Home

Dwa, duże kontrakty na elektryczne autobusy od Solarisa

Urbino electric

Dla polskiego producenta autobusów Solaris Bus & Coach październik okazał się być bardzo efektywny. Już na początku miesiąca doszło do podpisania dwóch kontraktów na dostawę 36 elektrycznych autobusów. Nowoczesne, bezemisyjne autobusy pojadą do Jaworzna i Krakowa.

PKM Jaworzno

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Jaworzno podpisało 5 października 2016 r. umowę o wartości 35,2 mln zł na dostawę 16 autobusów elektrycznych. Ponadto we wrześniu jaworznicka spółka rozstrzygnęła kolejny przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez firmę wyjadą łącznie 23 nowoczesne pojazdy elektryczne (jeden autobus elektryczny PKM posiada już od wiosny 2015). W efekcie co trzeci autobus we flocie PKM będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym.

Zgodnie z podpisaną 5 października umową na ulice Jaworzna w 2017 roku wyjedzie dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy 12-metrowe pojazdy nowe Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra. Ponadto od wiosny 2015 roku pierwszy zakupiony przez PKM w Jaworznie autobus elektryczny pokonał już ponad 100 tysięcy kilometrów.

Wszystkie nowe elektrobusy wyposażone zostaną w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, co stanie się standardem w pojazdach kupowanych przez PKM Jaworzno.

– Firma Solaris produkuje pojazdy z napędem elektrycznym już od 2001 roku. Łącznie na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast jeździ ich już ponad 1350. Jednak to PKM w Jaworznie z jedną trzecią floty pojazdów bateryjnych wyrasta na jednego z europejskich liderów w zakresie e-mobilności. Bardzo dziękujemy za zaufanie, jakim darzą nas władze miasta i przewoźnik. Pasażerów PKM w Jaworznie możemy zapewnić, że już za kilka miesięcy będą mogli podróżować kolejnymi, niezwykle cichymi, bezemisyjnymi i bardzo komfortowymi autobusami elektrycznymi marki Solaris – powiedział dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.

Na inwestycji zyska nie tylko środowisko naturalne. Nowy tabor ma też przynieść oszczędności, ponieważ koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego jest co najmniej trzykrotnie mniejszy.

– Po kilkunastomiesięcznej eksploatacji i przejechaniu ponad 100 tys. km mamy dobre doświadczenia z naszym pierwszym autobusem elektrycznym, który został pozytywnie przyjęty przez pasażerów. Podróżujący chwalą komfort jazdy, brak emisji spalin i hałasu, który zawsze towarzyszy silnikom spalinowym. Technicznie nie można mu nic zarzucić, podkreślić trzeba jego bezawaryjność w dotychczasowej eksploatacji – mówi Zbigniew Nosal.

MPK Kraków

MPK w Krakowie umowę na zakup autobusów podpisało 11 października podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo w Kielcach. Kontrakt dotyczy dostawy 20 nowych elektrycznych autobusów do Krakowa. Bezemisyjne pojazdy zaczną wozić krakowian w połowie 2017 roku.

Wśród pojazdów zamówionych przez MPK SA jest 17 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Pojazdy, które otrzymają mieszkańcy Krakowa, już zostały przez ekspertów uznane za najlepsze autobusy elektryczne. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w konkursie „Bus of the Year” (to organizowany od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski, którego organizatorem jest ACE – Association of Commercial Vehicle Editors, Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych).

– W historii MPK SA nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. W 2016 i 2017 roku z myślą o mieszkańcach Krakowa zamówiliśmy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiska – powiedział podczas podpisywania umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, w którym za bilet będzie można zapłacić monetami i kartą płatniczą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.

Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego zaczęły wozić pasażerów autobusy elektryczne. Obecnie na tej linii kursują cztery nowe pojazdy marki Solaris napędzane energią elektryczną o długości 8,9 metrów.

 

 

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

Nowoczesne przekładnie i silniki Toyoty będą produkowane w Polsce

Fabryka przekładni Toyota

Toyota Motor Europe ogłosiła, że w 2018 roku rozpocznie produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu, a także dwóch silników benzynowych w fabryce Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w Polsce do ponad 4 miliardów złotych.

„Cieszymy się, że możemy wprowadzić produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy – do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności” – powiedział Johan van Zyl, Prezes i CEO Toyota Motor Europe. – „Toyota zawsze dąży do zwiększania wykorzystania zasobów lokalnych fabryk, dopasowując się do trendów w danym regionie i mając na uwadze ich stabilny rozwój”.

Przekładnie do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland [TMMP]

Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Auris i Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR. Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze.

Hybryda jest kluczowym wyróżnikiem Toyoty w Europie. W kolejnych latach spodziewamy się wzrostu sprzedaży samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy z obecnych 31% całkowitej sprzedaży do 50% w roku 2020.

„Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2000 stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce” – powiedział Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. – „Poszerzenie produkowanego asortymentu o hybrydy zapewni większą stabilność naszej działalności z korzyścią dla naszych pracowników i lokalnej społeczności”.

Nowe silniki benzynowe w Toyota Motor Industries Poland [TMIP]

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l, doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.

„TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne. Jednak rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych” – stwierdził Kazunari Masuoka, Prezes Toyota Motor Industries Poland. – „Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość”.

Połączenie fabryk produkcyjnych Toyoty w Polsce

W nawiązaniu do decyzji o nowych projektach inwestycyjnych w polskich fabrykach koncernu Toyota poinformowała również o planowanym połączeniu obu przedsiębiorstw w jedną organizację. We wspólnym liście do pracowników prezesi obu firm, Eiji Takeichi i Kazunori Masuoka, podkreślili: „Patrząc na zmiany, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym, musimy dostosować do nich nasze produkty oraz organizację. Poprzez połączenie naszych fabryk w jedną firmę zwiększymy skalę naszej działalności i będziemy w stanie pozyskać projekty, które pozwolą nam odpowiedzieć na wyzwania przyszłości i zapewnią stabilny rozwój nowo utworzonemu przedsiębiorstwu”.

Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.

Toyota Motor Manufacturing Poland – Wałbrzych

- utworzona w 1999 roku

- start produkcji w 2002 roku

- produkcja silników benzynowych 1,0 l do modeli Aygo i Yaris oraz manualnych skrzyń biegów do silników 1,0 l –1,8 l do modeli Auris, Avensis i Corolla

- możliwości produkcyjne 720 tys. skrzyń biegów i 371 tys. silników

- poziom produkcji w 2015 r. – 410 tys. skrzyń biegów i 220 tys. silników

- zatrudnienie 1500 pracowników stałych

Toyota Motor Industries Poland – Jelcz-Laskowice

- utworzona w 2002 roku

- start produkcji w 2005 roku

- produkcja silników Diesla 1,4 l D-4D do Toyoty Yaris, Auris, Corolla oraz 2,0 l i 2,2 l D-4D do Toyoty Auris, Avensis, Verso

- możliwości produkcyjne 180 tys. silników

- poziom produkcji w 2015 r. – 75,5 tys. silników

- zatrudnienie 500 pracowników stałych

 

 

Źródło: Toyota

Ilustracja: Toyota

Spółki energetyczne powołały ElectroMobility Poland

Electro Mobility

PGE Polska Grupa Energetyczna, ENERGA, Enea oraz Tauron Polska Energia 19 października powołały spółkę ElectroMobility Poland. Działalność nowej spółki ma przyczynić się do powstania systemu elektromobilności w Polsce.

Elektromobilność to jeden z obszarów, który będzie miał wpływ na rynek energii elektrycznej. Stopień przygotowania sektora energii na upowszechnienie samochodów elektrycznych zadecyduje o tym, czy elektromobilność będzie szansą na wzrost innowacyjności energetyki i impulsem do jej rozwoju. Dlatego grupy energetyczne zdecydowały się na wspólne przedsięwzięcie w tym obszarze.

Nowa spółka będzie dysponować kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł. Każda ze spółek powołujących ElectroMobility Poland obejmie po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

 

 

Źródło: Enea

Ilustracja: Enea

Koncern Daimler AG zbuduje fabrykę silników w Jaworze

Morawiecki, Szydło, Shenkel

 

Koncern Daimler AG podjął ostateczną decyzję dotyczącą budowy fabryki silników w polskim Jaworze i podpisał z polskimi partnerami umowę o zakupie działki. Oficjalne ogłoszenie inwestycji odbyło się podczas spotkania Markusa Schäfera, członka zarządu Mercedes-Benz Cars ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, z Panią Premier Beatą Szydło i Mateuszem Morawieckim, wicepremierem i Ministrem Rozwoju w Warszawie. Silniki będą produkowane w ramach nowopowstałej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska (MBMP), na czele której stanął dr Andreas Schenkel.

„Rozszerzenie możliwości produkcji w Polsce oznacza, że nasza sieć fabryk zespołów napędowych nabiera coraz bardziej międzynarodowego charakteru. Pozwoli to podnieść elastyczność i wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej. Nową fabryką pokieruje dr Andreas Schenkel, który wspólnie z załogą i partnerami lokalnymi będzie konsekwentnie i z sukcesem realizował nasza strategię wzrostu”, wyjaśnia Markus Schäfer.

Daimler planuje zainwestować łącznie 500 mln euro w nowy zakład produkcji silników w Jaworze, położonym niecałe 70 km na zachód od Wrocławia.

Decyzja biznesowa Daimlera świadczy o tym, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów zagranicznych. Branża motoryzacyjna staje się hubem innowacyjności polskiej gospodarki. Dzięki temu w Polsce powstają miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji. Premiujemy szczególnie inwestycje w projekty innowacyjne, badawczo-rozwojowe i w sektorze nowoczesnych usług, które generują wartość dodaną dla polskiej gospodarki, a przez to zwiększają jej konkurencyjność.” - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki.

Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Cars w Polsce. W nowoczesnej fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowa fabryka będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0” (Industry 4.0) i ma ambicję być benchmarkiem w sektorze produkcji silników.

Wspieramy naszych inwestorów zagranicznych tworząc skoordynowany i profesjonalny system ich obsługi, i to na każdym etapie realizacji projektów. Stawiamy przy tym na aktywną rolę administracji i instytucji otoczenia biznesu, która zapewni nową jakość oferowanych przez nie usług.” – mówi Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r. „Budowa pierwszego zakładu produkcyjnego Mercedes-Benz Cars w Polsce i kierowanie tutaj produkcją silników stanowi niezwykle ciekawe wyzwanie. Bardzo się na to cieszę, podobnie jak na współpracę z przyszłymi współpracownikami i moimi kolegami z koncernu”, mówi dr Andreas Schenkel.

Organizacja sieci produkcji zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars

Kooperację w zakresie produkcji zespołów napędowych do samochodów osobowych (Mercedes-Benz Cars) tworzy wiele niemieckich i międzynarodowych zakładów, a za kierowanie nią odpowiada zakład wiodący w Untertürkheim. Tutaj produkowane są silniki, skrzynie biegów, osie i związane z nimi podzespoły. Zakład Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w projektowaniu i produkcji najnowocześniejszych podzespołów i części oraz w produkcji silników. Zakład Mercedes-Benz w Hamburgu odpowiada za projektowanie i produkcję osi i ich elementów, kolumn kierowniczych, podzespołów układu wydechowego, elementów strukturalnych lekkich konstrukcji oraz podzespołów do napędów elektrycznych. Fabryka silników MDC Power w Kölleda w Turyngii należy w całości do Daimler AG i produkuje czterocylindrowe silniki do pojazdów Mercedes-Benz i Mercedes-AMG. Poza granicami Niemiec działa jeszcze kilka zakładów, zajmujących się produkcją podzespołów. Należy do nich m.in. Star Transmission, rumuńska spółka córka Daimlera, specjalizująca się w montażu skrzyń biegów oraz produkcji części i podzespołów. W Pekinie w Chinach produkuje się w ramach przedsiębiorstwa joint ventures BBAC silniki przeznaczone na lokalny rynek. Jako element strategicznej współpracy między firmą Daimler a koncernem Renault/Nissan, w amerykańskich zakładach w Decherd w stanie Tennessee budowane są czterocylindrowe silniki benzynowe do samochodów Mercedes-Benz.

 

 

Źródło: Daimler AG

Ilustracja: Daimler AG

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand