Home

Koncern Daimler AG zbuduje fabrykę silników w Jaworze

Morawiecki, Szydło, Shenkel

 

Koncern Daimler AG podjął ostateczną decyzję dotyczącą budowy fabryki silników w polskim Jaworze i podpisał z polskimi partnerami umowę o zakupie działki. Oficjalne ogłoszenie inwestycji odbyło się podczas spotkania Markusa Schäfera, członka zarządu Mercedes-Benz Cars ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, z Panią Premier Beatą Szydło i Mateuszem Morawieckim, wicepremierem i Ministrem Rozwoju w Warszawie. Silniki będą produkowane w ramach nowopowstałej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska (MBMP), na czele której stanął dr Andreas Schenkel.

„Rozszerzenie możliwości produkcji w Polsce oznacza, że nasza sieć fabryk zespołów napędowych nabiera coraz bardziej międzynarodowego charakteru. Pozwoli to podnieść elastyczność i wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej. Nową fabryką pokieruje dr Andreas Schenkel, który wspólnie z załogą i partnerami lokalnymi będzie konsekwentnie i z sukcesem realizował nasza strategię wzrostu”, wyjaśnia Markus Schäfer.

Daimler planuje zainwestować łącznie 500 mln euro w nowy zakład produkcji silników w Jaworze, położonym niecałe 70 km na zachód od Wrocławia.

Decyzja biznesowa Daimlera świadczy o tym, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów zagranicznych. Branża motoryzacyjna staje się hubem innowacyjności polskiej gospodarki. Dzięki temu w Polsce powstają miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji. Premiujemy szczególnie inwestycje w projekty innowacyjne, badawczo-rozwojowe i w sektorze nowoczesnych usług, które generują wartość dodaną dla polskiej gospodarki, a przez to zwiększają jej konkurencyjność.” - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki.

Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Cars w Polsce. W nowoczesnej fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowa fabryka będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0” (Industry 4.0) i ma ambicję być benchmarkiem w sektorze produkcji silników.

Wspieramy naszych inwestorów zagranicznych tworząc skoordynowany i profesjonalny system ich obsługi, i to na każdym etapie realizacji projektów. Stawiamy przy tym na aktywną rolę administracji i instytucji otoczenia biznesu, która zapewni nową jakość oferowanych przez nie usług.” – mówi Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r. „Budowa pierwszego zakładu produkcyjnego Mercedes-Benz Cars w Polsce i kierowanie tutaj produkcją silników stanowi niezwykle ciekawe wyzwanie. Bardzo się na to cieszę, podobnie jak na współpracę z przyszłymi współpracownikami i moimi kolegami z koncernu”, mówi dr Andreas Schenkel.

Organizacja sieci produkcji zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars

Kooperację w zakresie produkcji zespołów napędowych do samochodów osobowych (Mercedes-Benz Cars) tworzy wiele niemieckich i międzynarodowych zakładów, a za kierowanie nią odpowiada zakład wiodący w Untertürkheim. Tutaj produkowane są silniki, skrzynie biegów, osie i związane z nimi podzespoły. Zakład Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w projektowaniu i produkcji najnowocześniejszych podzespołów i części oraz w produkcji silników. Zakład Mercedes-Benz w Hamburgu odpowiada za projektowanie i produkcję osi i ich elementów, kolumn kierowniczych, podzespołów układu wydechowego, elementów strukturalnych lekkich konstrukcji oraz podzespołów do napędów elektrycznych. Fabryka silników MDC Power w Kölleda w Turyngii należy w całości do Daimler AG i produkuje czterocylindrowe silniki do pojazdów Mercedes-Benz i Mercedes-AMG. Poza granicami Niemiec działa jeszcze kilka zakładów, zajmujących się produkcją podzespołów. Należy do nich m.in. Star Transmission, rumuńska spółka córka Daimlera, specjalizująca się w montażu skrzyń biegów oraz produkcji części i podzespołów. W Pekinie w Chinach produkuje się w ramach przedsiębiorstwa joint ventures BBAC silniki przeznaczone na lokalny rynek. Jako element strategicznej współpracy między firmą Daimler a koncernem Renault/Nissan, w amerykańskich zakładach w Decherd w stanie Tennessee budowane są czterocylindrowe silniki benzynowe do samochodów Mercedes-Benz.

 

 

Źródło: Daimler AG

Ilustracja: Daimler AG

Znakomite wyniki sprzedaży Volkswagena w Polsce

Golf 7

W każdym miesiącu 2016 roku rejestrowano w Polsce więcej nowych, osobowych VW niż w analogicznych miesiącach 2015 roku. W porównaniu z sierpniem bieżącego roku, we wrześniu popyt na nowe samochody spod znaku Volkswagena wzrósł o 19,05%. Porównując rok do roku, we wrześniu liczba rejestracji nowych, osobowych aut Volkswagena wzrosła o aż 31,53%.

Po pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku Volkswagen w rankingu rejestracji nowych, osobowych samochodów plasuje się w Polsce na drugim miejscu z liczbą 30.421 aut. W każdym miesiącu tego roku zarejestrowano więcej nowych samochodów marki Volkswagen w porównaniu z analogicznymi miesiącami minionego roku. Co więcej, w marcu i lipcu Volkswagen był w tym zestawieniu marką numer jeden.

„Świetne wyniki rejestracji nowych Volkswagenów to zasługa szerokiej gamy samochodów dopasowanych do współczesnych oczekiwań naszych Klientów oraz faktu, jak łatwo stać się ich posiadaczem. Olbrzymie znaczenie mają także niskie koszty eksploatacji naszych aut, których klienci są coraz bardziej świadomi. Dziś do wielu modeli Volkswagena, kupujący otrzymują w cenie auta dodatkową, fabryczną opiekę pogwarancyjną oraz pakiet przeglądów, dzięki czemu zyskują spokój na lata i mogą cieszyć się beztroską eksploatacją samochodu. Ponadto dzięki atrakcyjnemu finansowaniu Volkswageny stały się przystępne jak nigdy dotąd. W ramach kredytu Easy Drive, nowym Volkswagenem up! można jeździć za 364 zł miesięcznie”. – powiedział Michał Szaniecki, dyrektor marketingu marki Volkswagen w Polsce.

Od stycznia do września 2016 roku wśród modeli Volkswagena liderami pod względem liczby rejestracji nowych samochodów w Polsce są Golf (8.851 egzemplarzy) i Passat (6.296 sztuk).

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Nowe Urbino 12 Hybrid oraz Urbino 12 CNG zaprezentowane po raz pierwszy na targach IAA 2016

Urbino 12 Hybrid oraz Urbino 12 CNG

Na konferencji prasowej, która odbyła się podczas targów IAA w Hanowerze, firma Solaris przedstawiła dwa kolejne modele Urbino nowej generacji. Pierwszy z nich to autobus hybrydowy, natomiast druga nowość to Urbino z napędem CNG. Podczas konferencji uroczyście wręczono także statuetkę Bus of the Year 2017. Najlepszym autobusem miejskim został wybrany elektryczny Solaris Urbino 12 electric nowej generacji. Światowa premiera bateryjnego Solarisa miała miejsce rok temu na targach Busworld Kortrijk 2015. Te innowacyjne elektrobusy jeżdżą już po ulicach Hanoweru, Hamburga i Tampere. Uczestnicy targów IAA mogą przetestować zalety nowego Urbino 12 electric, który kursuje już w regularnym ruchu miejskim w Hanowerze.

Nowy Solaris Urbino 12 Hybrid

Prezentowana podczas targów IAA 2016 w Hanowerze hybrydowa nowość Solarisa wyposażona jest w szeregowy system HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny, który zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje opcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym. Oprócz tego klienci będą mogli zdecydować się na system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom nowy pojazd hybrydowy Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Pojazd prezentowany na targach IAA wyposażony jest w baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh. W najbliższym czasie będą dostępne dwie dodatkowe wersje magazynowania energii: superkondensatory o pojemności 0,82 kWh oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 31,8 kWh.

Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego – w wieży silnika oraz na dachu pojazdu – nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich w pojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisa są takie same jak w Urbino 12 z konwencjonalnym napędem z silnikiem firmy Cummins.

Nowy Solaris Urbino 12 CNG

Premierowe, 12-metrowe Urbino CNG wykorzystuje zalety Solarisa nowej generacji, takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny, lekki szkielet czy przestronna i komfortowa przestrzeń pasażerska.

Jednostkę napędową w nowym gazowym modelu stanowi sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM, spełniający normę Euro6, a w prezentowanym egzemplarzu sprzężony ze skrzynią biegów VOITH Diwa6. Nowość stanowi technologia montażu butli z gazem ziemnym. Pięć kompozytowych zbiorników jest umieszczonych na dachu autobusu wzdłużnie, nie zaś poprzecznie, jak było to w poprzedniej wersji Urbino. Ponadto nowa technologia budowy pojemników pozwala na oszczędność nawet 80 kilogramów w zależności od konfiguracji. Dzięki położeniu wzdłuż autobusu, zredukowano także liczbę zaworów butli. Prezentowany na targach model posiada zbiorniki z gazem o pojemności 1575 l. Producent oferuje w tym zakresie także butle o powiększonej pojemności 1875 litrów lub mniejsze o pojemności 1260 litrów. Dzięki temu autobus można idealnie dopasować do potrzeb przewoźników.

W gazowym Solarisie nowej generacji zawór tankowania gazu znajduje się w tym samym miejscu co wlew paliwa w jego spalinowym odpowiedniku. W rezultacie ani układ siedzeń, ani wnętrze gazowca, ani też budowa kabiny kierowcy nie uległy zmianie w stosunku do autobusu diesla. Podobnie jak i inne modele nowej generacji Solarisa, pojazd charakteryzuje się przestrzennym i jasnym wnętrzem, w którym wykorzystano znane już w Solarisach, nowoczesne rozwiązania, takie jak oświetlenie LED, efektywna klimatyzacja czy ładowarki USB, dzięki którym podróż nowym gazowcem staje się niezwykle komfortowa. W autobusie znajdują się 33 miejsca siedzące, w tym 16 dostępnych jest z niskiej podłogi.

 

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

Solaris i Stadler nawiązują partnerską współpracę w zakresie produkcji lekkich pojazdów szynowych

Solaris and Stadler

Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler Polska Sp. z o.o. rozpoczynają bliską współpracę w obszarze pojazdów szynowych. Przedsiębiorstwa będą występować na rynku jako konsorcjum. Kooperacja zostanie zainicjowana złożeniem wspólnej oferty w przetargu na dostawę tramwajów dla Krakowa. Stadler i Solaris będą także razem uczestniczyć w kolejnych postępowaniach przetargowych na dostawy tramwajów na rynku polskim, jak również na innych rynkach europejskich.

Stadler Polska od 10 lat jest jednym z czołowych producentów pojazdów szynowych w Polsce. W zakładzie w Siedlcach zatrudnionych jest ok. 800 pracowników, a firma współpracuje z dwoma tysiącami polskich przedsiębiorstw, które dostarczają podzespoły do produkowanych pojazdów. Stadler Polska jest także największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Spółka jest strategicznym, systematycznie rozwijanym zakładem Grupy Stadler w Europie.

Firma Solaris to czołowy europejski producent autobusów i trolejbusów obecny w 30 państwach. Od roku 2009 spółka weszła także na rynek pojazdów szynowych, dostarczając do tej pory tramwaje do Poznania i Olsztyna w Polsce oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. W trakcie realizacji jest kontrakt na dostawę 41 tramwajów do Lipska.

“Dzięki bliskiej kooperacji pomiędzy Stadlerem a Solaris, obie firmy wzmocnią swoją pozycję na rynku – zarówno w Polsce jak i w innych krajach europejskich. Palety produktów przedsiębiorstw świetnie się uzupełniają. Możemy także czerpać od siebie w obszarze rozwoju technologicznego. Dlatego bardzo się cieszę na współpracę z firmą Solaris” – powiedział Peter Spuhler, prezes zarządu i właściciel firmy Stadler.

„Chcemy dalej rozwijać naszą działalność na rynku pojazdów szynowych, dlatego szukaliśmy strategicznego, renomowanego partnera, z którym moglibyśmy współpracować na rzecz dalszego rozwoju produktów i zaplecza produkcyjnego na terenie Aglomeracji Poznańskiej. Chcemy także jeszcze efektywniej wykorzystywać nasze zasoby inżynieryjne i doskonałą znajomość rynku. Stąd nawiązanie bliskiej współpracy z firmą Stadler. Nie mogliśmy trafić lepiej niż na firmę, która jest znaną i cenioną na całym świecie szwajcarską marką. Również doskonale znaną w Polsce” – mówi Solange Olszewska, właścicielka firmy Solaris Bus & Coach S.A.

„Filozofia naszej firmy oparta jest na dostarczaniu najwyższej jakości pojazdów, które cechuje niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji. Te wyróżniki pozwoliły pociągom FLIRT produkowanym w siedleckim zakładzie osiągnąć sukces w wielu krajach Europy. Jestem przekonany, że  nawiązanie współpracy Stadler-Solaris i połączenie sił naszych specjalistów  sprawi,  że również produkowane przez nas nowoczesne tramwaje wkrótce zostaną docenione zarówno w Polsce jak i na wybranych europejskich rynkach” – dodał Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową i Wschodnią w firmie Stadler.

„Tworzymy w ten sposób zupełnie nową jakość na europejskim rynku tramwajowym z korzyścią dla naszych przyszłych klientów. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że ta współpraca w żaden sposób nie wpływa na naszą działalność w obszarze autobusów i trolejbusów.” – wyjaśnia dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris.

 

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand