Home

Solaris 14 rok z rzędu liderem polskiego rynku autobusów miejskich

Solaris Tramino

Sprzedaż

Miniony rok był dla firmy Solaris bardzo udany. Firma sprzedała do polskich i zagranicznych odbiorców łącznie 1300 pojazdów. To oznacza wzrost liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów w porównaniu z rokiem 2015 (1279 sztuk). Spółka zanotowała także rekordowo wysokie przychody, które w 2016 roku wyniosły 1,72 miliarda złotych.

W Polsce Solaris, już 14 rok z rzędu utrzymał pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Z ogólnej liczby 1300 sprzedanych pojazdów aż 471 trafiło do krajowych odbiorców. Taki wynik w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich dał firmie aż 66% udział w rynku. Najbliższy konkurent osiągnął 18% udział rynkowy.

Największymi krajowymi odbiorcami Solarisów w roku 2016 było MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 autobusów elektrycznych i 12 autobusów hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 autobusy Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 autobusy Urbino 12, w tym cztery autobusy hybrydowe). Oprócz wieloletnich klientów, w roku 2016 w gronie nabywców Solarisów znalazł się także operator, który po raz pierwszy postawił na tę markę – Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie. Do przewoźnika zostały dostarczone dwa autobusy Urbino 12.

Eksport

Rok 2016 był bardzo udany dla polskiego producenta również na rynkach zagranicznych. W sumie firma wyeksportowała 829 pojazdów, z których najwięcej trafiło do przewoźników w Niemczech (276 sztuk). Kolejnymi krajami pod względem liczby dostarczonych autobusów były Izrael i Włoch. Dobry wynik sprzedażowy w Italii to głównie efekt rozpoczęcia realizacji dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral. Zamówienie zdobyte w minionym roku było drugim w historii firmy pod względem liczby pojazdów (po zamówieniu 320 autobusów dla Aten w roku 2009).

Solaris liderem e-mobilności

Rok 2016 był przełomowy dla firmy Solaris także na rynku autobusów elektrycznych. We wrześniu, podczas branżowych targów IAA w Hanowerze, odbyło się oficjalne wręczenie statuetki przyznawanej w konkursie „Bus of The Year”, którą uhonorowany został nowy Solaris Urbino 12 electric. Po raz pierwszy tę prestiżową nagrodę zdobyła polska firma i po raz pierwszy została ona przyznana autobusowi elektrycznemu, co jest niezbitym dowodem na to, że e-mobilność będzie dominującym trendem w branży transportu publicznego w najbliższych latach.

Znajduje to także potwierdzenie w komercyjnym wymiarze działalności spółki. W październiku Solaris wygrał dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim. Pierwszym z nich był kontrakt na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, drugi kontrakt dotyczy zaś dostawy 20 sztuk elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Do tego doszły realizacje zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii oraz w Norwegii.

Liczba dostarczonych oraz produkowanych autobusów elektrycznych w portfolio Solarisa dynamicznie rośnie i wynosi już ponad 100 sztuk. Elektryczne, niezwykle ciche i całkowicie bezemisyjne Urbino electric jeżdżą już lub niebawem będą jeździć w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i w Szwecji.

„E-mobilność jest istotnym elementem strategii firmy Solaris już od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski producent zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł Autobusu Roku 2017 oraz liczba zrealizowanych i realizowanych dostaw autobusów elektrycznych. Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji” – mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.

Ponadto firma Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny –  łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W skład klastra wchodzą takie podmioty, jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

„Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych” – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.

Nowości produktowe

Solaris w roku 2015 rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasową konstrukcję. W minionym roku  do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: nowy Solaris Urbino 12 CNG (sprężony gaz ziemny), nowy Solaris Urbino 12 Hybrid z napędem spalinowo-elektrycznym oraz autobus w klasie MIDI nowy Solaris Urbino 10,5.

Na ten rok firma planuje premierę przegubowego, nowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz premierę nowego Solarisa Trollino. Oprócz tego gama produktów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. Dziesięć tego typu pojazdów zamówił przewoźnik w Rydze (Łotwa).

Tramwaje

W roku 2016 doszło do istotnych zmian w tramwajowej dywizji Solarisa. W grudniu ogłoszono, że z dniem 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to umocnienie pozycji rynkowej obu firm w obszarze pojazdów szynowych.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

 

 

Solaris wygrywa duże zamówienie w Belgii

Solaris wnętrze

Łącznie aż 208 autobusów hybrydowych zamówi od firmy Solaris największa spółka transportu publicznego we francuskojęzycznej części Belgii, Société Régionale Wallonne du Transport (SRWT). Całkowita wartość umowy ramowej wynosi blisko 105 mln euro. Kontrakt obejmuje zarówno dostawę, jak również serwisowanie pojazdów przez 8 lat oraz serwisowanie magazynów energii przez 16 lat.

To największy dotychczasowy sukces polskiego producenta na rynku belgijskim. Solarisy Urbino 12 Hybrid zakupione przez SRWT będą eksploatowane przez dwóch operatorów: TEC Hainaut oraz TEC Liege-Verviers. W ramach umowy ramowej na dostawę łącznie 208 pojazdów jeszcze w tym roku Solaris otrzymał potwierdzenie zamówienia na 97 pojazdów. Dziesięć z nich zostanie dostarczonych już we wrześniu tego roku. Z kolei 111 pozostałych autobusów zostanie zakupionych w pierwszym kwartale 2018 z terminami dostaw rozłożonymi na lata 2018-2019.

Solarisy, które kupiło SRWT, to pojazdy hybrydowe, które będą wyposażone w jednostkę firmy BAE Systems. Dzięki zastosowaniu magazynu energii w postaci superkondensatora, pojazdy z napędem spalinowo-elektrycznym będą mogły część trasy pokonywać w trybie całkowicie bezemisyjnym.

Inwestycja w rozbudowę floty pojazdów hybrydowych to jeden z elementów strategii grupy TEC, która zakłada ograniczanie emisji CO2 w regionie Walonii.

„To niezwykle ważne zamówienie na hermetycznym rynku belgijskim, zdominowanym przez rodzimych producentów. Możemy zapewnić pasażerów grupy TEC, że dostarczymy pojazdy o najwyższym standardzie jakości i bezpieczeństwa, które ograniczają szkodliwe emisje spalin. Potwierdzeniem tego jest chociażby tytuł „Autobusu Roku 2017”. Tę najbardziej prestiżową nagrodę w branży autobusowej firma Solaris zdobyła właśnie w Belgii” – powiedział Zbigniew Palenica, Członek Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za Sprzedaż i Aftersales.

Firma Solaris jest europejskim liderem w zakresie e-mobilności w transporcie publicznym. Pierwszy seryjnie produkowany autobus hybrydowy w Europie zaprezentowała w roku 2006. Natomiast od roku 2011 ma w swojej ofercie także autobusy bateryjne. Do chwili obecnej Solaris dostarczył do klientów ponad 1500 pojazdów z napędem elektrycznym, które jeżdżą m.in. w Niemczech, Szwajcarii i Polsce.

 

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

Świetny rok Opla w Polsce

Fabryka Opla Gliwice

Mijający rok był wyjątkowo udany dla marki Opel na polskim rynku. Po rekordowym wyniku listopadowym, Opel kontynuował świetną passę w grudniu. W ostatnim miesiącu zeszłego roku klienci kupili 3 877 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t, co stanowi ponad 37% wzrost w stosunku do grudnia 2015 roku. Był to najwyższy wzrost wśród czołowej dziesiątki oraz najlepszy grudniowy wynik Opla w Polsce od 13 lat. Cały rok zakończył się dla Opla również rekordowo, bo najlepszym wynikiem sprzedaży od 16 lat. Łącznie w 2016 roku do polskich klientów trafiło 37 480 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Oznacza to 17,5% wzrostu (5 586 sztuk) w porównaniu do 2015 roku (łączna sprzedaż: 31 894 samochody). Udział Opla w rynku samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t wyniósł 7,88%.

„Rok 2016 był świetny dla Opla. Nie tylko po raz trzeci z rzędu zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, ale także osiągnęliśmy piąty najlepszy wynik w historii marki w Polsce. Dzięki tak imponującym rezultatom, umocniliśmy naszą pozycję jednej z najchętniej wybieranych marek przez polskich klientów.” – powiedział Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.

Najpopularniejszym modelem w gamie Opla jest Astra. Łącznie w całym roku zostało sprzedanych 14 819 sztuk tego bestsellera. Wynik ten oznacza ponad 39% wzrostu w stosunku do tego samego okresu 2015 roku. Na drugiej pozycji uplasowała się Corsa z wynikiem 6 770 egzemplarzy, trzecie miejsce zajęła Mokka, 4 481 sztuk, której nowa generacja niedawno zadebiutowała w krajowych salonach dealerskich. Ponadto, Opel Astra był liderem w segmencie klientów indywidualnych, a łącznie aż trzy modele Opla znalazły się w pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych aut przez tę grupę klientów.

Nie mniejszą popularnością cieszyły się samochody dostawcze Opla. Marka w 2016 roku zanotowała 26% wzrost sprzedaży samochodów dostawczych do 3,5t, dzięki czemu znalazła się w grupie liczących się graczy w tym segmencie rynku. Najpopularniejsze modele w dostawczej gamie Opla to Vivaro (1656 sztuk) i Movano (1484 sztuki).

„W 2017 roku będziemy kontynuować największą ofensywę modelową w historii marki. Przed nami wiele premier, w tym nowej generacji flagowego Opla Insignia oraz debiut dwóch crossoverów – Crosslanda X oraz Grandlanda X. Dzięki nim wzmocnimy jeszcze bardziej naszą gamę modelową oraz wejdziemy w nowe bardzo modne segmenty rynku. Mamy więc wszelkie powody, aby optymistycznie patrzeć w przyszłość!” – dodał Mieczkowski.

 

 

Źródło: Opel

Ilustracja: Opel

Mazda Polska w 2016 roku – wzrost sprzedaży i umocnienie pozycji na rynku.

Mazda rx logo

W 2016 roku zarejestrowano w Polsce 416 123 nowe samochody osobowe, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu do 2015 r*. To najwyższy wynik w ciągu ostatnich 10 lat.

Ubiegły rok zakończył się dla Mazdy dużym sukcesem. Marka kolejny rok z rzędu odnotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży, o 21% (76% w 2013, 77% w 2014 i 24% w 2015 r.) z wynikiem 11 231 samochodów. Dzięki temu Mazda utrzymała 14. pozycję w rankingu marek w Polsce i uzyskała 2,7% udziału rynkowego.

Od momentu rozpoczęcia działalności w czerwcu 2008 r. polski oddział Mazdy wydał klientom już 45 857 samochodów. Marka ugruntowała swoją pozycję na rynku, a największy sukces przyniosły modele 6. generacji, oparte na technologii SKYACTIV i wzornictwie KODO: Dusza Ruchu. W 2016 r. największą popularnością cieszyła się Mazda6 (3 082 zarejestrowane egzemplarze), Mazda3 (2 951 szt.) i CX-3 (2 541 szt.). Zaraz za podium uplasowała się Mazda CX-5 (2 019 szt.). Roadster MX-5 odnotował najwyższy historycznie wynik – 142 szt.

To był bardzo dobry rok dla Mazdy. Cieszymy się, że mamy kilka sprzedażowych filarów – Mazdę6, Mazdę3 i nasze SUV-y: CX-3 i CX-5. Plan wykonaliśmy zgodnie z prognozą z początku roku, nawet z nadwyżką. Dzięki temu mogliśmy skupić się na doskonaleniu procesu obsługi klientów, zarówno w sprzedaży, jak i serwisie oraz rozwijaniu produktów finansowych, które ułatwiają zakup naszych samochodów. Rok 2017 zapowiada się bardzo ciekawie – wprowadzimy na rynek Mazdę MX-5 RF oraz nową generację Mazdy CX-5 - to z pewnością jeszcze wzmocni naszą pozycję i przyciągnie nowych klientów - podsumowuje Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Polska.

 

Rejestracje modeli Mazda w Polsce w 2016 r.*

Model

Rejestracje

Mazda6

3 082

Mazda3

2 951

Mazda CX-3

2 541

Mazda CX-5

2 019

Mazda2

489

Mazda MX-5

142

Mazda CX-9

7

SUMA

11 231

 

Rejestracje w latach 2008-2015*

2008

1 762

2009

2 981

2010

3 811

2011

2 524

2012

2 421

2013

4 261

2014

7 531

2015

9 335

2016

11 231

Total

45 857

 *Dane CEPIK

 

Źródło: Mazda

Ilustracja: Mazda

 

 

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand