Europy.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand