Home

Produktowe nowości Solarisa na Busworld 2017

Solaris Busworld Kortrijk

Podczas konferencji prasowej, odbywającej się w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie, firma Solaris zaprezentowała innowacyjne pojazdy nisko- i bezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem nowej generacji – premierowe Urbino 18 electric, dwunastometrowe Urbino z szeregowym napędem hybrydowym oraz Urbino 10,5.

„Kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszarem rozwoju firmy Solaris. Potwierdzeniem tego jest nieustannie rosnąca liczba dostarczonych i zamówionych pojazdów bateryjnych. Tylko do połowy tego roku Solaris sprzedał już blisko 200 autobusów napędzanych energią elektryczną. Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczba elektrobusów to około 300 sztuk. Dlatego producent nieustannie rozwija paletę swoich produktów w tym segmencie. Na targach w Kortrijk zaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersji przegubowej.

Nowy Solaris Urbino 18 electric

Tegoroczne targi Busworld w Kortrijk były miejscem oficjalnej premiery Solarisa Urbino 18 electric nowej generacji. Produkt ten bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych dobrze już znanej pasażerom nowej generacji rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, która swoją premierę miała w roku 2014.

Prezentowany na targach w Kortrijk przegubowy autobus elektryczny wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano także urządzenia do ładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka oraz Medcom. 

Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemność pasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi 140 miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj baterii oraz sposób uzupełniania w nich energii – są jednym z elementów płynnie dostosowywanym do oczekiwań przewoźników. Ta elastyczność dopasowania wyposażenia i rozwiązań technicznych zastosowanych w autobusie jest gwarantem wysokiej funkcjonalności i ekonomiczności w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Co ważne dla operatorów, przegubowy Solaris Urbino electric 18 nowej generacji nie jest tylko wersją testową zaprezentowaną na targach. To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników.

Nowy Solaris Urbino 12 z szeregowym napędem hybrydowym

Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności zaledwie 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się także osiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii - superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Nowy Solaris Urbino 10,5

Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajduje zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkach wielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą objęła także zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm. W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantują dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.

Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus z powodzeniem poradzi sobie na trasach o większym natężeniu ruchu pasażerskiego, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażerom gwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorze bursztynowym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostały umieszczone na poręczach dla pa­sażerów.

 

Źródło: Solaris

Ilustracje: Solaris

Ursus Bus wygrał największy przetarg na autobusy elektryczne w Europie

Ursus Bus Model City Smile

Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze poinformował o wyborze oferty spółki Ursus Bus w największym przetargu w Europie na dostarczenie autobusów elektrycznych. Termin pierwszej dostawy przewidziano na 1 lipca 2018 r. Realizacja dostaw powinna nastąpić do 30 listopada 2018 r.

Model Ursus City Smile, który zostanie dostarczony do Zielonej Góry, to w pełni elektryczny, nowoczesny, 12-metrowy autobus miejski napędzany wyłącznie energią elektryczną. W odróżnieniu od pojazdów spalinowych czy hybrydowych – które także wyposażone są w mały silnik diesla – elektrobus Ursusa jest całkowicie zeroemisyjny. Oznacza to, że nie emituje żadnych spalin do atmosfery, dzięki czemu pozytywnie wpływa na środowisko. Dodatkowo podczas ruszania z przystanku wytwarza czterokrotnie mniej hałasu niż autobusy z napędem diesla i hybrydowym. A to kolejny, ważny czynnik, który pozytywnie wpłynie na cały miejski ekosystem Zielonej Góry.

– Problemy miast ze smogiem, wymuszają na samorządach szukanie rozwiązań, które będą w stanie w znaczący sposób zminimalizować niekorzystny wpływ komunikacji na środowisko. Jednym z nich jest bezemisyjna komunikacja publiczna. Dlatego cieszy nas fakt, że aż 47 elektrycznych autobusów Ursus City Smile, które w ogóle nie emitują spalin, będzie mogło jeździć po ulicach Zielonej Góry – mówi Tomasz Nita, prezes Ursus Bus S.A.

W przetargu mogły brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały zamówienia na minimum 15 pojazdów elektrycznych powyżej 7,5 t DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę co najmniej siedmiu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Kluczowym kryterium wyboru oferty była cena (60% wagi), a kolejne punkty można było otrzymać za gwarancję, skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów, zużycie energii elektrycznej autobusu poniżej 1 kWh/km oraz monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (po 10% wagi).

Ursus Bus SA od dłuższego czasu intensywnie inwestuje w elektromobilność, jeden z najszybciej rozwijających się segmentów transportu publicznego. W czerwcu tego roku spółka powołała konsorcjum „Polski E-BUS”. Celem inicjatywy jest stworzenie projektu nowego, całkowicie polskiego autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego. Obecnie w ofercie Ursus Bus znajdują się również autobusy trzeciej generacji o napędzie alternatywnym, które posiadają silnik elektryczny z ogniwami wodorowymi. Premierowy model został po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczności w marcu tego roku.

 

Źródło: Ursus

Ilustracja: Ursus

Kontrakty Solarisa we wrześniu na rynku polskim

Solaris jesienią

Solaris Bus & Coach S.A. podpisał we wrześniu, tylko na rynku polskim, umowy na dostarczenie 107 sztuk autobusów. Co istotne, pojazdy z napędem alternatywnym stanowią w tym zestawieniu prawie 20% wszystkich zamówień. Na podstawie podpisanych umów Solarisy pojadą do: Stargardu, Poznania, Stalowej Woli, Lublina, Mielca i Gminy Czechowice-Dziedzice.

W ubiegłym miesiącu przedstawiciele Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę na dostarczenie dziesięciu autobusów elektrycznych 8,9 typu LE do Stalowej Woli. Zamówienie obejmuje również infrastrukturę potrzebną do ich ładowania. Według kontraktu, pojazdy dostarczone zostaną do Stalowej Woli wiosną 2018 roku. Każdy z nich wyposażony zostanie w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Zasilanie energią elektryczną pochodzić będzie z baterii typu High Energy o pojemności 160 kWh. Ładować je będzie można zarówno za pomocą złącza Plug-in, jak i pantografu o mocy 200 kW.

Z kolei Czechowice-Dziedzice postanowiły unowocześnić swój tabor o trzy hybrydowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid. Umowa na dostawę autobusów dla PKM podpisana została w piątek, 22 września. Pojazdy będą gotowe na przełomie lutego i marca przyszłego roku. To nie pierwsze zamówienie tego przewoźnika na autobusy produkowane w Bolechowie, ale pionierskie ze względu na alternatywny napęd użyty w pojazdach.

Wraz z początkiem września Solaris Bus & Coach S.A. podpisał także kontrakt na dostarczenie 37 autobusów nowej generacji dla MPK Poznań. To kolejne już zamówienie dla stolicy Wielkopolski na nowe proekologiczne autobusy spełniające normę emisji spalin Euro 6. Tym razem na ulice Poznania wyjedzie 19 pojazdów o długości 12 metrów oraz 18 autobusów przegubowych. Oficjalne podpisanie umowy odbyło się 20 września. To nie jedyne zamówienie złożone przez przewoźnika z tego regionu. W tym miesiącu firma wygrała przetarg na dostawę 12 nowych Urbino 10,5  dla Gniezna.

Przegubowy Urbino 18 zadebiutuje z kolei na ulicach Lublina. Miasto, po którym jeżdżą już bolechowskie Trollino, zamówiło premierowo 15 popularnych przegubowców. Zgodnie z podpisaną pod koniec września umową na dzierżawę, pojazdy dotrą do Lublina w lutym 2018 roku. Nowe autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska Euro 6, z monitoringiem oraz głosową zapowiedzią przystanków. Dodatkowe wyposażenie będą stanowiły biletomaty z opcją płacenia kartą. W nowych autobusach będą też porty USB do ładowania telefonu czy tabletu oraz elektroniczne bramki do liczenia pasażerów.

W ramach programu wymiany autobusowego taboru, również Stargard zdecydował się na zakup nowych Solarisów. 18 września 2017 r. Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie podpisał umowę na dostawę 16 nowych autobusów. Pierwsze Nowe Urbino 12 trafią do miasta w kwietniu przyszłego roku, pozostała część do stycznia 2019 r. To pierwsze zamówienie przewoźnika na autobusy wyprodukowane w Bolechowie.

Autobusy wyprodukowane w Bolechowie pojawią się także na ulicach podkarpackiej gminy Mielec. Zamówienie obejmuje dostawę 10 autobusów w klasie MIDI – 10,5 metrowych Solarisów Urbino nowej generacji oraz 4 napędzanych gazem ziemnym CNG Urbino 12. Każdy z 14 autobusów będzie spełniał wymogi normy emisji spalin Euro 6.

Mijający rok będzie rekordowy pod względem wyprodukowanych autobusów – planuje się, że do końca grudnia z bolechowskiej fabryki wyjedzie łącznie ponad 1400 pojazdów. Podpisane w ubiegłym miesiącu umowy są potwierdzeniem intensywnego tempa prac i zapowiedzią rosnącej sprzedaży w roku następnym.

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

Nissan i Greenway Infrastructure Poland wspierają rozwój elektromobilności w Polsce

Mapa stacji ładowania

Brak odpowiedniej liczby punktów do ładowania pojazdów to jeden z głównych czynników ograniczających rozwój samochodów elektrycznych w Polsce. Nissan, światowy lider w tym segmencie rynku, doskonale rozumie potrzeby kierowców i z tego powodu wspólnie z firmą Greenway Infrastructure Poland podejmuje kroki zmierzające do poprawy infrastruktury sieci ładowania oraz edukacji kierowców w zakresie elektromobilności.

Do 2020 roku Greenway Infrastructure Poland zainstaluje prawie 200 stacji ładowania, wśród nich 10 ultraszybkich i 135 szybkich. Stacje zlokalizowane zostaną przy głównych traktach komunikacyjnych, łącząc tym samym największe polskie miasta siecią punktów do ładowania pojazdów elektrycznych. W rezultacie kierowcy zyskają możliwość podróżowania po całym kraju, a tym samym zniesiona zostanie jedna z głównych barier związanych z posiadaniem tego typu pojazdów.

„Współpraca z Greenway doskonale wpisuje się w ogłoszony niedawno przez Nissana plan rozwoju elektromobilności, którego jednym z filarów jest powiększenie w ciągu 18 miesięcy naszej sieci 4600 stacji szybkiego ładowania o 1000 nowych punktów. Mamy jednak świadomość, że w Polsce osoby planujące zakup lub posiadające auto elektryczne napotykają dużo więcej barier niż kierowcy na Zachodzie. Rozwój sieci stacji ładowania w naszym kraju sprawi, że jedna z głównych obaw przestanie być aktualna, a samochody elektryczne będą mogły być z powodzeniem wykorzystywane również podczas podróży międzymiastowych” – mówi Dorota Pajączkowska, PR Manager marki Nissan w Polsce.

W ramach podjętej współpracy z firmą Greenway Infrastructure Poland w punktach dealerskich Nissana kierowcy otrzymają praktyczne wskazówki, jak efektywnie ładować auto w sieci Greenway oraz informacje o uruchomionych już punktach zasilania elektryków. Dowiedzą się także, jak zarejestrować się w sieci, aby korzystać z ładowania nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach Europy. Kontynuacją wspólnych działań będzie dołączenie w przyszłości wybranych punktów dealerskich marki do listy lokalizacji, w których będzie można naładować samochody elektryczne w ramach sieci Greenway.

Obie firmy planują rozszerzać swoją współpracę w przyszłości, by jeszcze bardziej wspierać rozwój elektromobilności. Jako przykład takich działań można podać program, który obecnie jest na etapie przygotowania na Słowacji. Polega on na tym, że osoba kupująca samochód Nissana otrzymuje od dealera kartę GW wraz z pakietem bezpłatnego ładowania ważnym przez określony czas.

Budowa sieci Greenway ruszyła we wrześniu, skutkując działającymi obecnie 5 stacjami, a do końca 2017 roku będzie ich w kraju ok. 40. Ładowarki Greenway umożliwiają zasilenie energią elektryczną samochodów we wszystkich dostępnych w Europie standardach szybkiego ładowania (CHAdeMO, CCS). Pod adresem http://greenwaypolska.pl/pl/siec-greenway można znaleźć mapę aktualnie dostępnych oraz planowanych punktów ładowania Greenway.

Dodatkowo, w miejscach, w których występuje zwiększone zapotrzebowanie na usługi ładowania, zostaną zainstalowane magazyny energii, co pozwoli skrócić czas oczekiwania na ładowanie oraz zmniejszy obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.

„Dążymy to tego, aby podróż autem elektrycznym była dla kierowców pozytywnym doświadczeniem, bez względu na to, czy poruszają się po mieście, czy wyjeżdżają w trasę” – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. „Widzimy duże potrzeby kierowców nie tylko w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania, ale też te związane z dostępem do wiedzy i spójnej informacji na temat bezpiecznego i pewnego użytkowania auta elektrycznego. Współpraca z Nissanem otwiera bardzo duże możliwości w tym zakresie” – dodaje.

Rozwój sieci ładowania – jeden z filarów elektromobilności według Nissana

Podczas organizowanej na początku października konferencji Nissan Futures 3.0 marka ogłosiła swój plan rozwoju elektromobilności. Jednym z jego kluczowych elementów jest rozbudowa infrastruktury ładowania w Europie o 20% w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Bazując na standardzie ładowania samochodów elektrycznych CHAdeMO, firma do tej pory zbudowała najbardziej kompleksową sieć ładowania w Europie, obejmującą ponad 4600 szybkich ładowarek.

Przy realizacji planu firma współpracuje z partnerami biznesowymi, samorządami i liderami sektora w całej Europie, co ma zagwarantować dopasowanie planów do potrzeb poszczególnych lokalizacji i okolicznych mieszkańców. Ładowarki mają być instalowane zarówno przy autostradach, jak i w dużych i mniejszych miastach.

 

Źródło: Nissan

Ilustracja: Nissan

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand