Home

Solaris dostarcza pierwszy przegubowy autobus elektryczny do stolicy

Solaris Urbino 18 Electric Warszawa

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 metrów – nowy Solaris Urbino 18 electric. To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie.

- W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska.  Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest niezwykle cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.

- Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach - 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.

Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503.

Miejskie Zakłady Autobusowe mają już wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy na baterie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug-in, co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska, mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich dwuletnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne - koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy, a autobusy doskonale sobie radzą podczas zimy.

Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejna partia autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim.

- Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i zaangażowanie w rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej . Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować modelem autobusu elektrycznego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz zagranicą w Barcelonie i Hamburgu– mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Wszystkie dostarczone do Warszawy elektrobusy Solarisa są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka. To urządzania ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” oraz ładowarka kolumnowa (pantografowa) przy ulicy Spartańskiej.

Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy i jest najchętniej wybieranym przez warszawiaków środkiem transportu -  autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad 1,1 mld pasażerów rocznie.

Solaris Bus & Coach od lat wyznacza trendy w dziedzinie elektromobilności, m.in. wprowadzając na rodzimy rynek pojazdy bezemisyjne. Od początku działalności firmy wyprodukowano już ponad 2000 pojazdów z napędem elektrycznym. Ten wspólnie obrany kierunek z pewnością przyniesie zmiany, które pozwolą ukształtować zdecydowanie lepszą i przyjaźniejszą człowiekowi infrastrukturę miejską.

 

Źródło: Solaris

Ilustracja: Solaris

Rekordowe przychody Grupy Wielton po 3 kwartałach

Mariusz Golec

W pierwszych 3 kwartałach 2017 r. Grupa Wielton osiągnęła rekordowe wyniki przychodów ze sprzedaży, wyższe o ponad 1/3 niż przed rokiem. Grupa umocniła swoją pozycję na rynkach zagranicznych i kontynuuje politykę akwizycyjną, m.in. finalizując przejęcie niemieckiej spółki Langendorf. Skonsolidowany wynik EBITDA w 3 kwartale wyniósł 27,8 mln zł, a zysk netto przypadający akcjonariuszom spółki dominującej w okresie lipiec-wrzesień wzrósł o 16,7% do 14,8 mln zł i był najwyższy w skali kwartału, w bieżącym roku. Wyniki 3 kwartału uwzględniają niemiecką spółkę Langendorf, która jest konsolidowana od sierpnia 2017 r.

Przekroczenie miliarda złotych przychodów

– Po trzecim kwartale osiągnęliśmy rekordowe wyniki sprzedażowe – skonsolidowane przychody od początku roku po raz pierwszy przekroczyły miliard zł. Wynika to przede wszystkim z naszych dynamicznych wzrostów za granicą. Zgodnie ze strategią wzmacniamy naszą pozycję na rynkach zachodnich, jak i na Wschodzie, gdzie powiększyliśmy nasz udział rynkowy – przychody ze sprzedaży zanotowały tam po 3 kwartałach 2017 r. blisko 60% wzrost r/r. Na stabilnym rynku polskim nie tylko utrzymujemy 3. pozycję, ale wyraźnie zmniejszamy dystans do liderów – komentuje Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.

Grupa Wielton sprzedała ogółem 11 327 sztuk naczep i przyczep drogowych oraz produktów dla rolnictwa. Jest to wynik konsolidujący sprzedaż do klientów w obszarze działalności marek Wielton, Viberti i Fruehauf. Skonsolidowano ponadto 174 sztuki sprzedane przez Langendorf w okresie sierpień-wrzesień br.  W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, kiedy sprzedano 9 717 sztuk, skumulowany wynik za rok 2017 jest wyższy o 16,6% w ujęciu r/r. Blisko 70% (7 811 szt.) to sprzedaż za granicą.

W każdym z krajów sprzedaż produktów marek Grupy Wielton rośnie szybciej niż rynek. We Francji marka Fruehauf umacnia swoją pozycję lidera rynku, realizując wzrosty na poziomie 10,9% r/r, podczas gdy cały rynek wzrósł o 6%. Jej udział w całym rynku produktów wynosił na koniec trzeciego kwartału 20,5% w porównaniu do 19,6% w roku 2016. Przychody ze sprzedaży od początku 2017 r. wzrosły we Francji o 2,2% (do 432,9 mln zł). We Włoszech, na rynku rosnącym o 14,7% r/r zanotowano 34,1% wzrost sprzedaży i 22,3% zwyżkę przychodów (do 63 mln zł), a w Rosji sprzedaż wzrosła o 267% natomiast przychody prawie 4-krotnie (do 111 mln zł).

Grupa Wielton realizuje ambitny program inwestycyjny, finansowany głównie ze środków własnych, którego celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych oraz portfolio produktowego. Na początku 3 kwartału 2017 r. oddano do użytku trzy linie do spawania ram naczep. W kolejnych miesiącach zakończono montaż sprzętu na nowej linii KTL. W tym okresie uruchomiono także nowy magazyn paletowy wysokiego składowania oraz halę załadunków. W sierpniu spółka zawarła także z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę dotyczącą dofinansowania projektu uruchomienia produkcji chłodni. Koszt całego projektu, którego realizacja zakończy się w 2019 r. wyniesie 20 mln zł, z czego 44% będzie dofinansowanych przez NCBiR.

– W związku z ostatnimi akwizycjami kontynuowaliśmy pracę nad architekturą naszych marek oraz rozpoczęliśmy proces wdrożenia zmian związanych z rebrandingiem. Jednocześnie dopasowujemy strukturę organizacyjną do dzisiejszych potrzeb, a także przyszłego kształtu Grupy.  Pracujemy też nad wprowadzeniem wspólnego konfiguratora produktów dla całej Grupy Wielton, a także rozpoczęliśmy integrację naszych sieci serwisowych w Niemczech – mówi Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A. – To tylko część z szeregu projektów, których realizację rozpoczęliśmy po przyjęciu nowej strategii rozwoju. Przewiduje ona, że do 2020 r. podwoimy naszą sprzedaż do 25 tys. sztuk rocznie a przychody do 2,4 mld zł oraz będziemy uzyskiwali stabilną marżę EBITDA na poziomie 8% – dodaje Mariusz Golec.

Inwestycje aktualnie prowadzone przez Grupę Wielton koncentrują się na zwiększeniu mocy produkcyjnych i przełożą się na podniesienie efektywności, co pozwoli spółce skorzystać z rosnącego popytu.  W styczniu 2018 r. planowane jest zakończenie procesu automatyzacji linii lakierniczej do antykorozyjnego zabezpieczania podwozi i skrzyń metodą kataforezy oraz lakierni. W 1 kwartale 2018 r. oddana zostanie linia nr 4 do spawania skrzyń wywrotek w nowo wybudowanej hali spawalni, a w kolejnym kwartale dwie zautomatyzowane linie do spawania belek głównych ram naczep.

 

Źródło: Wielton

Ilustracja: Wielton

Traficar rozpoczyna działalność w Trójmieście

Traficar renault

Po udanym starcie w Krakowie i Warszawie Traficar, nowoczesny system carsharingu, od października dostępny jest we Wrocławiu i w Poznaniu, a od końca października również na terenie Trójmiasta. Flota Traficara w Trójmieście będzie się składała z 200 samochodów Renault Clio.

„Cieszy nas, że tempo Traficara nie zwalnia i jesteśmy partnerem tej niezwykle nowoczesnej usługi w Polsce. Z sygnałów, które otrzymujemy wynika, że nasze samochody doskonale się sprawdzają. Tym razem wkraczamy wspólnie do kolejnych miast. Uruchomiona w Trójmieście usługa będzie umożliwiała podróżowanie również pomiędzy poszczególnymi miastami” – powiedział Tomasz Mróz, Dyrektor Sprzedaży Flotowej Terytorium EAST.

Usługa Traficar w Trójmieście obejmie następujące obszary: Gdańsk: Osowa, Matarnia, Żabianka, Przymorze, Brzeźno, Zaspa, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Piecki-Migowo, Siedlce, Śródmieście, Jasień, Ujeścisko, Kowale oraz Orunia Górna. Strefa w Gdyni to: Obłuże, Chylonia, Gdynia Główna, Redłowo, Orłowo, Mały Kack, Karwiny i Dąbrowa. Traficara nie zabraknie również w Sopocie. Podobnie, jak ma to miejsce w innych miastach, usługa będzie rozszerzana na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez użytkowników.

Za pomocą specjalnej aplikacji każda osoba, która dokona rejestracji w systemie, może wypożyczyć auto. Ceny za korzystanie z systemu są takie same jak we wszystkich pozostałych miastach, gdzie usługa już działa. Każdy przejechany kilometr kosztuje 0,80 zł, minuta jazdy – 0,50 zł, a minuta postoju – 0,10 zł. Podobnie jak w Krakowie Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, Traficar działa w oparciu o otwarty model parkowania (free-floating), co oznacza, że samochód można wypożyczyć i zwrócić w dowolnym miejscu w ramach strefy. W przypadku Trójmiasta pojawia się również możliwość przemieszczania się między miastami w ramach standardowej taryfy, tj. bez ponoszenia dodatkowych opłat. Dodatkową przestrzeń parkingową stanowią stacje paliwowe partnera usługi – PKN ORLEN. W Trójmieście jest to 10 stacji, z czego 3 w Gdyni oraz 7 w Gdańsku.

Flota Traficara liczy aktualnie 1000 samochodów (w tym 900 Renault Clio). Traficar zakupił od Renault Polska 1000 aut, które do końca 2017 roku mają stopniowo zasilać jego flotę. Projekt może zostać rozszerzony w kolejnych dwóch latach. Samochody są sukcesywnie wprowadzane w kolejnych miastach wraz z uruchamianiem usługi oferowanej przez Traficar.

Strategicznymi partnerami rozwoju Traficara w Polsce są Renault Polska i PKN ORLEN.

 

Źródło: Informacja prasowa

Ilustracja: Informacja prasowa

BMW Group wzmacnia obecność na polskim rynku

BMW Centrum Logistyczne Świecko

Nowoczesne centrum logistyczne części zamiennych i akcesoriów zostanie otwarte w połowie 2018 roku w Świecku. Centrum będzie obsługiwać BMW Group w Polsce i wschodnich Niemczech.

W związku z rozwojem firmy oraz korzystnymi prognozami na przyszłość, BMW Group zdecydowała się na rozbudowę centrum logistycznego części zamiennych i akcesoriów w Polsce. Nowy magazyn o powierzchni ponad 32 000 m kw. będzie zlokalizowany w Świecku, 6 km od polsko-niemieckiej granicy oraz zaledwie 110 km od najbliższego zakładu produkcyjnego BMW Group w Berlinie.

„BMW Group jest silnie związana z polskim rynkiem motoryzacyjnym. Marki BMW, MINI oraz BMW Motorrad zajmują czołowe pozycje w kategorii premium. Nasza sieć dealerów w Polsce obejmuje łącznie 30 salonów sprzedaży BMW i 11 MINI. Co więcej, BMW Group jest także kluczowym partnerem dla wielu dostawców z Polski, a sumaryczna wartość wszystkich zawartych z nimi transakcji w 2016 roku sięgnęła 1,8 mld EUR. Rozbudowa zaplecza dystrybucyjnego jest kolejnym z elementów naszego zaangażowania w rozwój lokalnego rynku” – komentuje Baudouin Denis, Dyrektor Zarządzający BMW Group Polska.

Nowe centrum logistyczne będzie zlokalizowane w Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Umożliwi dystrybucję ponad 60 000 części i akcesoriów do 150 partnerów zlokalizowanych na terenie wschodnich Niemiec i Polski. Inwestycja warta jest około 20 mln EUR.

 

Źródło: BMW Group

Ilustracja: BMW Group

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand