Home

Solaris liderem klastra na rzecz rozwoju elektromobilności

Klaster elektromobilności

Firma Solaris wraz z grupą polskich przedsiębiorstw oraz uczelni technicznych podpisała list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Sygnatariusze listu zadeklarowali wolę współpracy między innymi w obszarze rozwoju konstrukcji autobusów elektrycznych, baterii oraz sposobów ich ładowania. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, które chcą realizować członkowie klastra to ponad 100 mln złotych.

W skład klastra, który został nazwany „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”, weszły takie firmy, jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

„Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku, kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlatego postanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych” – mówi o utworzeniu klastra dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.

Celem powołanego klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczyć będą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility.

W tej chwili wartość kilkunastu projektów, które chcą wspólnie realizować członkowie porozumienia oceniana jest na ponad 100 mln złotych. Mają one być realizowane zarówno ze środków własnych, ale także przy współudziale funduszy pozyskanych z innych źródeł.

„Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszym kraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz z naszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków i skuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań” – dodaje Dariusz Michalak.

Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.

Firma Solaris do tej pory sprzedała już ponad 100 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. Tylko w ostatnich tygodniach Solaris podpisał umowy z PKM Jaworzno oraz MPK Kraków na dostawy łącznie 42 autobusów elektrycznych.

W tym roku autobus elektryczny marki Solaris został wybrany najlepszym autobusem roku 2017 w prestiżowym międzynarodowym konkursie „Bus of the Year”.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Ursus podpisał umowę na dostawę elektrycznych autobusów dla Warszawy

Ursus Bus EkoVolt

Ursus SA, podpisał umowę na dostawę 10 fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich dla Warszawy. Wartość kontraktu to blisko 25 mln zł. Dostawy mają być zrealizowane w terminie 245 dni. Dzięki temu zamówieniu spółka znacząco umocni swoją pozycję w segmencie transportu miejskiego.

16 listopada 2016 r. Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. w Warszawie oraz Konsorcjum Ursus Bus, podpisali umowę na dostawę elektrycznych autobusów miejskich.

– Produkowane przez Ursus autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Widzimy perspektywy rozwoju w segmencie autobusów elektrycznych, ponieważ duża część środków unijnych zostanie skierowana na wymianę taboru transportu miejskiego w kierunku taboru ekologicznego, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu. Tym samym autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym – mówi Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus.

We wrześniu br. konsorcjum Ursus Bus wygrało również przetarg na dostawę autobusów dla Torunia. Wartość oferty na realizację podstawowego zakresu zamówienia (3 autobusy MAXI i 2 autobusy MIDI) wynosi 4,68 mln zł, zaś na realizację maksymalnego zakresu zamówienia (8 autobusów MAXI i 2 autobusy MIDI) wynosi 9,4 mln zł. Dostawy mają być zrealizowane w bieżącym roku.

 

Źródło: Ursus

Ilustracja: Ursus

Przegubowe trolejbusy na wodór! Nowość Solarisa dla Rygi

Solaris Trollino

W pierwszej połowie października firma Solaris i stołeczny przewoźnik z Łotwy, Rigas Satiksme, podpisali umowę na dostawę 10 niskopodłogowych trolejbusów z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Innowacyjne rozwiązanie będzie wykorzystywane na odcinkach nie połączonych siecią trakcyjną, na których pojazdy będą napędzane wyłącznie energią pochodzącą z baterii. Kontrakt zakłada również opcję uzupełnienia zamówienia o 10 autobusów elektrycznych Urbino 12 nowej generacji, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Pierwszy Solaris wyjedzie na ulice Rygi na przełomie 2017 i 2018 roku.

Kontrakt, który Solaris zawarł 11 października 2016 z operatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 m wyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg. To absolutna nowość nie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale i na poziomie europejskim. Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie to innowacyjne rozwiązanie. Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczony przez firmę Medcom. Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwania nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie roku 2017 i 2018. Dostawy pojazdów przewidziane są na rok 2018.

„Jestem niezwykle dumny, że pierwsze wodorowe trolejbusy w Europie zostaną zbudowane we współpracy z Rigas Satiksme, jednym z naszych najwierniejszych klientów. Wielką radością napawa mnie fakt, że niezmiennie od 2003 roku władze spółki darzą nas zaufaniem, a dziś razem z nami postanowiły zainwestować w przyszłość. Świadczy o tym zakup pionierskich, na skalę światową, pojazdów wyposażonych w innowacyjne wodorowe ogniwa paliwowe, które są kluczem do rozwoju w pełni bezemisyjnego transportu publicznego” – powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

„Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdów napędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale i pojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak duże zaangażowanie klienta w tym temacie, który buduje odpowiednią infrastrukturę w mieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów w niedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólne działanie oraz wzajemne zaufanie  partnerów” – oznajmił dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Podczas gdy 10 trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcji trzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino 12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Stołeczny przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję o ewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych.

Solaris posiada ponad 15-letnie doświadczenie w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Producent po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesną technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemal dwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Hamburskie Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnione prestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”, otrzymało również nagrodę Fuel Cell Award 2016.

Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

 

Ilustracja: Informacja prasowa

Najnowocześniejsza fabryka gotowa do produkcji nowego Craftera

Fabryka Volkswagen we Wrześni

Uroczyste otwarcie fabryki we Wrześni: Około 1000 gości, a wśród nich przedstawiciele świata polityki i gospodarki, załogi i związków zawodowych z Polski i Niemiec oraz przedstawiciele zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe koncernu Volkswagen AG uruchomili fabrykę wybudowaną specjalnie dla nowego Craftera. Najnowocześniejsza fabryka w Europie została zbudowana w rekordowym tempie 23 miesięcy - począwszy od położenia kamienia węgielnego aż po rozpoczęcie produkcji.

Andreas Renschler, członek zarządu koncernu Volkswagen AG odpowiedzialny za obszar Samochody Użytkowe, będący jednocześnie prezesem spółki Volkswagen Truck & Bus, podziękował w imieniu koncernu Volkswagena za znakomitą współpracę wszystkich osób zaangażowanych w budowę fabryki. Szczególne podziękowania Renschler skierował do załogi: „Budowa zakładu w rekordowym tempie pokazuje wyjątkowego ducha, którym cechują się wszyscy pracownicy Volkswagen Samochody Użytkowe: jasne cele, wspólne dążenie do ich realizacji oraz wysoki poziom indywidualnej odpowiedzialności pozwoliły odnieść temu ambitnemu przedsięwzięciu sukces”.

Renschler podkreślił, jak ważny dla strategii grupy Volkswagen Samochody Użytkowe jest nowy Crafter oraz fabryka we Wrześni: „Wraz z nową koncepcją Craftera oraz nową fabryką, której roczny wolumen produkcyjny wynosił będzie 100 tysięcy aut, jesteśmy dobrze spozycjonowani na rosnącym rynku samochodów użytkowych”. Wskutek budowy nowej fabryki doszło do nowej kooperacji pomiędzy Volkswagen Samochody Użytkowe (Crafter) oraz MAN (TGE), dwiema markami produkującymi auta w ramach grupy Volkswagen Samochody Użytkowe.

Podczas gali otwarcia fabryki obecny był również premier Dolnej Saksonii Stephan Weil. Wyraził on swoje uznanie dla nowego zakładu oraz przekazał życzenia od rządu Dolnej Saksonii. „Jak Państwo wiedzą, branża motoryzacyjna znajduje się w tej chwili w fazie zmian. Wszystko, co tutaj zobaczyłem sprawia, iż jestem przekonany, że to miejsce jest przygotowane na wejście w przyszłość”, powiedział Weil. „Pracownikom życzę wielu sukcesów podczas realizacji zadań, które pojawią się w kolejnych latach”.

Dr Eckhard Scholz, przewodniczący zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, oświadczył, że marka sprostała „podwójnemu wyzwaniu” - stworzyła jednocześnie wybitne auto użytkowe i nowoczesne miejsce pod jego produkcję. „Kierujemy nasze uważne spojrzenie na wyzwania pojawiające się na rynku oraz na życzenia naszych klientów. Dlatego jesteśmy dumni nie tylko z powodu precyzyjnej oraz terminowej realizacji tego projektu, ale przede wszystkim z ludzi, którzy tego dokonali. Wszyscy Państwo mają osobiste zasługi w osiągnięciu tego ambitnego celu. Za to serdecznie dziękuję. To zaangażowanie to przykład przyszłości naszej marki. Zaledwie kilka tygodni temu Crafter wybrany został przez renomowane jury vanem roku otrzymując tytuł „International Van of the Year 2017”. Pokazuje to, że jesteśmy na dobrej drodze, jeśli chodzi o nasz pojazd oraz naszą fabrykę”.

Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań tłumaczył, że nowy zakład produkcyjny jest połączeniem „świetnie wykwalifikowanych i wysoce zmotywowanych pracowników oraz nowoczesnych, wydajnych oraz ergonomicznych procesów produkcyjnych”. W międzyczasie zakład ten stał się jednym z największych placów budowy w Europie. Jens Ocksen jest dumny ze swojej załogi, która wraz z kolejnymi kamieniami milowymi działała z najwyższą jakością. „To nie zmieni się również po rozruchu fabryki”, zapewnił Ocksen. Podczas tworzenia koncepcji zakładu, a następnie jego budowy i wyposażenia budynków oraz wdrażania procesów produkcyjnych, oprócz aspektów ekologicznych konsekwentnie oraz długofalowo uwzględnia się aspekty społeczne oraz kulturowe. „Udało nam się wdrożyć wiele innowacyjnych rozwiązań. Zakład we Wrześni zbudowany został z myślą o przyszłości - zastosowano w nim najnowocześniejsze oraz korzystne dla środowiska rozwiązania techniczne”. Stosunkowo niedawno nowa fabryka, przynależne tereny zielone, udogodnienia socjalne oraz instalacje produkcyjne zostały nagrodzone przez Niemieckie Stowarzyszenie Zrównoważonego Budownictwa.

W nowym zakładzie produkcyjnym zatrudnionych zostanie 3000 pracowników. Poprzez rozwój sieci dostawców oraz sektora usług, w otoczeniu zakładu powstają liczne nowe miejsca pracy.

Nakłady finansowe w wysokości 800 milionów euro przeznaczone na budowę fabryki oraz wyposażenie jej w urządzenia produkcyjne powodują, że zakład we Wrześni jest największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce.

Fabryka Craftera w liczbach

Wielkość zakładu: 220 ha (2,2 km2)

Planowana wielkość produkcji: 100 000 rocznie = 17 samochodów na godzinę = ok. 380 samochodów na dobę

Obszary produkcyjne – wielkość i opis:

• Hala Budowy Karoserii (92 800 m2) = 12 boisk piłki nożnej; z czego na powierzchni 9 boisk, czyli na 64 227 m2 odbywać się będzie produkcja; liczba punktów spawalniczych wyniesie ponad 5 000 na pojazd.

• Lakiernia (70 420 m2) = około 10 boisk piłkarskich, z czego 57 869 m2 stanowi powierzchnia produkcyjna, co odpowiada ponad 8 boiskom piłkarskim; długość lakierni to 422 m, a szerokość 136 m, wysokość - 34 m.

• Hala Montażu (107 000 m2) = powierzchnia 13 boisk do piłki nożnej, z czego na 8 boiskach, czyli powierzchni około 57 300 m2 będzie odbywać się produkcja. Hala ma długość 850 m, a w najszerszym punkcie 250 m. Długość systemów transportujących karoserię po montażu to 2,8 km. Na tej drodze ustawilibyśmy ponad 400 wyprodukowanych w zakładzie samochodów.

• Hala Produkcji Pilotażowej

• Hala Zabudów Specjalnych (13 493m2) = powierzchnia dwóch boisk do piłki nożnej. W jej skład wchodzą stanowiska do wykonywania prac adaptacyjnych mających na celu przystosowanie typowych samochodów do celów specjalnych (np. samochody policyjne i wojskowe, dla służby zdrowia oraz firm logistycznych, warsztatowe, ze specjalnym oprzyrządowaniem lub ze specjalistyczną zabudową).

• Park Dostawców (34 560 m2)

               

Planowane zatrudnienie:

3000 pracowników w trybie 3-zmianowym, w tym około 620 Specjalistów i Menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie i rozwój zakładu oraz około 2400 wykwalifikowanych pracowników na liniach produkcyjnych.

Dostawcy:

Fabrykę Craftera obsługuje 45 dostawców z Polski, w tym 7 z regionu.

Koszt inwestycji: 800 milionów euro          

Budowa fabryki w liczbach:

• W trakcie prac ziemnych nawieziono około 1 000 000 m3 piasku za pomocą ponad 50 000 wywrotek

• Do budowy użyto 22 000 ton stali oraz 8 000 ton stali zbrojeniowej

• Wylano 50 000 m3 betonu za pomocą około 6 000 betoniarek

• Postawiono 4 000 pali wzmacniających fundamenty, które wchodzą w grunt aż do głębokości 16 metrów

• Położono 15 km rur instalacyjnych, co stanowiłoby ponad 40 długości torów żużlowych

• W samej fabryce jest położonych 6 km rur kanalizacyjnych

• Przeprowadzono 19 000 szkoleń z zakresu BHP

• W szczytowym okresie na budowie wrzesińskiej fabryki Volkswagena Craftera pracowało około 3500 robotników

• Pod budowę fabryki zakupiono grunt o powierzchni ponad 220 hektarów, co równa się powierzchni 300 boisk piłkarskich

 

 

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand