Home

Solaris i Stadler tworzą spółkę joint venture i razem powalczą o polski i europejski rynek pojazdów szynowych

Solaris Tramino

Z dniem 1 stycznia 2017 roku Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler powołują spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, w którym  będą produkowane i lakierowane pudła tramwajów. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to umocnienie pozycji rynkowej obu firm.

We wrześniu 2016 r. Solaris i Stadler zapowiedziały nawiązanie bliskiej współpracy i wspólne startowanie w przetargach jako konsorcjum. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Warszawie właściciele firm, Solange Olszewska i Peter Spuhler, ogłosili kolejny etap współpracy: Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler założą jako równorzędni partnerzy spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o.

Solaris Tram będzie budować i lakierować w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej pudła tramwajów. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Spółka Solaris Tram planuje zwiększenie wydajności. Obecna powierzchnia produkcyjna w Środzie Wielkopolskiej zostanie podwojona. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy. Zakład produkcyjny posiada certyfikaty 9001:2015, ISO 14001:2015, DIN 15085-2, ISO DIN 3834-2 i IRIS. Zostały one przyznane za wysoką jakość spawania i potwierdzają spełnienie przez zakład najwyższych wymogów dla przemysłu kolejowego. Solaris wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy.

W przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa i Poznania Solaris i Stadler wystąpiły już jako konsorcjum. Obie strony nowej spółki joint venture będą wspólnie składać oferty w kolejnych przetargach. Klienci odniosą korzyści z wieloletniego doświadczenia i szerokiej wiedzy technicznej obu przedsiębiorstw.

Utworzenie przedsięwzięcia joint venture wzmocni pozycję obu firm na rynku - zarówno w Polsce, jak i w Europie. W przyszłości tramwaje Solarisa będzie można spotkać w wielu kolejnych europejskich miastach. Dla Stadlera krok ten stanowi możliwość rozszerzenia dotychczasowej owocnej działalności w Polsce i dalszego umacniania swojej pozycji. Przedsiębiorstwa zyskają również na wzajemnym dzieleniu się wiedzą technologiczną.

Podczas konferencji prasowej właściciele obu firm nie kryli zadowolenia z zacieśnienia współpracy i utworzenia nowej spółki: „Razem możemy więcej. Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych” - powiedziała Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się znaleźć tak renomowanego partnera jak Solaris do współpracy w Polsce. Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat. Współpracując z Solarisem będziemy mogli zaproponować klientom i pasażerom jeszcze lepsze, wygodniejsze, dostosowane do ich potrzeb rozwiązania” - podkreślił Peter Spuhler, Prezes Zarządu i właściciel firmy Stadler.

Firma Solaris to czołowy europejski producent autobusów, trolejbusów i tramwajów. Od 2009 roku spółka jest obecna na rynku pojazdów szynowych. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.

Stadler Polska od 10 lat jest jednym z wiodących producentów pojazdów szynowych w Polsce. W zakładzie w Siedlcach zatrudnionych jest 800 pracowników, a firma współpracuje z ponad 2 tysiącami polskich przedsiębiorstw. Jest także największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Do końca listopada tego roku zakład wyprodukował 320 pociągów, będących w eksploatacji w wielu krajach europejskich.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Solaris

Solaris liderem klastra na rzecz rozwoju elektromobilności

Klaster elektromobilności

Firma Solaris wraz z grupą polskich przedsiębiorstw oraz uczelni technicznych podpisała list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Sygnatariusze listu zadeklarowali wolę współpracy między innymi w obszarze rozwoju konstrukcji autobusów elektrycznych, baterii oraz sposobów ich ładowania. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, które chcą realizować członkowie klastra to ponad 100 mln złotych.

W skład klastra, który został nazwany „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”, weszły takie firmy, jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

„Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku, kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlatego postanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych” – mówi o utworzeniu klastra dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.

Celem powołanego klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczyć będą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility.

W tej chwili wartość kilkunastu projektów, które chcą wspólnie realizować członkowie porozumienia oceniana jest na ponad 100 mln złotych. Mają one być realizowane zarówno ze środków własnych, ale także przy współudziale funduszy pozyskanych z innych źródeł.

„Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszym kraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz z naszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków i skuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań” – dodaje Dariusz Michalak.

Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.

Firma Solaris do tej pory sprzedała już ponad 100 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. Tylko w ostatnich tygodniach Solaris podpisał umowy z PKM Jaworzno oraz MPK Kraków na dostawy łącznie 42 autobusów elektrycznych.

W tym roku autobus elektryczny marki Solaris został wybrany najlepszym autobusem roku 2017 w prestiżowym międzynarodowym konkursie „Bus of the Year”.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Ursus podpisał umowę na dostawę elektrycznych autobusów dla Warszawy

Ursus Bus EkoVolt

Ursus SA, podpisał umowę na dostawę 10 fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich dla Warszawy. Wartość kontraktu to blisko 25 mln zł. Dostawy mają być zrealizowane w terminie 245 dni. Dzięki temu zamówieniu spółka znacząco umocni swoją pozycję w segmencie transportu miejskiego.

16 listopada 2016 r. Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. w Warszawie oraz Konsorcjum Ursus Bus, podpisali umowę na dostawę elektrycznych autobusów miejskich.

– Produkowane przez Ursus autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Widzimy perspektywy rozwoju w segmencie autobusów elektrycznych, ponieważ duża część środków unijnych zostanie skierowana na wymianę taboru transportu miejskiego w kierunku taboru ekologicznego, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu. Tym samym autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym – mówi Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus.

We wrześniu br. konsorcjum Ursus Bus wygrało również przetarg na dostawę autobusów dla Torunia. Wartość oferty na realizację podstawowego zakresu zamówienia (3 autobusy MAXI i 2 autobusy MIDI) wynosi 4,68 mln zł, zaś na realizację maksymalnego zakresu zamówienia (8 autobusów MAXI i 2 autobusy MIDI) wynosi 9,4 mln zł. Dostawy mają być zrealizowane w bieżącym roku.

 

Źródło: Ursus

Ilustracja: Ursus

Przegubowe trolejbusy na wodór! Nowość Solarisa dla Rygi

Solaris Trollino

W pierwszej połowie października firma Solaris i stołeczny przewoźnik z Łotwy, Rigas Satiksme, podpisali umowę na dostawę 10 niskopodłogowych trolejbusów z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Innowacyjne rozwiązanie będzie wykorzystywane na odcinkach nie połączonych siecią trakcyjną, na których pojazdy będą napędzane wyłącznie energią pochodzącą z baterii. Kontrakt zakłada również opcję uzupełnienia zamówienia o 10 autobusów elektrycznych Urbino 12 nowej generacji, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Pierwszy Solaris wyjedzie na ulice Rygi na przełomie 2017 i 2018 roku.

Kontrakt, który Solaris zawarł 11 października 2016 z operatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 m wyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg. To absolutna nowość nie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale i na poziomie europejskim. Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie to innowacyjne rozwiązanie. Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczony przez firmę Medcom. Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwania nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie roku 2017 i 2018. Dostawy pojazdów przewidziane są na rok 2018.

„Jestem niezwykle dumny, że pierwsze wodorowe trolejbusy w Europie zostaną zbudowane we współpracy z Rigas Satiksme, jednym z naszych najwierniejszych klientów. Wielką radością napawa mnie fakt, że niezmiennie od 2003 roku władze spółki darzą nas zaufaniem, a dziś razem z nami postanowiły zainwestować w przyszłość. Świadczy o tym zakup pionierskich, na skalę światową, pojazdów wyposażonych w innowacyjne wodorowe ogniwa paliwowe, które są kluczem do rozwoju w pełni bezemisyjnego transportu publicznego” – powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

„Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdów napędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale i pojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak duże zaangażowanie klienta w tym temacie, który buduje odpowiednią infrastrukturę w mieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów w niedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólne działanie oraz wzajemne zaufanie  partnerów” – oznajmił dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Podczas gdy 10 trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcji trzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino 12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Stołeczny przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję o ewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych.

Solaris posiada ponad 15-letnie doświadczenie w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Producent po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesną technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemal dwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Hamburskie Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnione prestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”, otrzymało również nagrodę Fuel Cell Award 2016.

Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

 

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand