Home

Najnowocześniejsza fabryka gotowa do produkcji nowego Craftera

Fabryka Volkswagen we Wrześni

Uroczyste otwarcie fabryki we Wrześni: Około 1000 gości, a wśród nich przedstawiciele świata polityki i gospodarki, załogi i związków zawodowych z Polski i Niemiec oraz przedstawiciele zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe koncernu Volkswagen AG uruchomili fabrykę wybudowaną specjalnie dla nowego Craftera. Najnowocześniejsza fabryka w Europie została zbudowana w rekordowym tempie 23 miesięcy - począwszy od położenia kamienia węgielnego aż po rozpoczęcie produkcji.

Andreas Renschler, członek zarządu koncernu Volkswagen AG odpowiedzialny za obszar Samochody Użytkowe, będący jednocześnie prezesem spółki Volkswagen Truck & Bus, podziękował w imieniu koncernu Volkswagena za znakomitą współpracę wszystkich osób zaangażowanych w budowę fabryki. Szczególne podziękowania Renschler skierował do załogi: „Budowa zakładu w rekordowym tempie pokazuje wyjątkowego ducha, którym cechują się wszyscy pracownicy Volkswagen Samochody Użytkowe: jasne cele, wspólne dążenie do ich realizacji oraz wysoki poziom indywidualnej odpowiedzialności pozwoliły odnieść temu ambitnemu przedsięwzięciu sukces”.

Renschler podkreślił, jak ważny dla strategii grupy Volkswagen Samochody Użytkowe jest nowy Crafter oraz fabryka we Wrześni: „Wraz z nową koncepcją Craftera oraz nową fabryką, której roczny wolumen produkcyjny wynosił będzie 100 tysięcy aut, jesteśmy dobrze spozycjonowani na rosnącym rynku samochodów użytkowych”. Wskutek budowy nowej fabryki doszło do nowej kooperacji pomiędzy Volkswagen Samochody Użytkowe (Crafter) oraz MAN (TGE), dwiema markami produkującymi auta w ramach grupy Volkswagen Samochody Użytkowe.

Podczas gali otwarcia fabryki obecny był również premier Dolnej Saksonii Stephan Weil. Wyraził on swoje uznanie dla nowego zakładu oraz przekazał życzenia od rządu Dolnej Saksonii. „Jak Państwo wiedzą, branża motoryzacyjna znajduje się w tej chwili w fazie zmian. Wszystko, co tutaj zobaczyłem sprawia, iż jestem przekonany, że to miejsce jest przygotowane na wejście w przyszłość”, powiedział Weil. „Pracownikom życzę wielu sukcesów podczas realizacji zadań, które pojawią się w kolejnych latach”.

Dr Eckhard Scholz, przewodniczący zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, oświadczył, że marka sprostała „podwójnemu wyzwaniu” - stworzyła jednocześnie wybitne auto użytkowe i nowoczesne miejsce pod jego produkcję. „Kierujemy nasze uważne spojrzenie na wyzwania pojawiające się na rynku oraz na życzenia naszych klientów. Dlatego jesteśmy dumni nie tylko z powodu precyzyjnej oraz terminowej realizacji tego projektu, ale przede wszystkim z ludzi, którzy tego dokonali. Wszyscy Państwo mają osobiste zasługi w osiągnięciu tego ambitnego celu. Za to serdecznie dziękuję. To zaangażowanie to przykład przyszłości naszej marki. Zaledwie kilka tygodni temu Crafter wybrany został przez renomowane jury vanem roku otrzymując tytuł „International Van of the Year 2017”. Pokazuje to, że jesteśmy na dobrej drodze, jeśli chodzi o nasz pojazd oraz naszą fabrykę”.

Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań tłumaczył, że nowy zakład produkcyjny jest połączeniem „świetnie wykwalifikowanych i wysoce zmotywowanych pracowników oraz nowoczesnych, wydajnych oraz ergonomicznych procesów produkcyjnych”. W międzyczasie zakład ten stał się jednym z największych placów budowy w Europie. Jens Ocksen jest dumny ze swojej załogi, która wraz z kolejnymi kamieniami milowymi działała z najwyższą jakością. „To nie zmieni się również po rozruchu fabryki”, zapewnił Ocksen. Podczas tworzenia koncepcji zakładu, a następnie jego budowy i wyposażenia budynków oraz wdrażania procesów produkcyjnych, oprócz aspektów ekologicznych konsekwentnie oraz długofalowo uwzględnia się aspekty społeczne oraz kulturowe. „Udało nam się wdrożyć wiele innowacyjnych rozwiązań. Zakład we Wrześni zbudowany został z myślą o przyszłości - zastosowano w nim najnowocześniejsze oraz korzystne dla środowiska rozwiązania techniczne”. Stosunkowo niedawno nowa fabryka, przynależne tereny zielone, udogodnienia socjalne oraz instalacje produkcyjne zostały nagrodzone przez Niemieckie Stowarzyszenie Zrównoważonego Budownictwa.

W nowym zakładzie produkcyjnym zatrudnionych zostanie 3000 pracowników. Poprzez rozwój sieci dostawców oraz sektora usług, w otoczeniu zakładu powstają liczne nowe miejsca pracy.

Nakłady finansowe w wysokości 800 milionów euro przeznaczone na budowę fabryki oraz wyposażenie jej w urządzenia produkcyjne powodują, że zakład we Wrześni jest największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce.

Fabryka Craftera w liczbach

Wielkość zakładu: 220 ha (2,2 km2)

Planowana wielkość produkcji: 100 000 rocznie = 17 samochodów na godzinę = ok. 380 samochodów na dobę

Obszary produkcyjne – wielkość i opis:

• Hala Budowy Karoserii (92 800 m2) = 12 boisk piłki nożnej; z czego na powierzchni 9 boisk, czyli na 64 227 m2 odbywać się będzie produkcja; liczba punktów spawalniczych wyniesie ponad 5 000 na pojazd.

• Lakiernia (70 420 m2) = około 10 boisk piłkarskich, z czego 57 869 m2 stanowi powierzchnia produkcyjna, co odpowiada ponad 8 boiskom piłkarskim; długość lakierni to 422 m, a szerokość 136 m, wysokość - 34 m.

• Hala Montażu (107 000 m2) = powierzchnia 13 boisk do piłki nożnej, z czego na 8 boiskach, czyli powierzchni około 57 300 m2 będzie odbywać się produkcja. Hala ma długość 850 m, a w najszerszym punkcie 250 m. Długość systemów transportujących karoserię po montażu to 2,8 km. Na tej drodze ustawilibyśmy ponad 400 wyprodukowanych w zakładzie samochodów.

• Hala Produkcji Pilotażowej

• Hala Zabudów Specjalnych (13 493m2) = powierzchnia dwóch boisk do piłki nożnej. W jej skład wchodzą stanowiska do wykonywania prac adaptacyjnych mających na celu przystosowanie typowych samochodów do celów specjalnych (np. samochody policyjne i wojskowe, dla służby zdrowia oraz firm logistycznych, warsztatowe, ze specjalnym oprzyrządowaniem lub ze specjalistyczną zabudową).

• Park Dostawców (34 560 m2)

               

Planowane zatrudnienie:

3000 pracowników w trybie 3-zmianowym, w tym około 620 Specjalistów i Menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie i rozwój zakładu oraz około 2400 wykwalifikowanych pracowników na liniach produkcyjnych.

Dostawcy:

Fabrykę Craftera obsługuje 45 dostawców z Polski, w tym 7 z regionu.

Koszt inwestycji: 800 milionów euro          

Budowa fabryki w liczbach:

• W trakcie prac ziemnych nawieziono około 1 000 000 m3 piasku za pomocą ponad 50 000 wywrotek

• Do budowy użyto 22 000 ton stali oraz 8 000 ton stali zbrojeniowej

• Wylano 50 000 m3 betonu za pomocą około 6 000 betoniarek

• Postawiono 4 000 pali wzmacniających fundamenty, które wchodzą w grunt aż do głębokości 16 metrów

• Położono 15 km rur instalacyjnych, co stanowiłoby ponad 40 długości torów żużlowych

• W samej fabryce jest położonych 6 km rur kanalizacyjnych

• Przeprowadzono 19 000 szkoleń z zakresu BHP

• W szczytowym okresie na budowie wrzesińskiej fabryki Volkswagena Craftera pracowało około 3500 robotników

• Pod budowę fabryki zakupiono grunt o powierzchni ponad 220 hektarów, co równa się powierzchni 300 boisk piłkarskich

 

 

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Dwa, duże kontrakty na elektryczne autobusy od Solarisa

Urbino electric

Dla polskiego producenta autobusów Solaris Bus & Coach październik okazał się być bardzo efektywny. Już na początku miesiąca doszło do podpisania dwóch kontraktów na dostawę 36 elektrycznych autobusów. Nowoczesne, bezemisyjne autobusy pojadą do Jaworzna i Krakowa.

PKM Jaworzno

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Jaworzno podpisało 5 października 2016 r. umowę o wartości 35,2 mln zł na dostawę 16 autobusów elektrycznych. Ponadto we wrześniu jaworznicka spółka rozstrzygnęła kolejny przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez firmę wyjadą łącznie 23 nowoczesne pojazdy elektryczne (jeden autobus elektryczny PKM posiada już od wiosny 2015). W efekcie co trzeci autobus we flocie PKM będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym.

Zgodnie z podpisaną 5 października umową na ulice Jaworzna w 2017 roku wyjedzie dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy 12-metrowe pojazdy nowe Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra. Ponadto od wiosny 2015 roku pierwszy zakupiony przez PKM w Jaworznie autobus elektryczny pokonał już ponad 100 tysięcy kilometrów.

Wszystkie nowe elektrobusy wyposażone zostaną w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, co stanie się standardem w pojazdach kupowanych przez PKM Jaworzno.

– Firma Solaris produkuje pojazdy z napędem elektrycznym już od 2001 roku. Łącznie na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast jeździ ich już ponad 1350. Jednak to PKM w Jaworznie z jedną trzecią floty pojazdów bateryjnych wyrasta na jednego z europejskich liderów w zakresie e-mobilności. Bardzo dziękujemy za zaufanie, jakim darzą nas władze miasta i przewoźnik. Pasażerów PKM w Jaworznie możemy zapewnić, że już za kilka miesięcy będą mogli podróżować kolejnymi, niezwykle cichymi, bezemisyjnymi i bardzo komfortowymi autobusami elektrycznymi marki Solaris – powiedział dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.

Na inwestycji zyska nie tylko środowisko naturalne. Nowy tabor ma też przynieść oszczędności, ponieważ koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego jest co najmniej trzykrotnie mniejszy.

– Po kilkunastomiesięcznej eksploatacji i przejechaniu ponad 100 tys. km mamy dobre doświadczenia z naszym pierwszym autobusem elektrycznym, który został pozytywnie przyjęty przez pasażerów. Podróżujący chwalą komfort jazdy, brak emisji spalin i hałasu, który zawsze towarzyszy silnikom spalinowym. Technicznie nie można mu nic zarzucić, podkreślić trzeba jego bezawaryjność w dotychczasowej eksploatacji – mówi Zbigniew Nosal.

MPK Kraków

MPK w Krakowie umowę na zakup autobusów podpisało 11 października podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo w Kielcach. Kontrakt dotyczy dostawy 20 nowych elektrycznych autobusów do Krakowa. Bezemisyjne pojazdy zaczną wozić krakowian w połowie 2017 roku.

Wśród pojazdów zamówionych przez MPK SA jest 17 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Pojazdy, które otrzymają mieszkańcy Krakowa, już zostały przez ekspertów uznane za najlepsze autobusy elektryczne. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w konkursie „Bus of the Year” (to organizowany od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski, którego organizatorem jest ACE – Association of Commercial Vehicle Editors, Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych).

– W historii MPK SA nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. W 2016 i 2017 roku z myślą o mieszkańcach Krakowa zamówiliśmy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiska – powiedział podczas podpisywania umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, w którym za bilet będzie można zapłacić monetami i kartą płatniczą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.

Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego zaczęły wozić pasażerów autobusy elektryczne. Obecnie na tej linii kursują cztery nowe pojazdy marki Solaris napędzane energią elektryczną o długości 8,9 metrów.

 

 

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

Nowoczesne przekładnie i silniki Toyoty będą produkowane w Polsce

Fabryka przekładni Toyota

Toyota Motor Europe ogłosiła, że w 2018 roku rozpocznie produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu, a także dwóch silników benzynowych w fabryce Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w Polsce do ponad 4 miliardów złotych.

„Cieszymy się, że możemy wprowadzić produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy – do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności” – powiedział Johan van Zyl, Prezes i CEO Toyota Motor Europe. – „Toyota zawsze dąży do zwiększania wykorzystania zasobów lokalnych fabryk, dopasowując się do trendów w danym regionie i mając na uwadze ich stabilny rozwój”.

Przekładnie do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland [TMMP]

Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Auris i Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR. Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze.

Hybryda jest kluczowym wyróżnikiem Toyoty w Europie. W kolejnych latach spodziewamy się wzrostu sprzedaży samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy z obecnych 31% całkowitej sprzedaży do 50% w roku 2020.

„Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2000 stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce” – powiedział Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. – „Poszerzenie produkowanego asortymentu o hybrydy zapewni większą stabilność naszej działalności z korzyścią dla naszych pracowników i lokalnej społeczności”.

Nowe silniki benzynowe w Toyota Motor Industries Poland [TMIP]

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l, doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.

„TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne. Jednak rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych” – stwierdził Kazunari Masuoka, Prezes Toyota Motor Industries Poland. – „Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość”.

Połączenie fabryk produkcyjnych Toyoty w Polsce

W nawiązaniu do decyzji o nowych projektach inwestycyjnych w polskich fabrykach koncernu Toyota poinformowała również o planowanym połączeniu obu przedsiębiorstw w jedną organizację. We wspólnym liście do pracowników prezesi obu firm, Eiji Takeichi i Kazunori Masuoka, podkreślili: „Patrząc na zmiany, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym, musimy dostosować do nich nasze produkty oraz organizację. Poprzez połączenie naszych fabryk w jedną firmę zwiększymy skalę naszej działalności i będziemy w stanie pozyskać projekty, które pozwolą nam odpowiedzieć na wyzwania przyszłości i zapewnią stabilny rozwój nowo utworzonemu przedsiębiorstwu”.

Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.

Toyota Motor Manufacturing Poland – Wałbrzych

- utworzona w 1999 roku

- start produkcji w 2002 roku

- produkcja silników benzynowych 1,0 l do modeli Aygo i Yaris oraz manualnych skrzyń biegów do silników 1,0 l –1,8 l do modeli Auris, Avensis i Corolla

- możliwości produkcyjne 720 tys. skrzyń biegów i 371 tys. silników

- poziom produkcji w 2015 r. – 410 tys. skrzyń biegów i 220 tys. silników

- zatrudnienie 1500 pracowników stałych

Toyota Motor Industries Poland – Jelcz-Laskowice

- utworzona w 2002 roku

- start produkcji w 2005 roku

- produkcja silników Diesla 1,4 l D-4D do Toyoty Yaris, Auris, Corolla oraz 2,0 l i 2,2 l D-4D do Toyoty Auris, Avensis, Verso

- możliwości produkcyjne 180 tys. silników

- poziom produkcji w 2015 r. – 75,5 tys. silników

- zatrudnienie 500 pracowników stałych

 

 

Źródło: Toyota

Ilustracja: Toyota

Spółki energetyczne powołały ElectroMobility Poland

Electro Mobility

PGE Polska Grupa Energetyczna, ENERGA, Enea oraz Tauron Polska Energia 19 października powołały spółkę ElectroMobility Poland. Działalność nowej spółki ma przyczynić się do powstania systemu elektromobilności w Polsce.

Elektromobilność to jeden z obszarów, który będzie miał wpływ na rynek energii elektrycznej. Stopień przygotowania sektora energii na upowszechnienie samochodów elektrycznych zadecyduje o tym, czy elektromobilność będzie szansą na wzrost innowacyjności energetyki i impulsem do jej rozwoju. Dlatego grupy energetyczne zdecydowały się na wspólne przedsięwzięcie w tym obszarze.

Nowa spółka będzie dysponować kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł. Każda ze spółek powołujących ElectroMobility Poland obejmie po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

 

 

Źródło: Enea

Ilustracja: Enea

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand