Home

Przedsiębiorstwa branży telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej zakładają 5G Automotive Association

5G Automotive Association

Audi AG, BMW Group, Daimler AG, Ericsson, Huawei, Intel, Nokia i Qualcomm Inc. ogłosiły powołanie do życia organizacji 5G Automotive Association (5GAA). Stowarzyszenie to ma tworzyć, testować i promować nowe rozwiązania telekomunikacyjne, a także popularyzować, wspierać ich standaryzację oraz przyspieszać wprowadzanie na rynek. Celem nadrzędnym organizacji jest wyjście naprzeciw potrzebom społecznym w obszarze „sieciowej mobilności” i bezpieczeństwa ruchu drogowego, z ofertą skupiającą się na „sieciowej autonomicznej jeździe”, na dostępie w dowolnym miejscu do usług oraz na inteligentnych rozwiązaniach ruchu drogowego tzw. smart city – inteligentnego miasta.

Dzięki sieciom telefonii komórkowej kolejnej generacji 5G i dalszemu rozwojowi standardu LTE, a także tzw. komunikacji Cellular Vehicle-to-everything (mobilna komunikacja: pojazd-inne obiekty), kluczowym przedmiotem zainteresowania informatyki i telekomunikacji staje się internet rzeczy i cyfryzacja przemysłu.

Sieci telefonii komórkowej następnej generacji będą potrafiły przetwarzać o wiele większą ilość danych niż obecne, łączyć ze sobą znacznie więcej urządzeń, w dużym stopniu zmniejszać opóźnienia i zapewniać nową jakość stabilności sieci. Dla przykładu: sieć 5G poprawia podstawy komunikacji decydujące w przyszłości o bezpieczeństwie ruchu drogowego, poszerzonej komunikacji Vehicle-to-everything i sieciowych rozwiązaniach w obszarze mobilności.

Członkowie organizacji 5G Automotive Association pragną w ścisłej współpracy optymalnie wykorzystywać nowy potencjał techniczny i związany z nim potencjał biznesowy, na rzecz branży motoryzacyjnej oraz informatycznej i telekomunikacyjnej. Stowarzyszenie skupia się na kluczowych kwestiach technicznych i regulacyjnych. Potencjał nowych generacji telefonii cyfrowej należy wykorzystać w najlepszy możliwy sposób, optymalnie łącząc, komunikując i integrując przy tym platformy pojazdów.

 

5GAA będzie m.in.:

- określać i wzajemnie dopasowywać obszary zastosowań, wymogi techniczne i strategie realizacji,

- wspierać instytucje zajmujące się standaryzacją i regulacją, a także procesy certyfikacji i dopuszczania do użytku,

- zajmować się wymogami technicznymi komunikacji vehicle-to-everything, takimi jak połączenia bezprzewodowe, bezpieczeństwo, ochrona danych, identyfikacja czy architektura chmur,

- w ramach wspólnych projektów z obszaru innowacji i rozwoju opracowywać całościowe rozwiązania, prowadzić testy kompatybilności, a także zakrojone na szeroką skalę projekty pilotażowe i badania. 

 

Stowarzyszenie 5G Automotive Association działa na skalę globalną i jest otwarte na kolejnych partnerów z branży informatycznej i telekomunikacyjnej, przemysłu motoryzacyjnego oraz z innych dziedzin związanych z motoryzacją i ruchem drogowym. Wiele przedsiębiorstw wyraziło już chęć wsparcia organizacji 5GAA i przystąpienia do grona jej członków.

Przewodniczącym Rady Nadzorczej 5GAA mianowano Christopha Voigta, a prezesem zarządu jest Dino Flore.

Stowarzyszenie 5GAA będzie w ścisłej współpracy wspierać krajowe i regionalne inicjatywy, takie jak np. europejski projekt Connected & Automated Driving Pre-Deployment Project, który ma na celu testowanie sieciowej i autonomicznej jazdy.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Volkswagen zaprezentuje elektryczny pojazd nowej ery

Volkswagen Salon w Paryżu

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu (1-16 października) ekspozycja Volkswagena będzie podporządkowana idei „Think New”. Prezentując, jako światową premierę, studyjny model o niezwykłym designie Volkswagen przedstawi nowego ambasadora świata motoryzacji.

Ten jedyny w swoim rodzaju samochód koncepcyjny sygnalizuje wejście marki Volkswagen w nową erę: pojazd ten jest tak samo rewolucyjny, jak Garbus, który debiutował siedem dekad temu, a później stał się światowym bestsellerem.

Ten studyjny model ma potencjał, aby zapisać się na kartach historii motoryzacji jako koncepcja zupełnie nowego pojazdu. Samochód produkcyjny, który będzie następcą modelu studyjnego, będzie pierwszym Volkswagenem na rynku wyprodukowanym na nowej platformie modułowej dla aut elektrycznych (MEB).

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Nowy e-Crafter gwiazdą tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA)

Volkswagen e-crafter

Podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) w Hanowerze marka Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje studyjnego e-Craftera – samochód dostawczy nieemitujący szkodliwych substancji, a tym samym szczególnie nadający się do zastosowania w miastach.

Już w pierwszych założeniach konstrukcyjnych nowego Craftera przewidywano wykorzystanie, jako jednej z wersji, napędu elektrycznego. Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, dr Eckhard Scholz zwraca uwagę, że model ten już wkrótce znajdzie się w produkcji: „już w roku 2017 pierwsze e-Craftery trafią do klientów”.

Charakter nowego, bezemisyjnego Craftera nie zmienił się z powodu zastosowania napędu elektrycznego. Studyjny model, tak jak i seryjny, odznacza się dużą wytrzymałością i zapewnia bardzo dużą ładowność. Przedział ładunkowy ma pojemność aż 11,3 m3, a jego maksymalna wysokość to 1.961 mm, odległość między nadkolami wynosi 1.380 mm, a maksymalna długość – 4.855 mm. Oznacza to, że wymiary przestrzeni ładunkowej e-Craftera są takie same, jak wersji z silnikami spalinowymi.

Dzięki elektrycznej jednostce napędowej o mocy 100 kW studyjny e-Crafter, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,25 tony, rozpędza się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 80 km/h. Dzięki temu równie dobrze sprawdzi się on na miejskich obwodnicach, jak i na pozamiejskich drogach. Ponieważ silnik e-Craftera prawie natychmiast po uruchomieniu uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm, samochód charakteryzuje się dobrymi osiągami, które są bardzo przydatne podczas codziennych zadań, i to nawet gdy auto przewozi ładunek o maksymalnej masie 1.709 kg.

Zestaw akumulatorów studyjnego auta, które w Hanowerze jest pokazywane po raz pierwszy, składa się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kilowatogodzin. Akumulatory umieszczono pod podłogą - dzięki temu nie zmniejszyła się pojemność przedziału ładunkowego. Akumulatory umożliwiają e-Crafterowi pokonanie, zależnie od wersji auta, ponad 200 km. W zależności od natężenia prądu (czyli rodzaju stacji ładującej) akumulatory można naładować w 80 procentach w czasie zaledwie 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidziano zastosowanie akumulatorów jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim auto będzie mogło uzyskać zasięg nawet 400. To bardzo interesująca perspektywa dla wielu branż, także tych wykorzystujących auta do transportu poza miastami.

Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Poza tym poruszającego się bezgłośnie Craftera można poznać z przodu dzięki światłom dziennym LED w formie litery C, która jest charakterystycznym wyróżnikiem elektrycznych samochodów Volkswagena.

W kabinie kierowcy, zamiast obrotomierza znajduje się tzw. „powermeter”; od wnętrz aut z silnikami wysokoprężnymi, kabina e-Craftera różni się też kierownicą pokrytą skórą z niebieskim dekoracyjnym szwem oraz fotelami w kolorze tytanowej czerni, z niebieskimi aplikacjami.

Przedział ładunkowy zaprojektowano uwzględniając obecne i przyszłe potrzeby branży kurierskiej. Takie elementy jak podłoga z system ProSafe umożliwiającym bezpieczne mocowanie ładunku, urządzenie Flex-Rack czy system półek „Globelyst” dostarcza specjalistyczna firma Sortimo.

Model studyjny prezentowany podczas wystawy IAA jest dodatkowo wyposażony w stację serwisową, w której można przechowywać i ładować zapasowe akumulatory do specjalnych elektrycznych rowerów typu Cargo.

Dane techniczne studyjnego modelu e-Crafter (IAA 2016):

silnik: elektryczny

moc: 100 kW

moment obrotowy: 290 Nm

Akumulator: litowo-jonowy (26 x 12 ogniw) 43 kWh, 384 V, czas ładowania: 45 minut (ze stacji 40 kW DC)

dopuszczalna masa całkowita: 4.250 kg

prędkość maksymalna: 80 km/h

zasięg: 208 km

masa własna (EU): 2.541 kg

dopuszczalna ładowność: 1.709 kg

pojemność przedziału ładunkowego: 11,3 m3

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Światowa premiera SUV-a Mitsubishi GT-PHEV w Paryżu

MITSUBISHI GT-PHEV Concept

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zapowiada światową premierę MITSUBISHI GT-PHEV Concept, samochodu SUV nowej generacji, który zadebiutuje na Paryskim Salonie Samochodowym 2016. Model koncepcyjny napędzany jest własnym, opracowanym przez MMC zaawansowanym systemem napędu hybrydowego z zewnętrznym ładowaniem EV (PHEV), wykorzystującym trzy silniki elektryczne.

MITSUBISHI GT-PHEV Concept: Zarys koncepcji

MITSUBISHI GT-PHEV Concept, to wysokiej klasy SUV nowej generacji, który łatwo radzi sobie na różnych nawierzchniach. Jego wygląd jest najnowszą interpretacją języka stylistycznego MMC, a od strony technicznej samochód oferuje wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych firmy, obejmujących napęd elektryczny i kontrolę przenoszenia tego napędu na wszystkie koła. MITSUBISHI GT-PHEV Concept pozwala kierowcy bezpiecznie prowadzić samochód w każdych warunkach drogowych. Budzi w ten sposób ciekawość kierowcy i zachęca do przeżycia przygody za kierowcą, pozwalając posunąć się dalej i zrobić krok poza granice tego, czego kierowca doświadczył kiedykolwiek wcześniej.

W swojej ogólnej koncepcji MITSUBISHI GT-PHEV Concept jest odzwierciedleniem pojęcia “ground tourer” – samochodu stworzonego do pokonywania wielkich odległości.

Jeśli chodzi o technikę, opracowany w MMC zaawansowany system PHEV z trzema silnikami charakteryzuje się nie tylko świetnymi parametrami ekologicznymi, ale też wyjątkowymi osiągami i własnościami, zachęcając kierowców o dowolnym poziomie umiejętności do śmiałego podążania nowymi ścieżkami, jakich zechcą spróbować w różnych warunkach pogodowych i drogowych, gwarantując przyjemność i wysoce satysfakcjonujące wrażenia z jazdy.

System PHEV oferuje akumulatory nowej generacji, o dużej pojemności, trzy wysokiej mocy i wysokiej sprawności silniki elektryczne i silnik spalinowy zaprojektowany specjalnie do współpracy z systemem PHEV, którego charakterystykę ulepszono pod kątem wytwarzania energii elektrycznej i sprawności napędowej. Taka kombinacja zapewnia znakomitą dynamikę, idealną dla koncepcji “ground tourer” i pozwala na komfort jazdy na długich trasach, z czysto elektrycznym zasięgiem 120 km i połączonym zasięgiem hybrydowym przekraczającym 1200 km. Układ napędowy z trzema silnikami, jednym z przodu i dwoma z tyłu, zapewnia znaczną poprawę parametrów trakcyjnych układu stałego napędu czterech kół, dając pełne pole do popisu opracowanemu przez MMC zintegrowanemu systemowi sterowania dynamiką pojazdu Super All Wheel Control (S-AWC), co zapewnia nowy poziom stabilności prowadzenia samochodu.

MITSUBISHI GT-PHEV Concept wyróżnia się również najnowszą technologią łączności samochodowej, pozwalającą na pełne wykorzystanie osiągów i możliwości samochodu. Zastosowane rozwiązania umożliwiają zasilanie układów sterowania informacjami z systemu nawigacji samochodowej, danymi o pogodzie i nawierzchni uzyskanymi z sieci informacyjnych oraz z czujników pokładowych i kamer, co pozwala na precyzyjne zarządzanie zużyciem energii, zarówno elektrycznej, jak i zużyciem paliwa, a także na wykorzystanie tych informacji w celu zapewnienia optymalnego sterowania napędem wszystkich kół w dowolnych warunkach drogowych i pogodowych.

 

 

Źródło: Mitsubishi

Ilustracja: Mitsubishi

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand